Tomma tankar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Tomma tankar

Inlägg av Maxi33 » tor 25 feb 2010, 12:29

Jag tolkade dina ord ungefär så som du skriver, eriksbo1, att man fogar sig.
Det var alltså inte meningen att peka ut just dig, men detta att "man fogar sig" i myndighetspåhitt som är både idiotiska och helt omöjliga att efterleva bör man tvärtom hantera med ofog.

Jag håller med om det mesta du skriver och jag kommer också att använda en tömningsstation om jag har praktiska möjligheter, dvs kanske några få gånger under en säsong.
Men jag håller inte med om att syftet med lagen skulle vara att enbart hindra utsläpp via toaletten ombord, dvs att skiten får komma i havet bara den inte passerar en båttoalett. Syftet är att förbättra miljön.

Men det är politiskt omöjligt att förbjuda folk att vistas i naturen och där uträtta sina naturbehov, däremot är det politiskt möjligt och till och med röstpoängsamlande i vissa ideologiska kretsar att förbjuda folk med fina båtar att använda sig av toaletten ombord.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Re: Tomma tankar

Inlägg av Nautihamstern » tor 25 feb 2010, 12:59

Jo, man fogar sej, för det är ju sist och slutligen enklast. Åtminstone oftast. Vi har kemtoa, vi håller radarn igång vi dålig sikt och oss själva nyktra under färd. Men vi pissar överbord om toan är full (man har ju inte så mycket val, direkt) och om ankarplatsen eller naturhamnen/gästhamnen blir otrygg vid en vindkantring flyttar jag nog båten i säkerhet även om jag är en bit över promillegränsen, vare sej den är 1.0, 0.5 eller 0.0. Lagar är till för att åtlydas men sunt förnuft till för att berätta *när* man ska åtlyda dem... :wink:

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Tomma tankar

Inlägg av Peter_K » tor 25 feb 2010, 15:29

En väldigt serös fråga som jag hoppas att någon har svar på:
Eftersom man i vårt östra grannland testat detta i några år nu, finns det mätningar som visar hur detta har påverkat vattenkvaliteten?

Anledningen till denna fråga är enkel - blir vattnet verkligen bättre genom denna åtgärd - heja på bara! Jag är däremot tveksam till mätbara skillnader, men det vore skönt med lite hårda fakta och inte så mycket löst tyckande som det lätt blir utan siffror. Jag tror personligen att sommarstugor och liknande är ett betydligt större problem till nedsmutsningen då gamla orenade avlopp går ut på en och samma punkt nära land.
Alla borde ha skägg

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Tomma tankar

Inlägg av Maxi33 » tor 25 feb 2010, 19:12

Som komplement till den mycket bra frågan som ställdes av Peter K vill jag lägga en lika bra fråga ställd av mig.

Finns det någon mätning av totalmängden som samlas in via tömningsstationerna, och jämförelse med den beräknade totala mängden kissåbajs som lämnar alla de människors kroppar som vistas i skärgården under säsongen?
Naturligtvis då med en omräkningsfaktor för att det mesta av tankinnehållet på båtarna är havsvatten från spolningen och rengöringen av skålen.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Tomma tankar

Inlägg av Tommy » fre 26 feb 2010, 17:06

Mycket bra och relevanta frågor där, och jag vill gärna lägga till en

Finns det någon beräkning som visar hur stor andel av Östersjön som skulle fyllas av fritidsbåtarnas årliga utsläpp? Eller rättare sagt, hur många 0.0001% det handlar om? Sen skulle jag gärna vilja veta hur många promille (antagligen helt omätbart) dessa utsläpp är jämfört med fiskar och sälars utsläpp?

Hälsningar
Tommy

Puff
Diamantmedlem
Inlägg: 213
Blev medlem: tor 16 aug 2007, 09:06
Ort: Göteborg

Re: Tomma tankar

Inlägg av Puff » fre 26 feb 2010, 17:29

Vi hade Sjöfartsverket på besök igår som presenterade sin utredning. Och det är bara att konstatera att genom Sveriges undertecknade av Helcom-överenskommelsen 2005 som är man mer eller mindre tvungna att agera; framförallt med tanke på att Finland, Danmark och Tyskland har vidtagit sådan förbud.

När de har vidtagit lagstiftning måste även Sverige i sann Helcom-anda visa att man också kan agera. Rationella argument kring alternativ användning av resurser blir i detta perspektiv mindre intressant.

När beslut i riksdag ska tas visste man inte och kanske under valår sådant här blir liggande. Jmfr båtkörkort! Men alla som har synpunkter se till att förmedla dem vidare till era riksdagsrepresentanter så att de kan fatta ett så klokt beslut som möjligt inom Helcom-andan.

