Sol cell

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
teakteak
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 20 mar 2010, 11:57

Sol cell

Inlägg av teakteak » lör 20 mar 2010, 16:02

Någon som vet vilken tillverkare som är bäst ? Tänkte skaffa en till min Jeanneau 40 DS för att driva min kylbox när jag ligger i hemma hamn.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Sol cell

Inlägg av Mr Q » lör 20 mar 2010, 18:52

Jag kan inte riktigt teorin om vilken typ av solcell som är bäst med tanke på skuggning och så.

Men en Sunwind Marin SWM som är lätt böjbar och monteras på rufftaket med en Maxpower regulator, den tål också att gå på. Så kan du glömma alla funderingar på om batterierna har kräm kvar. Ruggigt bra laddning. Vihar 65W varianten och kan utan att tveka rekomendera denna kombo.

Solcellen finns på Seasea, maxpower måste nog beställas från deras hemsida.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Sol cell

Inlägg av Tommy » lör 20 mar 2010, 19:35

Hej,

Vi är nöjda med vår NAPS, tror att det är 51-wattaren vi har. Med MaxPower. Laddar också ruskigt bra, mätte utan problem upp 3-4 A med tångamperemeter i somras, frisk kräm rakt in i batterierna mest hela tiden. Solcell räknar jag numera som en av de bästa tillbehören som finns.

Hälsningar
Tommy

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Sol cell

Inlägg av Anders S » lör 20 mar 2010, 20:00

Mr Q skrev:Jag kan inte riktigt teorin om vilken typ av solcell som är bäst med tanke på skuggning och så.

Men en Sunwind Marin SWM som är lätt böjbar och monteras på rufftaket med en Maxpower regulator, den tål också att gå på. Så kan du glömma alla funderingar på om batterierna har kräm kvar. Ruggigt bra laddning. Vihar 65W varianten och kan utan att tveka rekomendera denna kombo.

Solcellen finns på Seasea, maxpower måste nog beställas från deras hemsida.
Det brukar vara angivet på cellerna om de tål skuggning. Annars håller jag med om att en "smidig" panel som ligger dikt an mot däcket (i vårt fall, luckgaraget) är en bra lösning, om man har platsen. Det är ändå ingen som med berått mod springer i onödan på den, men om man gör det, så händer ingeenting. Stela paneler med ramar blir litet billigare, men måste skyddas - ofta sitter de på stativ i akterräcket. Stativet kostar som mellanskillnaden i pris, men då får man en sak till att bevaka vid manövrer och som kan fiska skot och tampar. Fördelen med att "riktas mot solen" ger mindre än man kanske tror, en horisontell panel fungerar också mycket bra.

En Maxpower kan rekommenderas - verkar ge litet extra. Att batterierna alltid är toppade är bra på alla vis - Dels finns det alltid kraft i dem, men de håller också längre om de alltid laddas upp.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Sol cell

Inlägg av bosseh » lör 20 mar 2010, 21:29

Ett bra ställe att vända sig till är http://solarlab.se/
Han som driver företaget är teknologie doktor, universitetslektor och solcellforskare. Det han inte vet om solceller är inte värt att veta. Dessutom har de bra priser.
Enda nackdelen är att de inte säljer MaxPower-regulatorn.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Sol cell

Inlägg av Tommy » lör 20 mar 2010, 22:14

Anders S skrev:Fördelen med att "riktas mot solen" ger mindre än man kanske tror
Konstigt, det stämmer iallafall inte med min erfarenhet. Men det kanske kan vara olika. Jag har just ett sådant där stativ i aktern, och ser det som en väldigt stor fördel att panelen inte är skuggad och kan riktas rakt mot solen. Är den "offset" med 30 grader så minskar laddningen markant. Har mätt vid ett antal olika situationer. Likaså om bara en ack så liten del av panelen är skuggad.

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: mån 25 maj 2009, 08:18
Ort: Öresund

Re: Sol cell

Inlägg av Mr Sailman » lör 20 mar 2010, 23:20

Tommy skrev:
Anders S skrev:Fördelen med att "riktas mot solen" ger mindre än man kanske tror
Konstigt, det stämmer iallafall inte med min erfarenhet. Men det kanske kan vara olika. Jag har just ett sådant där stativ i aktern, och ser det som en väldigt stor fördel att panelen inte är skuggad och kan riktas rakt mot solen. Är den "offset" med 30 grader så minskar laddningen markant. Har mätt vid ett antal olika situationer. Likaså om bara en ack så liten del av panelen är skuggad.
Det har gjorts en del tester på detta, vill minnas att jag läst enför något år sedan (kan det varit i På Kryss?) där slutsaten var att man fick ut ungefär 50% av en fast monterad horisontell panel jämfört med en som föra gånger dagligen riktas optimalt. Personligen har jag dock valt att göra avkall på effektiviteten och har en 44W NAPS på luckgaraget, alltid ur vägen.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Sol cell

