Vågar inte lyfta vissa båtar?
Vågar inte lyfta vissa båtar?
Jag har hört det förr och jag hörde det igen nu på båtmässan i Stockholm:
Det påstås att det finns en del vinteruppläggnings-varv på västkusten som inte tar in vissa båtmodeller. Man vill helt enkelt inte ställa upp dom p.g.a risk för deformationer i skrov. Alltså att båten ifråga skulle vara så vekt byggd att den inte tål att stå uppställd i en vagga/stöttor?
Men det är aldrig någon som kan bekräfta exakt vilka varv det är som har den här principen. Ej heller exakt vilka båtar som avses, även fast det finns antydningar åt de "billiga från kontinenten".
Är det någon som kan bekräfta något verkligt fall? Eller kan vi anta att det bara handlar om en ryktesspridning för att få det som ligger varmast om hjärtat att framstå som det enda rätta?
Det påstås att det finns en del vinteruppläggnings-varv på västkusten som inte tar in vissa båtmodeller. Man vill helt enkelt inte ställa upp dom p.g.a risk för deformationer i skrov. Alltså att båten ifråga skulle vara så vekt byggd att den inte tål att stå uppställd i en vagga/stöttor?
Men det är aldrig någon som kan bekräfta exakt vilka varv det är som har den här principen. Ej heller exakt vilka båtar som avses, även fast det finns antydningar åt de "billiga från kontinenten".
Är det någon som kan bekräfta något verkligt fall? Eller kan vi anta att det bara handlar om en ryktesspridning för att få det som ligger varmast om hjärtat att framstå som det enda rätta?
Re: Vågar inte lyfta vissa båtar?
Det jag vet är att på vår klubb fick man ändra rutinerna när man lyfter Bavaria. På dessa är inte relingslisten av aluminium monterad på ett sätt som gör att man kan förankra båten i denna när den balanseras på en slipvagn, listen riskeras att slitas loss.
Sedan kan man ju diskutera om detta verkligen är ett bekymmer. Av hävd har ju listen använts för att bulta ihop skrov och däck och får därmed stor strukturell styrka. Så inte på Bavaria uppenbarligen. Där används den för att täcka och snygga till skarven som görs på annat vis. Och sett ur båttillverkarens och båtägarens perspektiv är det ju inget fel i det.
Det finns ju andra anpassningar man fått göra till moderna båtar, placeringen och antalet stöttor som exempel på båtar där kölen inte bildar en stadig och lång bas för båten att vila på.
Undrar om inte sådan här 'avvikelser' från traditionella sätt att hantera båtar på land har gett upphov till dessa rykten? För jag har svårt att tro att varv vägrar hantera vissa båtar. Det tål dom nog, bara det görs rätt med hänsyn till modellen. Alla kan naturligtvis inte dunsas runt som en långkölad Allegro. Och skall inte behöva det heller.
Sedan kan man ju diskutera om detta verkligen är ett bekymmer. Av hävd har ju listen använts för att bulta ihop skrov och däck och får därmed stor strukturell styrka. Så inte på Bavaria uppenbarligen. Där används den för att täcka och snygga till skarven som görs på annat vis. Och sett ur båttillverkarens och båtägarens perspektiv är det ju inget fel i det.
Det finns ju andra anpassningar man fått göra till moderna båtar, placeringen och antalet stöttor som exempel på båtar där kölen inte bildar en stadig och lång bas för båten att vila på.
Undrar om inte sådan här 'avvikelser' från traditionella sätt att hantera båtar på land har gett upphov till dessa rykten? För jag har svårt att tro att varv vägrar hantera vissa båtar. Det tål dom nog, bara det görs rätt med hänsyn till modellen. Alla kan naturligtvis inte dunsas runt som en långkölad Allegro. Och skall inte behöva det heller.
Re: Vågar inte lyfta vissa båtar?
På det varv jag tidigare låg vid tog man det försiktigt vid lyft , pallning och sjösättning av vissa budgettbåtar av senare årgång eftersom det tydligen knakade betänkligt i dom.
Angående relingslister så förekommer det att relingslister i trä är nerskruvade med träskruv och förankrade i en inplastad trälist genom däcket, trist när det efter några år kommer ner vatten.
Angående relingslister så förekommer det att relingslister i trä är nerskruvade med träskruv och förankrade i en inplastad trälist genom däcket, trist när det efter några år kommer ner vatten.
- mariatherese
- Diamantmedlem
- Inlägg: 274
- Blev medlem: ons 31 dec 2008, 10:32
Re: Vågar inte lyfta vissa båtar?
Där vi ligger lyfts alla båtar och jag har inte hört talas om något problem.
