Första båt?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Roblin
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 21 jan 2010, 13:40

Första båt?

Inlägg av Roblin » fre 22 jan 2010, 13:37

Jag tänkte köpa min första egna båt och skulle uppskatta lite tips på lämpliga båtar. Den måste passa för familjesegling med 2 barn, 7 & 2 år gamla, vara 30-33 fot och vara lämplig att ligga ute till sjös med i lite längre perioder, typ 1 vecka eller så. Jag vill inte gärna betala mer är 400 kkr.
Tips på lämpliga båtar mottages tacksamt.

Robert

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Första båt?

Inlägg av Mr Q » fre 22 jan 2010, 14:42

Albin Nova, Omega 34

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Första båt?

Inlägg av stangen » fre 22 jan 2010, 15:34

Mr Q har bra förslag. Kan bli knivigt att hitta Nova för 400kkr eller under kanske.
Kastar in Maxi 95, Avance 33, Comfortina, Contrast. Kanske lite dyra allihop de med.

Kan ni segla (bra) eller är ni newbies (segling inklusive båthantering och sjömanskap)? Hoppas ni på att segla mycket - ofta och kort utöver den där veckan? Om inte kan andelsbåt kanske vara ett alternativ.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem
Inlägg: 266
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 14:43
Ort: Danmark

Re: Första båt?

Inlägg av hhmcsv » fre 22 jan 2010, 15:54

Lite billigare alternativ, titta här:

http://picasaweb.google.com/hhmcsv/Beason31DancingWave#
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

Roblin
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 21 jan 2010, 13:40

Re: Första båt?

Inlägg av Roblin » fre 22 jan 2010, 17:33

Stangen. Vi kan segla, bra eller inte är väl för andra att bedöma :D. Vi avser väl att segla så mycket som möjligt men realistiskt är väl en vecka eller två och några helger. Har kollat en del på andelsbåtar men känner att det är krångligt att äga tillsammans och vill även vara fri att segla när det passar oss.
Tackar för alla hittills inkomna förslag, tar gärna emot fler och gärna också varför båten är lämplig.

Robert

HansFolke
Trogen medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 05 okt 2009, 14:46

Re: Första båt?

Inlägg av HansFolke » lör 23 jan 2010, 12:17

Har ägt en Nova sen 1981 till 1998 köpte den ny ,hittar du en Nova som är rätt prisbild för dig kan jag bara gratulera,du får en lättseglad underbar båt med goda utrymmen ,sandwiscskrov = torr och fin.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Första båt?

Inlägg av stangen » lör 23 jan 2010, 23:02

Roblin skrev:Stangen. Vi kan segla, bra eller inte är väl för andra att bedöma :D. Vi avser väl att segla så mycket som möjligt men realistiskt är väl en vecka eller två och några helger. Har kollat en del på andelsbåtar men känner att det är krångligt att äga tillsammans och vill även vara fri att segla när det passar oss.
Tackar för alla hittills inkomna förslag, tar gärna emot fler och gärna också varför båten är lämplig.

Robert
Hoppas du inte såg frågan som fräck :) Det är lättare att hjälpa till när man har lite koll på kunskaper och målsättning, bara.

En annan båt är Maxi Fenix. Kanske snäppet liten än vad du tänkt dig. Men det hänger mer ihop med krav på bekvämlighet och svängrum. Helt kalas båt för den lilla barnfamiljen tycker jag. Vinsten är enklare att ta om hand på vår/höst + billigare. Med ett sittbrunnskappell är det en vinnare och kostar ca 250' som du får tebaks vid fsg. Googla på den. Eller sök här på forumet.

Jag kan också tipsa om att åka ut och titta på båtar nu när de står på land. Att titta ner i båtar är det allra bästa sättet att bilda sig en uppfattning om hur de kan passa.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Re: Första båt?

Inlägg av Tommy » lör 23 jan 2010, 23:34

30-tonnare som vi har? Ballad, Scampi eller Comfort 30. I och för sig billigare än du sa, du kan få ett väldigt fint exemplar för 250'. Är väl ingen nackdel.
Gott om svängrum innuti. "Nackdelen" :P är att de är >30 år gamla vilket gör att du utan problem vågar borra och bygga om.

Hälsningar
Tommy

kajlahtinen
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 08 jun 2004, 23:20
Ort: Åbo

Re: Första båt?