Inlägg av Anders S » lör 20 mar 2010, 23:46

Jomenvisst! Givetvis kommer en panel som är riktad mot solen 100 % av sin tid att bli effektivare än den som ligger still i ett läge hela tiden, så är det. Den som är fast monterad skall givetvis stå i söder, och lutas ungefär 45 grader för att bli så bra som möjligt. För att följa solen får man vara vaken själv eller så får man ha en solsökande servo, såna finns också. Här verkar åsikten vara att det inte lönar sig med maskineri, men det är ju gratis om man gör det för hand, var timme eller så.

Vi kan ju uppskatta litet löst att en solspårande panel ger 125 % av norm, normen (100 %) är då en panel som är parkerad i bästaläge, "mot söder" och med 45 graders lutning mot himmelen. Lägger man bara panelen platt förlorar man 15 % mot normen i Sverige ,upp till Söderhamn. Något mindre ju närmare söderut man kommer (där solen står alltmer i zenit, och horisontell är "mest rätt"). (Källa: http://www.elforsk.se/solel/rapporter_s ... _solel.pdf , sid 19 )

Så priset (utebliven ström) för att ha en panel platt på däck eller ruff är inte så stort som man kanske tror. Poängen (utöver att slippa ett stativ i aktern) är ju också att båten kan svänga fritt runt ankare eller boj utan att tappa mer än 15 % från "bästa läge" om man inte är i båten och kan fintrimma.

Tillägg: Min skattning om att vinna 25 % på att fintrimma kan ju stämma bra med uppgiften från Sailman/SXK 125 % vs 80 % är ju skillnad, ingen tvekan om det. Vaktens jungman trimmar segel och solpaneler varje hel timme, verkställ...
Anders S

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Sol cell

Inlägg av Tommy » lör 20 mar 2010, 23:53

Jag har valt att ha stativet i ett av hörnen av akterpulpit, så det är nästan helt ur vägen och stör inte. Men det kanske är en estetisk fråga.

Sen går ju detta stativ att ställa in så att panelen är precis horisontell, så då blir det samma sak som en panel på luckgaraget (med skillnaden att denna inte skuggas av bom/mast/sprayhood). Men jag kan förstå att enkelheten på luckgaraget lockar många, personligen så måste jag dock rekommendera ett pulpitstativ.

Hälsningar
Tommy

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Sol cell

Inlägg av bosseh » sön 21 mar 2010, 00:10

En solföljande panel anses på våra breddgrader ge ca 28% mer effekt jämfört med en horisontellt monterad. Att det inte blir mer beror på att ca 50% av ljuset är indirekt. En solföljande panel kräver i princip ett motoriserat stativ för missar man att rikta panelen en lite stund så förlorar man snabbt effekt. Det blir både billigare och mera driftsäkert om man skaffar mer solpanel.
Optimalt är horisontellt monterade mono/polykristalina paneler eftersom dessa har högre verkningsgrad (fler Watt per m2) och betydligt bättre livslängd jämför med de böjliga tunnfilmspanelerna. Montera horinsontellt med några graders lutning så att regnvattnet kan rinna av. Detta gäller när effekten är mest viktig på sommaren. Vill an ha ut mer under vintern ska panelen monteras vertikalt och riktad åt söder.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Sol cell

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 21 mar 2010, 09:03

Tommy skrev:
Anders S skrev:Fördelen med att "riktas mot solen" ger mindre än man kanske tror
Konstigt, det stämmer iallafall inte med min erfarenhet. Men det kanske kan vara olika. Jag har just ett sådant där stativ i aktern, och ser det som en väldigt stor fördel att panelen inte är skuggad och kan riktas rakt mot solen. Är den "offset" med 30 grader så minskar laddningen markant. Har mätt vid ett antal olika situationer. Likaså om bara en ack så liten del av panelen är skuggad.
Även min erfarenhet att det laddar saftigt mkt mer om man kan vrida solcellen på en stolpe. Lite fult, i vägen när man ska ankra, men väldigt effektivt om man är med och vrider. Siktar man in den mot öster på kvällen när solen gått ned behöver den inte stiga långt över horisonten innan den börjar fylla på batterierna.
Har du ett bra ställe att sätta den på rufftaket där solen kommer åt den från söder när den ger som mest så kan du ju strunta i stolpen.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Skriv svar