En meter tjock is, vs 3 watts akvariepump?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

En meter tjock is, vs 3 watts akvariepump?

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 25 mar 2010, 22:27

Båten ligger i vattnet nu i vinter, för första gången. Båten har häckroder som förstås sitter fastfruset. Blir det storm kan båten röra sig ganska mycket fast rodret sitter fast, pga att roderaxeln lutar 45 grader in under båten. Men det känns ändå otrevligt att rodret sitter så där i isen. Skaffade en isborr och borrade under stort slit sju hål runt rodret för att försvaga isen just runt rodret. Isen är nästan lika tjock som hela spiralen å isborren är lång, ca en meter. Dan efter var alla hålen helt frysna igen, stenhård is, bortkastat borrande alltså.
För länge sen läste jag att man höll isfritt runt aktern på båtar med enbart en akvariepump och en tunn luftslang som tyngs ned med en mutter. Har dock aldrig fått det bekräftat... Nu köpte jag en pump för 129 kr med en effekt på 3 watt, borrade ett ensamt hål och satte ner bubbelslangen nedtyngd av en kabelbit. Sänkte jag det hela för djupt orkade inte några bubblor upp, men strax under isen gick det bra. Så nu bubblar det på där nere. Anordningen drar så lite ström att jag kan driva 230-voltspumpen via en klen 230-voltsinverter kopplkad till batteribanken. Enligt Nasamonitorn drar det 0.3, ibland 0,4 ampere 12 volt.
Frågan är nu om detta lustiga arrangemang kan få isen att minska? Eller är hålet lika igentjälat i morrn redan? Jag kanske blir utskrattad för evigt och gjord narr av? Funkar det inte kan jag dra igång mitt gamla akvarium, höll å ganska mycket med sånt på 80-talet.

MVH Ljusne-Håkan.
Bilagor
P1000306 (Medium).JPG
Vid ångbåtsbryggan
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: En meter tjock is, vs 3 watts akvariepump?

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 25 mar 2010, 22:30

Första bilden är från det förra finvädret, de hålen frös igen hela vägen ner på en natt, det här är från nu i kväll.
Bilagor
P1000308 (Medium).JPG
Det är bara "Preeem-gäddan" som fattas!
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: En meter tjock is, vs 3 watts akvariepump?

Inlägg av Mr Q » fre 26 mar 2010, 07:28

Slog dig aldrig tanken att sats på en strömbildare innan du lät den ligga kvar i isen?

http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=46150

Hoppas båten har klarat sig, 1 meter is, mamma mia!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: En meter tjock is, vs 3 watts akvariepump?

Inlägg av Anders S » fre 26 mar 2010, 07:46

Det skall nog gå bra. Båtar har frusit inne förr, och kommer att göra det igen. Rodret kanske ser spännande ut, men är isen en meter tjock hade ju också de flesta roder frusit fast ihop med skrovet. Du ser ditt, det är kanske den största skillnaden. En akvariepump bubblar ju "sådär" och den gör nog inte från eller till, men du får ha förtröstan. Det man är ute efter är ju att få upp bottenvatten, som då inte är så kallt att det fryser, men där är det nog tämligen kört och en akvariepump är alldeles för liten i nuläget.

Angående "en meter" är det inget tekniskt problem. Isen formar en perfekt vagga åt båten, och det är bra att kraften fördelas. Den kritiska stunden kommer ju senare, när isen släpper och isflaken kommer dundrande i vårfloden. Men du ligger väl förhoppningsvis skyddat, i hamnen, och det strömmar väl inget vatten runt båten, kan jag tänka. Annars får man vara litet vaksam på och runt islossningen. I gamla tider använde man halm eller vass som distansmaterial runt skrovet, så att isen blev en sorts lättkrossat kompositmaterial.

Vill du göra något drastiskt kan du ju salta med vägsalt runt skrovet när istjockleken minskat.
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: En meter tjock is, vs 3 watts akvariepump?

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 26 mar 2010, 09:46

Strömbildare som kostar i inköp och drar en massa el är inte att tänka på, det vill inte jag betala för, och är även förbjudet i vår klubb.

Isen ligger still på platsen det har jag kollat i många år. En viss ström från älven rinner igenom hamnen. Is-salt har jag, och strör ut runt rodret, men det verkar inte bita nästan nånting. Och i höstas satte jag ner en hel del små granruskor runt rodret, på gammalt manér, det gjorde det till ett h-e att ta sig igenom med isborren. Det blir inspektion och fotografering nu på fm. :oops:
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: En meter tjock is, vs 3 watts akvariepump?