Ett rimligare beslut vore kanske att förbjuda kustnära toautsläpp och nöja sig med att nya båtar utrustas med suganläggning.

P.S. Är det någon som har vetskap om hur avloppsrör på land klarar att hantera salthaltigt avloppsvatten?

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Tomma tankar

Inlägg av Seawolf » fre 26 feb 2010, 21:22

Min prognos är nog att den dag som man bara får tömma septiktankar från däcksförskruvningen, så kommer försäljningen av eldrivna självsugande kvarnpumpar att öka dramatiskt.....
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tomma tankar

Inlägg av Eilean » fre 26 feb 2010, 23:04

Det finns massor av båtar utan tank och jag vet att en del av de omborvarande på vissa båtar inte alltid ids/vill gå iland även i trånga, fyllda naturhamnar. Det blir alltså en hel del utsläpp på olämliga ställen. Vilket naturligtvis inte är till gagn för vare sig miljö eller trevnad. Och alla måste väl hålla med om att för exemplevis Östersjön är våra toaletttömningar inte av godo utan av odo. Kanske försumbart, men trots det av ondo.

Så ett rimligt lagförslag borde vara:

1. Alla båtar med fast toa måste inom en framtid, t.ex 2 år, utrustas med tank.
2. Alla båtar med toa/tank skall ha anslutning för sug.
3. Med morötter och kanske visst tvång skall gästhamnar, kommuner, båtklubbar m.fl aktörer bygga ut antalet sugstationer.
4. Båt får inte tömma sin tank överbord närmare än x meter från land. Kanske 300 meter, eller 500, det kan diskuteras.

Genom denna lag borde man tilll nästan 100% slippa utsläpp i hamnar - har man ändå tank kommer man ju använda den.
Dessutom borde det vara självklart, finns det gott om sugstationer vill nog de flesta använda sådana så långt det är rimligt.
Och finns ingen station tillgänglig finns i alla fall ett starkt incitament att inte tömma nära land och i trånga farvatten.

Nu kommer några naturligtvis att säga, man skall inte ha regler som inte kan övervakas. Men de flesta är faktiskt laglydiga och förnuftiga och kommer att följa reglerna så långt det är rimligt. Därför kan även svårövervakade regler vara av värde.
Och jag tror att resultatet blir att utsläppen i trånga hamnar och farleder kommer att minska till nästan inget. Och den totala volymen ut i våra vatten minska märkbart.
Resultatet blir gott samvete, bättre miljö och man slipper trams om 'vad som är 'ocengående båt'

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Tomma tankar

Inlägg av Maxi33 » lör 27 feb 2010, 16:14

Det Eilean tror på kan alltså sammanfattas som följer.

Ett.
Det finns i dag ett märkbart problem med båtfolk som har båtar med toalett ombord och använder dem i gästhamnar och spolar ut direkt i hamnen - eftersom de tror att det är tillåtet.
Om ett förbud mot detta via ny lag behövs är det alltså i dag tillåtet. Eftersom det tydligen inte är förbjudet i dag, annars skulle ju ingen ny lag behövas.

Två.
Det är till nytta för miljön i sin helhet att bygga flera tusen tömningsstationer längs Sveriges kuster och på öar och i de stora insjöarna, och via tankbilar hålla dessa användbara för båtfolket under fyra till fem av årets månader och resten av året är de oanvända, och med dessa tankbilar transportera huvudsakligen havsvatten till kommunernas reningsanläggningar.

Tre.
Med denna åtgärd minskar totala mängden kissåbajs som hamnar i vattnet "märkbart". Dvs de som har toalett på båten kissaråbajsar mycket mer än de som inte har toalett på båten, trots att det finns cirka tjugo gånger så många båtar utan toalett.

Fyra.
Kostnaden för tillverkning och drift och underhåll av denna enorma infrastruktur betalas av hela samhället, inte bara av de båtägare som har toalett på båten.
Detta säger visserligen inte Eilean något om men jag vågar mig på en gissning eftersom jag i debatter om kostnader för båtfolk känt mig rätt ensam om att tycka gästhamnsavgifter inte är för höga redan nu.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Tomma tankar

Inlägg av Tommy » lör 27 feb 2010, 16:42

Hej,

Jag tror inte att det är speciellt vanligt att någon tömmer sin septitank i naturhamn eller gästhamn.

Däremot så är jag rätt övertygad om att en utbyggnad av massor av tömningsstationer, ombyggnad av en massa båtar, transport av vattnet osv är en negativ miljöpåverkan, mycket mer så än själva utsläppet från fritidsbåtarna, som räknas i promille av fiskbeståndets ökning varje år. Helt omätbart och inom "felmarginalen" så att säga.

