segla över en Maxi 95 -76 från USA till Sverige

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: segla över en Maxi 95 -76 från USA till Sverige

Inlägg av S-B A-son » tor 03 dec 2009, 20:31

Jag tycker priset är uppseendeväckande lågt! Kom ihåg att det inte finns vare sig gratisluncher eller kompisar "där ute".

mvh Sven-Barry

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: segla över en Maxi 95 -76 från USA till Sverige

Inlägg av Mr Q » tor 03 dec 2009, 20:52

Kolla att den inte är grundstött och sprucken, att motor och drev/transmission är ok, att inte röstjärnen har problem, kolla däck för delaminering och vatteninträngning, roder/lagring/rattstyrning. Kolla att rigg/spridare är utan sprickbildning. Vant och stag. Skotten för röta, innerväggar för mögel, elsystemet att det inte beckat igen. Kolla att seglen inte "soltorkat". Kolla fall/skot.

100 papp är misstänkt billigt för en Maxi 95, är det en Floridabåt kan du räkna med grov korrosion.

mvh Q

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: segla över en Maxi 95 -76 från USA till Sverige

Inlägg av peterh » lör 05 dec 2009, 13:19

speed295 skrev:Hej på er igen....


<snip>
En echopilot silver vill jag också ha, känns som en sån skulle kunna varna i tid för ev container,val eller rev. Eller har jag fel om den? Tråkigt nog så finns det ingen som verkar sälja den här i USA, det finns en importör och 3 återförsäljare, men ingen av återförsäljarna har den enligt nätet.

<snip

Over and out from Virginia USA
Om echopilot:
- om du monterar den i facket til höger framför masten skall du tänka på att botten sluttar uppåt
En echopilot skall sitta helt vertikalt, speciellt i båtens längsled. Man får alltså spackla upp
en kil innan monteringen.
Missar man detta så sluttar "botten neråt" och vad värre är man får mängder av falska ekon
från vattenytan framför båten.
- vill du ha djup & fart via nmea skal du köpa en "gold" ( du kanske inte vet det nu men för
framtida bruk ?)
- du borde kunna beställa direkt från england.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

speed295
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: sön 30 jul 2006, 13:07
Ort: Västerås

Re: segla över en Maxi 95 -76 från USA till Sverige

Inlägg av speed295 » fre 18 dec 2009, 02:30

Här är en lista över vår resa, Vi Startade in Hampton Virginia och gick sen genom North Carolina och South carolina. Vi ska sedan passera Georgia…


Hampton Virginia
norfok
Vid första slussen Övernattade Ankare
Elizabeth city Övernattade
Albemarle sound
Ankrade vid fort landing över natten
Sen genom east lake
Winn bay
Intracostal waterway
Belhaven Övernattade
Kenyon bay
Tarkiln bay
Liniar bay
Great gut bay
Pamlico sound
Övernattade Ankare

Morehead city Övernattade Ankare
Morehead city Övernattade
Carolina beach Övernattade Ankare
Lämnar north Carolina
Går in I south Carolina
Georgetown Övernattade
Charleston Övernattade Ankare

Listan är inte helt komplett men en bit på väg.

Vi får se vad resan bjuder på, vädret är växlande med mulet och regn
För ett par dagar sen hade vi sw vind, då blir det tshirt direkt om det inte är mulet.
Vi har haft nw vind ett par dagar = kallt, Inte som i sverige men ändå.
Det växlar mest mellan sw nw vind.
Vi har inte seglat mycket......... mest gått för motor i kanalerna... boring... typ 8 till 10 h för motor i ca 5,5 knop ibland får vi ”tiden” med oss och då har vi kommit upp i som mest 10knop. En dag gjorde vi 7-8 knop hela dagen, kanalalerna går ibland ut till havet i små flod flöden och har man tur som vi hade den dagen, så stämde ”tiden” med flödena i inlets/outlets.
Idag ligger vi i Charlston och ska snart ta dingen in till stan, för att kolla runt lite. Vi har gått bra med distans i ett par dagar nu, igår 65 distans, före det 60 distans.

