Gummibåt eller ribbåt?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Mr Q
Diamantmedlem

Re: Gummibåt eller ribbåt?

Inlägg av Mr Q » tis 19 jan 2010, 11:35

1,2+ i Lys...

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 19 jan 2010, 12:23

Mr Q skrev:Jag har testat med längden på tampen, tyvärr har vår båt ingen häckvåg att tala om. Är väl för bra släpp eller nåt.
Det går för långsamt helt enkelt..:)
Du kan behöva komma upp nära deplacementfart för att det ska bli en häckvåg att tala om.
För häckvåg får den om du seglar fort nog.

friseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av friseglarn » tis 19 jan 2010, 12:27

Mr Q: Fina former o lätt båt ger häckvågsbrist... något att glädja sig åt! Bättre än att dra med sig hela sjön!

Jag har prövat olika uppblåsbara ihopvikbara, platt ribb-båten, uppblåst platt durk, fast durk med och utan "korv" under , v-durk där själva durken är i v o blir fast (inte rib, kanske vib?) samt fast rib. Har även prövat hopvikbåt foldaboat, en "banan". Den var värst för den flög, kantrade och fylldes med vatten o blev till drivankare vid lite kraftigare vind.. inte säker att släpa. Hade den på däck sedan vid minsta överfart över öppet vatten.

Gillade uppblåst "hårdtrycks" V-botten bäst om man vill kunna plana bra o även som allt i allo jolle. SJälva böjda V formen styvar upp också. Mjukt o fint för fötterna. Ser slagvattnet o öser lätt. Mitt ex hade så att botten sträckte sig lite utanför aktersepgeln, med urtag för utombordararen i mitten. Fint att sätta knä på för att ta sig upp när man badar. Släppte bra vid rodd (fast inte lika bra som en riktig roddbåt såklart) och släpade fint efter båten. Hyfsat lätt. Skadar ingen och inget när den är på däck, baxas runt eller slår i eftersom den fjädrar i botten.

Har dock sålt min VIB eftersom den är för stor för min lilla båt. Har nu pytteliten Achilles i hypalon som har fast durk men den durken har jag aldrig i. Durklöst fungerar bra. Båten är rund som en avlång badring, ca två meter lång. Har löst utombordarfäste men den är så bra att ro att jag aldrig har utombordare. Den är så liten o lätthanterlig att jag alltid kan lyfta upp den på båten utan minsta besvär (en arm) Ligger fint under bommen. Man får egentligen bara plats två, en som ror och en som sitter på kanten. Med god koordination kan man dock frakta fyra med två vältajmade paddlare till och från land. Det ser komiskt ut, båten syns nästan inte man ser liksom bara en tät trängsel med fyra personer som kommer paddlande. Men det fungerar mkt bra.

Funderar även på att skaffa Alpacka raft, ännu mindre och lättare flytetyg. Väger 1,5-5 kg beroende på modell. Googla o förundras. Jag har funderar på modellen som heter Yukon Yak och väger 2,1 kg. Man bör kunna ta sig 2 personer in till land med den eller utforska nära vatten fint på egen hand. Har använt PVC badflotte på det sättet men det känns otryggt även om det fungerar i nödfall när det är vindstilla, mkt korta sträckor.
Bilagor
alpackaraft-81-3.jpg
Tremannaträngsel i en alpacka raft. Tre män i en båt...

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tis 19 jan 2010, 18:28

SWE54 skrev:Det går för långsamt helt enkelt..:)
Du kan behöva komma upp nära deplacementfart för att det ska bli en häckvåg att tala om.
För häckvåg får den om du seglar fort nog.
Vi har nog litet olika preferenser för seglandet, vår båt är en familjebåt. Ska den närma sig deplacementsfart måste den upp i 8 knop och så fort seglar vi väldigt sällan, särskilt inte med jollen som släpankare.

