Sika om kölbultar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Jaramaz
Diamantmedlem

Re: Sika om kölbultar

Inlägg av Jaramaz » tis 03 aug 2010, 09:16

Mr Q skrev:Någon som kan tipsa om elastisk epoxy? Brukar inte epoxy bli stenhårt?

Håller dock med om att Sika inte håller speciellt bra under vatten (eller över heller för den delen).
Det finns många (väldigt många) sorters epoxi. En del är avsedda att bli hårda, andra lite mjukare. Vanlig Araldite (eller PPs liknande soppa) som man limmar allt möjligt med är ganska mjuk, och den blir ännu mjukare av felaktig lagring (upptäckte jag en gång, numera slänger jag förra årets epoxi som jag har med på sommaren, och köpre en ny, färsk).
Du kan hitta en hel del sorter hos Erlandssons eller SeaSea, räcker inte det sortimentet så finns det hos de stora leverantörerna (jag tänker på West, finns en svensk leverantör också, heter de NM eller så? Finns fler!).

Vad är det för problem med Sika? Jag har mest goda erfarenheter, inte 100%, men minst 90% iaf. Klart att utvärtes under vatten så får man förnya kanske vartannat år, beroende på hur och var det sitter, men det har jag mest sett som effekter av att det kommer in lite vatten som sedan oxiderar och dessutom frostspränger lite osv. Speciellt kring kölen kan Sikan ha vårt att få bra fäste på epoxin eller metallen.

Q, du har ju blyköl, och ganska nerbyggt kölsvin. Har du fortfarande problem? Du fick det ju fixat i våras? Jag har lite svårt att tro att du skulle ha läckage från fogen blyköl - skrov, men man kan ju aldrig veta, du köpte från Västkusten där det är mycket vanligare med grundstötningar än i Stockholms skärgård. Men det är sällsynt ovanligt med läckage i fogen på de båtarna. (Medan bottenstockarna hoppar av som popcorn, konstigt kan man tycka).
Det borde i så fall vara prompat av en ordentlig grundstötning, som borde synas på kölen (blykölar brukar man rätta med slägga och elhyvel, men noggran besiktning avslöjar). Men då skall det ha varit riktigt ordentlig smäll, jag har smällt på mycket ordentligt med samma båttyp utan sådant läckage (men bottenstockarna, ja, de fick jag fixa såklart).

/J

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tis 03 aug 2010, 09:49

Ok, jag gjorde en sökning på goggel och hittade någon form av byggepoxy som var elastisk, båthandlarna verkar inte ha det utan mer traditionell.

Kölsvinet och bottenstockarna är fixade till nyskick hos plastfirman i Svinninge, men det kommer likväl in vatten. Just nu är jag osäker om det beror på läckande kölbultar, läckage i inre masttätning (verkar inte så), läckande propelleraxelrör eller något annat djävulskap. Från motorn kan jag inte se att det kommer något vilket är lika med att propelleraxelröret är rimligt tätt. Däremot läcker black jacken till hjärtstocken, men det borde synas i rännan från motorn.

Jag bad plastfirman att dra åt kölbultarna. I min enfald trode jag att de skulle utföra det som de beskrev det i vintras, dvs lyfta brickorna en efter en, lägga dit ny sika och därefter dra åt bultparen. Men går det att fuska är det lika bra att göra det. Dvs på med hylsnyckeln och ta hem något halvt varv - klart! Vad duktig jag var va?

Jag upplever att det kommer in mer vatten under segling, därav diagnosen att det är kölbultarna som släpper in vatten. Men det kan likagärna vara annat. Båtskrälle, jag vill ha en ny Arcona 400!

Är snart klar med restaurering av elsystemet, punkt 88 på fixlistan sen köp. Kul med gamla båtar.

