Bälgbyte

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
benq
Guldmedlem

Re: Bälgbyte

Inlägg av benq » ons 25 nov 2009, 21:52

I Norge tar vi bilder når man utfører større "operasjoner" på båten slik at andre kan gå inn og se hva som er gjort og på hvilken måte det er utført. Da kan man gå rett på jobben, men jeg finner ingen bildedokumentasjon på "bælgbyte". Er det ikke vanlig å gjøre det på den her måten i Sverige? Eller er det sånn at det er min "hemmelighet" :lol: hvordan jeg har gjort det.Hvis man leter på Baatplassen.no så finnes det utrolig mye der.Alle Svenske båt entusiaster sjekk denne siden.

Användarvisningsbild
mikaelno
Silvermedlem

Inlägg av mikaelno » tor 26 nov 2009, 22:23

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem

Inlägg av hhmcsv » fre 27 nov 2009, 00:11

@ mikaelno:

det var präcis denna beskrivningen som jag kom ihåg. Mycket illustrativt och fint. Jag tror at svaga punktet i denna metod - om något - er at säkerställa at packytorna er helt rena för montage - beroende av möjligheterne for at kunne se båda ytorna. Men här var ett eksempel på en bälg som var OK efter 26år!!!!!!!!!!!!
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

benq
Guldmedlem

Inlägg av benq » fre 27 nov 2009, 16:36

Det var en meget informativ "bælgbyte side" akkurat hva jeg etterlyste. Takk.

Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Nubben » lör 16 apr 2011, 20:38

Angående monteringen av den utvändiga gummiplattan tänkte jag fråga vilken typ av Sikaflex eller annat som rekommenderas?
Bör gummiplattan behandlas på något sätt för att säkerställa vidhäftning?

Polypen
Trogen medlem

Inlägg av Polypen » lör 16 apr 2011, 23:14

Vissa motor/drev-kombinationer kräver att du drar isär motor och drev. Annars kommer man inte åt de främre bultarna på järnringen. Jag har bytt bälg på mitt 120S-drev som sitter ihop med en VP2002. Dess svänghjulskåpa bygger ut en bit över järnringen vilket gör det omöjligt att få bort bultarna. Lossa bara de sex bultarna som håller ihop motor och backslag och dra isär ca 1 dm så kommer man åt bultarna på ringen. Sen är det "bara" att lyfta upp drevet. Jag vet, trångt, tungt och en massa annat i vägen ;-)

Jorå, bälgen var som ny. Stämplad 1981!!!

Skriv svar