Bälgbyte

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
HansFolke
Trogen medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 05 okt 2009, 14:46

Bälgbyte

Inlägg av HansFolke » tor 19 nov 2009, 15:26

Ang byte bälg till Volvo Penta drev. Volvo rekomenderar tror jag 10 år? Två kompisar har bytt sina bälgar efter 10 år och kunde inte se någon skillnad på de nya mot de gamla.En fråga till Er. Har ni bytt och efter hur länge. Talade med en servicekille och han ansåg att mam kunde vänta betydligt längre om den såg fräch ut. Svåtr att veta?

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem
Inlägg: 266
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 14:43
Ort: Danmark

Re: Bälgbyte

Inlägg av hhmcsv » tor 19 nov 2009, 20:35

Jag har just bytet efter 15år!

Gamle bälgen er i mycket fin kondition, bortset ifrån att der i för- eller akterkant av bälgen er en skada i gummiytan, se bild:

Bild

Den skadade biten er som en bit matta, men gummitjockleken er fortsatt fin, ca. 5mm på båda den skadade biten och utanför.
Efteråt har jag genomskuren bälgen och kann se, at tekstilfibrene stammer ifrån armeringen i bälgen, och armeringen ligger i denne bit mycket nära ytan:

Bild

Jag tolker detta som en fabrikationsfel, men det går ju inte att reklamere efter 15 år (VP rekommanderer byte efter 7år).

Ingen fara dock, jag kunde säkert segle flere år innan dette blev kriminelt, men det er inte lätt att konstatere utan at demontera, och så är det bäst at byte allefall.
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

HansFolke
Trogen medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 05 okt 2009, 14:46

Re: Bälgbyte

Inlägg av HansFolke » tor 19 nov 2009, 21:43

Tack för bilderna på bälgen , mina kompisars bälgar var också i bra skick.

benq
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: tis 19 aug 2008, 20:29

Re: Bälgbyte

Inlägg av benq » tor 19 nov 2009, 23:02

Var dette på ett 110 S drev. Jeg må også skifte bælg til våren, så på stemplet at den har stått der siden båten var ny, det vil si i 1982. Er det mye arbeid og skifte den. Så på en link tidligere, virket som det var endel arbeid ja. Men den som har gjort det nylig hva sier du/dere? Hva koster en ny i Sverige? Bør man også skifte den jernringen som er der?

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem
Inlägg: 266
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 14:43
Ort: Danmark

Re: Bälgbyte

Inlägg av hhmcsv » tor 19 nov 2009, 23:52

Nej, dette var på et 120S-drev ( :D ...og da jeg kan se at du er norsk så vil jeg skrive dette på dansk :D ).
Det er vel ganske let at skifte bælgen, men det afhænger også af pladsforholdene omkring motor/drev. I mit tilfælde er det en (tung) VP MD7B motor, og når man skal skille drev og motor fra hinanden skal motoren flyttes ca. 5cm akterud - det kræver lidt løftegrej/talje. Jernringen (der er noget billigt jern :( ) kan godt være så rusten, at en udskiftning bliver nødvendig. Men da jeg skiftede min bælg første gang (efter 10 år, i 1994) sendte jeg ringen til galvanisering, og det har fungeret - ingen rust overhovedet denne gang.
Jeg købte bælg hos Hjertmans i Råå, kostede 2300 SEK, er betydeligt dyrere i Danmark
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

benq
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: tis 19 aug 2008, 20:29

Re: Bälgbyte

Inlägg av benq » lör 21 nov 2009, 17:57

Det virker som om jeg "må" bytte den jernringen også. Hos meg står det en "Sole mini 17" og den må vel tas løs fra drevet og eventuelt flyttes litt fram (eller?). Er det noe spesialstoff til tetting med? eller tettes det automatisk nå man drar til boltene? Mange spørsmål, men tenkte å begynne å bestille inn utstyr slik at man er klar når tiden er der.

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem
Inlägg: 266
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 14:43
Ort: Danmark

Re: Bälgbyte

Inlägg av hhmcsv » lör 21 nov 2009, 19:57

Nej, der skal ikke bruges noget til at tætte selve membranen. Men når man samler drev og underben om bælgen skal der på de tidlige modeller (110 og 120A) bruges flydende pakning ("permatex").
Ellers skal der bare anvendes vanligt håndværktøj og en momentnøgle til montagen.
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

benq
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: tis 19 aug 2008, 20:29

Re: Bälgbyte

Inlägg av benq » lör 21 nov 2009, 23:16

Hva mener du med "Men når man samler drev og underben om bælgen skal der på de tidlige modeller (110 og 120A) bruges flydende pakning ("permatex")." Det er ikke språket jeg mener men spesielt "de tidlige modeller" Hvor langt tilbake? Og hvor skal permatexen brukes?