Däremot så berättades det på första båtmeckarkurstillfället om vissa sätt att lyfta på som kan orsaka problem. Tyvärr har jag glömt exakt beskrivningen av problematiken, mer än att det handlade om båtar som lyfts i enkla slings med bara en fästpunkt i toppen. Kursledaren menade att han aldrig skulle låta sin båt lyftas på det sättet utan att se till att lasten fördelades. Han menade att han hade sett båtar som skadats av detta men han nämnde inte att det gällde någon speciell typ av båtar.
Däremot så berättades det på första båtmeckarkurstillfället om vissa sätt att lyfta på som kan orsaka problem. Tyvärr har jag glömt exakt beskrivningen av problematiken, mer än att det handlade om båtar som lyfts i enkla slings med bara en fästpunkt i toppen. Kursledaren menade att han aldrig skulle låta sin båt lyftas på det sättet utan att se till att lasten fördelades. Han menade att han hade sett båtar som skadats av detta men han nämnde inte att det gällde någon speciell typ av båtar.
Re: Vågar inte lyfta vissa båtar?
I vor hamn lyftes alla båter - uanset fabrikat - med mobilkran och uten problemer
Steen
Danmark
Danmark
Re: Vågar inte lyfta vissa båtar?
Ja för att hänga på Marietherese inlägg, att lyft båtar utan ram skapar enorma klämkrafter på reling och däck. Jag har aldrig förstått de som tycker att den typ av lyft är att föredra.
Re: Vågar inte lyfta vissa båtar?
På Maxi 95 hände det att rutorna lossnade vid lyft om det berodde på att rutorna ligger utanpå vet jag ej
Tångudden på Göta älvs högra strand
Hur det är idag vet jag inte, men av hamnchefen på Tångudden i Göteborg, när jag 1976 hörde mig för om möjligheterna att
fortsätta som kund och lägga upp min nyinköpta Comfort 30 där, fick jag till svar att det var helt otänkbart.
Jag blev i det närmaste utskälld, som bara kunde tänka tanken att en båt med den kölen skulle kunna hanteras
av deras patenterade och helt fenomenala upptagningsanordning, unik i sitt slag och vida berömd i hela världen
runt Göta älvs mynning.
Hur någon båtkonstruktör kunde utforma en köl som den Boding/Albinsson hade åstadkommit var honom helt
oförklarligt. Att Comfort 30 hade och har en kölutformning som gjorde den till en så utomordentligt god seglare, med sin starka sida på
bidevind och på kryss vägde inte särskilt tungt för dåvarande hamnchefen på Tångudden.
En båt som inte kunde hålla balansen på hans makalösa upptagningsbil var inte värd ett ruttet lingon.
I Hinsholmskilen sköttes upptagningen på den tiden av Wahlborgs Marina. I början var det hetsigt där också, beroende på att jag
hade haft fräckheten att skaffa en annan vagga än den av Wahlborgs egen konstruktion.
Men sedan Grefab tog över är det inga som helst problem.
fortsätta som kund och lägga upp min nyinköpta Comfort 30 där, fick jag till svar att det var helt otänkbart.
Jag blev i det närmaste utskälld, som bara kunde tänka tanken att en båt med den kölen skulle kunna hanteras
av deras patenterade och helt fenomenala upptagningsanordning, unik i sitt slag och vida berömd i hela världen
runt Göta älvs mynning.
Hur någon båtkonstruktör kunde utforma en köl som den Boding/Albinsson hade åstadkommit var honom helt
oförklarligt. Att Comfort 30 hade och har en kölutformning som gjorde den till en så utomordentligt god seglare, med sin starka sida på
bidevind och på kryss vägde inte särskilt tungt för dåvarande hamnchefen på Tångudden.
En båt som inte kunde hålla balansen på hans makalösa upptagningsbil var inte värd ett ruttet lingon.
I Hinsholmskilen sköttes upptagningen på den tiden av Wahlborgs Marina. I början var det hetsigt där också, beroende på att jag
hade haft fräckheten att skaffa en annan vagga än den av Wahlborgs egen konstruktion.
Men sedan Grefab tog över är det inga som helst problem.
Re: Vågar inte lyfta vissa båtar?
Det jag har sett är att Bavaria av viss typ har haft problem med pallningen, inte med själva lyftet. Vissa modeller klarade inte av att stå på kölen då sulan bångnade in, och när man la mer last på stöttorna så bucklades skrovet in oroväckande.
I ett fall har jag även sett stöttor som åkt rakt igenom skrovet. I det fallet stod båten på land med masten på samt det hade blåst kuling från sidan i 24 timmar.
I ett fall har jag även sett stöttor som åkt rakt igenom skrovet. I det fallet stod båten på land med masten på samt det hade blåst kuling från sidan i 24 timmar.
Re: Vågar inte lyfta vissa båtar?
