Biltemas lanternor - igen...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Blåsut
Silvermedlem
Inlägg: 30
Blev medlem: fre 19 okt 2007, 10:08

Biltemas lanternor - igen...

Inlägg av Blåsut » lör 13 mar 2010, 17:29

Hej!
Ja, jag vet att detta ämne kan verka uttjatat. Jag har dock kollat i tidigare trådar. Många har pratat om Biltemas LED-lanternor med art. nr. 25-7700 --04, där den tvåfärgade kostar 549:- och de enfärgade 499:-, men ingen som har använd dem har delat med sig av sina erfarenheter. Min fråga till forumet är alltså:
Har någon testat dessa lanternor under en säsong eller mer? Lyser de bra på natten? Kvalitet? :idea: :?:
Jag har nämligen "vägarna förbi" Biltema om några dagar...

Tomas G
Diamantmedlem
Inlägg: 249
Blev medlem: tor 20 apr 2006, 23:34

Re: Biltemas lanternor - igen...

Inlägg av Tomas G » lör 13 mar 2010, 19:12

Helt fel svar på din fråga och lite OT men ett allmänt tips är att kolla på Seasea och Bryggan. De säljer LED-lanternor betydligt billigare nu i dagarna. Ett par för c:a 300 kr.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Biltemas lanternor - igen...

Inlägg av Seawolf » lör 13 mar 2010, 20:18

http://www.sxk.se/tekniska/index.asp
sök på biltema.
Biltemas lanternor som nu moddats pga. tidigare radiostörningar får goda omdömen av folk som testat dem. Funkar t.o.m. under vatten.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Biltemas lanternor - igen...

Inlägg av bosseh » lör 13 mar 2010, 21:50

Biltemas lanternor har den lilla fördelen att de är godkända, det finns nästan inga andra under 1000kr/st som är det.
I godkännandet ingår bla att ljusvidden ska vaa min 2M för sidolanternorna, så syns gör de nog.
Böterna om man inte har reglementsenliga lanternor är 1200 kr.

Blåsut
Silvermedlem
Inlägg: 30
Blev medlem: fre 19 okt 2007, 10:08

Re: Biltemas lanternor - igen...

Inlägg av Blåsut » lör 13 mar 2010, 22:34

Jag tackar för upplysningarna ( :idea: )! Speciellt belysande ( :idea: ) var att läsa vad SXK:s båttekniska nämnd hade att förtälja. Lanternorna verkar ju vara riktigt bra! Jag ska även byta ut glödlampan i min runtlysande ankarlanterna till en LED-d:o.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Biltemas lanternor - igen...

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 14 mar 2010, 09:08

Ingen som bytt till Led-lampa i den trefärgade topplanternan? Jag tror jag ska göra det och låtsas som att jag som Alfons "inte föjståj" huruvida det är lagligt eller inte. Även om färgerna inte blir exakt de samma måste man väl synas tydligt ändå? Har man inte så långt att nattsegla till hamn med laddstolpe på bryggan, eller om man åker på skammen kan man ju ha även de nedre gammeldags lanternorna tända.
Att byta bara de nedre lanternorna till lagliga Felltema-leddar är väl inte helt perfekt, den i masttoppen syns väl på mycket längre avstånd än de nära vattnet?

EDIT PS. Hur hittade ni nåt om Biltema i Seawolfs X-klubbslänk? Jag min arma idiot hittade ingen sökruta alls. :D
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Biltemas lanternor - igen...

Inlägg av Lasse L » sön 14 mar 2010, 09:42

Guitar Nilsson skrev:Ingen som bytt till Led-lampa i den trefärgade topplanternan? Jag tror jag ska göra det och låtsas som att jag som Alfons "inte föjståj" huruvida det är lagligt eller inte. Även om färgerna inte blir exakt de samma måste man väl synas tydligt ändå? Har man inte så långt att nattsegla till hamn med laddstolpe på bryggan, eller om man åker på skammen kan man ju ha även de nedre gammeldags lanternorna tända.
Att byta bara de nedre lanternorna till lagliga Felltema-leddar är väl inte helt perfekt, den i masttoppen syns väl på mycket längre avstånd än de nära vattnet?

