Sika om kölbultar
Sika om kölbultar
Någon som har erfarenhet av eller i övrigt känner till om man kan lossa mutter för mutter på kölen och lägga ny sika på kölbulten på min 80-talsbåt? Jag tycker det ser ut som att tätningen gjort sitt på mina bultar.
Re: Sika om kölbultar
Jadå,det skall gå bra. Låna en kraftig hylsa (3/4-tumsmodellen) med ett rejält handtag att vrida med - vanliga hylsor till bilen (1/2-tum) är för klena. När du drar åt, låt det gå några dagar mellan en lätt åtdragning och den slutliga, så får SIkan chans att bita mot underlag och bricka. Glöm inte att olja (fetta in, tunt) gängorna när du drar åt, så lossnar de igen om 20 år.
Anders S
- coppertail
- Platinamedlem
- Inlägg: 187
- Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
- Ort: Norra roslagen och Mälaren
Re: Sika om kölbultar
Om det regnar in i ditt hus, tätar du innertaket underifrån då?
Re: Sika om kölbultar
Coppertail hur skulle du göra?
mvh Q
mvh Q
Re: Sika om kölbultar
Det finns ett par olika sätt enligt expertisen. Att täta inifrån är inte speciellt lämpligt eftersom man fortfarande har vatten i kölsulan som på sikt kan skapa bekymmer. Med tillräckligt mycket fukt i laminatet så frostspränger det.
Alt 1: slipa ned till laminat och köl i ett band runt köl/skrovskarven på utsidan. Låt torka. Laminera sedan över skarven med matta och epoxi.
Alt 2: köla av båten och tag bort all gammal tätmassa. Låt torka. Använd sedan flexibelt epoxispackel som tätmassa mellan skrov och köl. Det spacklet har otrolig vidhäftning och hänger med i rörelserna mellan bly/järnköl och skrovet. Spacklet förblir mjukt och suger inte vatten som det gamla polyesterspackel du förmodligen har på din båt.
Det sistnämnda låter som en permanent sammanfogning, men skall gå att demontera. Men då lär man få såga i spacklet.
Alt 1: slipa ned till laminat och köl i ett band runt köl/skrovskarven på utsidan. Låt torka. Laminera sedan över skarven med matta och epoxi.
Alt 2: köla av båten och tag bort all gammal tätmassa. Låt torka. Använd sedan flexibelt epoxispackel som tätmassa mellan skrov och köl. Det spacklet har otrolig vidhäftning och hänger med i rörelserna mellan bly/järnköl och skrovet. Spacklet förblir mjukt och suger inte vatten som det gamla polyesterspackel du förmodligen har på din båt.
Det sistnämnda låter som en permanent sammanfogning, men skall gå att demontera. Men då lär man få såga i spacklet.
Re: Sika om kölbultar
Visst är det skönt med en stålbåt med ingjutet bly, och inga läckande roder heller
Re: Sika om kölbultar
Det finns ytterligare ett problem: Rostfria kölbultar är rostfritt endast om det finns syre (oxygen) runt stålet och vatten mellan köl, skrov och kölbultar är en iltfrit miljö. Därför riskerar du att kölbultarna korroderer bort - och ganska snabbt om tätningen mellan köl och skrov läcker.
Om du inte vill göra det store jobbet att helt demontere kölen , så du kan kanske skära ett spår mellan kölen och skrovet (utifrån) tex. 4mm bred och 10mm djup. Och så fylla spåret med Sika.
Om du inte vill göra det store jobbet att helt demontere kölen , så du kan kanske skära ett spår mellan kölen och skrovet (utifrån) tex. 4mm bred och 10mm djup. Och så fylla spåret med Sika.
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark
Re: Sika om kölbultar
Mamma Mia! Känns som att det får bli ett senare projekt.
- coppertail
- Platinamedlem
- Inlägg: 187
- Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
- Ort: Norra roslagen och Mälaren
Re: Sika om kölbultar
Ser skarven risig ut från utsidan?
Har du anledning att misstänkta att skarven inte är tät?
Om du nu bara stör dig på kölbultarnas utseende på insidan är det ju bara att snygga till dem med en stålborste?
Annars skulle jag gjort en kombination av ovanstående skribenters metoder.
Dvs, skrapa rent skarven från utsidan och fylla med elastisk epoxy.
Sika brukar sällan hålla i längden.
Att försöka laminera stumt med epoxy och matta är lönlöst på de flesta båtar.
Lite svajköl är det alltid.
Har du anledning att misstänkta att skarven inte är tät?
Om du nu bara stör dig på kölbultarnas utseende på insidan är det ju bara att snygga till dem med en stålborste?
Annars skulle jag gjort en kombination av ovanstående skribenters metoder.
Dvs, skrapa rent skarven från utsidan och fylla med elastisk epoxy.
Sika brukar sällan hålla i längden.
Att försöka laminera stumt med epoxy och matta är lönlöst på de flesta båtar.
Lite svajköl är det alltid.
Re: Sika om kölbultar
Nej skarven på utsidan är ren och förefaller tät. Det har inte runnit något vad jag kan se. Jag har sett såna kölar, särskilt stålkölar och det är ingen vacker syn. Detta är bly.