Även om det är kallt med nw v så är det varmt i solen... svårt att fatta att det är December!
Mer som oktober här. Men vi längar ändå till varmare breddgrader.
Vi har sett delfiner vid flera tilfällen och dom dyker upp men försvinner lika snabbt, en gång hade vi 2 delfiner som simmade i fören brevid båten, men vattnet var inte så klart och solen var på väg ner så det blev inget kort på besöket, önskade att man hade haft lite fisk att bjuda på.

Allt från usa just nu .... svårt att hitta stabilt wifi här... i Charleston.
Mvh Thommy Fortissimo NR 6.
4 års renovering och ändå kan man inte se slutet... man kan dock njuta av resultatet av det som är klart.

speed295
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: sön 30 jul 2006, 13:07
Ort: Västerås

Re: segla över en Maxi 95 -76 från USA till Sverige

Inlägg av speed295 » fre 18 dec 2009, 03:11

Vi passerade Cape fear (fast inte på utsidan) innan vi kom fram till Georgetown, en riktig liten sydstads stad... som på film, sliten, men charmig på samma gång. Vi fyllde på mat föråden och lyxade till oss med Burger King, jag åt ett Whopper meal ca 5us
80 eller kanske 90 % svarta....... eller så är det vi som rör oss i deras kvarter ?

Vi kommer troligen att gå i kanaler ner till savanna eller ända till Jacksonville.
Sen hoppas jag att vi får bra väder så vi kan gå snabbt o säkert ner mot miami..florida ute i atlanten.
Så kan man slänga av sig dom lager på lager av kläder som man har nu.
Eftersom jag inte packade ner kläder för kyla...
Saknar ibland ett par varma boots... blir man kall om fötterna så fryser man snart.

Våran promenad inne I Charleston var fin, vädret var soligt och man kunde ta av sig jackan, för att avnjuta solen. Tog en hel del kort, som jag tyvärr inte kan ladda upp någonstans... då uppkopplingen är väldigt dålig.

Over and out, for the moment...... again
Mvh Thommy Fortissimo NR 6.
4 års renovering och ändå kan man inte se slutet... man kan dock njuta av resultatet av det som är klart.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: segla över en Maxi 95 -76 från USA till Sverige

Inlägg av Mr Q » fre 18 dec 2009, 06:46

Kul!

Lägg gärna ut litet bilder.

mvh Q

friseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 360
Blev medlem: fre 16 mar 2007, 15:05

Re: segla över en Maxi 95 -76 från USA till Sverige

Inlägg av friseglarn » mån 21 dec 2009, 13:25

Berätta mer! Gör en resedagbok och gör oss lyckliga:)

speed295
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: sön 30 jul 2006, 13:07
Ort: Västerås

Re: segla över en Maxi 95 -76 från USA till Sverige

Inlägg av speed295 » tor 24 dec 2009, 17:52

vi gick ut i atlanten idag 20091221 strax nedanför savannah
Vinden skulle vara nw 10 till15 k
men den var ws och vi på nästan helt Sydlig kurs,
vilket gav oss en perfekt kryss med 6-7 knop enligt gps.
22.30 kl hade vi avverkat 55,5nm,sen 13:30ca
vinden är inte heller så kall.... tur för oss......

vi kommer nu att ligga på denna kurs (180) så länge väder o vind är gynnsamma.....

vinden har gått ner något och är mer byig
farten har gått ner något och ligger nu på 4,5 - 5,5 knop

kl 08.15 ca 4 knop slör vind NW till N vind.
Solen går upp på en nästan moln fri himmel.

Solen skiner fortfarnade....
vi görca 4-5 knop nwn vind.
k16.10 kommer det en hel delfin familj och hälsade på, jag lyckades fånga några på bild :-)

Vi har nu gjort 134nm til havs på ca 26 h.
vi har hållt oss 20 - 30 nm från kusten, djup ca 20m
fortfarnade slör med spinnaker bom (babord) på gennuan och preventer på storbommen (styrbord)
aktuell position i skrivande stund 16.30 29gr 35.0632N 088gr 51,5943W fart 4 knop kurs 160gr. vinden nästan helt N. knappt inga vågor...solen går ner om ca 1,5 h.
17.42 vinden har gått ner ytterligare till under 4 knop.
21.29 nu är det mörkt, vi har seglena uppe fortfarnade ...
20.00 startade motorn
10:00 fortfarande för motor
vi har precis passerat nasa´s uppskutningsramp.
Solen steker... jag har slängt av mig alla kläder,.. nja okej då jag har shorts på mig.
Detta har vi längat efter länge nu.
2 dygn till havs och ca 210 nm....
vi är nu på väg in i Port Canaveral´s inlett..... en bro som måste ropas upp och sen en sluss som tog os ner ca 20cm sen enro öppning till..
Såg något som liknade en sjöko, långsam o fet....

