stangen skrev:Anders S skrev:gunde skrev:
Om det vore så att Båtinspektörernas ord var lag skulle ju man vara rättslös i fall de dömer till ens nackdel. Båtinspektörerna kommer med en kvalificerad åsikt och en sådan går ju omöjligt att argumentera emot. Man kan ju inte säga "du tycker visst inte att båten är delaminerad"
Nu är det så att tingsrätten låter motbevisning i form av HR:s personal, HR:s fd ägare, leverantören av polyesterplasten och deras undersökning upphäva bevisningen i form av två oberoende båtbesiktare, riktigt etablerade forskare och Ångpanneföreningen. Detta gör man dessutom i full insikt om att det handlar om konsumentköplagen, inte köplagen (som är, och skall vara, tuffare mot köparen). Detta är tämligen anmärkningsvärt.
Var och en av oss bör inse att med det här synsättet har vi bara 6 månader på oss att klaga på någonting, om inte köparen (skall förstås vara: SÄLJAREN) är vad man kan kalla "bussig". Var och en kan ju också fundera på konsekvenserna i den här domen avseende varor för några hundra, tusen, tiotusen, hundratusen och miljoner... Vi kan också fundera på om den nu påvisade effektiva garantitiden om 6 månader är rimlig. Det kan ju vara skillnad om vi köper en tandborste, en bil eller en båt...
Står den här domen kvar i hovrätten innebär det att om köparen nekar att ta emot en reklamation (påstår att varan är felfri) efter 6 månader ligger bevisbördan helt på köparen, rätt kan bara sökas i domstol och bevisbördan för fel blir i princip omöjlig att uppfylla om beviskraven läggs på domens nivå. De spelar ingen roll om köparen agerat aldrig så närigt och begärt orimlig kompensation för arbete och förlorad seglingstid. Knäckfrågan är fortfarande att säljaren inte tagit ansvar för in produkt.
Jag vill gärna tillägga att det är klarlagt att TR finner fog för att det kan vara fel på varan. Dvs att köparen
kan ha rätt i det han säger. Men att detta inte är tydligt bevisat pga det är oklart om felet fanns
vid varans överlämnande. Rent teoretiskt kan de påstådda felen vara ett handhavandefel ur juridisk synpunkt och den oklarheten måste redas ut innan man kan gå vidare. TR gör också skillnad på påstått fel och reell skada.
Den andra viktiga aspekten är att köparen initialt avböjde avhjälpning av det påstådda felet. Säljaren fick ur juridisk synpunkt inte en riktig chans att ta sitt ansvar. Då kan man säga att konsumentköplagen sätts ur spel och beviskraven åker upp några pinnar. Det gör köparens case väldigt mycket svårare att trovärdigt driva i en rättegång.
Jo, det här skall också med i bedömningen. Jag utgår, som du förstår, att TR har nedvärderat expertvittnena på kärandesidan något ohyggligt.
Här är det intressant att fundera över om ett rent blånekande avseende felaktigheter skall räcka för att flytta bevisbördan. Enligt uppgift, som jag tror på, lär HR ha sagt att det inte är något särskilt med borrkärnan då den förevisats och att det skall vara så (eller något med samma betydelse). Sedan har man accepterat att ta emot båten för undersökning och sagt att om man inte hittar fel, så köparen betala. Min bedömning är att det är ungefär här man lämnar "konsument" bakom sig och går över i köplagsläge, dvs man menar att parterna är lika kunniga och beviskraven skall vara likvärdiga på båda håll.
Sedan ä frågan om det finns någon rimlighetsbedömning i frågan om köparen (konsumenten) skall behöva acceptera tillverkarens erbjudna rättelse om rättelsen är uppenbart kraftigt värdeminskande. Försäkringsbolagens regler har inte med detta att göra, en konsument som köper nytt och felfritt skall ju levereras nytt och felfritt, inte repararerat - då hade man ju valt att köpa en "fabriksrenoverad" båt direkt, till ett lägre pris. Man brukar säga att den konsument som köper "nytt" skall åtminstone få en felfri vara en gång efter köpet, men ibland får man den inte direkt. En seriebyggd båt som fått extra tillbehör är inte mer speciell än en bil som beställts med diverse lullull och sedan pyntats extra av sin ägare.
Att ett fabrikationsfel (och därmed visat "fanns vid varans överlämnande" (den totala, katastrofala delamineringen har ju ännu inte inträffat, "innerskrovet" sitter ju fortfarande till största delen hjälpligt fast i "ytterskrovet") föreligger kan ju knappast fintas bort, bara hovrätten lyssnar på sakskälen ordentligt och bedömer dem annorlunda. Det behöver inte bli så, men jag tror att man kan göra det, eftersom bedömningen av vittnesmålen kan svänga ordentligt när domstolen har mer vana vid expertvittnen än vad man kanske har i TR. Men om HR inte ändrar utslaget så är det absolut dags för alla nybåtsköpare att begära ordentliga garantier.
En ytterligare fråga som vi inte vädrat är ju om saken blivit annorlunda om HR haft en återförsäljare som sålt båten i stället för fabriken direkt.