Bottenfärger - vad vet man egentligen?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Bottenfärger - vad vet man egentligen?

Inlägg av morg » ons 14 okt 2009, 07:08

En potentiellt infekterad fråga men som gravt okunnig och hittills laglydig undrar man helt sonika om det verkligen är bra det som sker...

På mina polerande bottenfärger vill jag minnas att det nämnts att de innehåller biocider - typ giftiga mot biologiska saker alltså. Nu är det så att det var upptagning i klubben i helgen och då tvättar alla av sina skorvar med klubbens elaka monster till högtryckstvätt. Långa rännilar med blå, grå och så vidare färg rann kors och tvärs över planen och letade sig ner i dagvattenbrunnarna. De båtar som hade fulfärg, tysk marinfärg och vad de nu erkände hade inte en snäcka och nästan inget slem men vad som också skiljde var att de inte var en fläck på marken efter tvättningen. Under min skorv ser det ut som om en skola haft painbollkrig. Jag kan inte tänka mig att reningsverken har kapacitet för all denna gegga etc så det lär väl hamna i sjön mer eller mindre hanterat.

Jag vet att färg är tillåten och förbjuden men det skiter vi i här. Samt att det finns en moralisk aspekt att följa lagstiftning. Nu funderar jag på om inte fulfärg med koppar kan vara the shit så jag vill helt enkelt veta om det finns folk här som har kunskap om olika färgers toxicitet och vet vilken kunskap som finns och vilka luckor som finns i kunskapen om färger.

Får jag önska blir detta en tråd om vad man vet och inte känslor och moralargument...

Shoot ni som kan...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Bottenfärger - vad vet man egentligen?

Inlägg av Anders S » ons 14 okt 2009, 07:27

Jag kan inte, men har i min närhet en som kan. "Vi" (dvs, min konsult, som får förbli namnlös) har helt köpt in sig på att hård kopparfärg är "da shit". När "vi" förbrukat den nuvarande självpolerande färgen kommer det därför att bli hård, kopparbaserad färg med minimalt med andra biocider.

När det gäller blå, svart ,röd etc förgstoff som rinner av, så handlar det sannolikt om matrisen, dvs förbrukad färg. När man målar hålls de aktiva komponenterna fast i ett färglager, och sedan lakas de ur. Kvar sitter ett tomt (urlakat) färg/bindemedel/pigment-lager, som går (ganska) lätt att spola bort. Det behöver därför inte vara så farligt som man kan tro, när man ser eländet.
Anders S

Tylö sun
Platinamedlem
Inlägg: 141
Blev medlem: lör 30 jun 2007, 09:56
Ort: Halmstad

Re: Bottenfärger - vad vet man egentligen?

Inlägg av Tylö sun » ons 14 okt 2009, 07:39

Förhoppningsvis är dagvattenbrunnarna inte anslutna till det kommunala reningsverket. Det är inte utformat för att ta hand om de kemiska ämnena i färgerna, om än de är aldrig så ofarliga. (Ej heller det större flödet som dagvattnet ger upphov till.) Sannolikt går vattnet direkt ut i hamnbassängen.

Nemertina
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 21:10

Re: Bottenfärger - vad vet man egentligen?

Inlägg av Nemertina » ons 14 okt 2009, 07:45

För att ta dina frågor/kommentarer i punktform:

1. Vad innehåller färgen? Titta på Kemikalieinspektionens hemsida så hittar du information om vad tillåtna (och numera otillåtna) färger innehåller. Du kan börja med http://www.kemi.se/templates/Page.aspx?id=3085. Det kan alltså var en salig blandning av ämnen, koppar för att förhindra havstulpaner och olika biocider som skall förhindra alger, bakterier ...

Vissa av "fulfärgerna" är ju inte "bara" giftiga för vattenlevande oganismer utan också giftiga när dom läggs på/tas bort. Minns en gång en båtgranne som glatt stod och målade med en utländsk bottenfärg där det tydligt stod på burken att man skulle ha heldräkt + friskluftsmask när man målade med den. Han hade inte ens ett andningsfilter, och hans båtgrannar kanske inte heller var medvetna om vad det var som luktade lite speciellt....

2. Varför rinner det färg runt vissa båtar, och inte andra, när dom högtryckstvättar? Detta har nog mer med att göra med om färgen är hård eller självpolerande. Iden bakom självpolerande färger är att ett ytterlager hela tiden skall försvinna så att de aktiva substanserna frigörs från underliggande lager. Detta är generellt ett problem - hur får man de aktiva substansera att vara aktiva under längre tid? Självpolerande färger försvinner alltså lätt vid avspolningen på hösten, medan den hårda sitter kvar. Vad det betyder när det gäller hur mycket av de aktiva substanserna hamnar på marken vet jag inte - vad som syns är ju färgpigmenten.

3. Båtupptagning och avspolning. Vet inte hur det ser ut i övriga landet, men här i Göteborg (Västra Götaland?) kommer nu krav på marinor (med fler än ett visst antal båtar på land för vinterförvaring) att anlägga spolplattor (för att ta hand om spillvattnet). Du har helt rätt i att halten koppar/biocider i dagvattnet/vattnet runt kranen (beroende på var det tar vägen) blir extremt hög just i samband med avspolning.

Per

Lars J
Platinamedlem
Inlägg: 115
Blev medlem: fre 22 sep 2006, 09:47
Ort: Onsala

Re: Bottenfärger - vad vet man egentligen?

Inlägg av Lars J » ons 14 okt 2009, 09:07

Såg ett program på TV där de visade spolplattor för fritidsbåtar. Det var trekammarbrunnar , sandfilter och aktivt kol.
Minns inte var detta var, men någonstans på västkusten.

Där framfördes också en ny teori om varför tennföreningarna i småbåtshamnar ökat trots att det är många år sedan de förbjöds.
Teorin var att det blivit vanligare göra ren botten med högtryckstvätt efter upptagning. Så att gamal bottenfärg som suttit i många år nu spolas bort. Det var väl skönt att vi inte all var bovar som smugglade giftfärg?

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Bottenfärger - vad vet man egentligen?

Inlägg av Seawolf » ons 14 okt 2009, 09:23

Detta vet man:

http://www.ivl.se/download/18.2f3a7b311 ... /B1349.pdf

Dvs, IVL vet. Kemikalieinspektionen har antingen inte läst detta eller inte förstått. Deras beslut baseras på försök i laboratoriebägare där det inte finns tillräckligt med en ämnesgrupp kallade "ligander" vilket fritt havsvatten innehåller.

OBS: denna rapport kommer från ett MILJÖVÅRDSINSTITUT!

MartinM
Diamantmedlem
Inlägg: 402
Blev medlem: fre 02 dec 2005, 15:38

Re: Bottenfärger - vad vet man egentligen?

Inlägg av MartinM » ons 14 okt 2009, 21:10

Kemikalieinspektionens beslut är väl inte baserat på någon fakta vad jag vet utan utgår ifrån försiktighetsprincipen.
Det betyder att som i rapporten ovan så vet man att primitiva organismer mår dåligt av koppar alltså kan det vara farligt, därför förbjuder man det där det inte kostar stat eller företag några pengar. