Biltema ("Affären Vars Namn Inte Får Nämnas")

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Biltema ("Affären Vars Namn Inte Får Nämnas")

Inlägg av Anders S » tor 18 mar 2010, 07:33

Då och då dyker det upp inköpstips för produkter i denna butik. Jag tänkte att vi kanske skulle våga oss på att sortera i sådant man vågar köpa och grejor som, artigt uttryckt, har "lågt användarvärde". Men allt är inte dåligt, långt därifrån.

Själv har jag aldrig blivit besviken på syrafast (A¤) skruv, mutter och plåtskruv. sk "Rostfri trallskruv" (A2) använder jag till träkonstruktioner.
Verktyg är i allmänhet anständiga. Jag har ett sågbord för en tusenlapp som är fullt användbart.
Olja och oljefilter har jag köpt genom åren, utan att tveka. (Jag kan läsa oljebeteckningar).
Impeller till sjövattenpumpen har pumpat finfint, säsong efter säsong.
Biltemas kabelskor är helt OK.

Biltemas sk "rostfria" är inte alltid rostfritt. Jag vågar bara köpa dessa till okritisk inomhustjänst, typ gångjärn till luckor, durkar och skåplås. Karbinhakarna, som ser så stabila ut, är bara skräp (rätar ut sig vid belastning).

Bland båtbeslagen finns nu en vantskruv som är snarlik selden/Hasselfors gamla modell, liksom block som knappt kan skiljas från Rutgersson. Frågan är ju då om det handlar om designkopior från Kina, eller från närmare håll?

Fler tips, flipp eller flopp ?
Anders S

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Biltema ("Affären Vars Namn Inte Får Nämnas")

Inlägg av S-B A-son » tor 18 mar 2010, 07:47

Ett utmärkt initiativ.

Bra:
Oljor, glykol etc. (Är själv tämligen läskunnig)
Fendrar.

Smäckigt, men fungerar ...
Vridbar LED-armatur: http://www.biltema.se/products/product. ... mId=135652
(Använder två av dessa för att dels lysa ned i "skafferi" och fungera som nattbelysning.)

Uselt:
Elektrisk oljebytare. Rent skräp. http://www.biltema.se/products/product. ... emId=87337
Solcellsventilator. Rent skräp. http://www.biltema.se/products/product. ... emId=87475
Tågvirke. Går isär. (Men prova, det ser ut som att de bytt sortiment)
IMG_7261 sönderrostad.jpg
Biltema solcellsventilator Sönderrostad motor och defekt/korroderad solcell
Oljebytarpump skräp.jpg
Oljebytarpumpen klarade ett oljebyte. SLutade pumpa under starkt oljud vid andra bytet. Smäckig konstruktion.
mvh Sven-Barry (Gryffindor)

EDIT: Bilder inlagda
Senast redigerad av 1 S-B A-son, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Biltema ("Affären Vars Namn Inte Får Nämnas")

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 18 mar 2010, 08:34

Bra: Black Streak Remover. Spray som tar bort svarta skitränder.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Biltema ("Affären Vars Namn Inte Får Nämnas")

Inlägg av Eilean » tor 18 mar 2010, 08:48

Jag köper:
Oljor.
Glykol
Epoxy
Div. kemikalier.
Fendrarna är skitbra
Elastiska segelbeslagsband
Blybatterier
Vissa verktyg efter nogrann inspektion

Kommer att köpa:
Gummijolle

Köper inte/litar inte på:
Deras 'rostfria'grejor. Se bild som jag visat tidigare
Alla tillbehör som block, vantskruvar etc. som 'måste' hålla
Deras elgrejor för båt verkar ofta vara av tveksam kvalitet, skall doc´k testa en LED-armatur
Har samma erfarenhet som Sven Barry av uselt tågvirke.
Ankaren
Bilagor
knap rs.JPG

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Biltema ("Affären Vars Namn Inte Får Nämnas")