I ärlighetens namn tror jag mer det är gammalt slagvatten som guckat till sig på kölbultarna. Men man vet aldrig säkert. Jag tänkte fräscha till kölsvinet i vinter. Det är en fjärdedel av en kölbalk som släppt och jag har en mindre spricka på ett ställe. Bultar och brickor är litet brunmissfärgade. Så ett alternativ är att plasta upp det lösa, göra rent så gott det går och sen dra kritvit topcoat över rubban inklusive bultar och brickor.
Är det att anse som ett fuskjobb?
I ärlighetens namn tror jag mer det är gammalt slagvatten som guckat till sig på kölbultarna. Men man vet aldrig säkert. Jag tänkte fräscha till kölsvinet i vinter. Det är en fjärdedel av en kölbalk som släppt och jag har en mindre spricka på ett ställe. Bultar och brickor är litet brunmissfärgade. Så ett alternativ är att plasta upp det lösa, göra rent så gott det går och sen dra kritvit topcoat över rubban inklusive bultar och brickor.
Är det att anse som ett fuskjobb?
- coppertail
- Platinamedlem
- Inlägg: 187
- Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
- Ort: Norra roslagen och Mälaren
Re: Sika om kölbultar
Nej förfan, inte topcoat på metalldelarna. Det kommer se taffligt ut.
Kör lite autosol på bultar och brickor så blir de blanka och fina.
Sprickor och släppta kölförstyvningar låter ju förhoppningsvis värre än vad det är.
Kanske bäst du låter någon kika lite på det.
Kör lite autosol på bultar och brickor så blir de blanka och fina.
Sprickor och släppta kölförstyvningar låter ju förhoppningsvis värre än vad det är.
Kanske bäst du låter någon kika lite på det.
Re: Sika om kölbultar
Jo du har nog rätt. Jag har en polare som är grym på att plasta om. Han jobbar med båtar till vardags
Av 5 bottenstockar är de 1 som har problem, där är 2 av 4 "flerpar" lagade en gång redan. Det är den tredje som låter ihåligt och man kan se med blotta ögat att det släppt.
Den sista sprickan ser ut som en ytspricka långt ned mot kölsvinet kanske 5 cm lång. Borde kunna slipas ned och topcoatas igen alternativt gelcoatspackel först.
Det bör tilläggas att besiktningsmannen inte upptäckt dessa ganska tydliga problem med bottenstockarna enligt besiktningsprotokollet, ej heller att propelleraxelhylsan läckte in vatten i båten. Således kan man dra slutsatsen att bli en besiktningsman av båtar förefaller vara en ganska enkel sak.
Av 5 bottenstockar är de 1 som har problem, där är 2 av 4 "flerpar" lagade en gång redan. Det är den tredje som låter ihåligt och man kan se med blotta ögat att det släppt.
Den sista sprickan ser ut som en ytspricka långt ned mot kölsvinet kanske 5 cm lång. Borde kunna slipas ned och topcoatas igen alternativt gelcoatspackel först.
Det bör tilläggas att besiktningsmannen inte upptäckt dessa ganska tydliga problem med bottenstockarna enligt besiktningsprotokollet, ej heller att propelleraxelhylsan läckte in vatten i båten. Således kan man dra slutsatsen att bli en besiktningsman av båtar förefaller vara en ganska enkel sak.
Re: Sika om kölbultar
Tror nog att läckaget beror på att kölens tätningssula mot båten inte är tät ...Hade ett sånt läckage på min förra båt....den läckte lite runt några kölbultar...det var sulan mellan köl o båt som läckte pga att tätningen hade blivit gammal och torr....hängde upp båten så den inte stod på kölen och lossade alla bultar men kölen vägrade släppa från skrovet...efter en vecka med lite bankande lossnade den så jag kunde skrapa bort gammal tätningsmedel och lägga dit nytt.
Re: Sika om kölbultar
Nej, naturligtvis inte. Men även om det läcker mellan köl och skrov kan det mycket väl räcka att dra åt kölbultarna. Bulten är genomgående och kölen dras ju närmare skrovet.coppertail skrev:Om det regnar in i ditt hus, tätar du innertaket underifrån då?
Att dra åt skruvarna är väl det första man testar om en packning läcker? Vad gäller packning under brickorna i kölsulan är slagvatten uppifrån lika illa för bulten som vatten underifrån. Att pröva att dra åt bultarna till kölen kan inte skada
Anders S
Re: Sika om kölbultar
Någon som kan tipsa om elastisk epoxy? Brukar inte epoxy bli stenhårt?coppertail skrev:Annars skulle jag gjort en kombination av ovanstående skribenters metoder.
Dvs, skrapa rent skarven från utsidan och fylla med elastisk epoxy.
Sika brukar sällan hålla i längden.
Att försöka laminera stumt med epoxy och matta är lönlöst på de flesta båtar.
Lite svajköl är det alltid.
Håller dock med om att Sika inte håller speciellt bra under vatten (eller över heller för den delen).