Maxi 77, Maxi 84 eller Albin 78 Cirrus?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Maxi 77, Maxi 84 eller Albin 78 Cirrus?

Inlägg av SWE54 » ons 06 jan 2010, 13:54

Jag skulle vilja uppmärksamma Banner 30 och då helst Mk II.
En kul seglare, rejäl sittbrunn och monterar man en självslående fock så har man en "peka och segla" båt. Den seglar även i lättare väder vilket dom andra kanske inte riktigt är kända för.
Nackdel kan vara att det finns ganska få till salu, på förekommen anledning, och att den har backstag, vilket egentligen inte är något problem, en genua är bra mycket besvärligare att hantera.
Men i alla fall ett alternativ.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

JoGu
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 03 jan 2010, 19:50

Re: Maxi 77, Maxi 84 eller Albin 78 Cirrus?

Inlägg av JoGu » ons 06 jan 2010, 18:09

Tack för alla bra tips. Just nu lutar det åt Maxi 84 (eller något i den storleken) eftersom det förmodligen blir för trångt med M77 eller Albinen. Dessutom tror jag att det är bra med "riktig" toa. Jag är dock fortfarande fundersam på motorn. Vågar man lita på en 30-årig MD7 (även om den är välskött) eller måste man räkna med att byta ut den? Kanske är många utbytta redan ...
/Jocke

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Maxi 77, Maxi 84 eller Albin 78 Cirrus?

Inlägg av peterh » ons 06 jan 2010, 18:14

JoGu skrev:Tack för alla bra tips. Just nu lutar det åt Maxi 84 (eller något i den storleken) eftersom det förmodligen blir för trångt med M77 eller Albinen. Dessutom tror jag att det är bra med "riktig" toa. Jag är dock fortfarande fundersam på motorn. Vågar man lita på en 30-årig MD7 (även om den är välskött) eller måste man räkna med att byta ut den? Kanske är många utbytta redan ...
/Jocke
Om motorn: ta den diskussionen den dag du hittar en båt du vill ha. Om motorn är bytt får du betala
åtminstånde ett påslag för att den är bytt, om den inte är bytt får du leva med den. Den kan
gå i flera år till, och fördelen är att du har fullt inflytande på vad du skall byta till och när.

Du kan ju t.ex. fundera på om du skall sätta dit en elmotor i stället ?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

ole
Diamantmedlem
Inlägg: 220
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 22:59
Ort: ole

Re: Maxi 77, Maxi 84 eller Albin 78 Cirrus?

Inlägg av ole » ons 06 jan 2010, 21:05

Jag utgår ifrån att du redan tittat på användares tycke under båtfakta här på Sailguide.....

Varför fastnade du inte på Maxi 87 ??
ole

Användarvisningsbild
Mr Sailman
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: mån 25 maj 2009, 08:18
Ort: Öresund

Re: Maxi 77, Maxi 84 eller Albin 78 Cirrus?

Inlägg av Mr Sailman » ons 06 jan 2010, 21:21

Maxi 84 brukar ofta jämföras med Albin Cumulus, storasyster till Albin 78 Cirrus.

JoGu
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 03 jan 2010, 19:50

Re: Maxi 77, Maxi 84 eller Albin 78 Cirrus?

Inlägg av JoGu » tor 07 jan 2010, 08:56

ole skrev:Jag utgår ifrån att du redan tittat på användares tycke under båtfakta här på Sailguide.....

Varför fastnade du inte på Maxi 87 ??
Jag har tittat på Maxi 87 och Cumulus också. Nu när jag insett att det måste bli en båt i den storleken så ska jag titta mer på andra båtar i samma storleksklass. M87 verkar dock vara betydligt ovanligare än 84:an. Jag har tittat på nästan alla relevanta båtar under båtfakta samt vad användare tycker ...
/Jocke

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Maxi 77, Maxi 84 eller Albin 78 Cirrus?

Inlägg av stangen » fre 08 jan 2010, 20:22

Om du inte har bestämt dig än vill jag föreslå Maxi Fenix. Det var den båten som poppade upp i huvudet när jag läste din 'problembeskrivning'. För min del låter det som du behöver en båt som är enkel att hantera, med utrymmen och hyfsat modern. Och som är ganska pigg att segla iaf.