Jo, det kan nog tänkas att en och annan modern båt med platt botten, lätt köl och tungt skrov kan få bekymmer om den ställs på sin köl utan vidare.
En lagom balans mellan ett antal stöttor och att ligga litet nätt på kölsulan löser säkert det här, kanske med spännband under skrovet (mellan stöttornas anliggningspunkter) som tillägg och tryckfördelniing/lastupptagning. Men man skall inte glömma att litet äldre träbåtar (särskilt långa) kunde få svinrygg och blev vinda i skrovet om de inte stöttades minutiöst. Här fick man sätta stöttor under både för och akter. Intet nytt under solen, alltså.
En lagom balans mellan ett antal stöttor och att ligga litet nätt på kölsulan löser säkert det här, kanske med spännband under skrovet (mellan stöttornas anliggningspunkter) som tillägg och tryckfördelniing/lastupptagning. Men man skall inte glömma att litet äldre träbåtar (särskilt långa) kunde få svinrygg och blev vinda i skrovet om de inte stöttades minutiöst. Här fick man sätta stöttor under både för och akter. Intet nytt under solen, alltså.
Anders S
Re: Vågar inte lyfta vissa båtar?
Det blir inte riktigt lika hemskt om stropparna är mycket långa. Å andra sidan kan båten då glida ur stropparna, så man måste straffa samman slingen med en tamp. En ram är bäst och löser båda de här problemen. Ibland funderar jag på om inte båtar lever som allra farligast upptagnings- och sjösättningsdagarna...Mr Q skrev:Ja för att hänga på Marietherese inlägg, att lyft båtar utan ram skapar enorma klämkrafter på reling och däck. Jag har aldrig förstått de som tycker att den typ av lyft är att föredra.
Anders S
Re: Vågar inte lyfta vissa båtar?
Att inte fler båttillverkare ordnar centrallyft är märkligt , det är inga stora pengar det rör sig om,min tidigare båt Albin Nova hade det och det överlägset inget tryck på skrovet och båten hängde som ett lod. Slipper använda ok och lyftband , bara att kroka fast lyftstroppen i kölfickan.
Re: Vågar inte lyfta vissa båtar?
Fast i min klubb lyfter vi upp båtarna i sådant tempo så att det byts inte mellan OK och centrallyft. Även Scampi mfl som har centrallyft lyftes med oket. Tar för lång tid att byta lyftanordning. Men ska man bara lyfta upp en enstaka båt är det förstås extremt behändigt.
Re: Vågar inte lyfta vissa båtar?
Fenomenet diskuteras på Bavariaklubbens hemsida:
http://www.bavariaklubben.se/forum_view.asp?id=4060
Jag påstår dock INTE att detta är specifikt för Bavaria, utan att det gäller de flesta båtar av motsvarande typ. Notera att det i den länkade tråden även nämns en tidigare ägd Omega.
Långkölat är inte heller alltid räddningen. Min Amigo dunsade en gång i backen från 70-80 cm efter att den främre lyftslingan glidit av den flacka kölen. Detta trots att jag före detta flera gånger påpekat för upptagningsfolket vikten av att dra ihop slingorna. Det blev dock inga skador på båten som jag kunnat upptäcka, trots noggrann undersökning. Men DEN incidenten hade i alla fall inte inträffat så lätt med en Bavaria.
http://www.bavariaklubben.se/forum_view.asp?id=4060
Jag påstår dock INTE att detta är specifikt för Bavaria, utan att det gäller de flesta båtar av motsvarande typ. Notera att det i den länkade tråden även nämns en tidigare ägd Omega.
Långkölat är inte heller alltid räddningen. Min Amigo dunsade en gång i backen från 70-80 cm efter att den främre lyftslingan glidit av den flacka kölen. Detta trots att jag före detta flera gånger påpekat för upptagningsfolket vikten av att dra ihop slingorna. Det blev dock inga skador på båten som jag kunnat upptäcka, trots noggrann undersökning. Men DEN incidenten hade i alla fall inte inträffat så lätt med en Bavaria.
Re: Vågar inte lyfta vissa båtar?
Lite läskig läsning var det ändå allt i den tråden. Ska man verkligen behöva se till att få stöttorna precis vid skotten inne i båten för att undvika intryckning?? Någon skrev "Vi har valt att köpa båtar med ett tunt (optimerat) skrov" och det är en snäll omskrivning. Allt var inte bättre förr (långt därifrån), men till en båts önskvärda egenskaper tycker jag hör att man ska kunna behandla den relativt tufft och hänsynslöst utan att något ska gå sönder. Det handlar ändock om skapelser som är avsedda att segla ute på öppet hav. Undantaget rena kappseglingsmaskiner, med besättning som vet att hantera detta, men familjebåtar bör tåla tuffa tag, ren säkerhetsaspekt.