Boken 700 segelbåtar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Polypen
Trogen medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 25 jan 2009, 20:21

Boken 700 segelbåtar

Inlägg av Polypen » tis 09 feb 2010, 21:00

Jag har sett/hört/läst att Gelins uppdatering är på gång ut i handeln. Någon som vet när? Man är ju nyfiken...


Man seglar för att få ro
/P

Användarvisningsbild
sotarn
Diamantmedlem
Inlägg: 232
Blev medlem: sön 03 okt 2004, 22:39
Ort: Västerås

Re: Boken 700 segelbåtar

Inlägg av sotarn » ons 10 feb 2010, 17:23

Är ju mycket möjligt. Curt själv var ju här tidigare i höstas och frågade efter input på vissa båtar.
//Daniel

Anders
Site Admin
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 24 mar 2004, 20:55
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Boken 700 segelbåtar

Inlägg av Anders » tor 11 feb 2010, 21:28

Ja det stämmer att Curt håller på med den boken. Jag tror den kommer till våren/sommaren

Polypen
Trogen medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 25 jan 2009, 20:21

Re: Boken 700 segelbåtar

Inlägg av Polypen » mån 15 mar 2010, 13:09

Kollade på båtmässan nu att boken kommer till hösten!

/P

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Boken 700 segelbåtar

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 16 mar 2010, 10:11

Är det Curt som brukar beskriva fenkölade båtar som långkölade? Eller tvärtom? :D
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Boken 700 segelbåtar

Inlägg av Peter_K » tis 16 mar 2010, 10:20

Guitar Nilsson skrev:Är det Curt som brukar beskriva fenkölade båtar som långkölade? Eller tvärtom? :D
Nja, det brukar vara lite alla möjliga konstigheter faktiskt...
Inga generella fel, utan båtar som är ritade efter avslutad tillverkning, världens mest tillverkade båt är Maxi 77 och inte J-24, fel mått till höger och vänster...
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Boken 700 segelbåtar

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 16 mar 2010, 15:47

Peter_K skrev:
Guitar Nilsson skrev:Är det Curt som brukar beskriva fenkölade båtar som långkölade? Eller tvärtom? :D
Nja, det brukar vara lite alla möjliga konstigheter faktiskt...
Inga generella fel, utan båtar som är ritade efter avslutad tillverkning, världens mest tillverkade båt är Maxi 77 och inte J-24, fel mått till höger och vänster...
Jag ville nog bara vara lite elak. Jag tror han skrev nåt generalfel om Vagabond 31, men kommer inte på vad. Får man för sig att skaffa segelbåt men inte vet alls vad som kan passa då är nog boken bra. All läsning om segelbåtar är ju trevlig.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

pontanellen
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 26 okt 2009, 21:01

Re: Boken 700 segelbåtar

Inlägg av pontanellen » tis 16 mar 2010, 22:07

de tidigare böckerna är riktigt bra. Den nya kommer säkert att bli ännubättre!
Skitsamma om det finns en del fel här och där.

Pelle-48
Platinamedlem
Inlägg: 183
Blev medlem: ons 10 aug 2005, 18:44

Re: Boken 700 segelbåtar

Inlägg av Pelle-48 » lör 20 mar 2010, 21:05

pontanellen skrev:de tidigare böckerna är riktigt bra. Den nya kommer säkert att bli ännubättre!
Skitsamma om det finns en del fel här och där.
Jag håller i princip med Pontanellen. Det är ju bla poängen med ett sånt här forum att man kan påpeka de mest uppenbara misstagen. En del av båtarna har dock varken han Kurt eller nån citerad person seglat så det kan stå nåt i stil med "borde vara......"
Ett misstag som jag ser just nu är att inredningen på Swan 36 (1967) och Swan 36 (1988) är omkastad.
En annan bok som har ett tydligt misstag (minst..) är "Känn igen segelbåten" från 1984:
Albin Express och Maxi Racer ser likadana ut i skrovet.....

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Boken 700 segelbåtar

Inlägg av Tommy » sön 21 mar 2010, 00:01

Bästa boken som sammanfattar segelbåtarna på den svenska begagnatmarknaden. Finns det någon bättre, någon? OK för en del faktafel, men det lär ju smyga sig in när det handlar om 500 båtar. Och segelbåtsägarna är ju inte direkt de mest förlåtande när det gäller dyl. fel 8)

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Boken 700 segelbåtar

Inlägg av Jaramaz » sön 21 mar 2010, 11:22

Eftersom Gelins bok är den enda egentliga boken med översikt över seglebåtar så blir den både sämst och bäst.

