Volvo Pentas skruvade (humoristiska) priser

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Volvo Pentas skruvade (humoristiska) priser

Inlägg av HR312 » tis 20 okt 2009, 09:09

Nästa alla på forumet som har en VP känner till de närmast underhållande priser VP anses sig kunna ta ut på marknaden.

Senast berättade en båtgranne att han behövde en gängad tapp, längd ca 40 mm, till sin VP-motor. Mitab hade sådana och erbjöd honom paret för 319 kr. Han åkte till det lokala byggvaruhuset och köpte en tapp för, fanns i lösvikt, för 2 kr (!!).

Min egen favorit är den lilla plastpluppen som sitter i centrum på gasreglaget, som måste bytas vart tredje år eller något liknande, vilken inhandlades för 100 kr för paret. Trodde först att expediten skojade med mig.

Ja man får sig i varje fall ett skratt...Egna favoriter?
Henric D

Användarvisningsbild
August
Diamantmedlem
Inlägg: 214
Blev medlem: tis 22 jun 2004, 17:09
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Re: Volvo Pentas skruvade (humoristiska) priser

Inlägg av August » tis 20 okt 2009, 09:31

I min tidigare båt, en snipa satt VP MD7A. Solenoiden till startmotorn gick sönder och VP originaldel kostade ~1400:-, åkte till lokala lastbil/traktorhandlaren och hittade exakt likadan solenoid för ~200:-! Enda skillnaden var att den var svart istället för grön.
Senast redigerad av 1 August, redigerad totalt 0 gånger.
Bär av, bär av, BÄR AV

Janne23
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 13:38

Re: Volvo Pentas skruvade (humoristiska) priser

Inlägg av Janne23 » tis 20 okt 2009, 09:32

Motorfäste till MD5. Jag har betalat över 1000 SEK styck för sådana. Har man otur håller de inte ens en sommar. Kan ersättas med motorfäste till bilmotor istället för några hundralappar. Håller dessutom normalt mycket längre.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1208
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Volvo Pentas skruvade (humoristiska) priser

Inlägg av peterh » tis 20 okt 2009, 10:52

August skrev:I min tidigare båt, en snipa satt VP MD7A. Solenoiden till startmotorn gick sönder och VP originaldel kostade ~1400:-, åkte till lokala lastbil/traktorhandlaren och hittade exakt likadan solenoid för ~200:-! Enda skillnaden var att den var svart istället för grön.
Om du visste hur dyr den gröna färgen är så hade du köpt originaldelen :-)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Tordmulen
Platinamedlem
Inlägg: 137
Blev medlem: fre 10 jul 2009, 12:57

Re: Volvo Pentas skruvade (humoristiska) priser

Inlägg av Tordmulen » tis 20 okt 2009, 11:07

Kronmutter Folding prop mellan 500-600 :-

GaryGary
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 19:39
Ort: Tyresö

Re: Volvo Pentas skruvade (humoristiska) priser

Inlägg av GaryGary » tis 20 okt 2009, 11:35

Klipper in mitt inlägg från i våras:
Redigera inläggRapportera detta inläggSvara med citatVärldens dyraste skruv?
av GaryGary fre apr 24, 2009 7:06 pm

Har idag införskaffat 2 st nya låsskruvar till min VP folding till paketpriset 360 sek. Övervägde att köpa en helt ny för 7000 sek. Då ingick det skruv. Det ingick preparering med Loctite i a fMaxi 909FCGaryGary
Diamantmedlem

Inlägg: 200
Blev medlem: mån okt 31, 2005 7:39 pm
Ort: Tyresö

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Volvo Pentas skruvade (humoristiska) priser

Inlägg av stangen » tis 20 okt 2009, 13:28

I en tråd om olja här på sailguide skrevs det om en VP originalolja som kostade mer än en piratolja trots att den var av sämre kvalitet.
Dessutom är tom VP egen olja inköpt från tredjepart. Bara ny etikett på flaskan...
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Inlägg: 310
Blev medlem: lör 26 aug 2006, 16:07
Kontakt:

Re: Volvo Pentas skruvade (humoristiska) priser

Inlägg av fribbe » tis 20 okt 2009, 13:52

Remskiva till genertorn på MD5 - 941kr

Volvo Pentas orginalgenerator, 60 amp, kostar ca dubbelt så mycket som en identisk generator på bilorienterad startmotor- och generatorbutik. Bägge tillverkas av Valeo och bär Valeos dekaler. Enda skillnaden är att de som säljs som Volvo Penta orginal förpackas i en blå kartong.

