Midskeppsknap

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem
Inlägg: 255
Blev medlem: fre 16 apr 2004, 15:09
Ort: Göteborg

Midskeppsknap

Inlägg av styrman » sön 28 mar 2010, 13:34

Jag har oftare och oftare behövt en knap för spring men har inget bra sätt att montera på. Använder röstjärn/vantskruv idag men inte optimalt...
Jag satt och tittade i nya SVB katalogen och hittade en fiffig knap som man sätter på skotskenan för genuan.
http://www.svb.de/index.php?sid=83ce1b6 ... &anid=1538
Man kanske klarar med sig en och monterar den bara när den behövs. Skön att slippa fler saker att fastna med tårna i :D

Vad tror panelen om detta? Erfarenheter?
Peter
S/Y Calypso

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: fre 03 feb 2006, 17:56

Re: Midskeppsknap

Inlägg av matz » sön 28 mar 2010, 14:35

Man kanske klarar med sig en och monterar den bara när den behövs.
..det kanske inte är så "geschwint"..för det måste väl till en stopp på vardera sida

Kalle Kula
Diamantmedlem
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 14 mar 2005, 16:33

Kanonpryl!

Inlägg av Kalle Kula » sön 28 mar 2010, 16:56

Har sådana sedan flera år, finns i Sverige oxå - Plastimo för dem. Svindyra dock i Sverige, över tusenlappen..

Annars är de perfekta, går snabbt att montera på den sidan den för tillfället behövs, behövs inga "stoppar"... Det sitter en bult i mitten på knapen som går ner i hålen i skotskenan..

Rekommenderas!

Mvh

//OLA//

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Midskeppsknap

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 28 mar 2010, 21:30

Har ni sett denna nya Pop-up pollare i Biltemakatalogen?

http://www3.biltema.se/sv/Bat/Montering ... p-pollare/
Bilagor
pollare.jpg
pollare.jpg (9.57 KiB) Visad 6658 gånger
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Midskeppsknap

Inlägg av Mats Brage » sön 28 mar 2010, 22:07

Den ser ju riktigt snygg ut - bestämde mig för ngn vecka sedan att inte byta ut mina knapar eftersom priset på SeaSea är nära nog tusingen styck - undrar om den är av samma kvalité som den kanpt Elian tidgare visat här på SG?

/Mats
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Midskeppsknap

Inlägg av Tommy » sön 28 mar 2010, 22:09

Den ser helt klart cool ut, smart design!

Frågan blir nog snarare: När man lägger ut sitt extra spring för den där kulingen, vill man då fästa det i en popup-knap från Biltema :D Här har förtaget en hel del att jobba på, imagen är fortfarande inte den bästa.

Jag köpte iallafall just den där sjökortslampan 25-1989 och monterade, klockrent och snygg!

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Midskeppsknap

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 28 mar 2010, 22:21

Däcket brakar nog sönder innan Biltemaknapen går i bitar....
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: mån 25 maj 2009, 08:18
Ort: Öresund

Re: Midskeppsknap

Inlägg av Mr Sailman » sön 28 mar 2010, 23:21

Har rejäl varvsmonterad midskeppsknap. När man väl vant sig vid att man har dem har man svårt att tänka sig att vara utan dem.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Midskeppsknap

Inlägg av Eilean » mån 29 mar 2010, 08:28

Ett skäl till att ha en midskeppsknap är att köra mot ett spring när det blåser hårt. Då blir det lätt ryck. Jag skulle inte lita på varken 'pop-up-knapar' eller sådan som monteras på skotskenan. I alla fall om båten har litet tyngd.
Biltemas knapar har jag testat klart. De kommer inte ombord igen.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Midskeppsknap

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 29 mar 2010, 09:03

Eilean skrev:Ett skäl till att ha en midskeppsknap är att köra mot ett spring när det blåser hårt. Då blir det lätt ryck. Jag skulle inte lita på varken 'pop-up-knapar' eller sådan som monteras på skotskenan. I alla fall om båten har litet tyngd.
Biltemas knapar har jag testat klart. De kommer inte ombord igen.
Lika rejäla knapar som redan sitter på Vagabonden finns på Hjertmans. Man fäster dem både i relingslisten och genom däck. Jag tycker det dock går bra att lägga extra spring från de två knapar jag redan har.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem
Inlägg: 274
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 10:32

