Hur kryssar olika båtar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Maxi33
Diamantmedlem

Re: Hur kryssar olika båtar

Inlägg av Maxi33 » lör 31 okt 2009, 18:54

En fråga Brendan, angående hur man använder ord för att bli förstådd.
När alla andra talat om kryss använde du inte ordet kryss när du gav dina synpunkter - varför?

Ditt svar på min förra fråga har jag inte heller lyckats förstå, säkert för att jag är en sämre seglare än du.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » lör 31 okt 2009, 19:14

Maxi33 skrev:En fråga Brendan, angående hur man använder ord för att bli förstådd.
När alla andra talat om kryss använde du inte ordet kryss när du gav dina synpunkter - varför?

Ditt svar på min förra fråga har jag inte heller lyckats förstå, säkert för att jag är en sämre seglare än du.

MVH
Håkan
Näst båtlivsfrågor är språkfrågor det roligaste som finns. Det här ska vi reda ut till sista bokstaven. Alla lär vi oss säkerligen något på det.

Först bara en liten motfråga: varför har du, som är så språkmedveten börjat skriva sverige? Det ska ju vara Sverige, inte sant? Inledande versal i egennamn alltså.

Jag använder ordet bidevind för att renodla begreppet. Att kryssa är att segla bidevind omväxlande för styrbords och babords halsar. Vad jag har kunnat se har diskussionen gällt just bidevindsegling och inte kryss. I det här fallet har det säkert inte spelat någon roll. Alla har nog förstått. Ingen har missförstått någonting. Tycker du att det har medfört oklarheter i något avseende?

Tydligen är jag en dålig pedagog, som inte har lyckats göra mig förstådd, trots att jag ansträngt mig till det yttersta. Kanske har jag fel, det är inte alls omöjligt.
Vad är det du inte har förstått?

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » lör 31 okt 2009, 19:34

Jag tackar, Brendan.
Du har klarlagt mycket, säkert mer än du tror, och i framtiden hoppas jag att alla tar dig på orden och börjar bidevinda sig fram i skärgården.
Och medlemsbladet PK får byta namn till PB, hoppas ingen blandar ihop dem med PB.

Men jag måste försvara mig litegrann, när jag skriver sverige är det inte avsiktligt.
Jag kan råka missa en tangent ibland, kan hända den bäste. Eller händer det aldrig dig?

Har sällan känt ett sånt behov av en smiley som nu, fanken.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » lör 31 okt 2009, 19:45

Maxi33 skrev:Jag tackar, Brendan.
Du har klarlagt mycket, säkert mer än du tror, och i framtiden hoppas jag att alla tar dig på orden och börjar bidevinda sig fram i skärgården.
Och medlemsbladet PK får byta namn till PB, hoppas ingen blandar ihop dem med PB.

Men jag måste försvara mig litegrann, när jag skriver sverige är det inte avsiktligt.
Jag kan råka missa en tangent ibland, kan hända den bäste. Eller händer det aldrig dig?

Har sällan känt ett sånt behov av en smiley som nu, fanken.

MVH
Håkan
Shit, var det allt? Jag har laddat upp för en rejäl diskussion. Finns det verkligen ingenting mer du kan haka upp dig på? För jag har själv upptäckt
att jag nog inte har varit helt korrekt när det gäller orden undanvind och öppen vind. Men skit samma. Såklart jag skriver fel också ibland. Men just
sverige, som alla ungdomar älskar att skriva. Du ville nog bara verka ungdomlig tror jag.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » lör 31 okt 2009, 19:49

Kom igen nu gubbar!
Ni har ju fått en sandlåda att leka i, använd den då!
Jag är för min del rätt trött på att det alltid tjafsas om samma fullkomligt irrelevanta saker i varenda tråd.

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » lör 31 okt 2009, 19:53

SWE54 skrev:Kom igen nu gubbar!
Ni har ju fått en sandlåda att leka i, använd den då!
Jag är för min del rätt trött på att det alltid tjafsas om samma fullkomligt irrelevanta saker i varenda tråd.
Vadnu, det är väl i högsta grad relevant att man för att undvika missförstånd utreder det nautiska språket?
Eller har Håkan och jag missat att det har varit uppe tidigare?

