Gummibåt eller ribbåt?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: Gummibåt eller ribbåt?

Inlägg av HR312 » lör 30 jan 2010, 10:40

Jag betvivlar starkt att man någonsin kan pumpa en renodlad gummiflotte så hårt att den får likvärdiga sjöegenskaper med en RIB.

Kan man inte hänga den i dävertarna utan måste dra den/lägga den på däck är nog VIB:en ändå ett bättre alternativ. Men någon bra "båt" är det inte - det är en flotte.

Tittade genom marknaden med anledningen av vårt köp och Yamha har en helt ny 6 hk som är encylindrig med låg vikt. Den torde i det närmaste göra samma fart på en RIB som en 9,9 hk på en VIB.

Har vissa kontakter på båtmotormarknaden och det verkar som alla de kända märken är av god kvalitet men att Honda och Yamaha höjer sig lite över mängden i tillförlitlighet. Nackdelen med dessa motorer är att de är lite dyrare än konkurrenterna i allmänhet.
Henric D

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Gummibåt eller ribbåt?

Inlägg av Mr Q » tis 09 feb 2010, 19:36

Imorgon får jag en grej... :D

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Gummibåt eller ribbåt?

Inlägg av Mr Q » ons 10 feb 2010, 08:32

Den var inte lätt att få tag på, men när jag såg den på blocket köpte jag den omedelbart. 20 kg, 102 cc, 5 hk, fram/back/neutral och död mans grepp för kidsen (och pappa). Vår lilla gummibåt lär ju plana med denna. :mrgreen:
Bilagor
Mercury 5 hk.jpg

HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: Gummibåt eller ribbåt?

Inlägg av HR312 » fre 12 feb 2010, 19:45

Förträfflig motor du kom över Mr Q. Tror det är en Tohatsu-motor. Tohatsumotorerna har/hade erkänt goda och slitstarka 2-taktare. Det behövs när kidsen ska terrorisera gamlingarna på forumet i timtals med s.k. onyttig körning... :mrgreen:
Henric D

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Gummibåt eller ribbåt?

Inlägg av Mr Q » fre 12 feb 2010, 20:28

Tack HR312!

Jag är riktigt nöjd själv. Hoppas den funkar ok nu, men det lär visa sig.

mvh Q

HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: Gummibåt eller ribbåt?

Inlägg av HR312 » lör 13 feb 2010, 09:59

Lätt och smidig och noterbart är att det är avgasutblås under vattenytan. Skönta att veta när småttingarna puttrar omkring. Ovanligt på så små motorer - ja jag tror faktiskt att det inte finns annan 4-5 hästare än Mercury/Tohatsu med denna finess.
Henric D

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Gummibåt eller ribbåt?

Inlägg av Mr Q » lör 13 feb 2010, 10:58

Japp, kolla in denna jämförelse från 98 (zooma in och ut). Tohatsu och Murklan verkar vara samma motor. Nu börjar iofs 4-taktarna komma ned i vikt, så fördel 2-takt är liten. Hoppas man får ha motorn i fred nu bara så den inte blir stulen, trots låsvajrar och allt.
Bilagor
4hk_2.jpg

HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: Gummibåt eller ribbåt?

Inlägg av HR312 » lör 13 feb 2010, 15:19

Ja det är samma motorer. När det gäller testet gick de flesta 4-hästarna i ca 10 knop med en Linders 440. Räkna med 1-2 knops lägre toppfart på en 2,7 m gummibåt. I bästa fall kanske ca 10 knop med en femhästare. Men det räcker ju mer än väl till i de allra flesta fall.

Det där med vikt är ju märkligt. Den 9,9 hk 4-takt Yamaha vi köpt väger 39 kg och den sista 2-taktaren (9,9) i produktion vägde 36 kg. Det börjar bli väldigt liten skillnad som Q säger. Låsning av dingar är ju ett väldigt stort problem eftersom utombordarna är så stödbegärliga.

Har kollat med försäkringbolaget och de säger att alla grejer skall vara minst klass II-låsta och helst ska alla grejer; gummibåt och motor förvaras i ett låst utrymme eller tas med hem efter varje tur. För de allra flesta blir detta lätt orealistiskt och man får försöka skydda grejerna så gott det går.