Tänk om man gjorde samma sak med familjebilen. Köp en 20 år gammal bil och meka med den 80% av tiden kör 20%. Galenskap egentligen, fast litet av en hobby också kanske.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tis 03 aug 2010, 11:44

Känner igen en hel del där! Min nuvarande båt är också lite gammal och drar en hel del jobb. Kan jag väl iofs tänka mig att göra, men det blir inte seglat lika mycket som jag jobbar med båten! grrrrr

Till vatteninträngning:
Kolla vakkumventilen så att den inte håller på och spottar (ställ en hink eller burk under luftslangen; jag läste vad du skrev, men vatten har en tendens att rinna uppåt, bara för att djävlas)
Båttypen har ofta vatteninträngning i / från boxen längst fram, den är sällan tillräckligt ditplastad. (kan kollas om du lägger något sugande material i förpikens kistebänkar, mitt mitten). I den del fall är dräneringshålet ovanför botten på facket, lätt att inse vad det resulterar i!
Ev kan det komma vatten kring skarven däck / skrov långt framme. Även om förstagsfästet sitter ner en bit på förstäven så är det lätt hänt att det blir för stora rörelser i förskrov och däck, vilket ger läckage.
Hur är det med kistebänkarna i sittbrunnen (stuvfacken längs akterut), är inte de dränerade ner till kölsvinet? Ankartamp? Annat?
vattenslangar inombords ? (har du trycksystem är det lätt hänt).

Är det under all segling som det läcker? Också motorgång, också på platt vatten? Tänkte lite på röstjärn och deras infästning, men de sitter högt upp, borde inte komma så mycket stänk dit.

Ibland krävs det lång tids spaning innan man hittar läckan. Jag hade ett irriterande vattenintrång, som resulterade i vatten i kölsvinet. Mycket tänk, sedan skruvade jag av alla beslagen i sittbrunnsdurken och plastade tätt, på med mycket Sika, och dit med beslagen igen. Tätt!

Du hittar nog läckan, håll ut!

/J

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tis 03 aug 2010, 12:11

Jo under motorgång är det torrt (det är en relativt ny Martec vaccumventil btw). Så det är under segling. Och jag ser inga spår av rinn bakifrån så det måste komma dit på annat sätt. Ankarboxen fram är ännu ett inferno av konstruktionsmissar, så därifrån kan det säkert komma. Borde synas under durkarna till förpiken, ska kolla där nästa gång. Tack för tips.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » tis 03 aug 2010, 13:10

Jag har samma trassel. Läckage i kölsvin från bultar. Det är torrt under sittbrunn och längre föröver - vattnet måste därför komma in via bultarna.

Fick tips om att man inte bör efterdra kölbultar för hårt. Då kan man pajja gängorna. Inte heller lyckosamt att försöka täta inifrån (egen erfarenhet).
Modellen är istället att köra upp spår runt om i skarven köl/skrov med tex vinkelslip. I gamla båtar som min är lamintatet flera cm.
Därefter lägga en fet sträng sika. Att laminera stumt där är att be om nya sprickor = nytt läckage från samma tipsare.

Blir ett jobb till när båten står på land. Nu används dotterns överblivna blöjor som vattenupptagare - det kan bli en liter en dag med frisk segling och vågor.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Gaidin
Diamantmedlem

Inlägg av Gaidin » tis 03 aug 2010, 13:21

Är du säker på att vattnet kommer utifrån? Är det salt? Det kan ju vara färskvattnet som läcker lite vid lutning.

När jag sökte läcka i min båt, det visade sig till slut vara skotskenan och ett röstjärn som tog in regnvatten, satte jag papperstussar på en massa strategiska ställen för att se vilka som blir blöta, sedan får man ringa in succesivt och till slut hitta var det läcker.

Om du misstänker att det är från kölinfästningen skulle du kunna få till papper runt hela kölsvinet ovanför botten, är de torra när det kommit in vatten kan det ju bara komma underifrån. Är det då bara när båten lutar (seglar) så får man nog misstänka svajköl.

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tis 03 aug 2010, 14:09

Aha, flera i min sits.

Det bör också tilläggas att vatten fylls på i kölsvinet även vid strålande solsken. Så allt vatteninträngning uppifrån går bort. Nej jag tror faktiskt att det kommer från kölbultarna. Jag upplever också att det blev påtagligt sämre efter att de drogs åt.