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » lör 31 okt 2009, 20:02

Beklagar SWE54, min fråga varför Brendan verkade medvetet undvika begreppet "kryss" var fullt uppriktig.

Varför det skulle behöva utredas att inte säga kryss när alla andra säger kryss, och att detta skulle minska risken för nautiska missförstånd får stå för Brendan.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » lör 31 okt 2009, 20:24

Scampin är säkert vassare på kryss jämfört med andra jämförbara konstruktioner.
Inga tvivel om det.
Men - det finns båtar som kryssar betydligt bättre, både äldre och nyare konstruktioner.
Ta t ex en båt med lika LYS-tal, kör dem på en rundbana och se var de skiljer sig. Tror att i de flesta fall kryssar en H-båt ifrån en Ballad eller Comfort, men är svagare på andra bogar och halvtonnarna knappar in.
Jag har heller aldrig påstått att halvtonnarna seklar bra på undanvind, utan - precis som Tommy skrev - är de som bäst på halvvind till slör, dvs öppnare vindar. Brallar det dessutom i är de mycket som blir frånåkt.

Att jag inte seglat halvtonnare i år 34 som du gör inte att du har rätt och jag har fel.
Jag råder dig också att kolla in linjeföringen på t ex en av de klassiska halvtonnarna och en Misil - det finns stora likheter. Båtarna är olika i storlek, men riggen, länd-breddförhållanden, skrovform och annat påminner mycket om varandra, Därför får de ganska snarlika egenskaper, och det var därför jag tog upp det.

Men - allt är ju som sagt relativt...
Alla borde ha skägg

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » lör 31 okt 2009, 20:46

Peter_K skrev:Scampin är säkert vassare på kryss jämfört med andra jämförbara konstruktioner.
Inga tvivel om det.
Men - det finns båtar som kryssar betydligt bättre, både äldre och nyare konstruktioner.
Ta t ex en båt med lika LYS-tal, kör dem på en rundbana och se var de skiljer sig. Tror att i de flesta fall kryssar en H-båt ifrån en Ballad eller Comfort, men är svagare på andra bogar och halvtonnarna knappar in.
Jag har heller aldrig påstått att halvtonnarna seklar bra på undanvind, utan - precis som Tommy skrev - är de som bäst på halvvind till slör, dvs öppnare vindar. Brallar det dessutom i är de mycket som blir frånåkt.

Att jag inte seglat halvtonnare i år 34 som du gör inte att du har rätt och jag har fel.
Jag råder dig också att kolla in linjeföringen på t ex en av de klassiska halvtonnarna och en Misil - det finns stora likheter. Båtarna är olika i storlek, men riggen, länd-breddförhållanden, skrovform och annat påminner mycket om varandra, Därför får de ganska snarlika egenskaper, och det var därför jag tog upp det.

Men - allt är ju som sagt relativt...

Jag kan försäkra dig att jag har rätt och att du och Tommy har helt fel, när ni med dårars envishet fortsätter att hävda att Comfort 30, Ballad och Scampi skulle ha sin starka sida på undanvind eller öppen vind. Så är det inte!!!! Det är bidevind/kryss där dessa båtar utmärker sig och går bättre än andra. Något har jag faktiskt lärt mig under 34 års kappseglande i skärgårdarna. Och som sagt, jag slutade segla 48-timmars, när man införde LYS som handikappregel, eftersom den regeln missgynnade C30, vars höga LYS-tal beror på att den är en så extremt god bidevindseglare.

Jag har tittat på Misil, som har 0,98 i LYS-tal. Även om det vore en nedskalad halvtonnare kan man inte göra några som helst jämförelser. Den har helt andra linjer, ingen RORC/IOR-bula, positiv akter, vanten långt ute vid relingen, vilket ger taskiga skotvinklar. Den må vara ritad för havskappsegling, men hur framgångsrik var den?

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » lör 31 okt 2009, 20:55

Brendan, är det många H-båtar med på 48-timmars, och brukar du då kryssa ifrån dem?
Misilen vann klass IVB på Gotland Runt 1967.
Visst saknar den IOR-bula, och det är ju bra!

