Gummibåt eller ribbåt?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Mr Q
Diamantmedlem

Gummibåt eller ribbåt?

Inlägg av Mr Q » mån 18 jan 2010, 20:34

Som jag tror mig ha förstått är skillnaden på en gummibåt och en ribbåt att ribbåten har hård botten?

Är det skillnad i dragmotstånd efter segelbåt på dessa två konstruktioner?

Exempel gummibåt
Exempel ribbåt samma storlek

Vår segelbåt tappar i runda slängar 1 knop med jollen släpandes efter, om det blåser 5 m/s och är halvvind.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Gummibåt eller ribbåt?

Inlägg av Eilean » mån 18 jan 2010, 21:05

En RIB är ju tyngre, så det borde vara något negativt.
Men å andra sidan, en ren gummibåt bör man ju inte bogsera annat än i de trevligaste omständigheter, för att den är så lätt.

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem

Inlägg av mariatherese » mån 18 jan 2010, 21:59

Det finns ju v-botten även på de med "mjuk" botten. Jag tror personligen att även om v-botten går stabilare i vattnet så har det marginell betydelse för dragning i segelbåtsfart.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tis 19 jan 2010, 05:39

Jag tror att mjuk botten oavsett om det är V-botten som vår eller flat, gör mer motstånd i vattnet än hård "glatt" botten. Men tyngden påverkar säkert också.

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem

Inlägg av matz » tis 19 jan 2010, 07:14

men gummibåt kan man ju "straffa" upp en bit på akterspegeln,då går det bättre och så undviker man överskjöljande vatten

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » tis 19 jan 2010, 08:57

matz skrev:men gummibåt kan man ju "straffa" upp en bit på akterspegeln,då går det bättre och så undviker man överskjöljande vatten
Vi håller vår (Biltema) på fördäck när vi seglar. Den ryms riktigt bra när vi tappar luften ur främre delen. Jag kan tänka mej att en RIB skulle rymmas ännu bättre om vi skulle tömma luften ur den och packa in gummit under rib-delen. Fast jag får nog sälja en njure eller nåt för att ha råd med en rib och jag pissar hellre i båge än planar med gummibåten ;)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 19 jan 2010, 09:15

Det är nog inte så stor skillnad. Gummibåten (oavsett botten) släpas i sådan fart att det nästan bara handlar om friktionsmotstånd (förbehåll: V-botten, så att den inte agerart "traktordäck" och dyker...). Vågbildningen blir obetydlig och den våta ytan är ungefär lika stor. Hastigheten är också så stor att det inte kan bli fråga om laminär strömning särskilt oft, där RIB-båten kanske vinner via sin slätare yta.

Min Honda har uppblåsbar V-botten (med trådar) och den planar bra när det går undan. Men sedan vi skaffade vridbar propeller lyfter vi den, för den bromsar ändå ordentligt mellan 3 och 6 knop (friktionen!).
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 19 jan 2010, 09:25

Nautihamstern skrev:
matz skrev:men gummibåt kan man ju "straffa" upp en bit på akterspegeln,då går det bättre och så undviker man överskjöljande vatten
Vi håller vår (Biltema) på fördäck när vi seglar. Den ryms riktigt bra när vi tappar luften ur främre delen. Jag kan tänka mej att en RIB skulle rymmas ännu bättre om vi skulle tömma luften ur den och packa in gummit under rib-delen. Fast jag får nog sälja en njure eller nåt för att ha råd med en rib och jag pissar hellre i båge än planar med gummibåten ;)
Har du synpunkter på Biltemas gummi? Hur länge har du haft den?
Vårt nuvarande gummi börjar desintegreras och funderar på nyköp till våren.

HR312
Diamantmedlem

Inlägg av HR312 » tis 19 jan 2010, 09:56

Precis som Mr Q verkar vara är jag också i gummijolleköpartagen.

