De senaste IACC båtarna var ju ganska plattbottnade med djup smal fena och bulb. PRADA hade väl ett väldigt boxigt tvärsnitt tom men tar ändå bra med höjd.Mr Q skrev:I folkmun har ju utrycket florerat att långsmala båtar (ex Americas cup) kryssar bättre och breda (ex VO70) är bättre på undanvind. Men det kanske inte stämmer? Jag har inte funderat så noga faktiskt. En högst ovetenskaplig teori är att långsmala båtar även använder skrovet som "fena", särskilt de litet "djupare" båtarna (ex 12:orna). Medans en plattbottnad bred båt får förlita sig helt på köl och roder för att undvika avdrift.
Jag kan bara referera till vår båt som är en typisk 80-tals cruiserbalja, den har en ansenlig avdift som syns tydligt när man närmar sig land.
Dom senaste VO70 har ju tom bättre VMG än IACC båtarna från AC32 redan efter ca 5 m/s, mycket beroende på deras centerbord förmodligen.
Högre i vind är en följd av att båten går fortare pga lägre motstånd. Och lovgirig blir den inte, det märks inte ens.Mr Q skrev: Sen finns det en annan klyscha bland kappseglare att en räjkad rigg går högre i vind. Fråga inte mig, nackdelen borde rimligen bli att båten blir rejält lovgirig, särskilt om man är överriggad.
Det är mycket med det därninga segelbåtarna.
I så fall skulle man ju inte kunna brocha med spinnaker, bygga ut akterrunda på storen, byta till fathead/squarehead mm