Sälja båt till tyskland
Sälja båt till tyskland
Hej!En privatperson i tyskland vill köpa min segelbåt, jag skall intyga/bevisa att momsen är betald på båten. Detta för att de tyska myndigheterna inte skall kunna kräva momspengar av köparen. Om jag förstår momsdirektivet rätt så gäller ursprungsprincipen. Jag är fjärde ägaren och tillverkaren har gått i konkurs. Räcker det med det kvitto jag fick när jag köpte båten? Någon som har erfarenhet?
- mariatherese
- Diamantmedlem
- Inlägg: 274
- Blev medlem: ons 31 dec 2008, 10:32
Re: Sälja båt till tyskland
Jag kan inte bidra med så mycket, men jag kan återge vad svenska myndigheter (som förvånande nog inte är de mest nitiska i frågan) gav oss för information när vi ville importera begagnad båt. För oss hade det räckt med ett kvitto som uppvisade att det var ett köp mellan privatpersoner.
Men vad jag har förstått från båtmäklare i England så är vissa europeiska länder betydligt knivigare än Sverige, och t ex en köpare från Holland hade ett väldigt sjå att bevisa att den 30 år gamla båt han köpte från UK var momsad där. Svårt att vara helt säker på vad som krävs mao...
Hör med svenska skattemyndigheter i första hand (tyvärr är det blandad kvalitet på svaren man kan få). Sedan är det ju upp till din köpare att kontakta sina myndigheter inför köpet och höra vad de kräver.
Men vad jag har förstått från båtmäklare i England så är vissa europeiska länder betydligt knivigare än Sverige, och t ex en köpare från Holland hade ett väldigt sjå att bevisa att den 30 år gamla båt han köpte från UK var momsad där. Svårt att vara helt säker på vad som krävs mao...
Hör med svenska skattemyndigheter i första hand (tyvärr är det blandad kvalitet på svaren man kan få). Sedan är det ju upp till din köpare att kontakta sina myndigheter inför köpet och höra vad de kräver.
Re: Sälja båt till tyskland
Rimligen är väl din tyske köpare rätt person att kunna tala om exakt vilka dokument hans myndigheter kräver. Här i Sverige krävs exempelvis inte alltid urprungskvitto, utan det kan räcka att man kan visa att båten fanns inom EU den 1/1 1998. Det kan ju vara urdrag ur klubbmatrikel, varvskvitton etc.
Re: Sälja båt till tyskland
Vad behöver vad egentligen kunna visa? Säg att jag seglar hem en tio år gammal båt från Nordamerika. Försäkringsbolaget lär ju inte fråga var jag har köpt den. (förutsatt att det är en normal båt i normala storlekar och prisklasser). Myndigheterna får ju inte heller veta något....
Re: Sälja båt till tyskland
Begagnataffärer behöver inte ha moms redovisat i Sverige.
Re: Sälja båt till tyskland
Nej. Men en gång i tiden, när båten var ny betalades moms antingen av tillverkaren eller importören, och det är den saken som skall bevisas här.Mr Q skrev:Begagnataffärer behöver inte ha moms redovisat i Sverige.
Och till 'gvs' säger jag att; det är olagligt att importera varor till EU utan att betala moms. Sedan är det naturligtvis upp till var och en och ta chansen och strunta i det. Och så länge man seglar runt hemma i Sverige är risken för upptäckt liten. Däremot, seglar du utomland krävs ofta dokumentation vid gränsövergångar även inom EU och dessutom begränsas ju möjligheterna att sälja en insmugglad båt, vilket trådskaparen klart visar.
Re: Sälja båt till tyskland
Gäller det även begagnade varor?
Re: Sälja båt till tyskland
Ja. Allt som importeras till EU, nytt eller begagnat skall momsas.gvs skrev:Gäller det även begagnade varor?
Dessutom skall en importerad båt, ny eller begagnad vara CE-märkt - ännu skojigare....
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 360
- Blev medlem: fre 16 mar 2007, 15:05
Re: Sälja båt till tyskland
Import export... olagligt eller ej..
Tja, lagar som inte vilar på goda skäl (dvs skydd av enskilda eller klar samhällsnytta) utan endast kräver lydnad sanktionerad med straff... ger jag inte mycket för. När en åtgärd inte leder till skada för någon ser jag det som en ren riskbedömning.. om risken för sanktion är liten har jag inga betänkligheter om någon väljer att strunta i lagen ifråga. Själv anstränger jag mig någorlunda för att följa även föreskrifter som jag bedömer ovettiga, men det är verkligen inget föredöme eller något jag kan rekommendera. Det beror mest på att jag av yrkesmässiga skäl är tvungen att undvika beteenden som på något sätt kan klandras. Jag har absolut inget emot att andra struntar i vettlösa lagar utan ser det närmast som en medborgerlig plikt att ständigt kräva att varje lag är motiverad med goda skäl och självständigt ta ställning till sådant, efter bästa förmåga.
Krav på blind lydnad av vilken reglering som helst, oavsett skälen till regleringen, är djupt felaktigt och inte förenligt med ett fritt samhälle. Det är däremot förenligt med en träls plikter. En träl skall alltid lyda. Som tur är är träldomen sedan länge avskaffad men ändå finns det de ovettiga som förespråkar lydnad bara för att en lag finns, oavsett skälen som ligger bakom. Dessa människor ger bort sin frihet, kräver detsamma av andra, och får inget igen utom ett sämre samhälle där lydnad är viktigare än förnuft och omdöme. Grunden för sådana människors tänkande är ett mer eller mindre uttalat förakt för människors förmåga att tänka själv, för att "skydda" samhället från individers eget tänkande förespråkar de regelefterlevnad utan reflektion. Fria människor bör ha eget omdöme och dessutom använda det.Om man inte använder det egna omdömet försämras det... i brist på övning försvinner omdömet helt. Människor som alltid lyder har därför ofta mycket begränsat eget omdöme.
