Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Digiloo
Platinamedlem
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 07 dec 2010, 19:08

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Digiloo » ons 12 jan 2011, 19:52

Tordmulen skrev:Då är det väl på plats att det finns möjligheter för en Konsument att få sina leveransbrister åtgärdade enligt lag utan att behöva stå med mössan i hand inför säljaren eller hur.
Visst är det så. Alla båttillverkare har väl garanti i olika utsträckning. Men för att kunna få ett fel avhjälpt måste väl båda parter vara eniga om att fel föreligger eller? Om tvivel uppstår kanske man kan kompromissa om en gemensam undersökning. Nu vet jag att köparen hävdar att säljaren blivit inbjuden till en rad olika gemensamma besiktningar och uteblev. Det är ju inget vidare.

Det som behandlats örton gånger tidigare i tråden är ju den dialog om andra fel som föregicks innan den berömda pluggen kom på tapeten. Ropar man vargen för många gånger osv. Hade inga garantiärenden alls föregått den delaminerade pluggen hade samarbetsklimatet säkert sett helt annorlunda ut.

Men att kalla in egna experter och be dem såga, dra och bända med kofot och diverse draganordningar utan att säljaren närvarar. Helt krasst, är det någon vettig människa här inne som på fullaste allvar trodde att den aktiviteten slulle rendera i att säljaren ville göra allt för att hjälpa kunden?

Ja, jag vet. Det har blivit rundgång i ämnet. Sedan länge.

goph
Platinamedlem
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 13 okt 2010, 18:48

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av goph » ons 12 jan 2011, 21:22

Hade jag rätt eller hade jag rätt i mitt senaste inlägg?

Kollar på Fuskbyggarna på 4an. Ett badrumsgolv som bevisligen lutar åt fel håll, och en massa annat trassel. Filmdokumentation visar att allt är fel, vattnet rinner åt fel håll. Men TR underkänner denna bevisning.

Så er det mina vänner, det är andra krafter som råder. Politiska hänsyn, som är viktigare.

Om ni tror att ni lever i en rättsstat. Glöm det. Betala er skatt och se glad ut.

eriksbo1
Diamantmedlem
Inlägg: 356
Blev medlem: tor 01 apr 2004, 12:55
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av eriksbo1 » ons 12 jan 2011, 23:21

Digiloo skrev:
seniorseglare skrev:Det är viktigt att vi håller isär sakfrågan och personfrågan. Vi kan tycka vad vi vill om BN:s agerande - och HR:s - vem som har rättsligt rätt och fel lär vi få veta så småningom. Jag tycker också att vi har ältat de tekniska frågorna till den grad att de urvattnats och det har blivit svårt att greppa vad som tidigare sagts pga trådens storlek, vi tuggar om samma ämne om och om igen.

Till Bengt vill jag säga att när jag skriver att det "bara" är att plasta igen hålen och segla på så är det lite "hurtfriskt" så klart, men andemeningen är att du och din familj har/hade en dröm att segla iväg ett par år och få nya seglingsupplevelser, se nya platser och träffa spännande människor.
Vi som är seniorer börjar så smått förstå att vi har inte så lång tid på oss, kanske 10 år ungefär för de flesta pensionärer - därför har vi inte tid att skjuta upp våra planer på framtiden, så släpp lite av energin du lägger på ärendet och i stället fokusera på hur du ska komma iväg på er segling. Att det är en tragedi för er tror jag alla förstår och att du inte driver detta för skoj skull. Jag kan samtidigt tycka att du vikt ut dig till offentligheten till den milda grad så lite "om man ger sig in i leken får man leken tåla" tycker jag är på sin plats.
Det är i all välmening jag skriver "plasta igen och segla iväg" och inget raljerande - livet är för kort för att slösas bort.
Så mitt råd är - skapa en förlikning med HR och se fram mot ett härligt seglingsäventyr.
Visst, håller med Seniorseglaren och Digiloo. Ett stort smolk i bägaren är förstås att Nordés blir skyldig HR 800 000 kr (minst) i rättegångskostnader, om domen står fast. "Sail on" är OK, men sinnesfriden är kanske inte där...

Kjelle
Diamantmedlem
Inlägg: 522
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 22:40

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Kjelle » tor 13 jan 2011, 06:56

Digiloo skrev:
Tordmulen skrev:Då är det väl på plats att det finns möjligheter för en Konsument att få sina leveransbrister åtgärdade enligt lag utan att behöva stå med mössan i hand inför säljaren eller hur.
Visst är det så. Alla båttillverkare har väl garanti i olika utsträckning. Men för att kunna få ett fel avhjälpt måste väl båda parter vara eniga om att fel föreligger eller? Om tvivel uppstår kanske man kan kompromissa om en gemensam undersökning. Nu vet jag att köparen hävdar att säljaren blivit inbjuden till en rad olika gemensamma besiktningar och uteblev. Det är ju inget vidare..
Om kravet är att man ska vara eniga om att ett fel är för handen innan åtgärd kan ske, då ligger väl köparen alltid illa till?

