Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av morg » fre 19 nov 2010, 10:27

[Borttaget inlägg av webmaster Anders L då det inte följde de enkla regler som finns på sailguides forum]

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av peterh » fre 19 nov 2010, 10:42

Det är ju i detta sammanhang som begreppet "konsumentkraft" kommer in. Blir omständigheterna kända kan konsumenter komma att utveckla ett motstånd att handla av en icke-seriös leverantör. För vem vill riskera att bli rättslös ?

Denna tråd sprider onekligen kunskap om två leverantörer och deras sätt att ta hand om sina kunder, yanmar håller uppenbarligen goda relationer och gott renomme före snöd profit, vilket sannolikt är listigt och ökar deras långsiktiga vinst.
HR verkar helt fixerad vid närmaste kvartalsrapport och struntar i framtida försäljning.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Seglaren » fre 19 nov 2010, 10:55

peterh skrev: HR verkar helt fixerad vid närmaste kvartalsrapport och struntar i framtida försäljning.
Det kan man lugnt säga då det här citatet bekräftar det.

På frågan om Magnus Rassy är rädd för att det kan skada företagets varumärke, säger han:

– Jag kan bara konstatera fakta. Under den här perioden när konflikten varit som mest aktiv har vår försäljning varit som allra bäst, sett under en treårsperiod.


Källa: http://bohuslaningen.se/nyheter/uddeval ... overklagas

Oavsett om det går bra eller dåligt för varvet i stunden borde de självklart agerat som Yanmar. Det kan ju knappast gagna HR att hålla på så här, det tar tid/pengar och kraft och dessutom en okontrollerbar spridning av fakta och rykten om dem som knappast kan ses som god PR.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

-

Inlägg av Mr Q » fre 19 nov 2010, 10:58

-
Senast redigerad av 1 Mr Q, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Seglaren » fre 19 nov 2010, 11:10

Mr Q skrev: Jag tror att det är så enkelt att BN har drivit HR till vanvett med sina synpunkter och invändningar om allt från vilken vinkel vantinfästningen har i förhållande till teakdäcket till att skruvskallarna verkar litet rostiga på aktre listen. HR genomför med Yanmars hjälp ett komplett motorbyte vilket måste kostat någon av parterna HR/Yanmar riktigt mycket pengar.

BN hamrar på med sitt gnäll. 1 år efter leverans kommer droppen: -Jo så här va, det verkar som att hela skrovet delaminerat. Kan ni byta skrov är ni bussiga?

Hur skulle ni själva agera? Jag tycker HR agerar mänskligt.
Visst är det så, men grejen är den att det handlar om David mot Goliat och att som konsument kan man tillåta sig bli personlig och slåss för sin sak, och det ska man göra när man behandlas illa eller inte får det man utlovats.

Men som företag är det rent av mycket dumt att gå och bli personlig, de måste ju förhålla sig till att de är ett helt företag och ett varumärke, deras insats är ju bra mycket högre. Så för att vara ett så pass stort och gammalt företag agerar de förvånansvärt amatörmässigt ur den aspekten du pekar på. Det känns som att det är minst lika mycket "personligt" agerande bakom HR´s sätt att hantera detta. De borde ju rimligen med sin samlade kompetens, kontakter och erfarenheter varit kapabla att inte gå i konflikt på det här viset. Skulle inte tro att säljansvarige för Yanmar någonsin skulle gjort det. Velat, vågat eller fått göra det. Men så kan det gå med familjeägda företag. Magnus Rassy sitter ju tryggt på tronen så länge han önskar skulle jag tro.

Lek med tanken på hur en "anställd" VD utifrån skulle fått på pälsen av styrelse och aktieägare:-)

Är det inte ett misslyckande från HRs sida att det här gått till domstol?

Med så hög profil och gott renommé de har, hade de inte bara haft råd med, det hade också varit smartare att släppa på prestigen (inte bli personlig) och gå kunden till mötes innan det riskerade att brisera som det nu har gjort.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Mainship
Silvermedlem
Inlägg: 32
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 07:27

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Mainship » fre 19 nov 2010, 11:19

Jag tycker att vi har en "perfect storm" i olyckliga omständigheter.

