Midskeppsknap
Midskeppsknap
Jag har oftare och oftare behövt en knap för spring men har inget bra sätt att montera på. Använder röstjärn/vantskruv idag men inte optimalt...
Jag satt och tittade i nya SVB katalogen och hittade en fiffig knap som man sätter på skotskenan för genuan.
http://www.svb.de/index.php?sid=83ce1b6 ... &anid=1538
Man kanske klarar med sig en och monterar den bara när den behövs. Skön att slippa fler saker att fastna med tårna i
Vad tror panelen om detta? Erfarenheter?
Jag satt och tittade i nya SVB katalogen och hittade en fiffig knap som man sätter på skotskenan för genuan.
http://www.svb.de/index.php?sid=83ce1b6 ... &anid=1538
Man kanske klarar med sig en och monterar den bara när den behövs. Skön att slippa fler saker att fastna med tårna i
Vad tror panelen om detta? Erfarenheter?
Peter
S/Y Calypso
S/Y Calypso
Re: Midskeppsknap
Man kanske klarar med sig en och monterar den bara när den behövs.
..det kanske inte är så "geschwint"..för det måste väl till en stopp på vardera sida
..det kanske inte är så "geschwint"..för det måste väl till en stopp på vardera sida
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 262
- Blev medlem: mån 14 mar 2005, 16:33
Kanonpryl!
Har sådana sedan flera år, finns i Sverige oxå - Plastimo för dem. Svindyra dock i Sverige, över tusenlappen..
Annars är de perfekta, går snabbt att montera på den sidan den för tillfället behövs, behövs inga "stoppar"... Det sitter en bult i mitten på knapen som går ner i hålen i skotskenan..
Rekommenderas!
Mvh
//OLA//
Annars är de perfekta, går snabbt att montera på den sidan den för tillfället behövs, behövs inga "stoppar"... Det sitter en bult i mitten på knapen som går ner i hålen i skotskenan..
Rekommenderas!
Mvh
//OLA//
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 2193
- Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
- Ort: Myrbacka Ljusne
- Kontakt:
Re: Midskeppsknap
Har ni sett denna nya Pop-up pollare i Biltemakatalogen?
http://www3.biltema.se/sv/Bat/Montering ... p-pollare/
http://www3.biltema.se/sv/Bat/Montering ... p-pollare/
- Bilagor
-
- pollare.jpg (9.57 KiB) Visad 6658 gånger
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 515
- Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
- Ort: Stockholm
Re: Midskeppsknap
Den ser ju riktigt snygg ut - bestämde mig för ngn vecka sedan att inte byta ut mina knapar eftersom priset på SeaSea är nära nog tusingen styck - undrar om den är av samma kvalité som den kanpt Elian tidgare visat här på SG?
/Mats
/Mats
Scanner 391 nr 142
Re: Midskeppsknap
Den ser helt klart cool ut, smart design!
Frågan blir nog snarare: När man lägger ut sitt extra spring för den där kulingen, vill man då fästa det i en popup-knap från Biltema Här har förtaget en hel del att jobba på, imagen är fortfarande inte den bästa.
Jag köpte iallafall just den där sjökortslampan 25-1989 och monterade, klockrent och snygg!
Frågan blir nog snarare: När man lägger ut sitt extra spring för den där kulingen, vill man då fästa det i en popup-knap från Biltema Här har förtaget en hel del att jobba på, imagen är fortfarande inte den bästa.
Jag köpte iallafall just den där sjökortslampan 25-1989 och monterade, klockrent och snygg!
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 2193
- Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
- Ort: Myrbacka Ljusne
- Kontakt:
Re: Midskeppsknap
Däcket brakar nog sönder innan Biltemaknapen går i bitar....
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
- Mr Sailman
- Diamantmedlem
- Inlägg: 250
- Blev medlem: mån 25 maj 2009, 08:18
- Ort: Öresund
Re: Midskeppsknap
Har rejäl varvsmonterad midskeppsknap. När man väl vant sig vid att man har dem har man svårt att tänka sig att vara utan dem.
Re: Midskeppsknap
Ett skäl till att ha en midskeppsknap är att köra mot ett spring när det blåser hårt. Då blir det lätt ryck. Jag skulle inte lita på varken 'pop-up-knapar' eller sådan som monteras på skotskenan. I alla fall om båten har litet tyngd.
Biltemas knapar har jag testat klart. De kommer inte ombord igen.
Biltemas knapar har jag testat klart. De kommer inte ombord igen.
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 2193
- Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
- Ort: Myrbacka Ljusne
- Kontakt:
Re: Midskeppsknap
Lika rejäla knapar som redan sitter på Vagabonden finns på Hjertmans. Man fäster dem både i relingslisten och genom däck. Jag tycker det dock går bra att lägga extra spring från de två knapar jag redan har.Eilean skrev:Ett skäl till att ha en midskeppsknap är att köra mot ett spring när det blåser hårt. Då blir det lätt ryck. Jag skulle inte lita på varken 'pop-up-knapar' eller sådan som monteras på skotskenan. I alla fall om båten har litet tyngd.
