Sika om kölbultar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Sika om kölbultar

Inlägg av Mr Q » fre 16 okt 2009, 16:14

Någon som har erfarenhet av eller i övrigt känner till om man kan lossa mutter för mutter på kölen och lägga ny sika på kölbulten på min 80-talsbåt? Jag tycker det ser ut som att tätningen gjort sitt på mina bultar.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Sika om kölbultar

Inlägg av Anders S » fre 16 okt 2009, 16:58

Jadå,det skall gå bra. Låna en kraftig hylsa (3/4-tumsmodellen) med ett rejält handtag att vrida med - vanliga hylsor till bilen (1/2-tum) är för klena. När du drar åt, låt det gå några dagar mellan en lätt åtdragning och den slutliga, så får SIkan chans att bita mot underlag och bricka. Glöm inte att olja (fetta in, tunt) gängorna när du drar åt, så lossnar de igen om 20 år.
Anders S

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
Ort: Norra roslagen och Mälaren

Re: Sika om kölbultar

Inlägg av coppertail » fre 16 okt 2009, 17:37

Om det regnar in i ditt hus, tätar du innertaket underifrån då?

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Sika om kölbultar

Inlägg av Mr Q » fre 16 okt 2009, 18:02

Coppertail hur skulle du göra?

mvh Q

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Sika om kölbultar

Inlägg av consensus » fre 16 okt 2009, 18:44

Det finns ett par olika sätt enligt expertisen. Att täta inifrån är inte speciellt lämpligt eftersom man fortfarande har vatten i kölsulan som på sikt kan skapa bekymmer. Med tillräckligt mycket fukt i laminatet så frostspränger det.

Alt 1: slipa ned till laminat och köl i ett band runt köl/skrovskarven på utsidan. Låt torka. Laminera sedan över skarven med matta och epoxi.

Alt 2: köla av båten och tag bort all gammal tätmassa. Låt torka. Använd sedan flexibelt epoxispackel som tätmassa mellan skrov och köl. Det spacklet har otrolig vidhäftning och hänger med i rörelserna mellan bly/järnköl och skrovet. Spacklet förblir mjukt och suger inte vatten som det gamla polyesterspackel du förmodligen har på din båt.

Det sistnämnda låter som en permanent sammanfogning, men skall gå att demontera. Men då lär man få såga i spacklet.

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Re: Sika om kölbultar

Inlägg av janne » fre 16 okt 2009, 18:53

Visst är det skönt med en stålbåt med ingjutet bly, och inga läckande roder heller :lol:

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem
Inlägg: 266
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 14:43
Ort: Danmark

Re: Sika om kölbultar

Inlägg av hhmcsv » fre 16 okt 2009, 19:07

Det finns ytterligare ett problem: Rostfria kölbultar är rostfritt endast om det finns syre (oxygen) runt stålet och vatten mellan köl, skrov och kölbultar är en iltfrit miljö. Därför riskerar du att kölbultarna korroderer bort - och ganska snabbt om tätningen mellan köl och skrov läcker.
Om du inte vill göra det store jobbet att helt demontere kölen , så du kan kanske skära ett spår mellan kölen och skrovet (utifrån) tex. 4mm bred och 10mm djup. Och så fylla spåret med Sika.
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Sika om kölbultar

Inlägg av Mr Q » fre 16 okt 2009, 19:19

Mamma Mia! Känns som att det får bli ett senare projekt.

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
Ort: Norra roslagen och Mälaren

Re: Sika om kölbultar

Inlägg av coppertail » fre 16 okt 2009, 19:31

Ser skarven risig ut från utsidan?
Har du anledning att misstänkta att skarven inte är tät?

Om du nu bara stör dig på kölbultarnas utseende på insidan är det ju bara att snygga till dem med en stålborste?

Annars skulle jag gjort en kombination av ovanstående skribenters metoder.
Dvs, skrapa rent skarven från utsidan och fylla med elastisk epoxy.
Sika brukar sällan hålla i längden.
Att försöka laminera stumt med epoxy och matta är lönlöst på de flesta båtar.
Lite svajköl är det alltid.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Sika om kölbultar

Inlägg av Mr Q » fre 16 okt 2009, 19:39

Nej skarven på utsidan är ren och förefaller tät. Det har inte runnit något vad jag kan se. Jag har sett såna kölar, särskilt stålkölar och det är ingen vacker syn. Detta är bly.

