Bavaria trötta lådor? Inte längre!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Bavaria trötta lådor? Inte längre!

Inlägg av Mr Q » mån 02 nov 2009, 06:10

Re Anders S:
Läs 4 poster upp...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Bavaria trötta lådor? Inte längre!

Inlägg av Anders S » mån 02 nov 2009, 07:36

Mr Q skrev:Re Anders S:
Läs 4 poster upp...
Alldeles riktigt. Det du påpekade är relationen totalvikt-segelyta. Det jag påpekar är relationen mellan barlast och totalvikt.

Båda dessa mått pekar på att det inte är en rejslåda (men vem har sagt det, egentligen). Det är stor skillnad på en fem-tons-båt som släpar med sig en liten blygruva som åtminstone gör nytta på kryssen och en båt som bara i största allmänhet släpar med sig fem ton på resan.

Fördelen med en formstyv båt som har relativt liten kölvikt är att påfrestningarna vid en broach eller en nerkrängning blir mindre (belastningen av vant, vantinfästningar etc, man kan nöja sig med en litet klenare mast osv osv), nackdelen är att den måste revas tidigt. Det är säkert inget problem på en cruiser som har en beskedlig segelyta från början, men i lättvind blir det inte lika roligt.
Anders S

Johlin
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 19 okt 2009, 10:31

Re: Bavaria trötta lådor? Inte längre!

Inlägg av Johlin » tis 03 nov 2009, 08:12

Här kommer en rapport från en som faktiskt har seglat den nya Bavaria 32:an vid 2 olika tillfällen.
Första gången var vinden nästan obefintlig. men vid minsta vind pust stack hon iväg. Andra gången var det mera vind. Då hade vi möjlighet att känna hur styv hon är m.m. Slut satsen jag har är att det är en väldigt rolig båt att segla. hon gör god fart genom vattnet och går väldigt högt i vind. Angående Mast höjden så är den nästan identisk med 35:an alltså ca 14.8 m
Tänker inte kommentera eventuellt lys men det skulle bli förvånad om det hamnar under 1.15

Jag tycker att det är dags att sluta klanka ner på Bavaria m.m. Jag förstår inte Dessa "Besservissar" som sitter hemma på Kammaren och hittar på. Ut och titta på mässor och framför allt ta möjligheten att gå på provseglingar och testa båtarna för att få en egen uppfattning. Men ni kanske är rädda att bli lika frälst som jag ??? :D

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Bavaria trötta lådor? Inte längre!

Inlägg av Mr Q » tis 03 nov 2009, 08:34

Vår bryggranne har en Bavaria 30 årgång 2005. Vi seglade om dem med kanske 2 knops marginal. Nu är vår båt avsevärt större, men Bavaria har fram tills nu inte varit särskilt snabba. Förutom möjligen Bavaria match.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Bavaria trötta lådor? Inte längre!

Inlägg av Anders S » tis 03 nov 2009, 11:29

Det är varken hittepå eller trolleri när man förutspår ifall en båt skall bli snabb genom att jämföra ett så enkelt nyckeltal som segelyta/deplacement. Det säger det mesta om farten på en segelbåt, för de enskilt stora faktorerna för prestanda är vikt och segelyta.

Mindre av det ena och mer av det andra ger en snabbare båt. För litet av det ena (deplacement) och/eller för mycket av det andra (segelyta) ger förstås en båt som kan bli rätt krävande att segla. Nu är segelyta på 50 kvm och 5200 kg vikt inte extremt åt något håll utan ganska "lagom". Tidigare har Bavaria haft bristen att ha litet för litet segel, nu verkar man ha ordnat den saken. Om sedan styvheten för "normalsegling" (upp till 10 m/s eller så) kommer sig av skrovformen eller kölvikten kan ju alldeles kvitta. Det viktiga är att "hästkrafterna" dvs segelytan räcker för att sätta fart på skutan.

Däremot är det av betydelse när man jämför en båt som väger samma, men har ända upp till dubbelt i kölen (och därmed, lättare skrov) när man skall pressa båten mot mera sjö och mera vind. Då kan båten med mera slutstyvhet vanligen bära mer segel och segla mot vind och sjö i kraftigare vindstyrkor.
Anders S

b_syrsa
Trogen medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 10 jan 2009, 16:01
Ort: Torslanda

Re: Bavaria trötta lådor? Inte längre!

