Däckskontakt?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Däckskontakt?

Inlägg av Eilean » tis 16 mar 2010, 10:59

janne skrev:"Cableport", på bilden nedan, tycker jag är en bra lösning....
Men hur fungerar den med 'grönt vatten' över däck? För den bygger ju på 'dorade-principen' eller hur?
En svanhals kan man ju täppa till med en trasa om man skall ut på längre havsseglingar och planerar leka u-båt.

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Re: Däckskontakt?

Inlägg av janne » tis 16 mar 2010, 15:36

Eilean skrev:
janne skrev:"Cableport", på bilden nedan, tycker jag är en bra lösning....
Men hur fungerar den med 'grönt vatten' över däck? För den bygger ju på 'dorade-principen' eller hur?
En svanhals kan man ju täppa till med en trasa om man skall ut på längre havsseglingar och planerar leka u-båt.
Det ligger nån skumplasttätning tillsammans med kablarna som förhindrar det gröna att strömma in i större mängder. Den fungerar ungefär som en doradeventil och släpper ut vattnet innan det rinner över kanten. Om det hela står under vatten är det så klart inte tätt men det är väl inte en trasa i en svanhals heller?

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Däckskontakt?

Inlägg av Eilean » tis 16 mar 2010, 16:06

janne skrev: ...Det ligger nån skumplasttätning tillsammans med kablarna som förhindrar det gröna att strömma in i större mängder...
Det var förklaringen. Jag trodde den bara förlitade sig på kanterna invändit.Då hade nog en trasa i svanhals varit tätare....

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Däckskontakt?

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 11 apr 2010, 22:02

Hm, jag står och väger mellan svanhals och shuretrough, jag ska ta ner lanternkablar och vhf-kabel genom skarndäck, mellan bågen som håller selftackerskenan. Som det är nu kan jag inte ha varken lanternorna eller vhf-en ikopplad när jag använder kryssfocken. Precis därunder hamnar jag i garderoben, ett perfekt ställa att koppla och mäta på. Men vad är bäst... Det skulle bli snyggare med surethrough än med svanshalsen, den skulle bli som ett tredje ben där, och i en på två ledder annan lutning än skotskensbenen... Skulle surethrough läcka ser jag det direkt i garderoben.
Undrar om inte signaturen T flera ggr föreslagit mig Surethroughgenomföringen? I år måste det bli av på det ena eller andra viset.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Däckskontakt?

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 11 apr 2010, 22:06

Eilean skrev:
janne skrev: ...Det ligger nån skumplasttätning tillsammans med kablarna som förhindrar det gröna att strömma in i större mängder...
Det var förklaringen. Jag trodde den bara förlitade sig på kanterna invändigt.Då hade nog en trasa i svanhals varit tätare....
Jag har funderat även på cableport till min skarndäcksgenomföring. Men på hård kryss med för mycket segel uppe kan det väl vara rena u-båts-förhållandena på lä skarndäck.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Re: Däckskontakt?

Inlägg av janne » mån 12 apr 2010, 10:42

Guitar Nilsson skrev:
Eilean skrev:
janne skrev: ...Det ligger nån skumplasttätning tillsammans med kablarna som förhindrar det gröna att strömma in i större mängder...
Det var förklaringen. Jag trodde den bara förlitade sig på kanterna invändigt.Då hade nog en trasa i svanhals varit tätare....
Jag har funderat även på cableport till min skarndäcksgenomföring. Men på hård kryss med för mycket segel uppe kan det väl vara rena u-båts-förhållandena på lä skarndäck.
Jag har haft båda varianterna och tycker att Cableport är bättre i allt utom undervattensläge. Då vinner Shurethrough.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Däckskontakt?

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 12 apr 2010, 21:59

Det skulle bli fult med en Cableport på skarndäck. Beställde en Shurethrue idag. Berättar senare vad jag tyckte.
http://www.watski.se/Butiken/Produkt/?EnovaId=17133
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Däckskontakt?

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 18 apr 2010, 10:35

Idag ska jag försöka montera min nya Surethru. Var runt hela häraden igår och försökte hitta en hålsåg 33 mm, det gick inte! J-a mått på genomföringen. Både jag själv och polarna hade flera st på 32 mm, men ingen på 33. Testrade att göra ett 32 mm hål i Sup-Jannes brygga, men en mm för lite är mycket mer än man tror, det var tvärstopp. Fast idag ska jag härja ändå och försöka rymma hålet med roterande fil mm...
När jag betalade genomföringen sa killen i kassan: "Här har vi en till grej med rejält kilopris på"... :o
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Däckskontakt?

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 18 apr 2010, 15:20

Att ta hål gick som smort, använde samma 32 mm hålfräs för att rymma lite extra, sen satt genomföringen perfa där. Nu är det bara resten kvar. Fick ryggskott när jag stog i knepige ställning och drog åt muttern inne i gadderoben.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Skriv svar