Nu vid renoveringsarbete tittade jag närmare och det såg ganska illa ut och var MJUKT!
Genom pentryts "skott" går tre rör/slangar (färskvatten, läns och logg), men inget är ledigt för att släppa igenom vatten. Det spel som finns sätts igen av skit ganska lätt. Därför har nog vatten blivit stående i perioder. Dessutom verkar loggvajern (svart) vara borrad genom plastningen utan tätning. Resultatet är ett uppmjukat material halvvägs upp till lådan. Att det är fuktigt på styrbord är svårare att förstå. Vatten rinner in från både babord och tyrbord (kondens, regnläckage genom rufflucka och tidvis läckande pentrypump)
Mina frågor här är två.
Hur tycker ni kan kan skadereglera denna säsongen? Jag har fullt upp med takrenovering och lär inte hinna/orka med ett stort träarbete. Min idé är att försöka täta ordentligt med plast eller sika "uppströms" varifrån vattnet kommer, för att inte mer ska tränga i genom den skadade plastningen. Även i loggens hål lär jag behöva täta. Utåt, på salongens sida av skottet vill jag lämna det orört för att torka ut. Idag rinner kondensvatten från utrymmet under sittbrunnen utmed skadan vid loggen, och det måste "slussas" förbi till det hela hålet där färskvattnet normalt går.
Den ännu större frågan är hur något sådant här bör lagas permanent? Skulle ni lappa eller byta hela skottet? Det sitter väl plastat i skrovet.
Övriga skott i båten är hela och fina. Här har det helt enkelt blivit för tätt.