Digiloo
Platinamedlem
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 07 dec 2010, 19:08

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Digiloo » tor 13 jan 2011, 08:18

Kjelle skrev:Om kravet är att man ska vara eniga om att ett fel är för handen innan åtgärd kan ske, då ligger väl köparen alltid illa till?
Jovisst, om man förutsätter att alla leverantörer är skurkar så.

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Seglaren » tor 13 jan 2011, 09:05

Digiloo skrev:
Kjelle skrev:Om kravet är att man ska vara eniga om att ett fel är för handen innan åtgärd kan ske, då ligger väl köparen alltid illa till?
Jovisst, om man förutsätter att alla leverantörer är skurkar så.
Naturligtvis är inte alla leverantörer skurkar, det finns de som är smartare än att istället för att ta sitt ansvar hellre processar om saken och/eller går emot ARNs beslut osv. Det är ju tyvärr pga dessa som det behövs klara regler - ett konsumentskydd. Att vädja till leverantörernas goda vilja är en fin tanke, ungefär som att önska att det sunda förnuftet skulle fått råda i affären mellan Nordé och HR - då hade Nordé varit nöjda HR-ägare vid det här laget...
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Digiloo
Platinamedlem
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 07 dec 2010, 19:08

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Digiloo » tor 13 jan 2011, 10:10

Seglaren skrev:Naturligtvis är inte alla leverantörer skurkar, det finns de som är smartare än att istället för att ta sitt ansvar hellre processar om saken och/eller går emot ARNs beslut osv. Det är ju tyvärr pga dessa som det behövs klara regler - ett konsumentskydd. Att vädja till leverantörernas goda vilja är en fin tanke, ungefär som att önska att det sunda förnuftet skulle fått råda i affären mellan Nordé och HR - då hade Nordé varit nöjda HR-ägare vid det här laget...
Även HR hade säkert kunnat varit mer tillmötesgående i just detta fall. Om det inte vore för att köparen pangat iväg alla missilerna, redan innan "pluggen". När sen plugghistorian uppdagades och köparen drog igång en medial hatkampanj utan motstycke i svensk konsumenthistoria, gjorde HR som alla normala företag skulle gjort i deras kläder, nämligen började ifrågasätta om kunden ifråga verkligen hade alla hästar i stallet så att säga.

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Seglaren » tor 13 jan 2011, 11:02

Digiloo skrev: Även HR hade säkert kunnat varit mer tillmötesgående i just detta fall. Om det inte vore för att köparen pangat iväg alla missilerna, redan innan "pluggen".
Så ser inte jag på det. Jag ser det snarare som att HR genom sitt sätt att hantera och inte hantera föregående garantiärenden osäkrade missilen själva och dessutom ställde in siktet på sig själva....

j
Digiloo skrev: När sen plugghistorian uppdagades och köparen drog igång en medial hatkampanj utan motstycke i svensk konsumenthistoria, gjorde HR som alla normala företag skulle gjort i deras kläder, nämligen började ifrågasätta om kunden ifråga verkligen hade alla hästar i stallet så att säga.
Du gillar att använda ordet hatkampanj har jag sett, själv tycker jag det är fel sätt att se det på. Inte heller är det väl utan motstycke. Det är få som ställer sig upp och försvarar de fusbyggare i ex tv-programmet Fuskbyggarna när de ställs till svars för sina tillkortakommanden. Som seriöst företag måste man vara beredd på och kunna acceptera mothugg. Kunden har inte alltid rätt men man behöver ju inte förvärra saken själv för det. Och jag tycker mig se att du i dina inlägg på nåt sätt ställer Nordé VS HR som jämbördiga på nåt sätt i resonemanget att det är synd om HR som sätts an så hårt. I realiteten är ju styrkeförhållandet så ojämnt det kan bli till HRs fördel och med det kommer samma portion ansvar och omdöme, därför kan man också kräva mer av en sådan aktör än en enskild konsument och också acceptera om än inte gilla att den svagare så klart tar till de medel han eller hon kan.