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 18 mar 2010, 09:34

Uselt tågvirke? Jag har deras skotlina till kryssfocken, tycker den är väldigt stum och bra. Dynamee fockfallet från Hjertmans tycker jag är mkt sämre, det töjer sig när det blåser hårt.
Bra tråd det här. Kanske jag hinner montera min Bultema (ha ha, omedveten felstavning) sjökortslampa i helgen.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Biltema ("Affären Vars Namn Inte Får Nämnas")

Inlägg av bosseh » tor 18 mar 2010, 10:57

Det roligaste med att åka till Biltema är när man möter alla andra båtägare som helst inte vill bli sedda där!
Jag har deras mörkblåa tampar mellan båt och brygga, det gick att splitsa utmärkt och ser fortfarande bra ut.

Det jag köper:
Kapskivor, svetstråd, bits (en grabbnäve för en spottstyver), trallskruv, sortimentlådor för all småskit i båten.
Trägalgar(!) 3,90 styck.
Strömbrytarpanel och säkringspanel av den nya typen. Mycket bra kvalitet.
Bordsgenomförningar (man vill ju inte köpa no-name hos båthandlaren!)
Filter och impeller.
Tångamp och vinterns ny leksak, IR-termometern. Suveräna prylar till bra pris.
Rostfria beslag, jag hålls ju i sötvatten så jag är inte orolig för hur saltvanttenbeständiga de är.
Rostfri skruv köper jag men jag tycker det är lättare att dra sönder skallarna på dessa än andra.
Glasfiber och matta. Deras sk TopCoat gillar jag inte.
Ficklampsbatterier (gröna)

Rent allmänt:
Vi har en ny affär, stort och luftigt där man kan gå runt och kolla i lugn och ro (vilket inte alla i familjen uppskattar)
De har mycket bra lagerhållning, det är sällsynt att något är slut.
De har ett stort sortiment där man ibland förvånas av att hitta lite mer udda grejor.
Deras reklamations och ångerköps hantering är riktigt bra. No-questions-asked.
De har bra och gratis toaletter (!)

Framförallt, de sätter prispress på alla andra.

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Biltema ("Affären Vars Namn Inte Får Nämnas")

Inlägg av SWE54 » tor 18 mar 2010, 11:26

Det som jag tycker är bäst är deras kundservice/reklamation/byte, dom krånglar aldrig.
Har bytt en del saker som batteri (nästan 3 år gammalt), laddare mm.
Annars blir det mest icke kritiska prylar som inte måste vara i bästa kvalitet.

Min solcellventilator har jag haft i 4 år nu och den går fint fortfarande.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Biltema ("Affären Vars Namn Inte Får Nämnas")

Inlägg av Seawolf » tor 18 mar 2010, 11:30

Elektrisk oljebytare. http://www.biltema.se/products/product. ... emId=87337
Har använt den i minst fem år både till bilarna och båten. Den är kladdig och långsam men har hittills funkat, bara oljan är varm och lättflytande. Kanske finns den olika generationer eftersom SB haft problem?

Senaste prylen: http://www.biltema.se/products/product. ... emId=84855 (luftkompressor)
Den har nu stått och gått i flera dygn för att bubbla luft under en infrusen utombordsbåt som höll på att dras ner i isen av utombordaren som alltså inte kan flyta med skrovet uppåt vid snöfall, stöp och återfrysningar. Det hade gått mycket längre än bilden visar, aktern hade sjunkit ner så vattnet gick in i motorbrunnens genomföringar, fyllt ruffen i aktern upp till över kojnivå. Efter två dygns bubbelverksamhet genom ett smalt kopparör med massor av 1mm hål, nedstucket i ett borrat klent hål snett in under utombordaren har läget nu fixat sig. Isen är c:a 70 cm tjock!
Kompressorn drar rätt lite ström (märkt 75W) och den förefaller vara gjord att tåla långvarig drift utan problem. Finfin!
Bilagor
efter.jpg
före.jpg
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
tizian
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 21 dec 2008, 23:01
Ort: Lomma