EDIT PS. Hur hittade ni nåt om Biltema i Seawolfs X-klubbslänk? Jag min arma idiot hittade ingen sökruta alls. :D
Titta på navigation http://www.sxk.se/tekniska/forum/

Tomas G
Diamantmedlem
Inlägg: 249
Blev medlem: tor 20 apr 2006, 23:34

Re: Biltemas lanternor - igen...

Inlägg av Tomas G » sön 14 mar 2010, 09:50

Jag byggde redan år 2003, då LED-lampor knappt fanns som färdiga lanternor, en egen insats istället för glödlampan i min Hella-lanterna från. Högintensiva LED-hade ju funnits ett bra tag redan då så det var ganska enkelt och jag var allmänt förgrymmad över att utvecklingen på båttillbehörsmarknaden stod still.

Jag resonerade också som så att det bara var att "spela lite oskyldig". Men trots det vill jag lova att min lanterna syntes betydligt bättre än originalet. Garanterat så har ingen kustbevakare som eventuellt skulle ha stoppat mig heller brytt sig om att gå fram i fören, skruvat lös lanternan, plockat bort kablaget, öppna sockeln för att se om han kunde hitta någon icke-godkänd belysningsanordning.
Men kan ju tänka sig själv, vem är det som utgör fara och som man vill åt? En lungt slörande nattseglare i 5 knop eller en vild buse med lite för hög alkoholkoncentration i blodet som rusar fram i 25 knop med släckta lanternor i ett smal sund?
Har under alla år aldrig blivit stoppad när jag seglat men blivit stoppad två gånger på ett år när jag kört motorbåt.

Och ja, jag hade också problem med att hitta på SXK hemsida.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Biltemas lanternor - igen...

Inlägg av Anders S » sön 14 mar 2010, 09:58

Välkommen tillbaka efter mörkret, hr Guitar!

Angående "Alfonstaktik" (ett uttryck som i mina trakter kan vara tveeggat att använda) kan man ju också introducera Mollgan som en alternativ gärningsman.

Annars brukar man säga så här: Masttoppslanternan syns bra på riktigt långt håll och poängen är också att man sparar ström. Baksidan är att man på det avstånd där man tittar 10-15 meter över vattnet, så brukar det finnas en del att välja på, för oss som själva sitter nära vattenytan. Särskilt mot land, vid infart till hamn kan det här bli riktigt illa. En båt som kommit "för nära" kan också bli osynlig, om man inte lyfter blicken. Lanternor i skrovhöjd syns bättre (tydligare) på nära håll, men blir förstås helt osynliga för ett fartyg som knappast tittar snett ner i vattnet utan scannar av i horisonthöjd.

Vad som är det bättre är litet olika därför och själv väljer jag det som verkar bäst i situationen. De flesta måste dessutom använda låga lanternor tillsammans med en topp- eller runtlysande vit lanterna som kombinerad topp-akter, så har segelbåt med motor och bryr sig, så blir man ändå avlägset släkt med en julgran (OBS; inte släckt, det är det värsta av alla se-narios). Sedan (angående alternativ till Alfons-Mollgan-taktiken) så finns det ju lagliga alternativ. /Kommentar från Bosse: det är inte alls säkert att Nasamarine är godkända, även om de har påståtts vara det tidigare, länken struken/ Godkända trefärgsmodeller finns från till exempel Lopolight, Hella och Aqua-Signal, men de är ju dyra.

En godkänd lanterna har ett medföljande certifikat dvs, godkänd av någon nationell myndighet motsvarande vår Transportstyrelse. EU-länderna är därvid likställda - det går bra med spanskt eller tyskt godkännande, till exempel.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Biltemas lanternor - igen...

Inlägg av bosseh » sön 14 mar 2010, 10:50

Jag tror tyvärr inte NASA's Supernova är godkänd. Den angavs vara det när den kom men sedan försvann den texten.