Inlägg av Mr Q » fre 26 mar 2010, 09:58

Hoppas det går bra.

Ens segelbåt är ju, efter familjen, ens käraste ägodel. Så det värker i själen om den mår dåligt. :|
Det ordnar sig säkert.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: En meter tjock is, vs 3 watts akvariepump?

Inlägg av Eilean » fre 26 mar 2010, 10:00

Mitt roder fryser alltid fast när vintrarna är stränga, trots att det sitter ca 30 cm under v.l. Så även i år.
Aldrig några problem.

Och vi har flera båtar hos oss med utanpåliggande roder som ligger och fryser fast utan vare sig bubblor och strömbildare. År efter år.
Ta det lugnt Håkan. Och precis som Anders S skriver - isens tjocklek har ingen som helst betydelse. Egentligen är det så att mildvintrarna med bara någon cm is som kommer och går under vintern tär mest, för då ligger båten och skaver mot den tunna, vassa kanten och bottenfärgen i vattenlinjen försvinner.
Det är de som har sina båtar på land som oroar sig mest!

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: En meter tjock is, vs 3 watts akvariepump?

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 26 mar 2010, 10:31

Jag tar det lugnt! Är mest nyfiken på om det fungerar med en så liten pump, eller om det är en skröna. Funkar det är det ju en liten sensation, många båtägare som hela vintrarna betalar för strömbildarström gör det ju antagligen i onödan.

Det jag varit orolig för är slangarna som går ut genom skrovet. Många har skrivit att man ska lämna kranarna öppna och inte bry sig, det är så lugnt så... Men nyss läste jag att vanligaste orsaken till sjunkna båtar (det var nåt försäkringsbolag som skrev detta) var att slangar "skruvade" loss sig från genomföringsstosen när det blev is i slangen. Eller att slangen sprack. Jag blåste ur vattnet ur mina slangar och stängde kranen. I med glykolblandning, öppnade snabbt o stängde igen, i med mer glykol och uprepa, för att få glykol även i kulan. Denna metod måste vara mkt bättre än att lämna kranarna öpna och inte göra nånting.

Ljusne där jag bor är ett mindre samhälle där alla träffs på Konsum. Undra hur många ggr i år jag fått höra att isen med säkerhet kommer att krossa min båt? Lokaltidningen Söderhamnskuriren var där och fotade båten i isen också. Stor sensation, det kommer aldrig att gå....
För fyra, fem år sen var det nästan lika stor uppståndelse när jag tog upp båten med masten på, den kommer att brytas sönder och välta... I år står det flera båtar med masten på på land nere i hamnområdet. :D
Bilagor
P1000295 (Medium).JPG
P1000293 (Medium).JPG
En till båt som inte tas upp i onödan. Gibb heter den.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: En meter tjock is, vs 3 watts akvariepump?

Inlägg av Eilean » fre 26 mar 2010, 10:39

Bara inte 'Gibb' (den är väl inte döpt efter falsettsångarna, bröderna Gibb i The Beegees?) kör för nära Hannele. Det kan skada.
Hos oss bröt en arbetsbåt is inne i hamnen för ett antal år sedan. Då var det några roder som rök!

Jag är också nyfiken på bubbeltestet! Rapportera!

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: En meter tjock is, vs 3 watts akvariepump?

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 26 mar 2010, 12:09

[quote="Eilean"]Bara inte 'Gibb' (den är väl inte döpt efter falsettsångarna, bröderna Gibb i The Beegees?) kör för nära Hannele. Det kan skada.
Hos oss bröt en arbetsbåt is inne i hamnen för ett antal år sedan. Då var det några roder som rök!

