@Sea rib

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: @Sea rib

Inlägg av Anders S » sön 14 mar 2010, 18:51

janne skrev:
Anders S skrev: Måla den ALDRIG med bottenfärg med koppar... absolut förbjudet, trots epoxybehandling
Vad målar tex kustbevakningen sina båtar med?
Dels grundmålar de sina båtar på ett sätt som gör att de får så litet korrosionsproblem som möjligt, dels använder de bottenfärger utan koppar. Alla färgleverantörerna har färger för alu-fartyg i sortimentet, alla utan koppar...

Här hade ju Q:s lilla dinge redan fått epoxyfärg pålagd, vilket är bra, men även om den teoretiskt isolerar kopparfärgen från aluminiumskrovet, så räcker det med en repa så kan man snabbt få frätskador. Här hjälper det inte med "saltvattentålig aluminium" eller vad man nu kan tänka sig, utan bara att hålla kopparhaltiga färger, beslag, skruvar etc etc borta från skrovet. Det här problemet är en stor nackdel med aluminiumbåtar, även om man inte skall låta det avgöra för en RIB-jolle, som ju inte har massor med beslag, påskruvade grejor eller egentligen behöver bottenfärg.
Anders S

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » sön 14 mar 2010, 19:25

Anders S skrev:Här hade ju Q:s lilla dinge redan fått epoxyfärg pålagd.
Jag är helt oskyldig i detta drama, råkade bara se en billig RIB-båt på båtmässan. :wink:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 14 mar 2010, 20:17

Va, har du inte handlat? Hur skall vi nu få reda på vad den går för och ifall det går att åka vattenskidor efter den?
Har du tänkt färdigt på dävertar?
Anders S

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » sön 14 mar 2010, 21:08

Nej, RIB-båten inte köpt ännu. Med denna tråd ville jag mest kolla om nån hade erfa kring den.

Vad gäller däverter har jag tyvärr inte kommit längre i den beslutsprocessen. Troligen hänskjuter jag beslutet till under säsong, borde kunna gå att montera lika bra med båten i plurret. Alternativt skaffa en lättdriven RIB-båt istället.

Just nu funderar vi tyvärr i banor av att avveckla segelbåtliv (igen). Problemet i det västerländska samhället är ju att vi har sånt överutbud av fritidssysselsättningar (och prylar) att det är svårt att köra in helt på en enskild aktivitet. Man vill göra allting! Fast i lagom doser. Att i det läget ha en tids- och pengakrävande segelbåt känns litet overkill. Nu när barnen börjar bli större och de har sina egna intressen blir detta än mer påtagligt.

Om jag följde mitt samvete vad jag borde göra med båten, skulle jag flytta in under pressen varje helg nu fram till sjösättning. Det tar ju aldrig slut heller även om man försöker ta det i lagom doser. Det finns alltid att göra. Litet skoj är det förstås, men det känns svårt att motivera insatsen i förhållande till vad man får ut och alla andra aktivitet som pockar på.

Kvällens filosofiska inslag. Och ja, jag vet att vi debatterat detta tidigare i ganska upprörda ordalag dessutom. :wink:

janne
Diamantmedlem

Inlägg av janne » tor 25 mar 2010, 09:13

Anders S skrev:
janne skrev:
Anders S skrev: Måla den ALDRIG med bottenfärg med koppar... absolut förbjudet, trots epoxybehandling
Vad målar tex kustbevakningen sina båtar med?
Dels grundmålar de sina båtar på ett sätt som gör att de får så litet korrosionsproblem som möjligt, dels använder de bottenfärger utan koppar. Alla färgleverantörerna har färger för alu-fartyg i sortimentet, alla utan koppar...
Nja, det är en halvsanning. Förutom epoxi med kopparpulver (tex Copperboat) är det väl inte ren koppar i någon bottenfärg. Vanligast är kopparoxid. Kustbevakningen målar sina båtar med Interspeed som innehåller koppartiocyanat. En liknande färg är Trilux. Koppartiocyanat är inte lika "aggresivt" mot aluminium som kopparoxid är.

cruisaren
Diamantmedlem

Inlägg av cruisaren » tor 25 mar 2010, 09:49

Eilean skrev:
S-B A-son skrev:Vad skulle fördelen med en sådan här båt vara jämfört med en med upplåsbar köl?