För 20 år sedan hade det här knappt kommit till allmänhetens kännedom. Internet har gett konsumenterna större makt och företag har fått fler anledningar att sköta inte bara försäljningen utan också kundvården efter att köpesumman erlagts. Det är ju då agnarna skiljs från vetet och man ser vilka som har alla hästar i stallet eller inte.

Jag tycker det är konstigt att det kunnat gå så långt som det gjort och när jag säger det menar jag inte att det är konstigt att en privatperson lackat ur totalt och gör allt som står i dennes makt för att hävda sin rätt. Jag har svårt att se att Nordé gör det här för skojs skull eller för att de skulle ha så gott om pengar och tid att det inte påverkar dem. Tar man en så tuff strid som de gjort finns det en hel del som talar för att de verkligen gör det för att det finns fog för deras sak. Att kalla det hatkampanj tycker jag är att förringa orsaken till konflikten.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av peterh » tor 13 jan 2011, 11:12

Digiloo skrev:
Seglaren skrev:Naturligtvis är inte alla leverantörer skurkar, det finns de som är smartare än att istället för att ta sitt ansvar hellre processar om saken och/eller går emot ARNs beslut osv. Det är ju tyvärr pga dessa som det behövs klara regler - ett konsumentskydd. Att vädja till leverantörernas goda vilja är en fin tanke, ungefär som att önska att det sunda förnuftet skulle fått råda i affären mellan Nordé och HR - då hade Nordé varit nöjda HR-ägare vid det här laget...
Även HR hade säkert kunnat varit mer tillmötesgående i just detta fall. Om det inte vore för att köparen pangat iväg alla missilerna, redan innan "pluggen". När sen plugghistorian uppdagades och köparen drog igång en medial hatkampanj utan motstycke i svensk konsumenthistoria, gjorde HR som alla normala företag skulle gjort i deras kläder, nämligen började ifrågasätta om kunden ifråga verkligen hade alla hästar i stallet så att säga.
någon "medial hatkampanj utan motstycke" är det knappast fråga om, det är en grov överdrift.

Att det blivit offentlighet åt en motvillig leverantörs tvivelaktiga beteende är däremot riktigt.
Ingenting i denna affär hade blivit offentligt om leverantören behandlat sin kund med respekt
och samtidigt uppfyllt sina åtaganden. Nu valde leverantörern att mörka problemen ( kanske man
är rädd för att många andra båtar har samma problem - vad vet jag).
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Lasse L » tis 01 feb 2011, 18:16

Hallberg Rassys syn på domen och överklagandet
http://www.blekingenaturfoto.se/bat/Vin ... e_HovR.pdf

Digiloo
Platinamedlem
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 07 dec 2010, 19:08

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Digiloo » tis 01 feb 2011, 19:35

Saxat ur texten:

2.11 I samband med tillverkningen av skrovet och montering av standardutrustning sker ett stort antal genomborrningar i skrovet. Det utförs sammanlagt ca 40 sådana genomborrningar av båtens skrov för montering av köl och annan utrustning såsom bogpropeller, länspumpar, toaletter, avgasrör mm. En av dessa borrkärnor sparas och arkiveras för eventuellt framtida bruk. Det antecknas då på den aktuella borrtrissan vilken båt den tillhör. Vid kontroll av den aktuella borrkärnan i samband med tillverkninegn av skrovet konstaterades att laminatet var fullgott och utan anmärkning. Det kan i detta sammanhang också konstateras att inte någon av de genomborrningar som utfördes på båten indikerade problem med lamineringen.

...

2.14 Makarna Nordé har sedan båten levererats, framfört ett mycket stort antal anmärkningar (långt över 100 anmärkningar som alla kan komma att bli föremål för hovrättens prövning i detta mål om något av makarna Nordés primära yrkanden skulle bifallas) av varierande karaktär. Hallberg-Rassy har åtgärdat och avhjälpt ett stort antal relevanta anmärkningar som framförts. Makarna Nordé har inte accepterat alla Hallberg-Rassys erbjudanden om avhjälpande. I flera fall har man avhjälpt fel på egen hand trots att Hallberg-Rassy meddelat att man avser att avhjällpa eller åtgärda anmärkningen vid en kommande serviceresa.