CO säljer klass III-utrustning (bygel, kätting, marinlås) för ett par tusenlappar. Det är billigt. Till det kommer bygellås klass III för en tusenlapp alltså ca 3000 kr i säkerhetsutrustning. Enligt försäkringsbolaget är fastlåsning effektivt då det fördröjer tjuven i stöldögonblicket. Ofta kör de väg med gummibåten och sågar upp akterspegeln med eldrivna tigersågar. Båten hittas i sådana fall efter ett par dagar. Det händer dock att tjuvar sågar av träbjälkar, delar av båtar direkt med tigersåg/motorsåg. Mot dessa kan man ju inte skydda sig på annat sätt än att bära iväg grejerna hem varje gång.

Funderar starkt på att låsa gummibåten även när vi är i båten. Det är ju så dyra grejer så de är ju väldigt eftertrakatade på svarta marknaden. Hur gör ni? Låser ni gummibåten/dingen när ni är i båten?
Henric D

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: LÅSA Gummibåt eller ribbåt?

Inlägg av Anders S » sön 14 feb 2010, 08:47

Varför skulle det vara aktuellt när man har den under uppsikt ("är i båten") ? Är du inte vän med ditt försäkringsbolag?

Att låsa fast dingen med godkänd låskätting och lås när den lämnas obevakad är ju en annan sak, men man måste ju i så fall ha något att låsa fast den i. Att motorn skall låsas fast i båten kan ju vara förståndigt i största allmänhet, men det är ju helt orimligt att låsa en dingemotor med godkänt motorlås - då blir ju varje av/på-montering helt sanslös. I så fall har man väl ett rejält ekipage där försäkringsbolaget ställer de här kraven vare sig båten används som dinge eller inte?

Min egen lösning: Motor av (den är lätt) och in med den i "verkstan", jollen upp och ner på fördäck. I hemmahamnen bor dingen (tömd, förstås) i sitt stuvfack. MEN, jag behöver inte dingen på helger, utan den används intensivt fyra-fem veckor, sedan nästan inte alls (eller inte alls).
Anders S

HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: Gummibåt eller ribbåt?

Inlägg av HR312 » sön 14 feb 2010, 20:22

Ja Anders S, jag är "vän" med försäkringsbolaget vad du nu menar med detta. Det handlar inte om detta utan att iakttaga vad som är normalt aktsamt; en Bonus-Pater-Familias-bedömning alltså. Jag är intresserad av att få veta vilka krav som ställs före det att en tillgreppssituation uppstått för att vara så förberedd som möjligt. Vill man undvika att helt ifrågasättas vid en tillgreppssituation ska motorn helst förvaras inlås i ett särskilt utrymme i båten eller tas med till hemmet. Annars får man bereda sig på att beskriva vilka åtgärder man vidtagit för att skydda ekipaget. Vid en sådan bedömning kan man ju ändå betraktas som aktsam.

Eftersom jag anser det första alternativet orealistiskt (jobbigt i största allmänhet) överväger jag - eftersom motorn är för tung att lyfta av vid varje tillfälle - att montera två bygelöglor klass III i akterspegeln. I denna och runt en akterpålle fästs en klass III-kedja med ett lås av klass III. Visst går det att såga ur byglarna genom att använda en tigersåg på akterspegeln men man fördröjer tjuven på ett värdefullt sätt i stöldögonblicket. Tror detta är den bästa lösningen för min del.

Det är en fullt befogad fråga att ställa om dingen också ska låsas när man är i båten. Anders S, i vilka sammanhang låter man saker vara så värdefulla och lätt tillgripbara som dingen? Även en liten 4-hästare av nyare snitt plus en gummibåt kostar 10 000-tals kr. Att bara ro fram och lossa förtöjningen under natten är ett väldigt enkel sätt för en tjuv att göra en stöt. Tror dock att man inte kommer att orka skydda sin egendom som man egentligen borde. Frågan är vilka krav försäkringsbolagen i framtiden kommer att ställa på oss och jag tror, med betoningen tror, att man får räkna med att dingar måste vara låsta i huvudbåten framöver (under tex nattetid i hamn) med utveckligen av accelererande tillgrepp av utombordare.
Henric D

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Gummibåt eller ribbåt?