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » sön 24 jan 2010, 17:24

Eilean skrev:
Nautihamstern skrev:
matz skrev:men gummibåt kan man ju "straffa" upp en bit på akterspegeln,då går det bättre och så undviker man överskjöljande vatten
Vi håller vår (Biltema) på fördäck när vi seglar. Den ryms riktigt bra när vi tappar luften ur främre delen. Jag kan tänka mej att en RIB skulle rymmas ännu bättre om vi skulle tömma luften ur den och packa in gummit under rib-delen. Fast jag får nog sälja en njure eller nåt för att ha råd med en rib och jag pissar hellre i båge än planar med gummibåten ;)
Har du synpunkter på Biltemas gummi? Hur länge har du haft den?
Vårt nuvarande gummi börjar desintegreras och funderar på nyköp till våren.
Vi köpte den ifjol så vi har använt den en sommar ungefär. Hittills är vi nöjda. Den är ju ganska liten och wftersom jag själv väger nästan 0,12 ton så blir det trångt med mej, frugan, tolvårige sonen och skeppshunden, men det går. Med så mycket folk i den går det egentligen inte att ro den, man får paddla eller, som vi, köra med elmotor.
Den är en utmärkt badleksak också, opponer med den och förankra den i botten så är den en bra plattform at hoppa ifrån och att ligga och solbada på. Vi använder inte bänken som hör till utan sitter normalt på pontonerna (som gärna kunde vara lite grövre) då vi åker. Absolut bekvämast om man är ensam eller två personer är att lägga sej tvärs över jollen och surra framåt med motorn.
Hittills verkar gummit ok, den är lika tjock i gummit som vår gamla AX3:a som for till väders i en storm i fjol. Man köper ju dessutom två Biltemajollar för priset av en "märkesjolle" så om den inte ruttnar bort bums (och det gör den nog inte) och om man inte störs av den någorlunda diskreta Biltemaloggan på sidan (och det gör jag nog inte) så tycker jag den verkar värd sitt pris. Jag klarar av att hiva opp den på däck ensam.

Vi hade en gammal 3hp Johnson som jag lyckades få den i plan med en gång. Följande försök lyckades det inte riktigt så jag satte mej längre och längre fram och lutade mej till slut lite över kanten i fören. Då dök den jäkeln :o och jag höll på att få hjärtsnörp när jag tänkte på möjligheten av en obemannad jolle i 10+ knop som far omkring med en utombordare på högvarv när jag själv ligger där i flytvästen som en blivande hackebiff. Använd dödmansgrepp i jolle, i synnerhet om ungarna hattar omkring i den!

HR312
Diamantmedlem

Inlägg av HR312 » tis 26 jan 2010, 08:21

Har precis köpt ett båt-motorpaket (YAM Sti + 9,9 Yamaha -2010). Det blev en med luftdurk, pga Eileans åsikter längre upp i tråden. Så om det pyser och det känns som man traskar i ett träsk i båten kommer bannorna att drabba dig Eilean :D !

När det gäller prisbilden är det nog sant att det är (minst) halva priset mot Zodiakjollarna t.ex. Men när det gäller motormärkesjollarna tillverkas dessa så gott som endast för att sälja motorerna varför det är möjligt att pressa priset rejält på dessa om man också köper en motor till.

Annars tycker jag biltema-jollen verkar vara identisk i kvalitét med motormärkesjollarna. Att en Zodiac-jolle dock är bättre tror jag man utan vidare vågar påstå - den har t.ex. svetsade fogar i stället för limmade. En nackdel till är att de har vanliga avsmalnande koner i aktern (som förr var standard på alla gummijollar). De har därför sämre förmåga att bära tunga nya fyrtaktsmotorer. Jag tyckte också att tubdiameterna verkade vara i minsta laget. Man brukar räkna med tuberna bör vara 44-48 cm i diameter på mindre jollar ((detta har betydelse för fribordshöjden) (- vet ej diamterna på Biltemajollen)) om man inte bara skall paddla i hamnen eller vid svaga vindar på mer öppet vatten.
Henric D

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 26 jan 2010, 10:18

HR312 skrev:..... Det blev en med luftdurk, pga Eileans åsikter längre upp i tråden. Så om det pyser och det känns som man traskar i ett träsk i båten kommer bannorna att drabba dig Eilean :D !....
Är inte ett dugg orolig! Jag är van sedan länge att ständigt få på käften för mina tvärsäkra uppfattningar och är hårdhudad som kolfiber.