Inlägg av kajlahtinen » sön 24 jan 2010, 01:27

Jag ställer mig litet förundrande till en som vill ha en 33-fotare som första båt. Jag har seglat ganska länge och ännu inte höjt mig till den nivån. Jag tycker att man kan bra börja med en 24-fotare. Det finns väldigt många att välja mellan. Men klart, om man är storvuxen och kan segla och har stålar så kan man väl börja med en Nova eller Comfortina. Jag är kring 190 cm och saknar en rymlig akterruff att knuffas med gumman. Sådana brukar inte finnas i mindre (under 30-fot) båtar tyvärr. Annars har jag inget behov av fot över 28. Förresten så tänker jag lägga av med båtägandet och börja hyra när man ändå inte har tid och ungarna avskyr. Så du kan köpa min väldigt bra seglande och relativt rymliga First 28 till halva det priset som du tog upp.

MVH
Kaj

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: Första båt?

Inlägg av Håkan » sön 24 jan 2010, 03:30

Mina tips är:
First 31.7
CB95
Mani 32
Hansson 31
Smaragd
X-3/4
X-102
Aphrodite 101
First 300 Spirit
X-99
X-312
Dominant 95
First 325
Banner 33
First 32S5

Jag skulle leta efter en lätt snabb båt med 7/8-dels rigg som kan segla med endast fock.
Längden spelar ingen större roll men däremot bredd och vikt tycker jag...
Jag skulle undvika båtar med små storsegel som behöver genua för att få fart.
Backstag är tex mycket enklare att hantera än en stor genua...

Har ni hyrt båt? I så fall vilka och är det någon ni fallit för?
Har ni bekanta som har båt och nån där som lockar?

Ett båtköp är ett stort steg så det gäller att finna den båt man verkligen vill ha och inte bara köpa en för att det är ett bra pris.

Du skrev att ni inte vill ha en andelsbåt, själv har jag delat båt med tre olika personer vid olika tillfällen och har bara gott att säga om det.
Nu var de vänner innan vi köpte båten och det kanske únderlättade det?

Lycka till / H
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Första båt?

Inlägg av Peter_K » mån 25 jan 2010, 10:34

Är en Cumulus för liten för er?
http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=27
Båten är mindre än specen på 30-33 fot, men kan kanske räcka till ändå.
Gissningsvis upplevs den större än en gammal halvtonnare, har stor sittbrunn och bra kojer.
Lär segla fint också.
Och ger en hel del pengar över till annat.
Alla borde ha skägg

Roblin
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 21 jan 2010, 13:40

Re: Första båt?

Inlägg av Roblin » mån 25 jan 2010, 16:24

Svar på en del frågor som dykt upp.
- Det behöver inte vara +30 fot, om båten är mindre men ändå bekväm att ligga ute med en längre tid även då små barn är med så är det OK. First 28 ser helt OK ut.
- Den får givetvis även vara billigare än 400 kkr :D
- Har tidigare mest seglat båtar av skärgårdskryssartyp, t.ex. Swede 55 och S30, även nån flyttande lägenhet i Västindien. Trevliga båtar men ofta för små och trånga invändigt. Inte Swede 55 kanske men den ligger ju en bit över min budget.
- Har aldrig hyst båt i Sverige men tänkte prova det i sommar för att testa hur barnen gillar båtliv. Har annars seglat med bekanta som har båt.
- Kul att höra att det finns positiva erfarenheter från samägande. Kanske något att fundera över i alla fall.

Tackar för alla förslag och synpunkter som kommit än så länge, det har gett mig mycket att kolla upp.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Första båt?

Inlägg av peterh » mån 25 jan 2010, 20:14

En maxi 84 ( som du redan varit inne på) kan vara ett förträffligt val just nu. Du säger att
du vill se hur familjen fungerar, dvs det _kanske inte_ fungerar. Då behöver du sälja
båten och en maxi har stor marknad och konstant efterfrågan.
Skulle det fungera bra med familjen så har du inte bränt alla pengar utan kan
välja på att byta till vad du verkligen vill ha eller att köpa massor av tillbehör till
din maxi. Du behåller mad andra ord handlingsfrihet.

Hmm. Såg just att jag förväxlat ditt inlägg med ett tidigare där man funderade på
en maxi77 84 eller albin78 . Sorry. Jag tar tillbaka allt jag hävdat och påstår bestämt motsatsen.
( en fegare metod är naturligtvis att ta bort inlägget men jag tycker nog att ett välformulerat inlägg
kan få stå kvar som ett varnande exempel på en som inte läser rubriken :-)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Skriv svar