mvh Sven-Barry
Det skulle väl vara samma fördelar som med vanliga rib-ar; högre fart för motor (om det nu är intressant), lägre släpmotstånd, i teorin tåligare båt vid uppdragning och viktigast för mig - stadigare och formfastare durk.
Nackdelarna är ju flera, priset, vikten, tar mer plats tömd. Och så farhågorna kring just aluminium i en sådan här båt.
Nu kanske denna blir lite off-topic eftersom ämnet handlade om en lågprisprodukt, men är man ute efter de egenskaper som Eilean skriver om kan jag rekommendera http://www.blocket.se/ostergotland/Zodi ... 476335.htm.
Vi har en Acti-V 310 i vilken Zodiac har tagit fram en "hård uppblåsbar botten". Om jag fattat konstruktionen rätt så består duken av en "decimetertjock luftmadrass" där ovan- och undersida är sammanbundna med många starka trådar. Man kan således blåsa in ett högt tryck i botten och den blir riktigt hård och rejält stabil. Under "luftmadrassen sitter det fast en "vanlig kölkorv" för att få fint gångläge/lågt släpmotstånd. Fördelen är att det inte behövs några lösa skivor utan man tar ut jollen ur påsen, rullar ut allting som en enhet och det är bara att pumpa, sätta i åror, i med toft och ut och ro. Inga problem att stå bak och hänga på en 34 kilos motor eller dra upp en dragg (när det gäller bärigheten i jollen alltså, ryggen är en annan historia.). Att åka 2 vuxna + två barn och packning med bra gångläge med 9,9 hkr är inga problem med 310:an.

Nackdelarna är kanske att pumpförfarandet med manuell pump tar en bra stund. Medföljande pump har ett "högtryckläge" med någon form av utväxling för att man skall kunna få i tillräckligt högt tryck i botten (tryckmätare ingår). Tänker man sig att ofta blåsa upp/tömma så rekommenderas en kompressor. Å andra sidan är det ju inte direkt smidigt att pilla med lösa durkar heller och de tar ju en hel del plats undanstuvade.
//Niklas S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 25 mar 2010, 13:17

Mr Q skrev:Nope, minsta Suzumar RIB är 270 och den kostar 14 500.
En sån har jag. Otroligt stadig både i sjögång och när man kliver ner från segelbåten. Man kan lätt stå enbart på ena pontonen. Man att få den liten som en vanlig gummibåt går ju inte. Tror den väger 42 kg? I fjol sjösatte jag den aldrig, det är en hel del krångel med släpbåt oavsett modell.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 25 mar 2010, 14:56

Ang vattenskidor så vet jag två olika seglare som har Suzumar RIB 310 till detta, den ena med en äldre 2-cyl 15 hk Jonsson 2-takt den andra med en nyare Suzuki 15 hk 2-takt. Helt perfekt ekipage att dra vattenskidor med, eller som lättkörd motorbåt, planar lätt med hel familj i båten. Den ena killen seglar typ dag och natt från islossning till sen höst och på längre sträckor släpar han alltid RIBen med motorn påskruvad, även i riktigt hårt väder. Jag har inga siffror på det, men jag tror 310-modellen stretar emot mindre än min 270, alltså med motorn påhängd. Min stretar emot väldeliga om jag inte tar bort motorn och då är den 4 hk evinrude som bara väger va 12,5 kg. (enligt gammal glosögd badrumsvåg) :D
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

HR312
Diamantmedlem

Inlägg av HR312 » tor 25 mar 2010, 19:52

Vad är det för skillnad på Zodiac Akti-V och alla andra jollar med högtrycksdurk?
Henric D

cruisaren
Diamantmedlem

Inlägg av cruisaren » fre 26 mar 2010, 07:45

HR312 skrev:Vad är det för skillnad på Zodiac Akti-V och alla andra jollar med högtrycksdurk?
Vilka tänker du på?
//Niklas S

HR312
Diamantmedlem

Inlägg av HR312 » fre 26 mar 2010, 08:38

T.ex. Quicksilver(kallad airdeck), Suzumar (kallad VIB), Yam (kallad Sti) och en hel hög med kinatillverkade uddamärken.

Är Zodiacen annorlunda uppbyggd?
Henric D

Skriv svar