Chrisse skrev:Jag har bara kursivt läst igenom denna tråd, men har ändå kommit fram till att HR (oavsett vad tingsrätten kommer att besluta) har gjort ett jättestort fel. Man har helt glömt den gyllene regeln att "kunden alltid har rätt även om kunden skulle ha fel". Om man beaktar vilken negativ effekt denna publicitet fått och kommer att få på HR:s varumärke, skulle ett snabbt agerande till kundens förmån maximalt ha kostat priset av en HR37:a. Nu kommer priset att bli mångdubbelt högre. Jag vill bara påpeka att dessa skriverier inte bara pågår i Sverige utan även i alla grannländer. Den här typen av nyheter sprider sig tyvärr mycket snabbt...
Mvh,
Chrisse
Min variant: "Kunden har inte alltid rätt, men kunden är alltid kund"
Frågan är väl om ordet "tyvärr" inte är litet bussigt mot HR i det här fallet. Att hålla sina kunder om ryggen är A&O för en sådan här firma.
Det är väl alldeles klart att det finns element av "grinig kund" med i spelet och inte blir det roligare av att det blandas in advokater och tingsrätt, men väljer man den vägen får man ju löpa linan ut som köpare. Den stora missen är ju att HR inte tar klagomålen på allvar när det börjar hetta till. Sedan kan jag tänka mig att det finns båtbesiktare som tycker det är en fjäder i hatten att vara med i en process mot HR, bekräftande deras yrkeskunskap och så. Kundens besiktare är ju heller inte opartisk, utan bromsas ju bara av sin yrkesetik. Att de pekar på allt som skall rättas till är ju bara som det skall vara. Att tre besiktare säger liknande saker är ju bra - men varför i all världen inte låta HR göra samma utraljudtest ?
Det intressanta är ju också att HR synbarligen valt att gå till tinget (dvs, de har valt bort att gå kunden till mötes då de förstår att han kommer att gå till tinget). Båda verkar riktigt säkra på sin sak (och båda kan inte gärna ha rätt här). Tyvärr har man ju gått såpass långt nu att det varken finns ekonomiska eller kommersiella incitament för HR att backa, snara tvärtom. Får man tingsrätten på sin sida (det räcker med delvis, till exempel att de får utslaget att HR skall ges en chans att laga båten fackmässigt) så räddar ju HR ansiktet - det är ju vad de önskat hela tiden. Skulle de bli ålagda att häva köpet blir det ju inte lika kul, men inte värre än att göra det själva. Gentemot marknaden lär de bara säga att "det var ett svårt läge, tjurig kund, omöjligt att komma överens och bättre för alla att tingsrätten fick säga hur det skulle vara - vi följer deras utslag".
Min gissning: Det blir ingen förhandling, stämningen dras tillbaka. Rassy ligger på Vinge att fixa det här smidigt via kundens advokater och kundens advokater jobbar ju uppenbarligen i riktning mot omleverans. Sedan blir det en bra förlikning där köparen förbinder sig att säga att han är nöjd och inget mer, och så löser sig allt.
När det gäller synpunkter på "måndagsex" så har jag hört mer än en som påpekar att det är lugnast att ligga kvar en vecka i Ellös med nya Rassy, så varvets folk får skruva åt och i det sista. Att leveranskontrollera sin båt är viktigt. Som jag sagt innan: så bra om den här besiktningen skett dag ett (eller tre, eller något) i stället för efter ett drygt år. Skrovet hade man ju kanske inte hittat, men allt det andra.