En dagstur på 3-5 timmars segling tar den in ca en halv pyts vatten. I solsken.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » tis 03 aug 2010, 16:01

Jag är säker på min sak. Haft detta i stigande grad i ett par år nu.
Nu i sommar blev bägaren fylld s.a.s. I vinter skall det fixas.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

barry
Diamantmedlem

Inlägg av barry » ons 04 aug 2010, 10:14

Mr Q skrev:Ok, jag gjorde en sökning på goggel och hittade någon form av byggepoxy som var elastisk, båthandlarna verkar inte ha det utan mer traditionell.
Den här spacklade jag skarven mellan köl och skrov med om du vill ha ett konkret produkttips:

NM Spackel Elastic 705 - http://www.batepoxi.se/datablad/BoatSpackel705.pdf

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » ons 04 aug 2010, 12:47

Tack för bra tips om epoxyn.

Det är ju typiskt att jag hade båtskrället hos Båtplast i Svinninge för att fixa bottenstockarna, men missade att få dem att kirra detta. Jag trodde att lyfta muttrarna och Sika om skulle räcka, men det verkar som att båten måste hänga i skrovet, därefter av med kölen, sen i med epoxy, osv. Nu lyfte de inte muttrarna alls, så det bidde en tummetott av hela manövern. Eller typ sämre än innan. Nåväl kan Murphy komma och hälsa på, så ska han också det. (Murphys åttonde lag.) Orka.

marcusli
Platinamedlem

Inlägg av marcusli » fre 13 aug 2010, 10:12

Har också letat läcka i sommar, 5-7 liter sötvatten per dag - mer då jag nyss fyllt mina tankar. Färskvattensystemet kändes som en bov i det dramat..... Visade sig att övertrycksventilen på vv berederan spottade ur sig en rejäl skvätt på ett par deciliter var gång pumpen byygt upp tryck i systemet.
Seglar Forgus 321 - 1992

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » fre 13 aug 2010, 10:44

Lustigt att du skriver detta, för jag hittade dropp från en röranslutning på VV-beredaren igår. Är osäker på om det kommer från övertrycksventilen eller rörkopplingen, men jag drog åt så får jag se tiden an.

Hoppas det var där skon klämde så att man slipper lossa kölen, känns som litet jobbigt läge. Nu måste jag dra mig själv till minnes angående segling och vatteninträngning, men det stämmer ju att vattensystemet alltid tryckssätts i samband med segling.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » fre 13 aug 2010, 11:51

Mr Q skrev:Lustigt att du skriver detta, för jag hittade dropp från en röranslutning på VV-beredaren igår. Är osäker på om det kommer från övertrycksventilen eller rörkopplingen, men jag drog åt så får jag se tiden an.

Hoppas det var där skon klämde så att man slipper lossa kölen, känns som litet jobbigt läge. Nu måste jag dra mig själv till minnes angående segling och vatteninträngning, men det stämmer ju att vattensystemet alltid tryckssätts i samband med segling.
Låter bättre, mycket bättre. Rörkopplingar är luriga. De kan tätas på lite olika sätt, en del har en packning i botten (a la trädgårdsslang) andra tätas med lin / gängtape / 577. Är det den senare typen är det inte säkert att det hjälpe helt (eller alls) med att dra åt. Ha koll på anslutningen - med trasor eller sådant. Lin och gängtape är svåranvänt, men billigt. 577 är tvärtom: dyrt som attan (ca 200:- ), men lättanvänt. Men vad är väl 200:- i jämförelse med att ta av kölen ...?

För övrigt: vvdjs

/Jaramaz

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » fre 13 aug 2010, 12:08

Jaramaz skrev:För övrigt: vvdjs/Jaramaz
Litet tidigt att ropa hej, men om det var där skon klämde ska jag välvilligt bjussa på den!

mvh Q

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem

Inlägg av hhmcsv » fre 13 aug 2010, 13:00

Vatten från kölbultarna kommer, fordi der er vatten runt bultarna, hvad der absolut inte får vara. Det skal inte tätas runt bultarna med massa eller åtdragning. Det skal tätas där det kommer in, dvs. i skarven mellan köl och skrov. Gör som beskrivet i inlägg ovan, skär en remsa i skarven, 3-4mm bred och 5-6mm djup, med vinkelslip. Fyll med Sika - så är det tät :D
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

Skriv svar