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem
Inlägg: 266
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 14:43
Ort: Danmark

Re: Bälgbyte

Inlägg av hhmcsv » sön 22 nov 2009, 11:39

Når du køber en bælgsats medfølger der den pakning der tætter mellem drev og gear ("backslag"). Når man samler den underste del af drevet (benet med propellen) og den øverste (drevet) omkring membranen, så skal der også tættes mellem metaldelene. Og på mit 120S-drev skal pakningen påføres noget flydende pakning ved montagen. På et 110S-drev er det måske anderledes se her:

Bild


Der er mange flere instruktive billeder på http://www.marinepartseurope.com
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

benq
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: tis 19 aug 2008, 20:29

Re: Bälgbyte

Inlägg av benq » sön 22 nov 2009, 15:22

Takker? Nå skjønner jeg.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Bälgbyte

Inlägg av Mr Q » sön 22 nov 2009, 15:43

Re hhmcsv:

Den bälgen du lade ut bilder på såg ut att vara i prima skick. Jag tycker bälgbyteshysterin känns litet överdriven. Då tror jag att packboxarna är viktigare att se över i drevet.

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem
Inlägg: 266
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 14:43
Ort: Danmark

Re: Bälgbyte

Inlägg av hhmcsv » sön 22 nov 2009, 17:17

@ MrQ:
Ja, och dessa kan man byte "ambulant", bara undre drevet/axel skall demonteres som är latt när båten er på land. Mina var iofs OK (efter 25 år !), der finns två oljeringar "back to back". Den ytre (som känner vatten) var sliten lite mer än den inre (som känner olje). Risk finns at spår er sliten i själva axlen, men inte i mitt fall. Enda problem här är den helt orimliga pris som krävs för dessa "Simmerringe".
Dom var lätta att byta, när man erkänner att dom skal slås ut från utsidan och att ytre lagrets ytterring kommer med av.
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

BoM
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 18:02

Re: Bälgbyte

Inlägg av BoM » tis 24 nov 2009, 21:02

Varför skall man skilja motor och drev? ( som Volvos instrux säger..)
Min plan: Lossa skruvar i bälgens ytterkant. Lossa aktre tassen (= på drevet)
Tryck upp drevet utifrån (domkraft) så att motorn vippar runt främre tassarna.
Palla under motorn, dela drevet, sänk ner underdelen, byt bälgen.
Anledning: Det är VÄLDIGT trångt i "motorrummet", får in 1 arm, vill göra
minst möjligt.

Har jag förbisett något / funkar det inte? Har MD7A + S110.

/BoM

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem
Inlägg: 266
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 14:43
Ort: Danmark

Re: Bälgbyte

Inlägg av hhmcsv » tis 24 nov 2009, 21:15

Jag har inte forsökt denne metoden, men jag minns att ha set den beskriven nånstans. Om hålet i båten til drevet er tilräcklikt stort kan man losna bulterna som samler drev och backslag ifrån botten. Men om jag minns rätt, så var det nödvendigt att borra 2 hål for at kunna arbete på dom yttersta bulterna (i SB och BB sida). Men sådanna hål går ju ifrån vatten til vatten, så der er ingen risk for läck.
I mitt fall så sitter gummi-damasken på skrovet limmad fast (sen 1984 :D ) och den skall inte av för nödvändigt.........!
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

Användarvisningsbild
mikaelno
Silvermedlem
Inlägg: 40
Blev medlem: ons 19 aug 2009, 20:04

Re: Bälgbyte

Inlägg av mikaelno » ons 25 nov 2009, 21:05

Visst går det att byta utan att dela motorn, fixade det på en MD5C med 120S i våras. Något såhär här arbetsgången som gäller Sunwind 27. På vissa båtar kan man behöva borra hål för att komma åt de yttersta hålen när man skall lossa underdelen av drevet.

1) Ta bort propeller samt gummiplattan som sitter runt drevet klistrat på botten av båten. Denna gummiplatta har ingen tätande betydelse.
2) Töm dervet på olja.
3) Lossa insexskruvarna som håller nederdelen av drevet underifrån båten. 10 st är det totalt och de två yttersta kan vara svåra att få loss.
4) När underdelen av drevet lossnar så lirka ur det genom hålet. (Gick bra på min Sunwind om det inte går blir det lite knepigt att få på en ny packning senare)
5) Nu kommer det lite mer trånga momentet, lossa plattan som håller bälgen inne i båten, 6 st bultar samt de 2 bultarna som håller motorfästet.
6) lägg en regel över öppningen och fäst ett spännband på motorn och regeln och spänn upp motorn så den tiltar framåt ca 5-10 cm.
7) Lirka ut metallringen som ligger över bälgen samt ta bort bälgen.
Min metallring var ganska ok men jag slipa och måla om den, om den är mycket rostig bör den bytas.
9) torka rent där bälgen suttit mot skrovet.
10) Torka rent övredrevhalvan enkalst underifrån
11) Ta bort packningen från underdrevet och torka rent
12) Stryk permatex eller likande på undre drevhalvan och lägg på den nya packningen
13) Montera in den nya bälgen och metallringen, sänk ner motorn och sätt dit bultarna löst
14) Kolla underifrån att bälgen ligger rätt
15) Lyft upp undredrevet och skruva fast igen mot övre drevet (skall momentdras). Lås de två mittersta bultarna på var sida med den tråd som följer med.
16) Kontrollera bälgen innifrån och dra därefter åt alla bultarna
17) Sätt tillbaka eller montera ny gummiplatta med sikaflex.
18) Sätt till baka proppellern
Klart

Skriv svar