Re: Midskeppsknap

Inlägg av mariatherese » mån 29 mar 2010, 09:19

Vi tilläggsbeställde midskeppsknap till vår nya båt. Det kunde bara göras ganska tidigt i tillverkningskedjan, så midskeppsknapen är rejält förstärkt. Jag är glad att vi gjorde det, men jag hoppas att jag slipper att slå tån i den så ofta. :)

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Midskeppsknap

Inlägg av bosseh » mån 29 mar 2010, 10:03

Midskeppsknap är praktiskt. På en tidigare båt hade jag ett par kraftiga byglar, de är snällare mot tårna!
OT: Spring vet i fasen om man lägger från midskepps, möjligen extra för/akterända. Oftast är det väl en tvärända eller "dubling" för att förhindra att båten åker ut från kajen.
Vill man förstärka förtöjningarna är ofta extra för/akterända bra, tex från stävöglor.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Midskeppsknap

Inlägg av Eilean » mån 29 mar 2010, 11:25

Spring att köra emot, lägger du absolut bäst från en midskeppsknap, då är det lätt att styra henne med rodret så att hon hålls parallell med kajen. Och man kan i lugn och ro lägga fast alla andra förtöjningslinor med rätt längd på en gång även om det blåser hårt.
Kör man mot ett spring från förknapen ligger båten oftast emot med bogen och aktern långt ut.

Även för spring, när man väl är förtöjd, är det en fördel med midskeppsknap, man får bättre vinklar och slipper dubbla linor på för- och akterknaparna. Min nästa båt skall f.ö. ha 5 knapar per sida, för-, akter-, midskeppsknapar. Och en extra på bog respektive låring.
Då behöver man aldrig ha mer än en lina per knap och när man råkar ut för riktigt hårt väder i utsatt läge kan man fördela krafterna.

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem
Inlägg: 255
Blev medlem: fre 16 apr 2004, 15:09
Ort: Göteborg

Re: Midskeppsknap

Inlägg av styrman » mån 29 mar 2010, 12:36

Eilean skrev:Spring att köra emot, lägger du absolut bäst från en midskeppsknap, då är det lätt att styra henne med rodret så att hon hålls parallell med kajen. Och man kan i lugn och ro lägga fast alla andra förtöjningslinor med rätt längd på en gång även om det blåser hårt.
Kör man mot ett spring från förknapen ligger båten oftast emot med bogen och aktern långt ut.
bosseh skrev:Midskeppsknap är praktiskt. På en tidigare båt hade jag ett par kraftiga byglar, de är snällare mot tårna!
OT: Spring vet i fasen om man lägger från midskepps, möjligen extra för/akterända. Oftast är det väl en tvärända eller "dubling" för att förhindra att båten åker ut från kajen.
Vill man förstärka förtöjningarna är ofta extra för/akterända bra, tex från stävöglor.
Båda har rätt. Vill man dra sig emot kajen med frånlandsvind är midskeppsspring rätt men vill man som BosseH komma ut från kajen och lägga loss med stark pålandsvind hade nog jag också satt en förända. Ut med häcken med hjälp av förändan sen kraftig back och fin-lir med bogpropellern.
Peter
S/Y Calypso

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Midskeppsknap

Inlägg av bosseh » mån 29 mar 2010, 15:39

Det var inte användningen untan namnet jag opponerade mig emot. Som jag fått lära mig är ett spring en tamp som går från en stäv och mot mitten. Det blir svårt med en midskeppsknap, från den kan man lägga en för eller akterända. Eller en tvärända när tex svärmor ska lastas.
5 knapar per sida är vettigt, jag skulle gärna ha ett "springknapar" som sitter akter om förliga resp för om aktra. Då kan man också vid hårt väder lägga dubbla för resp. akterändar. Har man en oanvänd ankarrulle ("panamagatt") kan man lägga en extra förända till andra sidans knap. Samma ankarrulle används fö vid slussning, då dras tampen via ett kastblock till sittbrunnen så en person kan sköta både för och akterända.
Jag använder oftast ett förspring när jag ska lägga mig vid kaj. Är man själv är det enklast att hoppa iland vid vanten, ännu bättre när man ska tillbaka ombord och däck är en meter lägre än kajen.

Skriv svar