I ärlighetens namn tror jag mer det är gammalt slagvatten som guckat till sig på kölbultarna. Men man vet aldrig säkert. Jag tänkte fräscha till kölsvinet i vinter. Det är en fjärdedel av en kölbalk som släppt och jag har en mindre spricka på ett ställe. Bultar och brickor är litet brunmissfärgade. Så ett alternativ är att plasta upp det lösa, göra rent så gott det går och sen dra kritvit topcoat över rubban inklusive bultar och brickor.

Är det att anse som ett fuskjobb? :roll: :mrgreen:

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
Ort: Norra roslagen och Mälaren

Re: Sika om kölbultar

Inlägg av coppertail » fre 16 okt 2009, 20:08

Nej förfan, inte topcoat på metalldelarna. Det kommer se taffligt ut.
Kör lite autosol på bultar och brickor så blir de blanka och fina.

Sprickor och släppta kölförstyvningar låter ju förhoppningsvis värre än vad det är.
Kanske bäst du låter någon kika lite på det.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Sika om kölbultar

Inlägg av Mr Q » fre 16 okt 2009, 20:17

Jo du har nog rätt. Jag har en polare som är grym på att plasta om. Han jobbar med båtar till vardags

Av 5 bottenstockar är de 1 som har problem, där är 2 av 4 "flerpar" lagade en gång redan. Det är den tredje som låter ihåligt och man kan se med blotta ögat att det släppt.

Den sista sprickan ser ut som en ytspricka långt ned mot kölsvinet kanske 5 cm lång. Borde kunna slipas ned och topcoatas igen alternativt gelcoatspackel först.

Det bör tilläggas att besiktningsmannen inte upptäckt dessa ganska tydliga problem med bottenstockarna enligt besiktningsprotokollet, ej heller att propelleraxelhylsan läckte in vatten i båten. Således kan man dra slutsatsen att bli en besiktningsman av båtar förefaller vara en ganska enkel sak.

Filip
Platinamedlem
Inlägg: 199
Blev medlem: ons 06 maj 2009, 18:59

Re: Sika om kölbultar

Inlägg av Filip » fre 16 okt 2009, 21:42

Tror nog att läckaget beror på att kölens tätningssula mot båten inte är tät ...Hade ett sånt läckage på min förra båt....den läckte lite runt några kölbultar...det var sulan mellan köl o båt som läckte pga att tätningen hade blivit gammal och torr....hängde upp båten så den inte stod på kölen och lossade alla bultar men kölen vägrade släppa från skrovet...efter en vecka med lite bankande lossnade den så jag kunde skrapa bort gammal tätningsmedel och lägga dit nytt.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Sika om kölbultar

Inlägg av Anders S » fre 16 okt 2009, 22:16

coppertail skrev:Om det regnar in i ditt hus, tätar du innertaket underifrån då?
Nej, naturligtvis inte. Men även om det läcker mellan köl och skrov kan det mycket väl räcka att dra åt kölbultarna. Bulten är genomgående och kölen dras ju närmare skrovet.
Att dra åt skruvarna är väl det första man testar om en packning läcker? Vad gäller packning under brickorna i kölsulan är slagvatten uppifrån lika illa för bulten som vatten underifrån. Att pröva att dra åt bultarna till kölen kan inte skada
Anders S

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Sika om kölbultar

Inlägg av Mr Q » tis 03 aug 2010, 08:07

coppertail skrev:Annars skulle jag gjort en kombination av ovanstående skribenters metoder.
Dvs, skrapa rent skarven från utsidan och fylla med elastisk epoxy.
Sika brukar sällan hålla i längden.
Att försöka laminera stumt med epoxy och matta är lönlöst på de flesta båtar.
Lite svajköl är det alltid.
Någon som kan tipsa om elastisk epoxy? Brukar inte epoxy bli stenhårt?

Håller dock med om att Sika inte håller speciellt bra under vatten (eller över heller för den delen).

Skriv svar