Skadereglering

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Skadereglering

Inlägg av Excel 319 » tis 19 jan 2010, 12:57

Sitter och läser http://www.nwt.se/dalsland/article645422.ece om skaderegleringen efter branden i Åmål. Olika krav från försäkringsbolagen för att få skadan reglered. Svenska Sjö verkar kräva foto på båten. Undrar vad som händer om man inte har något foto? Hur bevisar man båtens värde när allt som är kvar är en hög med aska?

friseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 360
Blev medlem: fre 16 mar 2007, 15:05

Re: Skadereglering

Inlägg av friseglarn » tis 19 jan 2010, 13:29

OM försäkringsbolaget inte är rimligt, och om inte heller försäkringsbolagets frivilliga interna överprövningsmöjlighet ger ändring, återstår alltid möjligheten att väcka talan mot försäkringsbolaget i allmän domstol. TIngsrätten använder sig av fri bevisprövning när den konstaterar att du faktiskt haft en båt och hur mycket den var värd.... så försäkringsbolaget gör sig själv en otjänst om de ställer upp beviskrav som inte avspeglar vad som faktiskt gäller vid rättslig prövning. Såvida den stackars skadedrabbade inte törs väcka talan mot försäkringsbolaget.... då kommer försäkringsbolaget undan med sin avtalsstridiga vägran att reglera skadan.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Svenska Sjö tumme upp

Inlägg av Lasse L » tis 19 jan 2010, 14:04

Har haft oturen att behöva anlita Svenska Sjö, 2 utombordare stulna med några års mellanrum (olika båtar).
Jag är mycket nöjd med Svenska Sjö, inga konstigheter, snabb reglering.
Enl. rykte har de inget åldersavdrag på masten vid haveri.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Svenska Sjö tumme upp

Inlägg av Eilean » tis 19 jan 2010, 14:48

Lasse L skrev:....Enl. rykte har de inget åldersavdrag på masten vid haveri....
Det var nog en sanning med modifikation. De tillämpar visserligen inte generella åldersavdrag som alla andra bolag, utom Pantaenius, annars tillämpar på riggar.
Men de täcker heller inte de extrakostnader som kan uppstå om delar måste specialtillverkas eller om reparationen innebär en förbättring av
båten - exempelvis om en 30 år gammal båt får en spillans ny, modern rigg. Så min tolkning är att du ersätts utan prut om riggen kan repareras eller ombegagnade delar finns att tillgå eller om man kan använda standarddelar från hyllan. Det senare förutsätter mao en relativt ny båt.
Se texten nedan ur Svenska Sjös villkor

Försäkringsbolaget ersätter inte för
merkostnad för återställande till originalskick
då för detta erforderlig reservdel, tillbehör
eller material inte kunnat anskaffas till följd
av importsvårigheter eller att tillverkningen
upphört


och

kostnad för den förbättring som uppkommer
med hänsyn till ålder och skick före
skadan, om nya delar eller utrustning måste
användas vid åtgärdandet av skadan.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Skadereglering

Inlägg av Eilean » tis 19 jan 2010, 14:51

Excel 319 skrev:Sitter och läser http://www.nwt.se/dalsland/article645422.ece om skaderegleringen efter branden i Åmål. Olika krav från försäkringsbolagen för att få skadan reglered. Svenska Sjö verkar kräva foto på båten. Undrar vad som händer om man inte har något foto? Hur bevisar man båtens värde när allt som är kvar är en hög med aska?
Jag tror knappast att de kan kräva ett foto då det inte står i villkoren att sådant skall finnas. Har man inget får man nog visa på annat vis, genom kvitton, köpehandlingar, vittnen etc. att båten motsvarar försäkrat värde.
Jämför med Pantaenius, som kräver att foton skickas till dem när försäkringen tecknas.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Skadereglering

Inlägg av Lasse L » tis 19 jan 2010, 23:32

"Mitt" rykte om Svenska Sjö´s mastavskrivning bekräftas här.
http://79.99.6.178/~planket/forum7/inde ... ad&id=5343

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Skadereglering

Inlägg av Eilean » ons 20 jan 2010, 00:09

Lasse L skrev:"Mitt" rykte om Svenska Sjö´s mastavskrivning bekräftas här.
http://79.99.6.178/~planket/forum7/inde ... ad&id=5343
Jag vet ju inte om ett 25% avdrag kan kallas för "inget" åldersavdrag.
De agerar ju uppenbarligen som de skriver i sina egna villkor i mitt inlägg härovan - båtägaren skall inte tjäna på skadan utan får betala den delen själv som anses vara värdehöjande, om man exempelvis får en fabriksny mast.
Pantaenius är det enda bolaget jag känner till som utan prut ersätter gammalt med nytt om inget annat alternativ finns. Men premien är högre än jämförbara bolag.
För oss vinterliggare är Pantaenius också intressant då det är det enda bolaget som fullt ut ersätter skador uppkomna av is. Svenska Sjö är något generösare än konkurrenterna (som inte ersätter alls) och tillämpar en självrisk på 70%!

Skriv svar