7/8 delsriggad med självslående fock. Genua som alternativ. Detta innebär enkel segling. Inga backstag att tänka på eller fet genua som skall dras runt i varje slag som på mastheadriggade båtar. I praktiken innebär detta att du eller frugan seglar solo om man vill, så den andre kan ägna sig åt barnen om så skulle behövas.
'Inget bekymmer' säger väl de som nu seglar masthead... näe naturligvis inte i många fall. Men bekymmersfri segling med tre små är en annan sak.

Sagolikt stort utrymme under sittbrunnen där antingen barn kan härja eller 2 vuxna + barn kan sova i en fet dubbelbädd. Och din 8 åring kanske uppskattar förpiken solo då och då utan de mindre.

Relativt sett nyare än de andra du funderat på. Och vanlig. Att hitta ett bra exemplar som är fräscht med bra motor blir därför ett mindre problem. Du kan välja. För egen del skulle jag inte välja utombordare med tre små barn. Samma sak här: Alla säger, det är väl inga problem med 'utombordare'... För egen del skulle jag inte vilja rådda med tampar, ankare och samtidigt rådda med utombordare med tre små barn ombord som är pigga på att komma iland (eller ut).
Att den är vanlig innebär att du får tillbaka samma pengar när du säljer. Detta gäller sannolikt för M77 och M84 också.

Vet inte hur stor sittbrunnen är. Min (minnes)bild är att den är ganska väl tilltagen.

Nedsidan är att den spräcker budgeten. Du får nog räkna med 250.000 för en Fenix.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

JoGu
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 03 jan 2010, 19:50

Re: Maxi 77, Maxi 84 eller Albin 78 Cirrus?

Inlägg av JoGu » lör 09 jan 2010, 14:27

stangen skrev:Om du inte har bestämt dig än vill jag föreslå Maxi Fenix. Det var den båten som poppade upp i huvudet när jag läste din 'problembeskrivning'. För min del låter det som du behöver en båt som är enkel att hantera, med utrymmen och hyfsat modern. Och som är ganska pigg att segla iaf.

7/8 delsriggad med självslående fock. Genua som alternativ. Detta innebär enkel segling. Inga backstag att tänka på eller fet genua som skall dras runt i varje slag som på mastheadriggade båtar. I praktiken innebär detta att du eller frugan seglar solo om man vill, så den andre kan ägna sig åt barnen om så skulle behövas.
'Inget bekymmer' säger väl de som nu seglar masthead... näe naturligvis inte i många fall. Men bekymmersfri segling med tre små är en annan sak.

Sagolikt stort utrymme under sittbrunnen där antingen barn kan härja eller 2 vuxna + barn kan sova i en fet dubbelbädd. Och din 8 åring kanske uppskattar förpiken solo då och då utan de mindre.

Relativt sett nyare än de andra du funderat på. Och vanlig. Att hitta ett bra exemplar som är fräscht med bra motor blir därför ett mindre problem. Du kan välja. För egen del skulle jag inte välja utombordare med tre små barn. Samma sak här: Alla säger, det är väl inga problem med 'utombordare'... För egen del skulle jag inte vilja rådda med tampar, ankare och samtidigt rådda med utombordare med tre små barn ombord som är pigga på att komma iland (eller ut).
Att den är vanlig innebär att du får tillbaka samma pengar när du säljer. Detta gäller sannolikt för M77 och M84 också.

Vet inte hur stor sittbrunnen är. Min (minnes)bild är att den är ganska väl tilltagen.

Nedsidan är att den spräcker budgeten. Du får nog räkna med 250.000 för en Fenix.
Fenixen är klart intressant också. Det som gör mig lite fundersam är att de två första M84-ägare på Båtfakta som lämnar synpunkter har sålt sina 84-or, köpt Fenix och sedan bytt tillbaka till 84-or igen.

Vi ska börja titta på lite olika modeller nu, så får vi se vad det kan bli. På sikt kommer vi nog köpa en nyare båt runt 32 fot. Det som är viktigt nu är att hitta en båt som funkar hyggligt och att vi lär oss segla ordentligt. Inombordare blir det i alla fall.