Detta att samla in tankvattnet från fritidsbåtarna är och förblir en ren symbolhandling, såsom tyvärr mycket annat. Det gamla ordspråket; "sila mygg och svälja kamel".

Hälsningar
Tommy

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem
Inlägg: 423
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 16:54

Re: Tomma tankar

Inlägg av Schvidja » lör 27 feb 2010, 18:23

Jag tror eilan är inne på en bra lösning, kan dock tänka mig att utöka avståndet till land till 1nm. Politiker i denna situation med ett Helcom avtal är inte intresserade av att man säger nej, de vill att man ska leverera en lösning på vårt och deras problem som kan accepteras av andra länder och givetvis av riksdagen och båtägare. Hur marginella utsläppen än är så skulle förtroendet öka för vår sysselsättning om vi går i bräschen för att visa på våran goda vilja. vi kan inte säga nej för att någon annan släpper ut mer utan det gäller att sopa i manegen. Hur jobbigt är det egentligen att fixa till en sugtömningsanslutning? Satsningarna som kommer att krävas för gästhamnar kan leda till något positivt och ska tas med i förhandlingarna. Gästhamnarna kan komma upp på den politiska agendan och då också driva sina frågor och visa på vad de levererar för värden.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tomma tankar

Inlägg av Eilean » lör 27 feb 2010, 18:30

Vad är alternativet?
Att inbilla sig att man genom att skriva på SG och älta samma visa om och om igen (debatten har ju pågått här i åratal, med ständigt samma argument, sugstationer är dyra, tankbilar släpper ut avgaser, båttoaletter är en fis i rymden jämfört med Kaliningrad) skall få till stånd en ändring i fritidsbåtsdirektivet och våra politiker att bortse från Transportstyrelsens (bitvis idiotiska) rapport?

Knappast.

Det är kanske dags att komma med konstruktiva motförslag där vi båtägare går med på vissa mindre inskränkningar och därmed tar udden utav de stora krafter som uppenbarligen finns och får en för de flesta acceptabel lösning.
Jag tvivlar på att Tommy genom att vara 'rätt så övertygad' om sin uppfattning kan övertyga några seriösa motståndare. Antingen är man övertygad - och då har man siffror och fakta att styrka detta med. Eller så är man ytterligare en i massan som bara tycker och tror. Och blir behandlad därefter.
Inte heller blir de, hos vilka rätten till att fatta besluten ligger, särskilt imponerade av Håkans övningar i retorik och debattkonst. På vilket sätt Håkan, för din fyr-punkters 'sammanfattning' av mitt förslag frågan framåt? Men det kanske inte heller är meningen.


Jag har tagit mig tid att läsa igenom hela Transportstyrelsens rapport, varje sida, från pärm till pärm. Och inser att skall vi inte bli jäkligt uppfuckade måste det till en seriös diskussion i frågan. Transportstyrelsen har varit smarta - de har tagit udden av det viktigaste och starkaste argumentet mot förslaget genom att glatt och välvilligt erkänna att miljövinsten är minimal och inte står i proportion till insatserna. Och att det finns andra argument än miljömässiga för att man ändå vill genomföra åtgärderna.

Det är kanske dags att sluta fäkta på SG och andra forum och stället börja jaga upp våra politiker, de som snart skall ta ställning i frågan.

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Tomma tankar

Inlägg av Maxi33 » lör 27 feb 2010, 18:38

Schvidja skrev:...ska leverera en lösning på vårt och deras problem som kan accepteras av andra länder och givetvis av riksdagen och båtägare.
Vilka problem syftar du på med "vårt", Schvidja? Problemet att hålla sig tills man hinner fram till nästa sug?

MVH
Håkan
En expert i mängden

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Tomma tankar

Inlägg av Maxi33 » lör 27 feb 2010, 18:55

Kan du bemöta sakinnehållet i mitt försök att i fyra punkter få fram det felaktiga och direkt samhällsnegativa i dina tankar, Eilean?
I stället för att återigen ta chansen till personlig smutskastning, denna gång med att jag bara övar mig i retorik och inte vill få frågan framåt.

Din åsikt att lagen behövs, och att båtfolk med toalett ombord dels måste tuktas med en lag som förbjuder dem att använda toaletten efter att tanken är full, och också att de därefter inte heller får hälla något över relingen, behöver motarbetas.
Jag drar mitt strå till den stacken.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Tomma tankar

Inlägg av Mr Q » lör 27 feb 2010, 19:02

En fråga för att ställa debatten på sin spets. Tycker ni det är ok att tömma tanken mitt på Nämndöfjärden? Vet inte vilken fjärd på Västkusten man kan jämföra med.

Skriv svar