Sorgligt underhållande tråd det här faktiskt.
Man borde skapa en reservdelslista på nätet med delar som går att hitta utan den dyra blå kartongen eller gröna färgen...
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem
Inlägg: 266
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 14:43
Ort: Danmark

Re: Volvo Pentas skruvade (humoristiska) priser

Inlägg av hhmcsv » tis 20 okt 2009, 16:37

Skall byte segelbåtsmembran her på vintern, funderer på oxå at byte dom tätningsringar ("Simmerringe") som er i botten i 120S-drevet. På Marinepartseurope.com står sådanne to til 455,- DKK. :evil:
Jeg planerer at skaffe vanlige industri-tætningsringe til troligen 15 DKK/stk. :D
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Volvo Pentas skruvade (humoristiska) priser

Inlägg av Mr Q » tis 20 okt 2009, 17:48

Undrars om det är dyrt att hålla med kompletta reservdelslager för alla modeller de senaste 30 åren? :roll:

Egentligen är det samma situation med reservdelar till Volvo Penta Marindieslar som med märkesreservdelar till bilen. Det finns Mekonomen och Biltema för de som önskar Nonames och OEM. Kanske inget som märkesverkstan skruvar dit med bibehållen garanti iofs.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Volvo Pentas skruvade (humoristiska) priser

Inlägg av T » tis 20 okt 2009, 18:47

Mr Q skrev:Undrars om det är dyrt att hålla med kompletta reservdelslager för alla modeller de senaste 30 åren? :roll: ....
Det är dyrt, det är därför dom inte har kompletta lager i Sverige ens till dom aktuella modellerna.
Att man sen dessutom betalar en massa sköna tusenlappar för "inbytesmotorer" handlar enbart om att få bort dessa och de reservdelar man kan plocka från dom, från marknaden. Dom går direkt till återvinning. Som skrot alltså. När tillräckligt få finns kvar, kan man nöja sig med att säja 'tyvärr' när en skruv till en MD5 efterfrågas...
Det handlar bara om att man vill sälja nya motorer...

:o
/T

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
Ort: Norra roslagen och Mälaren

Re: Volvo Pentas skruvade (humoristiska) priser

Inlägg av coppertail » tis 20 okt 2009, 18:55

Nu är jag ute på djupt vatten,,,

Men ingen är väll skyldig att hålla reservdelar till en produkt i mer än 10 år?

Förresten har väll inte Penta tillverkat så många motorer själva, så sålänge det finns grönfärg
och dekaler finns det Penta originaldelar. Sedan får man gå direkt på källan s,a,s.

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Volvo Pentas skruvade (humoristiska) priser

Inlägg av consensus » tis 20 okt 2009, 18:57

Allt är inte så enkelt som det först verkar. En generator till båt ska vara gnistfri, inte samma som till en bil alltså.

Simringar i industrikvalitet har fjäder som rostar och innandöme av plåt. Till drevet får det inte rosta.

Rent generellt så är dock VP huvudlösa ibland. Exempel:

Ringen som täcker drevbälgen är i bonnjärn, rostar som en Alfasud från 70-talet. Det innebär att bälbytet kompliceras eftersom man med viss sannolikhet måste ta bort denna ring och byta till ny alt blästra och måla om. Yanmar kör väl rostfritt?

Tömning av kylvatten på de nya motorerna. I början satt där en tömningskran tills något snille kom på att Volvo sparar 50:- på att byta ut den till en plugg med en helt omöjlig fyrkantsskalle. Dessutom preparerar man den med "pipe glue" som gör att man nästan drar sönder motorfästena när pluggen skall bort. Volvo föreskriver ju byte av kylvatten vartannat år! Som lök på laxen får man 4-5 liter glykolvatten rätt ner i motorbädden eftersom slanganslutningen som satt på kranen inte finns längre.

Avgaskrök: Volvo i bonnjärn, Yanmar i rostfritt.

HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: Volvo Pentas skruvade (humoristiska) priser

Inlägg av HR312 » tis 20 okt 2009, 18:59

Klart det kostar att hålla ett resevdelslager - det är lätt att hålla med till viss del.

Men när så standariserade saker som tappar (vilka gick att få tag i på byggstormarknaden) betingar ett 75 faldigt pris handlar det nog mest om att kräma ut så mycket som möjligt innan Vetus, Nanni mfl tar över alltmer...
Henric D

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Inlägg: 310
Blev medlem: lör 26 aug 2006, 16:07
Kontakt:

Re: Volvo Pentas skruvade (humoristiska) priser

Inlägg av fribbe » tis 20 okt 2009, 19:21

consensus skrev:Allt är inte så enkelt som det först verkar. En generator till båt ska vara gnistfri, inte samma som till en bil alltså.
Den Valeo-generator som såldes till under halva priset hos den bilorienterade återförsäljaren jag nämde var som sagt identisk. Samma modellbeteckning, samma dekaler, samma färger - samma generator. Det var dessutom inget kampanjpris hos bilfirman, det var det hos VP...
Ibland kan det vara enkelt ändå ;)

Att standarddelar som varit i produktion länge och är aktuella även i dagens motorer och som dessutom säljs under olika varumärken ska kosta över dubbla priset när det förpackats i en blå kartong är rent förnedrande, både mot VP själva och mot konsumenten.

Att delar som endast säljs som reservdelar till utgångna modeller kostar att hålla i lager förstår nog alla liksom att man kan ha tur att hitta motsvarande delar till lägre priser, men ibland blir det löjligt. Som att ta flera hundralappar för ett par skruvar...
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970

Skriv svar