Skämt åsido, efter att ha levt med uppblåsbar botten och luftdurk under 6 års flitigt användande funderar jag inte ens över att annat alternativ nu när det är dags att byta. Men visst, skall du göra långpromenader i din jolle kan det kanske bli litet träskartat i längden. Min jolle är bara 230 cm lång så det blir bara korta prommisar.

Apropå Zodiak vs. Biltema fast man lägger faktorer som pris och stöldrisk och att jag kör en fjäderlätt 2,2 hk 2-taktare i vågskålen känns valet rätt enkelt. Hur många Biltema får man för en Zodiak?

HR312
Diamantmedlem

Inlägg av HR312 » tis 26 jan 2010, 11:38

Kanske blir ett hårdare slag än du räknar med då jag ju hela tiden funderat på fast durk /trä/aluminium/RIB/ och inte alls anser mig svara för min egen affär då jag blivit ledd (eller missledd)! :o

Skämt åsido är det ett tungt (eller lätt) argument att luftrucksdurken var 16 kilo lättare än motsvarande trädurksmodell. Med liten övertalning kändes det rätt att lägga en smärre summa extra för att få viktfördelen, inte för att vinna en tiondels knop extra i seglingsfart (vilket torde framgå av undertecknads tidigare inlägg inte är prioriterat), utan för den allmänna hanterbarheten. Dessutom är det inte kul när trädurkarna (efter att självlänsen slammat igen) badar i regnvatten (lackeringsarbete blir oundvikligt)

Med en lätt tvåtaktare tycker jag att biltemajollen är en utmärkt kandidat. Gummijollar är ju lite av en förbrukningsvara och det är solen som knäcker dem. Känns rätt att satsa på något lite billigare och Biltema-jollen är onekligen billig i betydelsen att den kostar lite.

Biltema förresten - denna i många fall utskällda och hånade butik - sålde en motorkärra förr 199 kr. En identisk (dock med maxvikten 45 kg) säljs av Seasea för drygt 1100 kr. Nu köpte jag i och för sig en kärra för 100 kg för 349 kr men ibland baxnar man över de priser Hjertmans och Seasea tar ut. Sorry - en liten avvikelse från trådtemat.
Henric D

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » tis 26 jan 2010, 17:26

Våra need-krav, tack du signatur som gav oss detta oundgängliga uttryck för något vi verkligen satt på vår kravlista, för släpbåt var följande:

1. Vara lätt, ju lättare desto bättre och kunna härbärgeras ombord.
2. Rymma i alla fall två vuxna plus hund.
3. Gå att ro.
4. Vara osänkbar.
5. Kunna klara motor.

Vi valde en Suzumar 230 med en Honda 2.2 fyrtaktare som motor. Suzumaren har uppblåsbar korvdurk som ger V-botten och väger lite drygt 25 kg. Motorn väger 13 och var den lättaste fyrtaktaren på marknaden.

Erfarenheter efter ett par säsonger:

Att ro. Det går att ro om man är ensam eller två, då den andra sitter för om toften. Båten är i absolut minsta laget att ro för mig som är närmare 190 lång. Så fort någon sitter på någon sidoponton kan man helt glömma årorna.

Att gå för motor: Jollen är som sagt lätt, och friktionskopplingen a lá snöskoter på Hondan gör att gummibåten gärna vill vrida runt närt man drar på gasen. Första året kändes detta som ett problem, men nu har jag tack vare min egen kropps eminenta reglersystem lyckats bemästra momentrycket. Den händige kan som Seawolf, laborera med vikterna och fjäderkonstanterna i friktionskopplingen. Friborden är låga och har man krav på att sitta torr då det går lite sjö blir uppmaningen att snabbt glömma torrhetskravet eller skaffa sig en riktig båt. Gummibåt och torr känns som oförenliga begrepp. Jag upplever motorljudet i den luftkylda Hondan som högt när man sitter i båten, men vet att det inte uppfattas så på lite håll.