- BN är en riktig gnällgubbe.
- BN är dessutom handlingskraftig och har gott om tid
- BNs första säsong med båten blev ruinerad av först och främst aven dålig motor
- HR lever fortfarande på gamla meriter
- HRs andra generationens ledning är ett arrogant arv som inte drivs i samma anda som av grundaren
- HRs produkt är inte av den kvalitet och teknologi som motiverar prislappen.

När sedan den potentiella delaminering upptäcktes växte höststormen till en orkan av västa sorten.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

-

Inlägg av Mr Q » fre 19 nov 2010, 11:20

-
Senast redigerad av 1 Mr Q, redigerad totalt 0 gånger.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av peterh » fre 19 nov 2010, 15:12

Mr Q skrev:
Seglaren skrev:Är det inte ett misslyckande från HRs sida att det här gått till domstol?

Med så hög profil och gott renommé de har, hade de inte bara haft råd med, det hade också varit smartare att släppa på prestigen (inte bli personlig) och gå kunden till mötes innan det riskerade att brisera som det nu har gjort.
Jo, det är ett misslyckande, instämmer i det. Även om de verkar ha fått en köpare från h-e på halsen.
Nej de har fått en medveten kund.
Jag tycker det är alldeles självklart att klaga på en produkt som inte håller måttet. Om man tycker att det är "en kund från helvetet" så har man nog fel yrke. Sedan kan klagandet ta olika former men en proffetionell säljare kan hantera detta - amatörer kan det inte utan går i en fälla och ser det personligt.

Se det så här, om HR hade pröjsat 5 mille och fått kunden att berätta för omvärlden att HR är ett hyvens företag. Hade det inte varit en hyfsad marknadsföring ? Jämför detta med att framstå som en buse som ingen vill göra affärer med ? För vad är det "rika kunder" handlar ? Image image och åter image. Det finns inga kunder som så snabbt vänder sig om till en annan leverantör än "rika kunder". Sakskäl spelar ingen roll !

Varför tror du att Mercedes och framför allt RR får tillbaka sina kunder år efter år ?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

seniorseglare
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: fre 12 nov 2010, 14:01
Ort: Västsverige

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av seniorseglare » fre 19 nov 2010, 15:26

S-B A-son skrev:
seniorseglare skrev: ... Kommentar till MainshipDu slår huvudet på spiken, det är min uppfattning också och som jag skrev ovan – det gick helt snett från första stund, hade BN från början respekterat och litat på att HR tar sitt ansvar så hade denna katastrofala debatt inte behövt föras – då hade HR haft ytterligare en nöjd kund.
Det du egentligen skriver är att om man är trevlig och medgörlig rättar HR eventuella fel, men om man är besvärlig ...

Saken är ju den att HR har levererat en båt med delaminerat skrov. I min bok är detta ställt utom allt tvivel. Alldeles oberoende av hur rättsväsendet värderar parternas bevisföring.

Seniorseglaren, har du verkligen läst allt material som ställts till tingsrätten?

För mig är det fullständigt obegripligt hur man från HR's sida kunnat hantera produktion, båt och kund på detta sätt.

mvh Sven-Barry
Sven-Barry, nu har jag läst hela domen och talat med BNi 1½ timma så det kanske i högre grad kvalificerar mig att delta i debatten? Givetvis inte, men jag vet lite mer :)

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Ridax » fre 19 nov 2010, 15:36

peterh skrev:Se det så här, om HR hade pröjsat 5 mille och fått kunden att berätta för omvärlden att HR är ett hyvens företag. Hade det inte varit en hyfsad marknadsföring ? Jämför detta med att framstå som en buse som ingen vill göra affärer med ?
Njae... Även om man driver ett framgångsrikt företag så måste man någonstans dra gränsen mellan att vara generös och att bli utnyttjad. Man kan inte betala ut 5 miljoner i skadestånd till höger och vänster, då blir man snabbt utnyttjad och företaget lär inte leva kvar speciellt länge då heller.

Jag tycker inte att det är korrekt att ett företag skall behöva betala ut stora skadestånd (eller ta andra stora ekonomiska smällar) om de inte har gjort något fel. Gränsen för när ett företag skall ställas till svars måste vara vid gränsen mellan rätt och fel. Ingen kan begära eller förvänta sig att ett företag skall betala ut ansenliga belopp i skadestånd bara för att inte bli uthängda, om de anser sig ha rätt. Då gränsar det ju till ren utpressning istället.