Inlägg av b_syrsa » tis 03 nov 2009, 13:33

Inga kommentarer om själva båten men om det här med nedfällbar plattform.
Hur får man ned en sådan när man ligger i spat och det inte finns någon ombord?
Ser väldigt slätt ut på utsidan. Blir säkert inte roligt att komma upp utan hjälp. Tacka vet jag en hederlig fast utanpåliggande badplattform med skjutbar stege under.

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Bavaria trötta lådor? Inte längre!

Inlägg av SWE54 » tis 03 nov 2009, 13:37

Men det märkliga är ju att den äldre 32:an väger 1000 kg mindre och kan ha 10 m2 mer segel....
Den nya ligger ju i en klass som Maxi 95 och liknande...
Kändes som om dom data som finns inte är särskilt moderna alls, snarare tvärtom.
Men den kanske går bra när den väl kommer i vattnet. Vi får väl se.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Re: Bavaria trötta lådor? Inte längre!

Inlägg av SWE54 » tis 03 nov 2009, 13:39

b_syrsa skrev:Inga kommentarer om själva båten men om det här med nedfällbar plattform.
Hur får man ned en sådan när man ligger i spat och det inte finns någon ombord?
Ser väldigt slätt ut på utsidan. Blir säkert inte roligt att komma upp utan hjälp. Tacka vet jag en hederlig fast utanpåliggande badplattform med skjutbar stege under.
Men vad ska du i vattnet och göra..? :wink:
Ramlar du av vid segling hinner du ju ändå inte ifatt båten igen... den lär ju försvinna in i solnedgången...för autopiloten lär väl vara på om man är uppe på däck och ränner...

Jag förhindrar hellre att man ramlar av båten än att utrusta med en massa prylar så att man kan ramla av båten...
Känns helt fel för min del.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing

Johlin
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 19 okt 2009, 10:31

Re: Bavaria trötta lådor? Inte längre!

Inlägg av Johlin » tis 03 nov 2009, 15:55

Jag håller med SWE 54 helt och hållet. Men skulle man trots allt ramla i så finns det en nöd repstege som nås från vattnet.

Denna syns knappt men på babordsida av akterspegeln finns en liten plugg (ser ut som en genomföring) drar man i den kommer det ut en repstege som skall kunna gå att klättra upp med.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Bavaria trötta lådor? Inte längre!

Inlägg av Mr Q » tis 03 nov 2009, 17:39

Badbrygga är ganska smutt. En annan grej man kan lägga där är gummibåten. :mrgreen:

desålätt
Guldmedlem
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 14 dec 2005, 11:02
Ort: Malmö

Re: Bavaria trötta lådor? Inte längre!

Inlägg av desålätt » lör 07 nov 2009, 08:43

Johlin skrev:Här kommer en rapport från en som faktiskt har seglat den nya Bavaria 32:an vid 2 olika tillfällen.
Första gången var vinden nästan obefintlig. men vid minsta vind pust stack hon iväg. Andra gången var det mera vind. Då hade vi möjlighet att känna hur styv hon är m.m.
Ehh jaha!?
1, vad blåste det? Gärna i m/s men knop går också bra.
2, från nästan obefintlig till mera vind? Okej... Men vad blåste det?
3, Sjön? Slät, vågor <50cm eller vad?
4, Ström?
5, Vindvinkel? True och App.

För annars är ju ditt utlåtande rätt meningslöst.
Kan efter närmare inspektion av båten meddela att skrovrutorna ligger utanpå skrovet...
Under bordet finns en plastlåda modell märklig som gör sb väldigt trång.
Nere är det mörkt som i en kolkällare... igen... Hej 70-tal!
En (1) smart lösning hittade jag. Framför vasken/blandaren i pentryt fans där en lucka (utan gångjärn) som man kunde öppna för åtkomst av slangar och kopplingar.
Sen hade sb bra ryggstöd eller iaf bättre...

Men inte blev jag imponerad.
Tilläggas kan att Bav 55 lägger sig vid 110°. Så bra var Farr och BMW... Liknande lådor brukar tippa över runt 130-140°... Kritiska röster har höjts i tysk båtpress...
10 000 flugor kan inte ha fel - BAJS är gott!

Skriv svar