Segeldrev målning

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
rowe
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 21:54

Segeldrev målning

Inlägg av rowe » fre 22 jan 2010, 18:48

Jag har blåst av färg på drevet och vill veta vad för färg som är bra att grunda med, kommer sen att spackla lite porer för att få ny yta.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Segeldrev målning

Inlägg av Seawolf » fre 22 jan 2010, 19:18

Aluminium skall grundas med en specialfärg som är "betande", och som därigenom reagerar bort den aluminiumoxidhinna som annars gör det svårt för färg att fästa bra. Sen skall denna betande färg övermålas med annan 2-kompontfärg innan betningsfärgen hunnit reagera färdigt.

rowe
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 21:54

Re: Segeldrev målning

Inlägg av rowe » fre 22 jan 2010, 19:45

Vet du vad färgen heter

Puuh
Erfaren medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 21 mar 2007, 21:28
Ort: Göteborg

Re: Segeldrev målning

Inlägg av Puuh » lör 30 jan 2010, 10:56

Hej. Jag brukar spraya drevet med rekommenderad "bottenfärg", men den är ganska värdelös mot beväxning. Jag har istället funderat på att måla ett antal lager epoxy grundfärg som skydd för aluminiumet i drevet och sedan måla vanlig bottenfärg ovanpå detta. Bra eller dålig idé?
/Per S, Björlanda Kila

MartinM
Diamantmedlem
Inlägg: 402
Blev medlem: fre 02 dec 2005, 15:38

Re: Segeldrev målning

Inlägg av MartinM » sön 31 jan 2010, 10:37

Har ett antal lager epoxy på drevet och sedan vanlig bottenfärg. Då får man lika bra skydd som övriga båten emot beväxtning.
Så länge man inte målar kopparfärgen direkt emot aluminium så skall det inte kunna bli några problem, dock gäller det att ta rikligt med epoxy så att man isolerar drevet ifrån kopparfärgen.

HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: Segeldrev målning

Inlägg av HR312 » sön 31 jan 2010, 15:59

Varför duger inte internationals/hempels drevprimer och drevfärg? Håller bort beväxtningen på västkusten och är enkel att applicera (sprutflaska), finns i varenda båttillbehörsaffär, jula eller tom ÖB.
Henric D

NF 356
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 01 feb 2010, 19:22

Re: Segeldrev målning

Inlägg av NF 356 » mån 01 feb 2010, 19:59

Hej Kolla http://www.drevman.se där kan du beställa köpa rätt färg för aluminiumdrev. Se under övriga tillbehör på deras hemsida. Som beväxningsskydd sprayar du med internationals Trilux prop o drev sprayflaska (500ml) på både drev o gummimattan mot skrovet. Har använt den sprayfärgen i säkert 6 år ocg har ingen påväxt haft

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Segeldrev målning

Inlägg av HansH » tis 02 feb 2010, 12:19

Med Sprayfärg blir det ett tunt färglager och är ganska dyrt.
Det finns ju bottenfärg på burk avsedd för aluminiumbåtar (samma innehåll som sprayburken fast billigare per volymenhet).
Med sprayfärg har jag alltid haft några havstulpaner på drevet och relativt många på (den omålade men polerade) foldingpropellern.
I år körde jag med alubåts bottenfärg på burk (har för mig att det var Trilux) och det var helt rent på drevet och väldigt få tulpaner på propellern.

NF 356
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 01 feb 2010, 19:22

Re: Segeldrev målning

Inlägg av NF 356 » tis 02 feb 2010, 17:34

Hej TRILUX på burk är en kopparbaserad bottenfärg som endast är tillåten på västkusten, och som ni vet inte alls bra att måla aluminiumdrev med medan TRILUX prop o drev är teflonbaserad , jag har sprayat tidigare mina mercruiser drev med trilux och dom tre senaste åren mitt sd20 Yanmardrev funkar kanon Detta är bara ett bra tipps sprayburken är dryg och räcker i två år åt mej, den är väldigt snabbtorkande och man kan spruta flera lager nästan omgående

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Segeldrev målning

Inlägg av HansH » tor 04 feb 2010, 15:05

International rekommenderar Trilux (på burk) för alu:
Idealisk för mycket snabba båtar och trailerbåtar av de flesta material, även aluminium.
Självklart måste drevet skyddas med lämpligt skyddskikt först (primer/epoxy).

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Re: Segeldrev målning

Inlägg av janne » tor 04 feb 2010, 15:36

Trilux innehåller inte kopparoxid. Jag vill minnas att det är koppartiocyanat som är den "giftiga" substansen och det är inte lika aggressivt mot andra metaller.

Skriv svar