OM HR anser att de har rätt i sak i denna fråga och de är väldigt säkra på detta, så anser jag att de gör rätt att försvara sig, även om de hade kunnat sköta kommunikationen utåt på ett bättre sätt (istället för att skicka fram en osympatisk och dryg företagsledare).

Jag tycker den väsentliga frågan är OM de har rätt eller fel. Inte varför de inte slänger ut 5 miljoner till höger och vänster.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

-

Inlägg av Mr Q » fre 19 nov 2010, 15:58

-
Senast redigerad av 1 Mr Q, redigerad totalt 0 gånger.

seniorseglare
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: fre 12 nov 2010, 14:01
Ort: Västsverige

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av seniorseglare » fre 19 nov 2010, 16:08

Mr Q skrev: BTW jag fick nytt PM av BN där jag uppmanas ringa honom. Litet läskigt faktiskt.

Kanske bäst att sluta skriva på Sailguide, så slipper man vakna med ett hästhuvud på kudden bredvid.
Det behöver du inte alls vara rädd för, jag har pratat med BN under ett långt samtal idag och han ställer gärna upp på att förklara sin syn på fallet, han ställer också alla dokument till förfogande om du är intresserad. Sedan ger han ju sin version av fallet, men det var värdefullt för mig i alla fall såsom en trogen HR:ägare.
Man slås av hur oerhört tragiskt det är och varje båtägare inser hur katastrofalt ärendet har utvecklats, jag tar därmed inte ställning för vare sig den ena eller den andra parten, båda är förlorare på sitt sätt.

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Seglaren » fre 19 nov 2010, 16:49

Mr Q skrev: Det som behövs är en stående tid en gång i veckan med någon proffessionell terapeut som kan hjälpa BN att bearbeta känslan av att bli lurad av alla i sin omgivning. Är alla verkligen så fientligt inställda till just honom. Vill alla blåsa honom och måste han med kraft slå tillbaks i alla lägen?

BTW jag fick nytt PM av BN där jag uppmanas ringa honom. Litet läskigt faktiskt.

Kanske bäst att sluta skriva på Sailguide, så slipper man vakna med ett hästhuvud på kudden bredvid.
Jag tror att det skulle ge dig mer Mr Q att slå BN en signal, mer än det skulle ger BN att som du föreslår gå till en terapeut som ska "rätta till" hans syn på omvärlden så att hans båt blir "hel" igen. I mina ögon framstår han som en sansad om än medveten kund som känner sig kränkt av HR. Att du får PM från honom har ju så klart med dina direkta påstående om honom som person att göra. Några hästhuvuden behöver du nog inte oroa dig för :wink:
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Debatten, nu i Segling

Inlägg av Anders S » fre 19 nov 2010, 17:42

Herr Hermansson, [onödig formulering borttagen av webmaster Anders L], utgjuter sig i ledaren över problemen med individer som vill att (till exempel) Segling skall ta upp tvistefågor. Sedan svischar han iväg till nätets anonyma men lättlurade matadorer, som han tycker far med osanning och förtal i skydd av sina anonyma signaturer. Den biten blev väl litet speciell, kan man tycka. Man skulle lätt kunna tro att den gode Joakim tycker att till exempel Sailguide tar för sig på de sk "gammelmedias" bekostnad. Intressant i så fall, tycker jag. (Segling har, såvitt jag vet, inget liknande att erbjuda. Sailguide står och faller inte heller med annonseringen från båtfirmorna, såvitt jag kan förstå.)

Men däremot finns det en liten refererande journalistisk inlaga om fallet i tidningen och tidningens husjurist, Ulf Yxklinten ger några intressanta kommentarer runt domen, bevisfrågor och bevisvärdering, ungefär av den kaliber vi sett här i tråden. Här kan Stangen, Ridax och ett par till ta åt sig. Så det bättrade sig!
Anders S

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Re: Debatten, nu i Segling

Inlägg av morg » fre 19 nov 2010, 17:50

Anders S skrev:
Men däremot finns det en liten refererande journalistisk inlaga om fallet i tidningen och tidningens husjurist, Ulf Yxklinten ger några intressanta kommentarer runt domen, bevisfrågor och bevisvärdering, ungefär av den kaliber vi sett här i tråden. Här kan Stangen, Ridax och ett par till ta åt sig. Så det bättrade sig!
Kan du säga lite mer... har precis varit på maxi och nedlagt lite byten och tänker inte sätta min fot i en affär förrän på mån...

Skriv svar