/Jocke

Tordmulen
Platinamedlem
Inlägg: 137
Blev medlem: fre 10 jul 2009, 12:57

Re: Maxi 77, Maxi 84 eller Albin 78 Cirrus?

Inlägg av Tordmulen » lör 09 jan 2010, 16:47

Fenix är nog lite roligare att segla och tacksammare att segla i lätt vind jämfört med en 84 och modernare inombords , dessutom är nog partial rigg med självslående fock att föredra , det var dessutom en Fenix som vann ett av dom tuffaste Östersjömaror som gått för några år sedan.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Maxi 77, Maxi 84 eller Albin 78 Cirrus?

Inlägg av Peter_K » lör 09 jan 2010, 20:58

84:an verkar finnas med hög och låg rigg. Skulle definitivt rekommenderar att man skaffar en med hög rigg. Inte för att jag seglat någon av dessa, men det känns rent spontant som att det inte är en överriggad båt i något av alternativen.
Alla borde ha skägg

Tomas E
Diamantmedlem
Inlägg: 298
Blev medlem: fre 17 feb 2006, 21:53

Re: Maxi 77, Maxi 84 eller Albin 78 Cirrus?

Inlägg av Tomas E » lör 09 jan 2010, 21:09

Peter_K skrev:84:an verkar finnas med hög och låg rigg. Skulle definitivt rekommenderar att man skaffar en med hög rigg. Inte för att jag seglat någon av dessa, men det känns rent spontant som att det inte är en överriggad båt i något av alternativen.
Maxi 84 finns med topprigg respektive fraktionsrigg (kallas på Maxispråk för "lakerigg"). Den senare är väldigt ovanlig, men jag tittade själv på en sådan för några år sedan. Av de tre i rubriken skulle jag absolut välja Maxi 84 och försöka hitta en med fraktionsrigg. - Klart större än de två andra och känns som ett stabilare bygge än Maxi 77 och den enda av de tre som inte har toan under förpiksdynorna, vilket är en värdelös lösning som i sig är ett problem. (Cirrusen har jag aldrig varit nere i.)
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Maxi 77, Maxi 84 eller Albin 78 Cirrus?

Inlägg av stangen » sön 10 jan 2010, 01:01

JoGu skrev:
stangen skrev:Om du inte har bestämt dig än vill jag föreslå Maxi Fenix. Det var den båten som poppade upp i huvudet när jag läste din 'problembeskrivning'. För min del låter det som du behöver en båt som är enkel att hantera, med utrymmen och hyfsat modern. Och som är ganska pigg att segla iaf.

7/8 delsriggad med självslående fock. Genua som alternativ. Detta innebär enkel segling. Inga backstag att tänka på eller fet genua som skall dras runt i varje slag som på mastheadriggade båtar. I praktiken innebär detta att du eller frugan seglar solo om man vill, så den andre kan ägna sig åt barnen om så skulle behövas.
'Inget bekymmer' säger väl de som nu seglar masthead... näe naturligvis inte i många fall. Men bekymmersfri segling med tre små är en annan sak.

Sagolikt stort utrymme under sittbrunnen där antingen barn kan härja eller 2 vuxna + barn kan sova i en fet dubbelbädd. Och din 8 åring kanske uppskattar förpiken solo då och då utan de mindre.

Relativt sett nyare än de andra du funderat på. Och vanlig. Att hitta ett bra exemplar som är fräscht med bra motor blir därför ett mindre problem. Du kan välja. För egen del skulle jag inte välja utombordare med tre små barn. Samma sak här: Alla säger, det är väl inga problem med 'utombordare'... För egen del skulle jag inte vilja rådda med tampar, ankare och samtidigt rådda med utombordare med tre små barn ombord som är pigga på att komma iland (eller ut).
Att den är vanlig innebär att du får tillbaka samma pengar när du säljer. Detta gäller sannolikt för M77 och M84 också.

Vet inte hur stor sittbrunnen är. Min (minnes)bild är att den är ganska väl tilltagen.

Nedsidan är att den spräcker budgeten. Du får nog räkna med 250.000 för en Fenix.
Fenixen är klart intressant också. Det som gör mig lite fundersam är att de två första M84-ägare på Båtfakta som lämnar synpunkter har sålt sina 84-or, köpt Fenix och sedan bytt tillbaka till 84-or igen.

