MD 11C Trögstartad i kylan /Starta kalla dieslar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
tur84
Trogen medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 28 jul 2004, 14:39

MD 11C Trögstartad i kylan /Starta kalla dieslar

Inlägg av tur84 » tor 15 okt 2009, 07:29

Hej!

Försöker få igång VP MD 11C i kylan men det går trögt.
Det finns en kallstartsknapp, skall den vara nedtryct eller ska man
bara trycka ned den en gång?
När jag trycker ner den känns det som om den skulle kunna sitta fast
i nedtryckt läge men den fjädrar tillbaka direkt.
Hur är det på era MD 11C?

Motorn har alltid varit trögstartad i när det varit kallt men
den har fungerat hela sommaren klockrent.
Är det någon som har någon tips för att få igång den?

L

Janne23
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 13:38

Re: MD 11C Trögstartad i kylan

Inlägg av Janne23 » tor 15 okt 2009, 15:48

Jag har haft en båt med MD 11C och jag vill minnas att knappen fjädrade upp direkt när man tryckte på den.

Om motorn får bränsle men ändå inte tänder trots kallstart och full gas så är det nog det är dags för renovering.

Använd INTE startgas, det är enligt min uppfattning lika med döden för en dieselmotor.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 951
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: MD 11C Trögstartad i kylan

Inlägg av S-B A-son » tor 15 okt 2009, 16:40

Jag behövde aldrig använda knappen trots att jag har båten i mycket sent (tidigt?) på säsongen. Det räcker alltid med att gnida, säg fem sekunder med startmotorn så går maskinen igång.

Jag har för mig att man normalt sett trycker på knappen medan gashandtaget dras till fullt pådrag för att aktivera kallstartanordningen. Det finns en mekanisk lösning för knapptryckning från VP:

Kallstart MD11.jpg
Kallstartknapp och anordning för fjärrmanövrering
mvh Sven-Barry

Janne23
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 13:38

Re: MD 11C Trögstartad i kylan

Inlägg av Janne23 » tor 15 okt 2009, 18:20

Om man googlar så hittar man snabbt svar:

<klipp>

Start vid kail väderlek.
MD11: Starten underlättas om köldstartknappen trycks ner alt
köldstartreglaget (tillbehör) dras ut. Köldstartknappen
ätergär automatiskt. Köldstartreglaget £näste tryckas in
igen sedan motorn startat.

</Klipp>

Se även http://www.82ms.se/Instruktionsbok_MD11_MD17_mars77.pdf

hedgehog
Diamantmedlem
Inlägg: 490
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 21:17

Re: MD 11C Trögstartad i kylan

Inlägg av hedgehog » tor 15 okt 2009, 19:38

Hade lite problem att starta vår MD11 härom hösten. Men det visade sig bero på att startbatteriet var kass. När det blev kallare sjönk väl spänningen för mycket. Startmotorn gick helt enkelt för långsamt för att motorn skulle starta lätt.
Att det fanns kallstartsreglage hade jag inte reflekterat över...
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

tur84
Trogen medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: ons 28 jul 2004, 14:39

Re: MD 11C Trögstartad i kylan

Inlägg av tur84 » fre 16 okt 2009, 07:10

Den gick igång efter laddning av batteriet.

Då borde man alltså trycka in knappen medan försöker starta motorn!

Kanska dags att byta bränslefiltret.

Tack för tips!
/L

Ove T
Guldmedlem
Inlägg: 65
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 11:17

Re: MD 11C Trögstartad i kylan

Inlägg av Ove T » fre 16 okt 2009, 09:09

Hej
Knappen skall stanna i intryckt läge om man ger tillräckligt med gaspådrag. Står gasreglaget på tomgång stannar knappen inte inne.
Hälsningar Ove

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11436
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: MD 11C Trögstartad i kylan/ allmänna dieselråd

Inlägg av Anders S » fre 16 okt 2009, 10:43

Kallstarten innebär "bara" att man får ännu mer extrabränsle än vad "full gas" kan ge. Dieslar fungerar inte riktigt som bensinare men även dieslar tänder litet lättare med rik blandning. Det som är viktigt är att det blir bra kompression och därmed bra med värmeutveckling. När motorn är genomkall kommer de kalla metalldelarna att suga i sig kompressionsvärmet - det är därför som motorn blir trögstartad.

Annars finns det två typer - de direktinsprutade och sk förkammardieslar (Jag tror Volvon är direktinsprutad). Förkammarmodellen är mer trögstartad och behöver vanligen stöd av glödstift redan innan nollgradigt. Andra tekniker är en glödvärmare i insuget, så man höjer inloppstemperaturen, eller i mer pressade lägen (som redan nämnts) sk startgas eller några droppar eter. Skall man starta motorn, får besvär och har tillgång till 220V föreslår jag att blåsa med en varmluftspistol (eller bra hårtork) in i luftintaget innan man försöker starta - det är skonsamt och bra. Att låta en värmefläkt värma motorrummet kan också fungera - en motor som är runt 20 grader skkall starta enkelt.

Annars kommer cylindrarna att värmas upp gradvis om man vågar gnugga på med startmotorn och batteriet är väl laddat. Tänk då på att startmotorn är inte avsedd att köras särskilt länge utan paus. Ner till nollgradigt bör en frisk motor starta inom tio sekunder eller så, om man ger full gas (max bränsle) och har väl laddat batteri.
Anders S

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 951
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: MD 11C Trögstartad i kylan

Inlägg av S-B A-son » fre 16 okt 2009, 11:55

Anders S skrev:Annars finns det två typer - de direktinsprutade och sk förkammardieslar (Jag tror Volvon är direktinsprutad).
Volvon ÄR direktinsprutad. Låter kanske sportigt, men är det inte.

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Lars L
Platinamedlem
Inlägg: 145
Blev medlem: tis 28 apr 2009, 15:03

MD 11C Trögstartad. Fyll kylsystemet med varmvatten

Inlägg av Lars L » lör 17 okt 2009, 09:34

I handboken till min gamla Albin (diesel 120 Hkr) Står det.
"Vid kall väderlek skall varmvatten fyllas i kylsystemet".
40 liter varmvatten fanns aldrig till hands varför startgas fick användas.
Albin g62.jpg

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: MD 11C Trögstartad i kylan /Starta kalla dieslar

Inlägg av Mr Q » lör 17 okt 2009, 16:35

Cheezus hur stor är din segelbåt Lars L? Coolt!

Användarvisningsbild
Lars L
Platinamedlem
Inlägg: 145
Blev medlem: tis 28 apr 2009, 15:03

Re: MD 11C Trögstartad i kylan /Starta kalla dieslar

Inlägg av Lars L » lör 17 okt 2009, 19:04

Mr Q skrev:Cheezus hur stor är din segelbåt Lars L? Coolt!
Då när det begavs sej. Hade jag en riggad bohusjulle som lillbåt till min bogserbåt med Albin motorn.
Det tog flera år att få tag på historiken till bogseraren söker efter "luckor". http://www.123minsida.se/LasseLundell/12773930
BravikenOB01.jpg
bohusJULLEN.jpg

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2522
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: MD 11C Trögstartad i kylan /Starta kalla dieslar

Inlägg av Calle C » mån 19 okt 2009, 13:19

Hej

MD11 C startas vid kyla genom att sätta gasreglaget på ca 1/2 gas därefter dras motordödaren ut helt och släpps.
Sedan är det bara att vrida på nyckeln.
Så här ska det göras. Lycka till
Calle

Se gla ut

Skriv svar