Fredrik skrev:Den negativa publicitet detta får för HR, tror ni att den kommer att sprida sig till övriga Orust-varv, eller kommer de övriga varven att få möjlighet att stärka sina marknadsandelar när kunderna börjar titta lite mer åt sidorna när de skall köpa båt?
Om (vi vet ju snart hur det går) HR blir ålagda att ersätta BN och gör detta med rimlig generositet, så behöver det inte bli så illa. Det är ganska enkelt med litet damage control i form av att säga att två parter som varit långt från varandra har fått saken prövad i rätten, HR har förlorat trots att man trodde annorlunda, nu följer vi utslaget till punkt och pricka.
Men om HR insisterar och försöker driva vidare (numera krävs dock prövningstillstånd i alla civilmål, och det är inte säkert att HR får beviljat om man förlorar enligt KkL.) så kommer det att kosta. Det kan t o m vara så att
det kan kosta HR mer att vinna än att förlora, beroende litet på hur man förlorar.
Att Najad, Malö, Regina med flera kan klara sig undan håller jag för troligt. Jag tror heller inte att det i allmänhet är några större fel på HR heller, även om detta exemplar är dåligt. Allt "måndags-skit" hade ju gått bra att ordna, bara skrovet varit ett, icke tu. Här verkar det (såvitt vi vet etc etc) att det är fel på chefen och en av båtarna, inte båtarna i allmänhet.
Seawolf skrev:En bieffekt av om B.N. förlorar i rätten är att Besiktningsmännen i BBR och indirekt hela BBR får sina brallor neddragna till anklarna, då deras kompetens och trovärdighet blir nollförklarad juridiskt.
Det skall vi väl knappast tro. Rent tekniskt kan det nog vara svårt att hitta en "bättre expert" på hållfasthet i plastskrov än den BN använt. Blir det inte en bra dom för BN kan det ju bero på att rätten anser att HR inte fått tillgång till båten, köprättsliga tveksamheter, oklart vad som gällt, etc etc - sådana petimeter-argument slår ju inte direkt mot besiktarna.