Vi har nu vilat ut och ligger inne i inercosal canalen igen för ankar.
Svårt att fatta att det är jul, då man sitter i shorts i sittbrunnen o skriver......
Ni får ha en God Jul....
Mvh Thommy Fortissimo NR 6.
4 års renovering och ändå kan man inte se slutet... man kan dock njuta av resultatet av det som är klart.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: segla över en Maxi 95 -76 från USA till Sverige

Inlägg av Anders S » fre 25 dec 2009, 11:35

Fint att läsa, Tommy!

(Sjökon går nog under namnet Manatee i dina trakter, fråga lokalbefolkningen)
Anders S

HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: segla över en Maxi 95 -76 från USA till Sverige

Inlägg av HR312 » fre 25 dec 2009, 12:28

suverän läsning! God jul!
Henric D

speed295
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: sön 30 jul 2006, 13:07
Ort: Västerås

Re: segla över en Maxi 95 -76 från USA till Sverige

Inlägg av speed295 » sön 27 dec 2009, 01:46

Hej på er......

Jag har lagt upp lite bilder och kommer att skriva lite där senare... det kan dock bli lite si och så med uppdateringaen då det som sagt inte är det lättaste att få en stabil wifi koppling.

Sidan är resedagboken och samma alias som här alltså speed295
'http://www.resdagboken.se/Default.aspx? ... rId=276511
Där finns bilder från resan, dock saknas bilder från starten då den ena hårdisken fick ett filfel som jag inte lyckats åtgärda än.

Vi är i North palm beach just nu i kanalen.
Det lugna o fridfulla, om man nu kan kalla det fridfullt att köra en segelbåt för motor :? är inte så fridfullt längre.
Här är det som E18 i rusningstrafik fartdårar som flyger fram i jättemaskiner och broar hela tiden som ska tajmas, ropas upp och öppnas
flera broar låg på synbart avstånd från varandra
Ni kan själva tänka er hur kul det är i en kanal där sidorna är av betong så att vågorna studsar tillbaks in igen.....
Satt och filosoferade lite och kom på tanken att detta måste vara USA´s motsvarighet till Venedig, husen står ju nästan bokstavligen i vattnet.

God fortsättning och gott nytt år på er

Vädret har varit bra men inte helt molnfritt, låg o solade på fördäck i över en timme... härligt varm som en lagom skön sommardag i Sverige.
Mvh Thommy Fortissimo NR 6.
4 års renovering och ändå kan man inte se slutet... man kan dock njuta av resultatet av det som är klart.

speed295
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: sön 30 jul 2006, 13:07
Ort: Västerås

Re: segla över en Maxi 95 -76 från USA till Sverige

Inlägg av speed295 » sön 27 dec 2009, 02:01

ni får ursäkta stavfel och som slutet blev i förra inlägget. sitter ute i mörkret i sittbrunnen och skriver, bäst mottagning där :o
hej då igen
Mvh Thommy Fortissimo NR 6.
4 års renovering och ändå kan man inte se slutet... man kan dock njuta av resultatet av det som är klart.

speed295
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: sön 30 jul 2006, 13:07
Ort: Västerås

Re: segla över en Maxi 95 -76 från USA till Sverige

Inlägg av speed295 » ons 20 jan 2010, 00:56

HEJ
på er all Sailguide Diggare..........


Jag är nu tillbaks till Sverige. borta bra men hemma bäst... brukar man väl säga....
Det har varit en stormig resa, och då menar jag inte bara vädret..... som har varit kallt men bra.