Osv osv
:o

Minne
Platinamedlem
Inlägg: 125
Blev medlem: mån 20 sep 2010, 21:24

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Minne » tis 01 feb 2011, 20:24

Digiloo skrev:Saxat ur texten:

2.11 I samband med tillverkningen av skrovet och montering av standardutrustning sker ett stort antal genomborrningar i skrovet. Det utförs sammanlagt ca 40 sådana genomborrningar av båtens skrov för montering av köl och annan utrustning såsom bogpropeller, länspumpar, toaletter, avgasrör mm. En av dessa borrkärnor sparas och arkiveras för eventuellt framtida bruk. Det antecknas då på den aktuella borrtrissan vilken båt den tillhör. Vid kontroll av den aktuella borrkärnan i samband med tillverkninegn av skrovet konstaterades att laminatet var fullgott och utan anmärkning. Det kan i detta sammanhang också konstateras att inte någon av de genomborrningar som utfördes på båten indikerade problem med lamineringen.

...

2.14 Makarna Nordé har sedan båten levererats, framfört ett mycket stort antal anmärkningar (långt över 100 anmärkningar som alla kan komma att bli föremål för hovrättens prövning i detta mål om något av makarna Nordés primära yrkanden skulle bifallas) av varierande karaktär. Hallberg-Rassy har åtgärdat och avhjälpt ett stort antal relevanta anmärkningar som framförts. Makarna Nordé har inte accepterat alla Hallberg-Rassys erbjudanden om avhjälpande. I flera fall har man avhjälpt fel på egen hand trots att Hallberg-Rassy meddelat att man avser att avhjällpa eller åtgärda anmärkningen vid en kommande serviceresa.

Osv osv
:o

Några kommentarer till ditt citat från HR:s inlägg till hovrätten:


Har du noterat att trissan som visades i rätten inte var utmärkt såsom HR säger i ditt citat här ovan: "Det antecknas då på den aktuella borrtrissan vilken båt den tillhör". Dessutom var den av HR i rätten visade borrtrissan ca 25 mm tjock och Nordés båtskrov är endast runt 12-13 mm tjockt. Dessutom föll den av HR presenterade borrtrissan i sär under rättsförhandlingen. Och sådant godtar det svenska rättsväsendet!? Den av HR presenterade 25 mm tjocka trissan borde direkt ha underkänts av rätten eftersom HR inte kunde bevisa varifrån den härstammade.

Vissa reparationer på båten var ju akuta så det är väl inte så underligt om Nordés har utfört dem.

Minne

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av peterh » tis 01 feb 2011, 20:38

Ja vi har fortfarande 2 förlorande parter. Enda vinnaren tycks vara advokatbyrån vinges ( som jag för övrigt haft god hjälp av i ett tidigare liv)

Det _kan_ tänkas att HR vinner denna striden men förlorar kampen om sin överlevnad.
Ett bättre scenario är att HR snabbt som f-n gör upp och bägge parter förklarar sig nöjda.

Vad tror ni att det hittils kostat HR i goodwill ? Dubbla detta om man vinner i Hovrätten, 10-dubbla om man förlorar. Har HR råd med en sådan seger ?

Skall ta med mig en liten klubba till båtmässan och knacka lite :-)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av Lasse L » tis 01 feb 2011, 21:45

peterh skrev: Vad tror ni att det hittils kostat HR i goodwill ? Dubbla detta om man vinner i Hovrätten, 10-dubbla om man förlorar. Har HR råd med en sådan seger ?

Skall ta med mig en liten klubba till båtmässan och knacka lite :-)
:twisted: Fråga samtidgt hur lång skrovgarantin är.

eriksbo1
Diamantmedlem
Inlägg: 356
Blev medlem: tor 01 apr 2004, 12:55
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Man får vad man betalar för..... (H-R, reklamation)

Inlägg av eriksbo1 » ons 02 feb 2011, 01:44

Det är ord och inga visor från punkt 2.28 framåt i HR:s genmäle.

Det hela ser minst sagt risigt ut för Nordés. Mycket har det påtats i skrovet. Enligt mina beräkningar har so far (1) Nordé själv gjort två dragdrov,(2) HR tagit ut en provplatta och borrat ut två trissor, allt på av Nordé anvisade platser, samt (3) Norde själv borrat ur ytterligare två trissor.

Det blir sammanlagt sju prov det på det kvadratmeterstora område, där skrovet enligt ultraljudsundersökningarna ska vara uppenbart delaminerat på ett djup av 3,5 -4 mm.

Inte ett enda (=noll) klart och tydligt fall av delaminering har påträffats vid proven på ett sätt som skulle ge bekräftelse åt ultraljudsundersökningarna. Den enda lilla indikationen hillills är den centrumborrade 26 mm trissan som Nordé tog upp för däcksspolpumpen. Och dess värde som tecken på delaminering blev illa sågat i rätten.

Så nåt större tvivel om utgången av rättegången är det knappast, om korten inte är bättre än så.
Senast redigerad av 2 eriksbo1, redigerad totalt 0 gång.

Skriv svar