Och, nej - kryss och bidevindssegling är inte samma sak.
Att hala runt nära 40 m² genua i slagen gör att båten hinner tappa bra med fart innan man når full fart igen.
Bidevindssegling = inga slag.
Alla borde ha skägg

ole
Diamantmedlem

Inlägg av ole » lör 31 okt 2009, 21:06

Hm - jag har nu bara en båt - och funderar då på hur jag bäst seglar den på bidevind.
Är det bra råd det här kanske?

http://www.sailingbreezes.com/Sailing_B ... 6/dell.htm

Annars hade det ju varit kul att titta på polardiagram för olika båtar för att se hur dom kryssar.
ole

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » lör 31 okt 2009, 21:22

Peter_K skrev:Brendan, är det många H-båtar med på 48-timmars, och brukar du då kryssa ifrån dem?
Misilen vann klass IVB på Gotland Runt 1967.
Visst saknar den IOR-bula, och det är ju bra!

Och, nej - kryss och bidevindssegling är inte samma sak.
Att hala runt nära 40 m² genua i slagen gör att båten hinner tappa bra med fart innan man når full fart igen.
Bidevindssegling = inga slag.
Nej, jag kan inte påminna mig några H-båtar i 24-120-timmars. Jag kan inte heller påminna mig att jag tampats med någon H-båt (LYS 1,07), så jag
vågar inte ha någon uppfattning om den. Skillnaden i LYS-tal kan bero på att H-båten är kortare och därmed chanslös när det brallar i. I lättare vindar
kanske den rentav är snabbare i hela registret. Vad vet jag.

IOR-bulan var bra för dem som kappseglade. Det var en så kallad "rule-cheater", som gav ett lägre mätetal än vad båten eljest skulle ha fått.
Men vad jag ville ha sagt var, att detta är en väsentlig konstruktionsdetalj som skiljer Misilen från halvtonnarna.

Nej, kryss innefattar litet mer än ren bidevindsegling, det är vi överens om. Men har det någon betydelse för diskussionen ovan, vilket ord man använder? Jag tror inte det.

Tylö sun
Platinamedlem

Inlägg av Tylö sun » lör 31 okt 2009, 22:00

Är det inte så att båtar med något avsmalnad akter, alltså inte (bara) pga. IOR-bulor, ofta anses ha sina starka (eller åtminstone minst dåliga) sidor på kryssen. Om det beror på att skrovformen gör det lättare att gå högre (bra bidevindsegenskaper) eller att det gör dem lättare att slå med, vet jag inte. Jag vågar i alla fall påstå att motsatsen råder: breda akterskepp är fördelaktigt på undanvind.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » lör 31 okt 2009, 22:03

ole skrev:Hm - jag har nu bara en båt - och funderar då på hur jag bäst seglar den på bidevind.
Är det bra råd det här kanske?

http://www.sailingbreezes.com/Sailing_B ... 6/dell.htm

Annars hade det ju varit kul att titta på polardiagram för olika båtar för att se hur dom kryssar.
Ja det finns en hel del i ämnet ute på nätet.
tex
http://wcsailing.blogspot.com/2008/10/v ... acing.html
http://www.ockam.com/vmc.html
http://www.sailingworld.com/from-the-ex ... 61206.html
http://www.oceansail.co.uk/Articles/VMGArticle.html

Vill du ha bilder på polardiagram så har jag en del men mest prestandabåtar och inte några svenska 70-80 tals båtar.

ole
Diamantmedlem

Inlägg av ole » lör 31 okt 2009, 22:39

Problemet är att finna diagram för båtar med ungefär samma längd
och olika skrovformer så att det kanske kunde vara direkt relevant
i förhållande till dom teoretiska synpunkter i diskussionen här.

Jag fann för några väckor sedan några data för en Nova på Blur och
testade om jag kunde få till ett diagram. Det blev så här:
http://klotterplanket.marinan.com/custo ... enDocument

Det ska ligga en bild "PolarPerformanceAlbinNova.jpg" som går att klicka på där.

Hur är det med dina performance båtar - något så nära lika skrovformer eller?
ole

Skriv svar