Var inne på att köpa RIB till en början. Det finns ett antal mycket prisvärda sådana från t.ex. Suzumar som inte är speciellt mycket dyrare än vanliga modeller. Två uppenbara fördelar; suveräna sjöegenskaper på jollen och tåligt (såväl vid inre nyttjandet som när jollen ska dras upp på land.

Omvittnat (av många jag pratat med) är dock att jollen "spårar" i sidled när den dras efter segelbåten och att det rycker och flänger pga den vassa V-bottnen. Den lite högre vikten fordrar också lite starkare motor för att plana vilket i sin tur gör att hela ekipaget betydligt tyngre än en "vanlig" gummibotten. Allra bäst torde gummijollarna med uppblåsbar botten vara i det hänseendet. För egen del är jag lite spetisk mot de uppblåsbara durkarna som förefaller mindre tåliga än vanliga aluminium/trälameller. Dessa består i allmänhet av ett större antal celler och systemet verkar lämpa sig bäst för att pumpas upp ett kort tag för att sedan packas ned igen. Överväger man en starkare motor(högre vikt) är ett sådant nyttjande opraktiskt. Så för min del verkar en "traditionell" jolle funka bäst.
Henric D

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 19 jan 2010, 10:39

HR312 skrev:.... För egen del är jag lite spetisk mot de uppblåsbara durkarna som förefaller mindre tåliga än vanliga aluminium/trälameller. Dessa består i allmänhet av ett större antal celler och systemet verkar lämpa sig bäst för att pumpas upp ett kort tag för att sedan packas ned igen. Överväger man en starkare motor(högre vikt) är ett sådant nyttjande opraktiskt. Så för min del verkar en "traditionell" jolle funka bäst.
Jag har haft en Suzumar 230 med uppblåsbar V-botten och durk sedan våren 2004. Den har varit permanent uppblåst (hänger i dävertar) hela tiden. Jag kan nog inte hitta några direkta nackdelar med uppblåsbar durk. Visst, något hårt känns väl stadigare att stå på. Men mindre tålig? Ja kanske om man håller på och fiskar och tappar vassa grejor. Men min durk har hållt i över 5 år utan att någonsin varit nerpackad. Och jollen har fått slita, dels på långsegling, dels för att vi nästan bara ligger på svaj.
Men nu har UV-strålningen tagit musten ur pontonerna och jag tvivlar på att de överlever en sommar till. Så det är dags för nytt. Biltema?

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tis 19 jan 2010, 10:41

Så här ser vår gummibåt ut när vi seglar. Som synes stegrar den sig, så frågan är om V-formen påverkar under gång?
Bilagor
DSC08457_3.JPG

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Sailman » tis 19 jan 2010, 10:42

Har en med upplåsbar V-botten och uppbåsbar durk utan hårda skivor, tycker det är den bästa kombinationen. Vi tömmer alltid gummibåten inför längre havsseglingar och stuvar den då under förpiken.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 19 jan 2010, 11:04

Mr Q skrev:Så här ser vår gummibåt ut när vi seglar. Som synes stegrar den sig, så frågan är om V-formen påverkar under gång?
Frågan är vad som händer om du justerar lina så att aktern på jollen alltid hamnar på framkant av en av häckvågorna? På bilden verkar jollen gå i 'uppförsbacke'.
För många år sedan gjorde jag några prov i stiltje under motorgång med olika längder på bogserlinan. Det var visserligen med en ganska tung, hård Pioneer-jolle. Men jag fick någon liten fartvinst om jollen drogs så att dess akter låg precis framför toppen av en häckvåg.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tis 19 jan 2010, 11:09

Jag har testat med längden på tampen, tyvärr har vår båt ingen häckvåg att tala om. Är väl för bra släpp eller nåt.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 19 jan 2010, 11:16

Mr Q skrev:Jag har testat med längden på tampen, tyvärr har vår båt ingen häckvåg att tala om. Är väl för bra släpp eller nåt.
Elle för långsam båt...

Skriv svar