Säljaren som vid min avresa från Sverige inte visste om han ville sälja båten...
visste inte riktigt vad han ville .......... och inte senare heller……..

Dom sista orden som jag sa innan jag åkte var att det inte spelar någon roll om du vill sälja båten eller inte.
Jag åker över för en trevlig segel semester……… eller……… så

När jag kom till Hampton så var det första han sa ”ska du köpa båten eller”!
Varnings klocka…………….. NR 1........

Det var i detta läge som jag la ut min tråd här på sailguide
Dom svar som kom ifrån min utformning av mina tankar och formuleringar, var detta mitt inlägg inte riktigt vad jag hade tänkt mig , men ändå så får man se intrernett för vad det är.Inte lätt för en annan människa att kunna läsa o känna samma sak som jag ville få fram genom min formulering.
...... vilket tolkades på en del psykoanalytiska vinklar "Skratt" (vissa inte så positiva vinklar)..... inga hårda ord eller tankar om det, kul att se att ni reagerar :D .


Jag funderade ett tag o skrev sedan ett kontrakt som gav mig möjligheten att ta in en besiktningsman innan köp för att kunna bedömda båtens skick och kostnad för att kunna få den till Atlant dugligt skick ..... När vi hade kommit ner till varmare vatten gjorde jag en dykning i våtdräkt för att göra en snabb bedömning av skrovet under vattenlinjen. Jag fann Inga anoder, ca 2/3 av båten saknade bottenfärg..... inga större synliga skador på skrovet.

Detta kontrakt utformades eftersom säljaren hela tiden på stod att båten var i fullgott seglings skick, vad han nu meade med det? För i mina Svenska ögon så fanns det massor med brister.. en tolkinngs fråga med ändå. När någon påstår att båten kan segas över Atlanen utan åtgärd, när min mindre erfarenhet skriker Nej Nej.

Säljaren var inte så glad över mitt kontrakt
Förutom att jag hade skrivit att det enda som säljaren behövde göra vid ånger av försäljning var att återbetala handpenningen, vilket han utnyttjade 4 gånger…………….. (Inte bra)
Jag vill inte påstå att jag är det perfekte köparen! Men jag var inte i Sverige och ville inte bli blåst på mina pengar.





Jag är INTE arg för att köparen ångrade sig 4 gånger, men efter 4 gånger så hade jag fått nog.
Det går inte att göra affärer med någon som inte vet vad han vill eller när man får kännslan av att säljaren vill ha både pengarna och båten..........................
När vi hade kommit ner till Miami så stod det ganska klart att köpet behövdes göras klart här, då båten behövde en hel del delar innan man KANSKE kunde tänka sig att segla båten över Atlanten.
Jag fick en underbar seglats semester och ovärderlig erfarenheter om hur det är att göra en lägre resa med en segelbåt.
Att vi bara kunde duscha i Marino´r och inte på båten...... för att USA eller nuvarande ägare inte orkat fixa toa´n och duschen som fanns ombord en maxi 95.
Holding tanken var urmonterad ur båten av någon anledning…..


Kallt på båten var det då det inte fanns någon källa till värme................ motorn var sötvattnekyld, hur svårt kan det vara att få lite värme från den, inte så svårt om man bestämmer sig för att man vill ha det.


Felet var att säljaren inte hade pengar till att slutföra sin dröm om att ta båten till Sverige, min tolkning av historien är att han Aldrig hade tänkt sig att ta båten till Sverige, bara en självmords bombare hade gjort det. Båten var i risigt skick, helt ok med tanke på priset, men att köparen flippade från att inte vilja sälja och till att jag skulle köpa den var inte av den mest behagliga känslan...............

Jag hade skrivit i Kontraktet att eventuella brister skulle dras av ifrån den överenskomma slutpriset, något som säljaren inte hade tänkt sig att uppfylla då han tyckte att priset var fast.
Han hade skrivit under kontraktet, men ville inte uppfylla sina åtaganden.

Jag kan säker skriva en hel del till om denna knasiga försäljning….. men detta är vad som kommer till denna rad just NU!!

Jag hade som sagt en trevlig resa även om vi körde en hel del för mycket på motor. För att vara en stillsam segelresa och njutbar segelreasa….