Re: Biltema ("Affären Vars Namn Inte Får Nämnas")

Inlägg av tizian » tor 18 mar 2010, 11:41

Intressant tråd.
Några synpunkter

25-1984 Kabin belysning mycket bra
Solcells ventilatorn har fungerat bra (2 år), men den går inte att stänga så den kan inte sitta på ett jätte kritiskt ställe.
LED lanternorna är kanon
Spray rengörning för båt, kör man den med en ångtvätt så lossnar mycket.
Tågvirket är av skiftande kvalite mycket lurigt, köpte olika längder 6 mm (inte samma typ av förpackning) som såg likadana ut men visade sig att vara av helt olika kvalite.

Båtvax krämigt gillade jag inte.
Vantskruvarna känns glappiga i gängan .

barry
Diamantmedlem
Inlägg: 231
Blev medlem: lör 05 nov 2005, 17:49

Re: Biltema ("Affären Vars Namn Inte Får Nämnas")

Inlägg av barry » tor 18 mar 2010, 11:55

Handlar gärna på Biltema, det mesta man inte direkt ser att det är skräp tycker jag brukar fungera bra

Extra plus
Deras syrafasta skruvar, muttrar etc har aldrig gjort mig besviken
Tvåkomp polyuretanlacken kör vi litervis med (den som av någon outgrundlig anledning säljs som Topcoat) http://www.biltema.se/products/product. ... mId=104650


Största minus
Plockade på oss en länspump för slagvatten i kölsvinet i fjol, såg och kändes rejäl ut och prislappen antyder att den inte är helt tvärusel. Den förra av samma konstruktion hade hållit trettio år. Den här höll i knappt sex månader innan den gick sönder i plastgodset (infästningsanordningen till membranet).

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=87876

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Biltema ("Affären Vars Namn Inte Får Nämnas")

Inlägg av bosseh » tor 18 mar 2010, 12:09

barry skrev: Tvåkomp polyuretanlacken kör vi litervis med (den som av någon outgrundlig anledning säljs som Topcoat) http://www.biltema.se/products/product. ... mId=104650
Där ser man hur olika vi upplever saker. Jag tycker att lacken ger en bra yta men den rinner oerhört lätt jämfört med andra liknade lacker. Är det något jag missat?

JonasComfort26
Trogen medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 15 nov 2009, 19:20
Kontakt:

Re: Biltema ("Affären Vars Namn Inte Får Nämnas")

Inlägg av JonasComfort26 » tor 18 mar 2010, 14:33

Bra idé, här är mitt bidrag med medvetna upprepningar:

:P Flipp:
Kemikalier (aceton, t-röd, glykol, oljor, fett...)
RF skruv och inredningsbeslag
2K-lack (som ju absout inte är topcoat men en ok lack)
Domkraft (traktorvarianten)
Boj
Plocka-med-gasolköket
Mikroglasballonger
Bilelektronik
Gelcoatspackel

:( Flopp:
Elpanel (funkar än men ingen kvalitetskänsla alls, man får vad man betalar för)
Kontaktlim (var torkat i burken)
Sikaflex kopian (vit fog blir brun i solen)
Amperemeter för bil (rena bluffen när man ser kopplingsschemat)
Rostborttagningsmedel

:roll: Har inte provat men skulle inte köpa:
Vantskruv (väldigt glappa)
Block, pollare, allt som rör segling eller säkerhet
Glasfiber, divinycell, polyester, epoxi om jag skulle behöva större mängder (mycket billigare på "dyra" båtaffären)
Elverktyg

:?: Kommer nog att köpa vid behov:
Bordsgenomföringar
2K-primer för halvdan bottenrenovering för snåljåp (har provat den en säsong, stenhård)

barry
Diamantmedlem
Inlägg: 231
Blev medlem: lör 05 nov 2005, 17:49

Re: Biltema ("Affären Vars Namn Inte Får Nämnas")

