Nybörjarhistoria med lyckligt slut

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
JonasComfort26
Trogen medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 15 nov 2009, 19:20
Kontakt:

Nybörjarhistoria med lyckligt slut

Inlägg av JonasComfort26 » lör 23 jan 2010, 09:52

Måste få bjuda på en pinsamhet från sensommaren 2008 som kom upp i samband med att jag kollade på bilder från när jag seglade hem min skruttiga båt (fick förevisa för en ny kärlek och man måste ju lära ut vad som är viktigt i livet :D ) Bilden visar vantskruven på båten jag köpte och de saknar helt låsning. Tänkte såklart inte på detta och några veckor senare frågade en kompis som var med ut lite försiktigt: "Ska inte de där sitta fast?" Då dinglade båda övre delarna löst på läsidan, d v s det fanns inga vant som höll upp masten på babords sida. "Jo, helt klart. Helt klart, helt klart är det så." svarade jag och försökte låta lugn, lät honom hålla rodret med instruktionen "Kör absolut inte upp mot vinden, absolut inte höger alltså." Ilade fram och skruvade fast båda två. Kollade andra sidan och där var det inte många m m kvar innan de också släppte. Allt ok och en lärdom rikare!
Bilagor
100123.jpg
100123.jpg (24.81 KiB) Visad 2421 gånger

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Nybörjarhistoria med lyckligt slut

Inlägg av Tommy » lör 23 jan 2010, 18:22

Vad var det för en båt? Mast på däck eller genomgående mast? Iallafall tur att det inte gick illa. Man lär sig av misstagen :wink:

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Nybörjarhistoria med lyckligt slut

Inlägg av Fredrik » sön 24 jan 2010, 07:47

Jag hyrde ut min båt för kappsegling i somras till en besättning som gjorde ett kompetent första intryck. När jag fått tillbaka båten var det många saker som inte stämde, t.ex. hade de skruvat bort bulten till rorkulten så att jag fick pinnen i handen när jag skulle backa ut från bryggan :evil:

Jag fick en ingivelse att kontrollera vantskruvarna precis innan jag lade ut för semesterseglingen och konstaterade då att de hade plockat bort alla låsclipsen från alla vantskruvar, och skruvarna hade skruvat upp sig ganska långt. Den semestern gick mest åt till att fundera vilka grejor de mer hade plockat bort från min båt, typ klammer kring självlänsslangen eller så. :?:
X-342 SWE 18 "Kexet"

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Nybörjarhistoria med lyckligt slut

Inlägg av Mr Q » sön 24 jan 2010, 08:40

Re Fredrik:

Sabotage?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Nybörjarhistoria med lyckligt slut

Inlägg av Anders S » sön 24 jan 2010, 10:01

Nej, slarv. Lånar man en IF för att rejsa har man (kanske) med sina egna segel och tom den egna rorkulten, med förlängare. Sedan trimmar man om riggen och byter rorkult. Är man seriös ställer man tillbaka allt - är man oseriös blir det som Fredrik beskriver. Att man får justera tillbaka till sitt eget grundtrim kan man kanske tåla, men har de tagit med låsclipsen och "glömt" låsbulten till roderklumpen skall de ha stryk.
Anders S

Skriv svar