Jag är också nyfiken på bubbeltestet! Rapportera![/quot"e]

"Gibben" som den kallas håller sig på utsidan, vår hamn skärmas av från havet med en konstgjord väg ut till lotstationen som ligger på en ö och skyddar från ännu ett håll. Blåser det storm på sommaren blir vågorna kanske två cm inne i hamnen.Vi har ingen båttrafik alls här på vintrarna, så mer perfekt hamn kan man knappast hitta, båtarna ligger ju dessutom helt i älvens sötvatten så bottenmålning är nästan onödig.
Var till båten nyss, borrhålet var fortfarande helt öppet, det såg jag direkt. Satte borren i isen bredvid det första hålet, och hokus pokus, nu var isen ganska rutten och det gick fort att borra ett par till hål! Flyttade fis-bubbel-slangen till andra sidan rodret nu. Glömde tyvärr kameran.
Det otroliga i kråksången är att jag kan driva min "strömbildare" på enbart batteribanken! Det lilla det drar laddar jag tillbaka med batteriladdaren under den tid jag är vid båten och mixtrar, sen kopplar jag ur landströmmen, då kanske jag slipper bli anklagad för att ensam orsaka klubbens hela elräkning.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: En meter tjock is, vs 3 watts akvariepump?

Inlägg av Tommy » fre 26 mar 2010, 16:15

Bilderna ser läskiga ut, men det bör säkert gå bra som Anders och Eilean skriver... Testet kommer ju när isen spricker upp.

Typiskt att det ska vara en sådan här vargavinter! En normal vår så hade du kanske kunnat vara ute och segla ganska snart, men nu lär det ta ett tag.

Vi går i sjön 3:e Maj. Fyrisån är så tillfrusen så man undrar om de kommer att få lägga båtarna på sidan på isen då de sjösätts...

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: En meter tjock is, vs 3 watts akvariepump?

Inlägg av Seawolf » fre 26 mar 2010, 17:31

Eilean skrev:
Jag är också nyfiken på bubbeltestet! Rapportera!
Det bör räcka med en eller två såna små akvariepumpar som Håkan använder, förutsatt att de är igång hela tiden. En annan förutsättning är nog att de orkar trycka ut luft ner till minst 2-3 meters djup, så att vattnet har några tiondels grader över fryspunkten, och att bubblorna har en viss sträcka på sig att riva med sig detta vatten.

Annars kan man använda en Airbrushkompressor från Biltema. Se: http://www.sailguide.biz/forum2/viewtop ... 567#p76190
Den har nu gått kontinuerligt i flera veckor, och uppvisar inga tecken på för tidig död.

För säkerhets skull skall påpekas att alla luftbubblingsanordningar skall ha pumpen/kompressorn placerad där det är som kallast och torrast. Annars finns risk att slangar etc. drabbas av kondens och fryser igen.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Re: En meter tjock is, vs 3 watts akvariepump?

Inlägg av hedgehog » fre 26 mar 2010, 18:31

Jag köpte en 250W dränkbar pump på AVNIFN (Affären vars...) när jag insåg att vintern kommit för att stanna.
Vår Allegro har ju frihängande roder precis som Vagabonden och jag gillade inte tanken på att det skulle frysa fast.
Nu ligger ju båten i Skåne så något metertjockt istäcke har vi inte haft men pumpen har klarat att hålla en hyfsat stor vak kring aktern hela vintern.
När kylan periodvis inte varit så sträng har jag kört med timer så pumpen har bara gått på kvällar och nätter då.
Den har hängt från akterpulpit med utloppet ca en meter under ytan och det har gett ett rejält bubbel.
Den drar så klart mer ström än din akvariepump men känns ändå som en rimlig kostnad. Pumpen i sig kostade strax över 300 spänn.
Fullt nöjd med detta arrangemang!
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: En meter tjock is, vs 3 watts akvariepump?

Inlägg av Guitar Nilsson » lör 27 mar 2010, 11:28

Så här såg det ut idag på fm. Märkligt stor isbrytarkraft i de små bubblorna. Slangen har i natt hängt på v sida, till höger var det en isskorpa på ett par mm, flyttade bubblorna dit nu. På vänster sida har bubblorna ätit upp isen som från början var mellan borrhålen. Hade det bubblat ända sen i höstas så hade det nog varit helt isfritt i en cirkel lite större än vad rodret bygger. Avbryter nog det här i dag och låter våren ha sin naturliga gång. Kul test, jag har tänkt på det här i många år och varit very nyfiken på om det verkligen skulle fungera. :D
Bilagor
P1000312 (Medium).JPG
P1000311 (Medium).JPG
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Tomas B
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 11:58

Re: En meter tjock is, vs 3 watts akvariepump?

Inlägg av Tomas B » mån 29 mar 2010, 09:22

Nu är det bara att släppa i guldfisken :lol:

/ Tomas
/ Tomas B
Maxi 999

Skriv svar