Att rymmas två och en hund. Inga som helst problem. Det funkar med tre och hund också. Durken är naturligtvis mjukare än en plywood-durk, men tillräckligt styv ändå. Det är ju ingen dansbana det handlar om. Inga som helst problem med slitage, trots vassa hundklor och ibland rätt illvilliga tulpanbemängda och steniga stränder.

Vikt: Fint att den är lätt. Jag får upp den på fördäck själv då den av någon anledning inte skall släpas. Storleken gör att den ryms gott och väl ombord trots att vår båt nog kan anses som liten i sammanhanget. Motorn väger heller inte bly och den sitter normalt på akterpulpit och sätts fast på gummibåten endast då motorn skall användas. Motorn säkrar jag med en lina som sätts fast med karbinhakar mellan båt och motor. Om man tappar den i sjön så får man i alla fall upp den igen. Jollen finns i uppblåst skick på fördäck om det blåser kuling eller mer. Händer ibland hos oss västkustare. Vår jolle har aldrig kastats runt, men som sagt, blåser det så finns den säkrad på fördäck.
DSC_0227 resized anonym.JPG
Jolle på fördäck vid kuling eller värre.
Att släpa för segel och för motor: Går alldeles utmärkt. Och inomskärs med liten sjögång försöker vi avpassa linan så att båten ligger precis framför krönet på (den lilla) andra häckvågen. På havet vill jag ha den precis akter om andra vågen för att höja fören och försöka minska inslaget av vatten. Vår båt är ju inte precis prestandainriktad så vi har ju redan tappat den där halva knopen in the first place så att säga. (Zen säger kanske någon annan om den icke tappade icke-knopen!).

Min tro är att RIB-bottnen inte tillnärmelsevis gör att gummibåten liknar en vanlig båt i sitt uppträdande, men att man får en massa nackdelar, mest relaterade till RIB-båtens vikt.

Så mitt råd Q, är att du tar kombi-niofemman till bästa gummibåtsbutiken coh skaffar dig en båt med uppblåsbar köl.

mvh Sven-Barry

PS. Biltemas gummijolle skulle jag inte köpa förrän någon jag litade på hade skaffat erfarenheter av den. DS.

HR312
Diamantmedlem

Inlägg av HR312 » tis 26 jan 2010, 17:48

Utöver det som Sven-Barry kallar need-krav är det för oss att jollen kan plana. Suveränt att kunna leta liggplatser och åka till sandvikar man inte kommer åt med segelbåten. Har tidigare erfarenheter av detta. Det blir då en kompromiss mellan needkraven. Vår nyinköpta gummijolle väger drygt 30 kg och motorn väger 39 kg. Motorn kastar man inte upp på båten så där utan vidare utan den kommer normalt att få sitta på Jollen. Om det blåser kuling och vi måste gå kommer jag att ta av motorn och lägga båten på fördäck. Den är 2,72 m.
Henric D

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 26 jan 2010, 22:18

S-B A-son skrev:... Biltemas gummijolle skulle jag inte köpa förrän någon jag litade på hade skaffat erfarenheter av den....
Du litar alltså inte på ' Nautihamstern'?
Jag gör det och tänker slår till nu i vår som esättning för en likadan som din, Suzumar 230.
Kan lämna rapport så småningom!

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 26 jan 2010, 22:43

Min suzumar rib vill gärna "sladda" med bakänden om det sjöar lite. Bogserar den med dubbla tampar från bägge knaparna, och nära aktern, då går det bra.
Hur jag än har testat att lägga den en bit bakåt så den får medbacke på aktervågen(?) så stretat det emot mer än när den är så nära aktern den kan utan att slå i. Att precis bakom båten är bäst har jag hört flera seglare säga.
Har spekulerat att sätta en liten fena bak så den inte sladdar lika lätt, men orka.
Dåligt är ju att den inte går att packa ihop. Bra när man kliver ner från segelbåten, den är så otroligt stadig, inga problem att stå enbart på ena pontonen.
Förra sommarn gav jag f-n i att sjösätta den, alla jollar är krångel vid tilläggningar mm. Fast fan så kul att puttra runt med i bland. :D
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » tis 26 jan 2010, 23:23

Eilean skrev:Du litar alltså inte på ' Nautihamstern'?
Jag gör det och tänker slår till nu i vår som esättning för en likadan som din, Suzumar 230.
Kan lämna rapport så småningom!
Jo, iofs litar jag på vad Nautihamstern skrev, även om jag inte känner honom personligen. Men han skrev också, i en tidigare tråd, om saker som gick sönder direkt, usel manual etc. Min erfarenhet av Biltemas prylar är både vin och vatten. Somt bra och somt riktigt uselt. Jag tycker de cirkus femtusen kr en Biltema-båt kostar är för mycket pengar att leka Biltemaroulette med.