För egen del tycker jag den är kass: kraven på exakthet i konsumentupplysning är höga, är då boken full med slarvfel är det ödesdigert. Dessutom ägnar sig Gelin är en massa subjektiva uttryck som inte alltid är enkla att tolka.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Boken 700 segelbåtar

Inlägg av Tommy » sön 21 mar 2010, 19:12

Jorå, man vet ju hur tongångarna går om denna bok i "förståsigpåarkretsarna". Sågas ofta vid fotknölarna. Lär inte vara helt lätt att komma ut med en bok som ska försöka beskriva 500 segelbåtar, till ett släkte som är så notoriskt petigt och diskussionsälskande som seglarna.

Likafullt så verkar den sälja ganska bra år efter år. På något konstigt sätt. Min lilla fundering är att den erbjuder en rimligt bra översikt över marknaden, som kan tilltala alla som inte är experter. Mitt exemplar finns ofta med i sittbrunnen vid seglingarna, kul att kolla in lite fakta om båtarna man möter.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Boken 700 segelbåtar

Inlägg av Peter_K » mån 22 mar 2010, 13:54

Jag vill lägga till lite om vad jag tycker om boken "500..."
Visst är det rätt otacksamt att skriva en bok om segelbåtar då alla ägare tycker att deras modell är världens bästa verkar det som om man läser erfarenhetsinläggen under båtmodellerna här på Sailguide. Alltid är det någon som tycker att båten kryssar kanon, är jättestyv, tokrymlig eller vad det nu må vara och sedan har Curt har skrivit annorlunda och ägaren säkert blir upprörd över det. Det är också en kul bok att ha liggandes i sittbrunnen som det skrevs om så man vet vad man möter eller seglar ifrån eller blir frånåkt av.

MEN! Det jag vänder mig mot är inte de subjektiva, tyckande bitarna - det är de direkta faktafelen och den slarviga korrekturläsningen. Fel mått, fel i tabeller, fel årtal, fel i rena påstådda fakta såsom materialval och annat är det alltför gott om. Hoppas på en rejäl uppdatering på detta i nästa utgåva eller version.
Detta är alltså en bok som många ser som en bibel i sitt segelbåtsval...
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem
Inlägg: 274
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 10:32

Re: Boken 700 segelbåtar

Inlägg av mariatherese » mån 22 aug 2011, 18:14

Gick förbi denna bok på bibblan idag och kunde inte motstå att titta lite i den. Till min förvåning fanns vår egen båtmodell med. Men jag undrar ju om han verkligen har varit i båten i fråga - eller bara läst någon annans recension. Det fanns gott om rena faktafel med... Som ett exempel bland flera kan nämnas ståhöjden. Min man är 184 cm i strumplästen och står raklång i hela båten (och vi har sett många båtar av den modellen). Enligt Curt så har båten bara en ståhöjd på 181 cm och det bara precis vid ingången (?). Konstigt... min man måste krympa när han kommer in i båten...
Sen tyckte han att båten hade höga fribord... det är väl si och så med den saken. Inte alls så höga fribord som en Hanse, Bavaria etc... men man kan kanske få den uppfattningen då det inte ligger ett litet "hus" ovanpå däcket. Men jämför man med HR båten som ligger bredvid vår så är då inte friborden sådär särdeles mycket högre. Storskotskena finns det också på båten... Enligt uppgift är det inte heller den modellen som kom först - dvs före alla Delphiamodellerna.

Nåväl, förundrad blev jag iallafall och undrar om han har varit ombord på båten alls...

sator
Diamantmedlem
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 18 aug 2011, 18:38

Re: Boken 700 segelbåtar

Inlägg av sator » tis 30 aug 2011, 23:46

Jag gillar boken!

Hjälpte mig enormt när jag letade efter första båt.
Kunde rätt lätt välja ut ett par modeller efter mina kriterier att titta
närmare på. För att senare besöka på riktigt.

Säkerligen en del fel i boken..Men det är mååånga båtar... :o

För mig är Maxi Magic världens bästa båt! :wink:

Nåja, Dehler 34, årsmodell 2006-2009 är drömmen...Tills barnen slutar leka med maten (hästar)
och köra motorcross. Alternativt tils de börjar finansiera sina hobbys själva var det lider! :D

Skriv svar