Köprekommendationer för utombordare? Parsun-Selva- Tohatsu

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
jofred
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 17 okt 2006, 03:30

Re: Köprekommendationer för utombordare? Parsun-Selva- Tohatsu

Inlägg av jofred » mån 29 mar 2010, 07:47

Har kört Parsun 5hk på vår RJ85 i drygt två år nu och vi kör tämligen mycket för motor. Vi ligger långt in på Lidingö och tar oss till ytterskärgården flera gånger per år. De som brukar ta sig förbi Vaxholm eller Baggen vet att det sällan blåser tillräckligt för att det ska går att segla på ett tillfredsställande sätt.

Hur som helst.. Jag har hittat två svagheter på vår motor än så länge.

1. Tanklocket sitter med en liten kulkedja. Jag har hela tiden vetat att den varit svag och därför tagit det riktigt försiktigt varje gång jag öppnat tanklocket och hängt det i kedjan. Trotts min försiktighet ramlade kedjan av och ner i tanken. Ingen större grej men det kan vara bra att veta om det.

2. Fick problem med att den vara svårstartad och det blev bara värre och värre. Tillslut kunde den stanna under gång vilket inte var speciellt roligt. Trodde ett tag att det var flottören som hängde sig men det visade sig vara lättare än så. Dödmansgreppet (knappen) har en lite bricka i sig som ligger mot fjädern som håller knappen ifrån att stänga av motorn. Den brickan tappade fästet i knappen och motorn stängdes av. Eftersom det är helt meningslöst med dödmansgrepp på vår båt så såg jag till att den inte längre stänger motorn när dödmansgrepper inte sitter fast. Nu funkar den utmärkt.

För övrigt har jag inte märkt någon större skillnad i kvalitet mot andra motorer. Att köra tvåtaktare igen är uteslutet med tanke på de långa sträckor man kan behöva puttra ibland. Förr hade vi med oss 50 liter soppa ut på semestern och fick fylla på om man körde långt. Nu för tiden har vi med oss 30 liter och har soppa med oss hem.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Köprekommendationer för utombordare? Parsun-Selva- Tohatsu

Inlägg av Eilean » mån 29 mar 2010, 08:24

HR312 skrev:.... INTE skulle förvänta en lika bra motor som de etablerade märkena. Sorry Eilean, den matchen kommer du att få svårt att vinna.

Det finns förövrigt (nästan obegränsat) med historier om missnöjda parsunägare på nätet. 10 000 kr-frågan är om Parsun är en Tohatsu, Kia Hyumdai mfl. Eller om det är ett av de utombordarmärken som dykt upp och försunnit (t.ex. force, sail mfl)
Den matchen har aldrig funnits från min sida. Frågan är, och som jag tror mig ana svaret på är; Parsun 2,5 är ca 2000 kronor billigare än konkurrenterna. Är den värd det, kan det vara en god affär? Alltså som Mr Q resonerar.

Angåend näst intill oändligt många missnöja ägarna på nätet - när min kompis skulle köpa (på förslag av en etablerad snurreserviceverkstad!) kollade jag runt litet. Och fann mycket riktigt massor av negativa synpunkter. Som vid närmare efterforskning mest var just synpunkter.
Man hade en kompis som har sin båt på en klubb där någons bror visste att.... En annan känner någon som hört att... Man hör ju på ljudet.... Man ser ju på namnet.... Den luktar illa... Grannen köpte en kinesisk snöslunga.... Och mycken kritik grundar sig på ett utbrett ogillande av kinesisk miljöpolitik och kinsesiska arbetarförhållanden. Ett gott argument som alla fall skulle få mig att tänka två gånger.
Men förstahandserfarenheter var det glesare mellan. Och många var samma historier som upprepades.

Ang Force och Sail, så var väl åtminstånde en av dem en ren klon som märkts om av en stor tillverkare. Och man insåg väl till sist att det var dumt att konkurrera med sig själv.

Det intressanta är att nu finns två förstahandsrapporter i den är tråden (min och Jofreds) som är övervägande positiva. De negativa bygger på tycke, tro och vad en f.d återförsäljare en gång tyckte.

Nog om detta!

tellblom
Silvermedlem
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 18:31

Re: Köprekommendationer för utombordare? Parsun-Selva- Tohatsu

Inlägg av tellblom » mån 29 mar 2010, 18:11

Bara för att lägga mig i :)

På vår maxi 77 hade vi en Tuhatsu 8hk som alltid startade på ett halvt drag (även efter vinterkonserveringen.. ett halvt drag sen var den igång)
Den var 12 år när vi sålde båten och fungerade fortfarande klanderfritt och startade på ett halvt drag.

/M

HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: Köprekommendationer för utombordare? Parsun-Selva- Tohatsu

Inlägg av HR312 » tis 30 mar 2010, 09:10

Tohatsu 2-takt är erkänt fina motorer.
Henric D

gvs
Diamantmedlem
Inlägg: 296
Blev medlem: ons 07 maj 2008, 11:43
Ort: Göteborg

Re: Köprekommendationer för utombordare? Parsun-Selva- Tohatsu

Inlägg av gvs » tis 30 mar 2010, 09:42

jofred skrev: För övrigt har jag inte märkt någon större skillnad i kvalitet mot andra motorer. Att köra tvåtaktare igen är uteslutet med tanke på de långa sträckor man kan behöva puttra ibland. Förr hade vi med oss 50 liter soppa ut på semestern och fick fylla på om man körde långt. Nu för tiden har vi med oss 30 liter och har soppa med oss hem.
Du måste köra mycket motor... på förra båten hade vi en 4hk tvåtaktare, selva, startar alltid men tar ett par drag om det är kallt. Vi körde upp ca 10 liter på en säsong. En säsong = i princip alla helger + en semestervecka.

jofred
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 17 okt 2006, 03:30

Re: Köprekommendationer för utombordare? Parsun-Selva- Tohatsu

Inlägg av jofred » ons 31 mar 2010, 15:05

gvs skrev:
jofred skrev: För övrigt har jag inte märkt någon större skillnad i kvalitet mot andra motorer. Att köra tvåtaktare igen är uteslutet med tanke på de långa sträckor man kan behöva puttra ibland. Förr hade vi med oss 50 liter soppa ut på semestern och fick fylla på om man körde långt. Nu för tiden har vi med oss 30 liter och har soppa med oss hem.
Du måste köra mycket motor... på förra båten hade vi en 4hk tvåtaktare, selva, startar alltid men tar ett par drag om det är kallt. Vi körde upp ca 10 liter på en säsong. En säsong = i princip alla helger + en semestervecka.
Ja det brukar kunna bli lite motor varje säsong. Vi kör ganska mycket ut och in från sthlm till yttre delarna. Sällan att det blåser bra hela vägen. Dessutom blir det ju Lidingö runt, Gullviverallyt osv.

När det gäller tvåtaktare kommer de alltid vara mer lättstartade än fyrtaktare av förklarliga skäl, även om min Parsun 4takt än så länge alltid startat på första draget varje säsongsstart.

Skriv svar