Lag utan skäl är olag och skall inte följas... Man är inte direkt i dåligt sällskap om man kräver att en lag vilar på goda skäl för att följa den. Idén som sådan är äldre än Svea rike och var med vid landets formande. Idén gäller än. Den sattes tillsammans med andra viktiga handlingsregler på pränt av Olaus Petri med Gustav Vasas fulla stöd. De kom inte på detta själva utan Olaus Petri sammanställde och upprepade vad som "alltid" gällt. Den som har en lagbok tillhands kan slå upp sidan CXLI (2009 års lagbok, den blå, redigerad av Torkel Gregow) och läsa domarreglerna och där inspireras av vad som "tillförne alltid varit" långt innan det fästes på papper ca 1540 och även sedan dess använts som ett rättesnöre av goda domare i Sverige. De domare som inte följer dessa handlingsregler (dessa domare har ofta förvaltningsrättslig bakgrund och lutar ofta mer åt blind lydnad) är inget att ha.
Efter dessa tirader.... Min grundlagsskyddade åsikt är alltså att det borde vara fritt fram att importera båtar utan tanke på CE märkning eller annat... även från USA samt även om möjligt runda krav på intyg om momsfrihet vid försäljning till Tyskland. Var dock noga med att försöka undvika sanktioner genom att inte alltför öppet berätta om sådan aktiviteter, däremot går det bra att alltid argumentera emot strafftullar gentemot USA eller vettlösa formalkrav typ CE märkning eller intyg om momsfrihet.
Tja, lagar som inte vilar på goda skäl (dvs skydd av enskilda eller klar samhällsnytta) utan endast kräver lydnad sanktionerad med straff... ger jag inte mycket för. När en åtgärd inte leder till skada för någon ser jag det som en ren riskbedömning.. om risken för sanktion är liten har jag inga betänkligheter om någon väljer att strunta i lagen ifråga. Själv anstränger jag mig någorlunda för att följa även föreskrifter som jag bedömer ovettiga, men det är verkligen inget föredöme eller något jag kan rekommendera. Det beror mest på att jag av yrkesmässiga skäl är tvungen att undvika beteenden som på något sätt kan klandras. Jag har absolut inget emot att andra struntar i vettlösa lagar utan ser det närmast som en medborgerlig plikt att ständigt kräva att varje lag är motiverad med goda skäl och självständigt ta ställning till sådant, efter bästa förmåga.
Krav på blind lydnad av vilken reglering som helst, oavsett skälen till regleringen, är djupt felaktigt och inte förenligt med ett fritt samhälle. Det är däremot förenligt med en träls plikter. En träl skall alltid lyda. Som tur är är träldomen sedan länge avskaffad men ändå finns det de ovettiga som förespråkar lydnad bara för att en lag finns, oavsett skälen som ligger bakom. Dessa människor ger bort sin frihet, kräver detsamma av andra, och får inget igen utom ett sämre samhälle där lydnad är viktigare än förnuft och omdöme. Grunden för sådana människors tänkande är ett mer eller mindre uttalat förakt för människors förmåga att tänka själv, för att "skydda" samhället från individers eget tänkande förespråkar de regelefterlevnad utan reflektion. Fria människor bör ha eget omdöme och dessutom använda det.Om man inte använder det egna omdömet försämras det... i brist på övning försvinner omdömet helt. Människor som alltid lyder har därför ofta mycket begränsat eget omdöme.
Lag utan skäl är olag och skall inte följas... Man är inte direkt i dåligt sällskap om man kräver att en lag vilar på goda skäl för att följa den. Idén som sådan är äldre än Svea rike och var med vid landets formande. Idén gäller än. Den sattes tillsammans med andra viktiga handlingsregler på pränt av Olaus Petri med Gustav Vasas fulla stöd. De kom inte på detta själva utan Olaus Petri sammanställde och upprepade vad som "alltid" gällt. Den som har en lagbok tillhands kan slå upp sidan CXLI (2009 års lagbok, den blå, redigerad av Torkel Gregow) och läsa domarreglerna och där inspireras av vad som "tillförne alltid varit" långt innan det fästes på papper ca 1540 och även sedan dess använts som ett rättesnöre av goda domare i Sverige. De domare som inte följer dessa handlingsregler (dessa domare har ofta förvaltningsrättslig bakgrund och lutar ofta mer åt blind lydnad) är inget att ha.
Efter dessa tirader.... Min grundlagsskyddade åsikt är alltså att det borde vara fritt fram att importera båtar utan tanke på CE märkning eller annat... även från USA samt även om möjligt runda krav på intyg om momsfrihet vid försäljning till Tyskland. Var dock noga med att försöka undvika sanktioner genom att inte alltför öppet berätta om sådan aktiviteter, däremot går det bra att alltid argumentera emot strafftullar gentemot USA eller vettlösa formalkrav typ CE märkning eller intyg om momsfrihet.
Re: Sälja båt till tyskland
Tack för Ert engagemang. Det hela slutar med att de tyska myndigheterna enas med de svenska efter flera kontakter med båda myndigheterna. Eftersom båten är äldre än 1985 och affären är mellan två privatpersoner så räcker det att visa att båten kommer från annat eu land.