Biltemas knapar har jag testat klart. De kommer inte ombord igen.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
- mariatherese
- Diamantmedlem
- Inlägg: 274
- Blev medlem: ons 31 dec 2008, 10:32
Re: Midskeppsknap
Vi tilläggsbeställde midskeppsknap till vår nya båt. Det kunde bara göras ganska tidigt i tillverkningskedjan, så midskeppsknapen är rejält förstärkt. Jag är glad att vi gjorde det, men jag hoppas att jag slipper att slå tån i den så ofta.
Re: Midskeppsknap
Midskeppsknap är praktiskt. På en tidigare båt hade jag ett par kraftiga byglar, de är snällare mot tårna!
OT: Spring vet i fasen om man lägger från midskepps, möjligen extra för/akterända. Oftast är det väl en tvärända eller "dubling" för att förhindra att båten åker ut från kajen.
Vill man förstärka förtöjningarna är ofta extra för/akterända bra, tex från stävöglor.
OT: Spring vet i fasen om man lägger från midskepps, möjligen extra för/akterända. Oftast är det väl en tvärända eller "dubling" för att förhindra att båten åker ut från kajen.
Vill man förstärka förtöjningarna är ofta extra för/akterända bra, tex från stävöglor.
Re: Midskeppsknap
Spring att köra emot, lägger du absolut bäst från en midskeppsknap, då är det lätt att styra henne med rodret så att hon hålls parallell med kajen. Och man kan i lugn och ro lägga fast alla andra förtöjningslinor med rätt längd på en gång även om det blåser hårt.
Kör man mot ett spring från förknapen ligger båten oftast emot med bogen och aktern långt ut.
Även för spring, när man väl är förtöjd, är det en fördel med midskeppsknap, man får bättre vinklar och slipper dubbla linor på för- och akterknaparna. Min nästa båt skall f.ö. ha 5 knapar per sida, för-, akter-, midskeppsknapar. Och en extra på bog respektive låring.
Då behöver man aldrig ha mer än en lina per knap och när man råkar ut för riktigt hårt väder i utsatt läge kan man fördela krafterna.
Kör man mot ett spring från förknapen ligger båten oftast emot med bogen och aktern långt ut.
Även för spring, när man väl är förtöjd, är det en fördel med midskeppsknap, man får bättre vinklar och slipper dubbla linor på för- och akterknaparna. Min nästa båt skall f.ö. ha 5 knapar per sida, för-, akter-, midskeppsknapar. Och en extra på bog respektive låring.
Då behöver man aldrig ha mer än en lina per knap och när man råkar ut för riktigt hårt väder i utsatt läge kan man fördela krafterna.
Re: Midskeppsknap
Eilean skrev:Spring att köra emot, lägger du absolut bäst från en midskeppsknap, då är det lätt att styra henne med rodret så att hon hålls parallell med kajen. Och man kan i lugn och ro lägga fast alla andra förtöjningslinor med rätt längd på en gång även om det blåser hårt.
Kör man mot ett spring från förknapen ligger båten oftast emot med bogen och aktern långt ut.
Båda har rätt. Vill man dra sig emot kajen med frånlandsvind är midskeppsspring rätt men vill man som BosseH komma ut från kajen och lägga loss med stark pålandsvind hade nog jag också satt en förända. Ut med häcken med hjälp av förändan sen kraftig back och fin-lir med bogpropellern.bosseh skrev:Midskeppsknap är praktiskt. På en tidigare båt hade jag ett par kraftiga byglar, de är snällare mot tårna!
OT: Spring vet i fasen om man lägger från midskepps, möjligen extra för/akterända. Oftast är det väl en tvärända eller "dubling" för att förhindra att båten åker ut från kajen.
Vill man förstärka förtöjningarna är ofta extra för/akterända bra, tex från stävöglor.
Peter
S/Y Calypso
S/Y Calypso
Re: Midskeppsknap
Det var inte användningen untan namnet jag opponerade mig emot. Som jag fått lära mig är ett spring en tamp som går från en stäv och mot mitten. Det blir svårt med en midskeppsknap, från den kan man lägga en för eller akterända. Eller en tvärända när tex svärmor ska lastas.
5 knapar per sida är vettigt, jag skulle gärna ha ett "springknapar" som sitter akter om förliga resp för om aktra. Då kan man också vid hårt väder lägga dubbla för resp. akterändar. Har man en oanvänd ankarrulle ("panamagatt") kan man lägga en extra förända till andra sidans knap. Samma ankarrulle används fö vid slussning, då dras tampen via ett kastblock till sittbrunnen så en person kan sköta både för och akterända.
Jag använder oftast ett förspring när jag ska lägga mig vid kaj. Är man själv är det enklast att hoppa iland vid vanten, ännu bättre när man ska tillbaka ombord och däck är en meter lägre än kajen.
5 knapar per sida är vettigt, jag skulle gärna ha ett "springknapar" som sitter akter om förliga resp för om aktra. Då kan man också vid hårt väder lägga dubbla för resp. akterändar. Har man en oanvänd ankarrulle ("panamagatt") kan man lägga en extra förända till andra sidans knap. Samma ankarrulle används fö vid slussning, då dras tampen via ett kastblock till sittbrunnen så en person kan sköta både för och akterända.
Jag använder oftast ett förspring när jag ska lägga mig vid kaj. Är man själv är det enklast att hoppa iland vid vanten, ännu bättre när man ska tillbaka ombord och däck är en meter lägre än kajen.