En kille berättade att han blev stoppad av KBV i somras när han kom i sin 5 m motorbåt med stor snurra. Han körde 5-6 knop och hade en runtomlysande vit lanterna. Det blev självklart 1200 i böter. Tipset från KBV var att köpa en godkänd lanterna "annars kostar det 1200 nästa gång också". Båtägaren frågade "men hur är det med alla som har icke godända lanternor, LED-lampor osv". KBV svarade "vi tar de också, framförallt de med LED-lampor, det ser man ju på lång väg vad det är".
Har man en bra trefärgslanterna i masttoppen är kanske sannolikheten inte så stor att åka fast men det kan bli ett dilemma om tex KBV påstår att man inte har en godkänd lanterna, då är det upp till mig att bevisa det!
Clas Ohlson mfl säljer billiga LED-lanternor från Båtsystem som de uppger vara godkända. Jag bad att få se godkännandet, Clas Ohlson kunde det inte, Båtsystem svarade inte. Sjöfartsverket bekräftade att de inte var godkända och de var rejält trötta över "ofoget".
Jag började göra en egen trefärgslanterna men jag la ner detta, man kan anta att antalet kontroller kommer att öka och att risken att åka fast ökar. Skulle man sen bli inblandad i en olycka så kommer det definitivt att ligga en i fatet, + böter + nya lanternor.
Spela oskyldig håller inte, försök tex påstå att hembränningen bara är till för att göra bränsle till spritköket!

Min lösning är att byta till Biltema-lanternor samt en hemmagjord, icke godkänd röd-över-grön LED-lanterna i masttoppen, den kan man inte bötfällas för och man syns på långt håll när man seglar.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Biltemas lanternor - igen...

Inlägg av Anders S » sön 14 mar 2010, 11:02

bosseh skrev:Jag tror tyvärr inte NASA's Supernova är godkänd. Den angavs vara det när den kom men sedan försvann den texten. [...] det kan bli ett dilemma om tex KBV påstår att man inte har en godkänd lanterna, då är det upp till mig att bevisa det!
Jo, är det så som du säger, så är det ett dåligt råd. Jag kollade, och det verkar helt korrekt observerat - godkännande hade de naturligtvis visat papper på om så vore.
Det man behöver, om KBV kommer och kaxar sig är ju då certifikatet som följer med lanternan, och (givetvis) att man inte dummat sig med lanternkombinationerna. Ifall sedan någon yngre KBV-person skickas till väders för att jämföra certifikatet med själva lanternan kan man ju fundera på.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Biltemas lanternor - igen...

Inlägg av bosseh » sön 14 mar 2010, 11:15

Jag upptäckte att NASA lanternan inte var godkänd när jag precis skulle beställa ....
--
Man behöver inte ha med sig certifikaten, godkända lanternor är märkta. KBV har troligen listan över godkända lanternor.
--
En intressant fråga är om KBV påstår att min lanterna inte är godkänd och tar dit en skylift för att kolla. Om de har rätt, kan jag krävas på kostnaden för skyliften?
Fö kan man säga att grabbarna i KBV verkar otäckt vältränade ...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Biltemas lanternor - igen...

Inlägg av Anders S » sön 14 mar 2010, 11:26

bosseh skrev: En intressant fråga är om KBV påstår att min lanterna inte är godkänd och tar dit en skylift för att kolla. Om de har rätt, kan jag krävas på kostnaden för skyliften
Du menar om rättsväsendet får ta betalt av den misstänkte för att göra brottsutredningar och samla bevis för att du (kanske) är brottslig? Svaret är "nej".
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Biltemas lanternor - igen...

Inlägg av Seawolf » sön 14 mar 2010, 17:40

Anders S skrev: Masttoppslanternan syns bra på riktigt långt håll och poängen är också att man sparar ström.
För mindre erfarna läsares skull bör man nog upplysa :-) om att strömbesparingen med masttoppslanterna i princip endast gäller glödlampeförsedda sådana.
LED har en viss vinkel som de lyser med, så ju bredare vinkel man belyser, desto starkare LED (eller flera stycken) behövs.
Därför kan man lika gärna dela upp lanternorna i separata, den totala LED-effekten blir inte särskilt annorlunda mot en LED-samlingslanterna.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Biltemas lanternor - igen...

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 14 mar 2010, 20:06

Pinsam fråga från en med både förarbevis och kustskepparn:
Kan man segla med helvit topplanterna om man har vanliga lanternor nedtill?

Sign: Jag skäms så.

Edit. Har VHF-cert samt nån stämpel om nattnavigation också.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Skriv svar