Kollade durkar på mässan

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Mahogny
Guldmedlem
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 12:13

Kollade durkar på mässan

Inlägg av Mahogny » ons 10 mar 2010, 21:17

Var på båtmässan i Älvsjö och denna gång bestämde jag mig för att titta på durken (golvet alltså) inne i några valda segelbåtar.
Klev först in i nya Hanse 35. Plastlaminatdurken sviktade ca 2 cm under min måttliga tyngd då jag ställde mig vid köket.
Sedan blev det Delphia 33,3. Här var det mycket bättre, plastlaminatdurken sviktade endast ett par millimeter på ungefär samma ställe inne i båten.
Dags att prova durken i Swedestar 37. Här var trä-durken helt stum, känns ingen svikt alls.

Vad kan man tycka om detta då? En del hävdar kanske att det är bra med lite svikt -man skonar sina knän och leder. Jag får för min del en känsla som säger "om det sviktar så mycket i durken, hur mycket sviktar det då på andra ställen som jag inte lika lätt kan kolla"?
Nu kostar visserligen en Swedestar 37 dubbelt upp mot en Hanse 35. Men om man ser sitt båtägande på lite sikt och dessutom kanske kalkylerar in ett andrahandsvärde kan det nog ändå bli en hygglig affär att köpa en dyrare=bättre båt.

Eller är jag ute och cyklar nu? (eller paddlar eller nå´t ?)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Kollade durkar på mässan

Inlägg av Anders S » tor 11 mar 2010, 07:53

Det kan nog uppfattas som litet ensidigt och avgränsat att grovindela bra och mindre bra båtar genom att studsa runt litet på enbart köksdurken. Kanske skall man utvidga mätvektorn, om man avser att se fjädringen i olika delar av båten som den viktiga kvalitetsparametern ? Alltså, helt enkelt hoppa på litet fler ställen runt om i båten.

Annars håller jag med. När man ramlar runt i ruffen och på däck känns det allt bra mycket bättre om det svarar under fötter och rumpa... :lol:
Anders S

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Kollade durkar på mässan

Inlägg av Mr Q » tor 11 mar 2010, 10:16

Sviktande durkar är helt kass. Fråga mig, jag kan skriva en avhandling i ämnet.

Man vill väl spara vikt på att ha för tunna durkar, eller pengar.

desålätt
Guldmedlem
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 14 dec 2005, 11:02
Ort: Malmö

Re: Kollade durkar på mässan

Inlägg av desålätt » tor 11 mar 2010, 17:38

Jag gjorde även samma undersökning men skippade Swedstar 37 (av lite olika anledninga men främst för att den inte passar i plånboken).
Jag lyfte även på durken och kollade materialet laminatet är limmat på.
Hanse 35 - spånplatta
Delphia 33.3 Marinplaywood. Inte de tunnaste sikten men helt ok.
Jag tror det är viktigt att ha i åtanke hur den känns och hur den skall kunna röra i sig i båten i olika temperaturer och fuktighetsgrader.
Är stumt optimalt eller är det "mässmässigt". Vad är bäst när båten är i sjön? hrmm Hav ovan nämnda två blir valet enkelt...
10 000 flugor kan inte ha fel - BAJS är gott!

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Kollade durkar på mässan

Inlägg av Mr Q » tor 11 mar 2010, 19:37

Nyss hemkommen från mässan, kan man konstatera att den gamla sortens durk med eleganta spåntade mahognyfaner är historia.

Enfärgade, ofta mörkbrun spånskivor med något tunt faner på toppen. Utlagda i ett lappverk med i vissa fall ganska stora springor mellan durkarna. Det gamla hantverkarglädjen verkar helt borta på moderna båtar. Men på ett sätt smartare, varför ha långa svårbytta sektioner istället för enkla rektangulära segment som enkelt kan ersättas med nu om olyckan skulle vara framme. Däremot kände jag inte av den ovan nämnda svikten och jag var nog inne i de flesta båtarna.

Skriv svar