Inlägg av Anders S » sön 14 feb 2010, 22:37

Jag menar inget särskilt med "vän med försäkringsbolaget" mer än att det låter som hårda villkor. Jag förstår att du är aktsam. Men jag tror inte att det finns några aktsamhetskrav från försäkringsbolagen som säger att du behöver vara så aktsam så att du låser fast din dinge i moderskeppet eller i bryggstolparna då du har dingen under uppsikt? För vad det är värt; jag skulle själv inte lägga en dinge olåst eller "bara att ta" om jag lämnar den utan uppsikt för en längre tid. Men att lämna den olåst vid moderskeppet eller olåst vid bryggan när man handlar eller tar en landpromenad bekymrar mig inte så mycket.
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Gummibåt eller ribbåt?

Inlägg av Eilean » mån 15 feb 2010, 09:16

En kommentar - hittills är det väl inte så vanligt hos oss, men man behöver inte segla särskilt långt söderut för att problemet med stöld av jolle som ligger förtöjd med fånglinan i moderskeppet är vanligt. Precis som HR 312 skriver är det barnlek att kapa linan med kniv och bogsera iväg ekipaget nattetid.
Vi fick en varning av hamnkaptenen på Alderney för att lämna jollen i sjön över natten. Ett ställe så nära och så civiliserat som kanalöarna...

Hur försäkringsbolagen ställer sig till en jolle med motor som bara hänger i en fånglina vet jag inte. Men jag har mina farhågor och lämnar aldrig jollen så nattetid eller när båten är obevakad.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Låsa sin Gummibåt eller ribbåt?

Inlägg av Anders S » mån 15 feb 2010, 09:41

Jo, det går ju sådana rykten om varje västindisk hamn också. Ändå är stulna dingar inget man direkt hör talas om i våra hamnar. Har man ett åtråvärt ekipage bestående av en sprillans ny 10-hästare på en liten RIB är det ju något helt annat än en litet enklare uppblåsbar jolle med en 2-3-hästare. Men innan man blir nervös och skapar besvär och kostnader för sig själv, hur stort är problemet, och vad kräver försäkringsbolaget vad gäller aktsamhet? Hur praktiskt är det med att förtöja jollen med kätting i moderskeppetm, och vad skall man hitta ombord att låsa fast i, som också är klass två eller tre? Jag har viss vana vid att låsa fast litet större motorbåtar (det är inget snack om att DET behövs) men finns det ett verkligt problem även med dingar eller är man bara ängslig? (Jag märker att jag låter tvivlande, ungefär som Maxi33, får se upp med det).
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Gummibåt eller ribbåt?

Inlägg av Eilean » mån 15 feb 2010, 15:39

Det är naturligtvis möjligt att hamnkaptenen i Braye harbour också har hört rykten om stulna jollar i Karibien och därför är ambitiös och passar på att varna ankarliggarna för stöldrisken när han åker runt och tar upp hamnavgifter. Men är det troligt att enbart rykten från andra sidan Atlanten är den enda grunden?

För att hindra den sortens stölder behövs knappast någon klassad kätting. Vilken stump som helst,eller cykellåsvajer stoppar den som ror runt med en kniv.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Gummibåt eller ribbåt?

Inlägg av Anders S » mån 15 feb 2010, 17:26

Eilean skrev:Det är naturligtvis möjligt att hamnkaptenen i Braye harbour också har hört rykten om stulna jollar i Karibien och därför är ambitiös och passar på att varna ankarliggarna för stöldrisken när han åker runt och tar upp hamnavgifter. Men är det troligt att enbart rykten från andra sidan Atlanten är den enda grunden?
Det torde väl i så fall motsvara att vi låter oss skrämmas av information från Engelska kanalen? Finns det någon som helst statistik som visar att gummijollestölder från semesterbåtar är vanligt förekommande och ställer några försäkringsbolag specifika krav på att man skall låsa fast jollen när man är i båten?

(Jag har två fånglinor på jollen då jag sover. Men det är inte för att jag fantiserar om att det kommer en tjuv. Mina mörka tankar kommer sig av annat, t e x tvångstankar att kanske inte ha bundit jollen säkert.)
Anders S

Skriv svar