Vi ska börja titta på lite olika modeller nu, så får vi se vad det kan bli. På sikt kommer vi nog köpa en nyare båt runt 32 fot. Det som är viktigt nu är att hitta en båt som funkar hyggligt och att vi lär oss segla ordentligt. Inombordare blir det i alla fall.

/Jocke

Just när det gäller motordelen hittar du nog inget mer lättmekat. Motorn ligger under nedgångstrappan med access runt om. Gissa om jag är avundsjuk på just det där :)
Läs mer om båten på http://maxifenix.com/. Finns bilder, forum och köp/sälj där såg jag.

Lycka till!
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Maxi 77, Maxi 84 eller Albin 78 Cirrus?

Inlägg av peterh » sön 10 jan 2010, 13:55

Just när det gäller motordelen hittar du nog inget mer lättmekat. Motorn ligger under nedgångstrappan med access runt om. Gissa om jag är avundsjuk på just det där :)
Läs mer om båten på http://maxifenix.com/. Finns bilder, forum och köp/sälj där såg jag.

Tja, albin accent ( med motorn helt öppen under förpiksluckan) eller maxi95 ( med motorn
helt öppen i salongen) är nog mera lättmekade. Speciellt som bägge saknar segelbåtsdrev
och alltså också deras underhållsproblem.

Nu skall man väl inte överdriva behovet att komma åt motorn, det är ju trots allt väldigt
sällan man är där och rotar. Båtens övriga disposition kan nog vara viktigare, t.ex.
plats för packning, placering av batterier värmare, stuv för segel mm.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Maxi 77, Maxi 84 eller Albin 78 Cirrus?

Inlägg av Peter_K » sön 10 jan 2010, 13:59

Tomas E skrev:Maxi 84 finns med topprigg respektive fraktionsrigg (kallas på Maxispråk för "lakerigg"). Den senare är väldigt ovanlig, men jag tittade själv på en sådan för några år sedan. Av de tre i rubriken skulle jag absolut välja Maxi 84 och försöka hitta en med fraktionsrigg.
Är du säker?
Fraktionsrigg är väl samma sak som partialrigg, och kikar man både på Sailguides faktasidor och i LYS-tabellen verkar det finnas två olika mastheadriggar, en hög (HR) och en låg (LR).
http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=911
http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=912
Någon info om en fraktionsriggad variant har jag inte lyckats hitta. Däremot verkar det som om den högre mastheadriggen kan kallas för "lakerigg".
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Maxi 77, Maxi 84 eller Albin 78 Cirrus?

Inlägg av stangen » tis 12 jan 2010, 12:59

peterh skrev:Just när det gäller motordelen hittar du nog inget mer lättmekat. Motorn ligger under nedgångstrappan med access runt om. Gissa om jag är avundsjuk på just det där :)
Läs mer om båten på http://maxifenix.com/. Finns bilder, forum och köp/sälj där såg jag.

Tja, albin accent ( med motorn helt öppen under förpiksluckan) eller maxi95 ( med motorn helt öppen i salongen) är nog mera lättmekade. Speciellt som bägge saknar segelbåtsdrev och alltså också deras underhållsproblem.
Ja, naturligtvis. Men trådskaparen har inte efterfrågat en båt i den storleks- eller prisklassen du pratar om.
peterh skrev:Nu skall man väl inte överdriva behovet att komma åt motorn, det är ju trots allt väldigt sällan man är där och rotar. Båtens övriga disposition kan nog vara viktigare, t.ex. plats för packning, placering av batterier värmare, stuv för segel mm.
Well, det är väl kanske en ambitionsfråga. Men nog är du väl där om våren och om hösten i varje fall för normalt underhåll? Jag har försökt utgå från trådskaparens behovsframställning - en familj med tre små barn där de vuxna kanske inte är segelproffs. Då kan det vara väl stressande om motorn är svåråtkomlig och något behöver åtgärdas för stunden. Samma resonemang som att seglingen skall vara bekymmersfri för detta gäng.
Jag talar från min erfarenhet och du från din. Behov av stuv (om det är segel eller leksaker i just detta fall kanske vi kan överlåta till trådskaparen att överväga), nivå på boendekomfort och annat är högst personligt.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Skriv svar