Kylskåp

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Re: Kylskåp

Inlägg av Excel 319 » tis 12 jan 2010, 12:43

Det är som S-B-A-son skriver, lite bökigt att få ASU och solceller att fungera klockrent. När batterierna är välfyllda driver solcellerna upp spänningen så att kompressorn startar och spänningen sjunker och kompressorn stoppar, varvis spänningen stiger och, ja ni förstår. Detta sker med 2-3 min mellanrum, men en 54W solcell, som jag har. Då har jag tre alternativ att göra, för att skona kompressorn. 1. vända bort solcellen från solen. 2. stänga av kylen. 3. slå över på man. infrysning. Då går kompressorn till underkylningsskyddet slår till. Bortser jag från ovan nämnda, så fungerar ASUn bra, i synnerhet om det är lite molninga dagar med en del motorgång. Men frågan är om det är värt merkostnaden inför en långsegling?

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kylskåp

Inlägg av Eilean » tis 12 jan 2010, 13:06

bosseh skrev:....Vattenkylning är effektivare men skillnaden är nog inte så jättestor om man har kompressorn i en stuv med mycket oisolerad skrovyta....
Fakta är att mitt gamla kompressoraggregat satt högt upp i oisolerat kölsvin (under trappan ner från däckssalolngen) med en veckad slang som sög luft ända från botten av ett djupt 'gammaldags' kölsvin. Kompressorn satt precis under v.l. och luften kom från ca 1 m under v.l. alltså svalast möjliga placering på en båt.

Trots det var strömbesparingen påtagligt stor när jag bytte till vattenkyld där kölkylaren sattes så långt ner som möjligt, ca 1 meter under v.l.
Tyvärr har jag inga uppmätta siffror att luta mig emot, men en kvalficerad gissning är 30-50%, med i övrigt samma förutsättningar och beroende på vilken tid på sommaren vi talar om. Bara frånvaron av fläkt betyder en del. Jag kalla nog det för en avsevärd skillnad.

Jag säger inte att vattenkylt alltid är den bästa lösningen om man plockar in pengar, segelvanor, laddmöjligheter och andra parametrar i ekvationen. Men beslutet bör fattas på fakta eller erfarenheter och inte på tyckande eller troende.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Kylskåp

Inlägg av bosseh » tis 12 jan 2010, 16:19

Eilean skrev: Tyvärr har jag inga uppmätta siffror att luta mig emot,
Nej är det sällsynt med riktiga jämförande tester. Det finns ju också många andra saker som kan påverka skillnaden. Skrovtjocklek och inte minst vattentemperatur. Tittar man rent kyltekniskt så ändras inte anläggningens verkningsgrad så mycket med olika kondensortemperatur. Däremot gör en lägre kondensortemperatur att man kan få ut betydligt mer kyleffekt av kylanläggningen.
Men visst är en vattenkyld anläggning att föredra sen om det är värt priset är alltid svårt att veta. Precis som så mycket annat.
Fast ett litet problem uppstår ju när du är torrsatt pga tidvattnet ....

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Kylskåp TEST

Inlägg av stangen » tis 12 jan 2010, 16:41

Om tester och sådant

För den vetgirige kan jag föreslå ett musklick till SXK tekniska
http://www.sxk.se/tekniska/btf/ovrigt/kyra1.htm

En ganska gammal rapport/artikel, men principerna gäller nog fortfarande. Och så mycket kanske inte hänt egentligen inom kyla i båt på den här tiden...
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem
Inlägg: 255
Blev medlem: fre 16 apr 2004, 15:09
Ort: Göteborg

Re: Kylskåp

Inlägg av styrman » tis 12 jan 2010, 20:51

Flyttat till ny tråd...
Senast redigerad av 1 styrman, redigerad totalt 0 gånger.
Peter
S/Y Calypso

Ivan
Guldmedlem
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 16 jul 2008, 12:00

Re: Kylskåp

Inlägg av Ivan » tis 12 jan 2010, 21:57

Härligt med alla svar på denna tråden, tack för det många tipsen! Ska leta runt lite på nätet efter en billig återförsäljare, och se vad det hela kan tänkas landa på om man nu går lös på ett vattenkylt system med kompressor osv..
Antar att det är mässan i vår som gäller om man skall hitta det bästa priset på ett nytt system.
Tack för hjälpen iaf, ska läsa på lite nu :) Får väll återkomma och berätta hur det blev!

// Ivan

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Kylskåp

Inlägg av stangen » ons 13 jan 2010, 10:42

Ivan skrev:Antar att det är mässan i vår som gäller om man skall hitta det bästa priset på ett nytt system.
Jag gjorde en kupp när jag skaffade kyl för många år sedan. Gick till mäsan första dagen - direkt till generalagenten Waeco och förhandlade fram ett pris med dem om att köpa ett utställningsexemplar. Sent sista mässdagen gjordes affären upp och jag hämtade min grej från mässan direkt.
De var bara glada att slippa släpa hem en pryl till :)
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Re: Kylskåp

Inlägg av Nautihamstern » tor 14 jan 2010, 09:26

Jag satte kompressorn i en sittbrunnsstuv men luften i stuven blev ju varm av kompressorn. Då satte jag en låda ovanpå kompressorn, en plastlåda från Biltema eller nåt, ackompanjerat med en del kreativa svordomar, detta var första dagen på semestern, bråttombråttom att få det fixat. Lådan har hål i sidorna så luften kan komma ut, och ett större hål framför fläkten där en slang för in friskluft från sittbrunnen. Stoor skillnad i gångtid. :)

Skriv svar