Jag är nu en hel del rikare på erfarenhet av segling och handhavande av segelbåt och Segling i kanaler och i Atlanten. Vad som inte framkommer i all seglelgalda historier är väl att det är svårt att slappna av o njuta då man alltid är på spänn, då man ankrat upp och när man lämnar båten åt sitt öde.
Båten draggade ett par gånger under våran resa, mest nattetid då vi låg o sov… men även en gång då vi inte var ombord… inte mycket man kan göra åt det då man inte är ombord…

Vi hade 20 meter kätting och ett delta ankare på ca 16kg vilket i mina erfarenhet skulle vara en bra kombination.....Och vad man läst.

Något som jag måste SKRIKA ut åt alla som tänker sig att göra en resa…………………….
SKAFFA en extern usb WIFI antenn…………………… gud vad jag önskat att jag hade haft en sån… för att lösa risiga uppkopplingar när man ligger för ankare.
Köp en extern usb Wifi med anten uttag och en bra antenn, så slipper du svära när ditt mail och överföringar försvinner ut i intet.

Får se om någon skulle finna nöje i o läsa min logg……………I så fall lägger jag ut den någonstans och skickar en länk, det enda jag vill ha i retur är din tanke och hur du själv uppfattar situationen efter att ha läst igenom Loggen.

Jag har en hel del roliga eller inte roliga historer från min Logg, beror lite på i vilken båt man sitter i när man läser det hela................
Loggen är skriven ur min synvinkel......... och jag är inte säker på om den är helt ok att lägga ut utan att jag först läser igenom den och korrigerar vissa delar.

Ps detta kräver att någon begär att få läsa loggen + bilder på båt och säljare. Den kommer inte att läggas ut i sin helhet här på Sailguide. skicka i så fall ett pm till mig. Ds.


OM någon tycker att detta inlägg eller formuleringen av dess innehåll inte hör hemma här på Sailguide så radera eller på peka detta för mig.

Det sista jag vill säga är väl att om någon av er hittar en Maxi 95 utanför Sverige,. Se till att den INTE har samma säljare som jag råkade ut för!!


Mvh Thommy
Mvh Thommy Fortissimo NR 6.
4 års renovering och ändå kan man inte se slutet... man kan dock njuta av resultatet av det som är klart.

speed295
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: sön 30 jul 2006, 13:07
Ort: Västerås

Re: segla över en Maxi 95 -76 från USA till Sverige

Inlägg av speed295 » ons 20 jan 2010, 01:04

:o
Senast redigerad av 1 speed295, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: segla över en Maxi 95 -76 från USA till Sverige

Inlägg av Seawolf » ons 20 jan 2010, 03:12

Eilean skrev:
Schvidja skrev:Men det står ju också att:
"Båtar som bevisligen funnits på EU-marknaden före kraven och sedan exporterats till ett land utanför EU och nu återimporteras till ett EU-land är även de undantagna från kravet på CE-märkning"
Så då bör det inte vara ett problem för en Maxi 95a
Rätt. Och då slipper man även moms.
Men har båten verkligen och bevisligen varit på marknaden tidigare? För har båten exporterats direkt efter den byggts har den aldrig varit på marknaden. Jfr med en bil som Volvo tillverkar och epoerterar till USA. För den betalas aldrig svensk moms och den blir aldrig registrerad i Sverige. Och importyeras den senare måste den både momsas och registreras.
Så tolkar jag i alla fall det som skrivs.
Vid förfrågan till Sjöfartsverket uppgav de för ett par år sen, att "funnits på EU-marknaden" är giltigt för båtar som tillverkats i land inom EU, även om de exporterats från fabrik direkt.
Orsaken är helt logisk: Olika exemplar av serietillverkade båtar skall inte och kan inte särskiljas tekniskt (och CE handlar i grunden om spårbarhet för tekniskt utförande). Så om ett ex som hela tiden saknat CE-certifikat accepteras så måste en tvillingbåt i serien också göra det, båda kommer från inom EU.

Detta med CE skall inte förväxlas med momsregler. Hade skrivningen "funnits på EU-marknaden" gällt moms så hade föremålet bevisligen behövt vara sålt inom EU.

Skriv svar