Gippa i friskvind ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Nicce
Trogen medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 23 feb 2008, 16:24

Gippa i friskvind ?

Inlägg av Nicce » mån 30 nov 2009, 20:32

Hej !

I somras länsade jag och skulle gippa. Det var ganska frisk vind och när jag skulle gippa så gjorde jag något fel så Genuan lyckades vira runt sig själv på förstaget på något konstigt sätt så att jag knappt fick loss det. Det blev som en stor ballongficka högt upp så seglet som fortsatte att ta vinden och driva på så att seglet inte kunde reda ut sig om ni förstår vad jag menar. Det tog en bra stund innan jag på något sätt igen lyckades få över bubblan på rätt sida och sedan få runt seglet något varv till runt förstaget innan allt släppte och seglet var loss igen. Ganska obehagligt och stressande.

Frågan är vad jag egentligen gjorde för fel ? Hur undviker jag att något motsvarande skall hända igen ?

Niclas

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Gippa i friskvind ?

Inlägg av Peter_K » mån 30 nov 2009, 21:02

Jag brukade i hårdvind ta hem på det slacka skotet först så att det blev sträckt och sedan släppa efter med det spända skotet. Då brukade det gå bra.
Alla borde ha skägg

friseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 360
Blev medlem: fre 16 mar 2007, 15:05

Re: Gippa i friskvind ?

Inlägg av friseglarn » tis 01 dec 2009, 11:25

Du kan snurra ett varv med båten istället för att få loss resultatet av den misslyckade gippen. Om du skulle vara ensam kan det vara att föredra framför att gå upp på fördäck o fixa för hand.

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Gippa i friskvind ?

Inlägg av SWE54 » tis 01 dec 2009, 13:55

Liknande händer då och då även på min fock, har man lite för löst i skotet så kan översta lattan krångla till det.
Man kan ju ofta gippa tillbaka och få ordning på det och sedan prova igen, det gäller även om spinnakern skulle sno sig runt förstaget. Ingen panik utan man kan gippa tillbaka och låta turbulensen, som nu är "åt andra hållet", reda ut den igen och så kan man prova att gippa igen med lite tajtare skotning.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

callisto
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 19:25

Re: Gippa i friskvind ?

Inlägg av callisto » tis 01 dec 2009, 18:13

Ingen höjdare.
Beroende på hur det ser ut brukar jag antingen gå upp i vind och låta den flaxa ut sig eller gippa tillbaka efter att ha tagit hem på skotet när det händer.
// Callisto

Användarvisningsbild
sotarn
Diamantmedlem
Inlägg: 232
Blev medlem: sön 03 okt 2004, 22:39
Ort: Västerås

Re: Gippa i friskvind ?

Inlägg av sotarn » tis 01 dec 2009, 18:26

Man kan ju alltid kovända om man känner sig osäker inför gippen, men det är ju lite omanligt...

Skulle det hända mig att förseglet snor sig skulle jag antagligen slå tillbaka och lova tills det reder ut sig, troligen vid halvvind. Det gäller som nämnts att passa genuaskoten.
//Daniel

HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: Gippa i friskvind ?

Inlägg av HR312 » tis 01 dec 2009, 20:41

Gör som Peter K rekommenderar. Man måste ta hem vid gippen på både focken och storen och direkt efter gippen slacka. Funkar fint även i kulingvindar.
Henric D

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Gippa i friskvind ?

Inlägg av SWE54 » tis 01 dec 2009, 22:01

Man borde ju även flytta fram skotpunkten en bit, det borde ju hålla in toppen så att den inte står som en flagga och vill gå runt förstaget föröver i gippen.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Skriv svar