Skälet till att jag köpte Suzumaren var dels att den fått god kritik i utrikisk press och dels att jag sett den in action på nära håll.

Biltemas gummialster är ett oskrivet blad för mig. Jag ser däremot fram mot att framgent få ta del av både dina, Nautihamsterns och andras erfarenheter, även om det knappast kommer bli aktuellt för mig själv att köpa ny gummibåt ens i närheten av närtid.

Att få ta del av en värdefull recension från en svensk tidning lär tyvärr knappast någonsin inträffa! Och att läsa om samma/liknande lookalikejolle i utländsk press säger ingenting om exempelvis den leveranskontroll etc som görs för Biltemaprodukten. Leveranskontroll är just sådant en billighetsimportör högaktningsfullt kan skita i att betala för! Många av oss gillar ju billigt till viket pris som helst.

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 26 jan 2010, 23:48

S-B A-son skrev:...Att få ta del av en värdefull recension från en svensk tidning lär tyvärr knappast någonsin inträffa! Och att läsa om samma/liknande lookalikejolle i utländsk press säger ingenting om exempelvis den leveranskontroll etc som görs för Biltemaprodukten. Leveranskontroll är just sådant en billighetsimportör högaktningsfullt kan skita i att betala för! Många av oss gillar ju billigt till viket pris som helst.

mvh Sven-Barry
Problemet med att tidningstesta gummijollar är nog att bara en del av egenskaperna kommer fram när den är ny. Och med tanke på hur lika de flesta smågummin är varandra blir ett sådant test nog svårt att tyda. Det kan mest bli frågan om en okulärbesiktning av byggkvalitet och ett funktionstest.
Intressanta data som hur länge en jolle håller ihop om den ständigt vistas utomhus utan skydd (Suzumar 6 år), hur nöttåligt material är och hur den klarar kyla (Suzumars årklämmor spicker som julknäck vid ca -15) är ju svårt att testa. Och Suzumars medlevererade förtöjningslina höll mindre än ett år i kontinental sol. Och toft och akterspegel fick fernissas om efter drygt ett år.

Jag är nog Biltemaskeptiker i stort. Men har goda erfarenheter av exempelvis deras batterier. Och håller bara jollen ihop längre än 3,5 år blir den billigare i längden än en ny Suzumar. Att fernissa/måla om trädetaljer tror jag att jag gör direkt efter uppackning. En gummibåt är nog litet av en förbrukningsvara för mig. Den används såpass ofta, bor ute året runt och blir allmänt misshandlad så att dyrt känns dumt. Jag chansar!

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » ons 27 jan 2010, 00:13

Eilean skrev:Problemet med att tidningstesta gummijollar är nog att bara en del av egenskaperna kommer fram när den är ny.
Visst är det så, man får göra en kompetent(?) bedömning helt enkelt. Jag vill minnas att jag i någon utrikisk tidningstest läste just något om långseglares erfarenheter vad gäller Suzukijollen och det är ju en erfarenhet man som presumtiv jolleköpare gärna tar del av.

En långseglats och ett användande av jollen som du gör är väl att betrakta som det ultimata testet, och som en ytterlighet bland semesterseglarsveriges gummibåtar. Klarar den dina dävertar och användningsfall under 6 år klarar den nog mitt brukande under femton år, minst.

Men som sagt, ser fram emot dina och andras erfarenheter, även om Biltemas produkter så vitt jag förstår inte är "stabila i tiden". Dvs det som är skit ena året kan vara bra andra året. Och vice versa. Vilket medför att när man tar del av erfenheter kan det finnas behov av en extra nypa salt!

mvh Sven-Barry

Skriv svar