Skadereglering
Skadereglering
Sitter och läser http://www.nwt.se/dalsland/article645422.ece om skaderegleringen efter branden i Åmål. Olika krav från försäkringsbolagen för att få skadan reglered. Svenska Sjö verkar kräva foto på båten. Undrar vad som händer om man inte har något foto? Hur bevisar man båtens värde när allt som är kvar är en hög med aska?
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 360
- Blev medlem: fre 16 mar 2007, 15:05
Re: Skadereglering
OM försäkringsbolaget inte är rimligt, och om inte heller försäkringsbolagets frivilliga interna överprövningsmöjlighet ger ändring, återstår alltid möjligheten att väcka talan mot försäkringsbolaget i allmän domstol. TIngsrätten använder sig av fri bevisprövning när den konstaterar att du faktiskt haft en båt och hur mycket den var värd.... så försäkringsbolaget gör sig själv en otjänst om de ställer upp beviskrav som inte avspeglar vad som faktiskt gäller vid rättslig prövning. Såvida den stackars skadedrabbade inte törs väcka talan mot försäkringsbolaget.... då kommer försäkringsbolaget undan med sin avtalsstridiga vägran att reglera skadan.
Svenska Sjö tumme upp
Har haft oturen att behöva anlita Svenska Sjö, 2 utombordare stulna med några års mellanrum (olika båtar).
Jag är mycket nöjd med Svenska Sjö, inga konstigheter, snabb reglering.
Enl. rykte har de inget åldersavdrag på masten vid haveri.
Jag är mycket nöjd med Svenska Sjö, inga konstigheter, snabb reglering.
Enl. rykte har de inget åldersavdrag på masten vid haveri.
Re: Svenska Sjö tumme upp
Det var nog en sanning med modifikation. De tillämpar visserligen inte generella åldersavdrag som alla andra bolag, utom Pantaenius, annars tillämpar på riggar.Lasse L skrev:....Enl. rykte har de inget åldersavdrag på masten vid haveri....
Men de täcker heller inte de extrakostnader som kan uppstå om delar måste specialtillverkas eller om reparationen innebär en förbättring av
båten - exempelvis om en 30 år gammal båt får en spillans ny, modern rigg. Så min tolkning är att du ersätts utan prut om riggen kan repareras eller ombegagnade delar finns att tillgå eller om man kan använda standarddelar från hyllan. Det senare förutsätter mao en relativt ny båt.
Se texten nedan ur Svenska Sjös villkor
Försäkringsbolaget ersätter inte för
merkostnad för återställande till originalskick
då för detta erforderlig reservdel, tillbehör
eller material inte kunnat anskaffas till följd
av importsvårigheter eller att tillverkningen
upphört
och
kostnad för den förbättring som uppkommer
med hänsyn till ålder och skick före
skadan, om nya delar eller utrustning måste
användas vid åtgärdandet av skadan.
Re: Skadereglering
Jag tror knappast att de kan kräva ett foto då det inte står i villkoren att sådant skall finnas. Har man inget får man nog visa på annat vis, genom kvitton, köpehandlingar, vittnen etc. att båten motsvarar försäkrat värde.Excel 319 skrev:Sitter och läser http://www.nwt.se/dalsland/article645422.ece om skaderegleringen efter branden i Åmål. Olika krav från försäkringsbolagen för att få skadan reglered. Svenska Sjö verkar kräva foto på båten. Undrar vad som händer om man inte har något foto? Hur bevisar man båtens värde när allt som är kvar är en hög med aska?
Jämför med Pantaenius, som kräver att foton skickas till dem när försäkringen tecknas.
Re: Skadereglering
"Mitt" rykte om Svenska Sjö´s mastavskrivning bekräftas här.
http://79.99.6.178/~planket/forum7/inde ... ad&id=5343
http://79.99.6.178/~planket/forum7/inde ... ad&id=5343
Re: Skadereglering
Jag vet ju inte om ett 25% avdrag kan kallas för "inget" åldersavdrag.Lasse L skrev:"Mitt" rykte om Svenska Sjö´s mastavskrivning bekräftas här.
http://79.99.6.178/~planket/forum7/inde ... ad&id=5343
De agerar ju uppenbarligen som de skriver i sina egna villkor i mitt inlägg härovan - båtägaren skall inte tjäna på skadan utan får betala den delen själv som anses vara värdehöjande, om man exempelvis får en fabriksny mast.
Pantaenius är det enda bolaget jag känner till som utan prut ersätter gammalt med nytt om inget annat alternativ finns. Men premien är högre än jämförbara bolag.
För oss vinterliggare är Pantaenius också intressant då det är det enda bolaget som fullt ut ersätter skador uppkomna av is. Svenska Sjö är något generösare än konkurrenterna (som inte ersätter alls) och tillämpar en självrisk på 70%!