Inlägg av barry » tor 18 mar 2010, 15:06

bosseh skrev:
barry skrev: Tvåkomp polyuretanlacken kör vi litervis med (den som av någon outgrundlig anledning säljs som Topcoat) http://www.biltema.se/products/product. ... mId=104650
Där ser man hur olika vi upplever saker. Jag tycker att lacken ger en bra yta men den rinner oerhört lätt jämfört med andra liknade lacker. Är det något jag missat?
Njo kan väl sträcka mig till att den har tendenser att rinna lite väl lätt. Hade ett par andra märken när vi byggde om inredningen i salongen i båten men kan inte säga att jag upplevde någon jätteskillnad på rinningsfronten. Drar mig till minnes någon detalj som verkligen inte blev bra och där vi fick slipa ner rinningar och göra om men det är nog allt och ställt mot prislappen (~50%) har det merarbetet betalt sig alla gånger.

Nu senast fick en gammal kökssoffa(!) en släng av färgen. Lillgrabben får slita rejält för att få till en repa på den möbeln :)

feeling286
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

Re: Biltema ("Affären Vars Namn Inte Får Nämnas")

Inlägg av feeling286 » tor 18 mar 2010, 16:56

Bra = Ryckdämpare, fick byta efter 6 säsonger men dom kostar runt halva priset för likvärdig vara i "annan" butik.

hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Re: Biltema ("Affären Vars Namn Inte Får Nämnas")

Inlägg av hedgehog » tor 18 mar 2010, 17:46

Här är min lista. Säkert en del upprepningar från tidigare inlägg men det är ju bara bra, då får man en bättre bild av vad som duger eller inte.

Bra:

Gummijollen. Känns välgjord och har funkat två säsonger utan problem nu. Är kanske i minsta laget men det är samtidigt en fördel.
Block ("Rutgersonkopia"). Sitter i aktestagssträckaren. Har gjort sitt jobb, inga problem så här långt.
Sjökortslampa, led. Har precis monterat den så jag har ingen längre erfarenhet men den verkar värd sitt låga pris och lyser med ett varmt och tillräckligt svagt sken.
Förtöjningslinor av den dyrare sorten (polyestersilke). Kanske inte toppklass men helt ok.
Kylvattenimpeller. MYCKET bättre än Volvo original vilka har saknat minst en skovel varenda vår. Inga problem öht med Biltemas.
Kulfendrar. Hur bra som helst!
Fenderöverdrag. Helt ok.
Rostfria slangklämmor. Chansning kanske men rejäl konstruktion och inga problem hittills.
Gummiklädda, rostfria kabelklammer.
Buntband.
12V uttag.
Motorrumsisolering, självhäftande. Kan inte se ngn skillnad mot dyrare.
Polyester och glasfiber. Exakt samma som Watskibutikerna säljer (BHP).
Diverse eluttag och kopplingsdosor.
Bandsåg. Jättenöjd med den. Dock är klingan som sitter monterad som standard bara skräp.
Elhyvel, "Professional line". Helt ok.
Ett helt gäng med skruvmejslar, blocknycklar, tänger o.dyl. Mer än tillräckligt bra för en som konstant förlägger saker!
Glykol och annan kemi.
Dränkbar 220V pump. Har tjänstgjort som strömbildare bakom aktern hela vintern. Toppen!
Anoder. De förbrukas som de ska.

Mindre bra:

220V borrmaskin. Chucken kastar. Bytte den mot en med mindre sned chuck men samtliga de hade i lager var mer eller mindre kass. Billig dock, 149:-
Excenterslip. Pajade rätt fort. Kolen slut.
Hävertpump för diesel. Totalt värdelös!

Oj vad kort den listan blev! Men jag kan inte minnas att jag gjort något riktigt katastrofköp. Det som känns och ser rejält ut brukar också vara av ok kvalitet.
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

Skriv svar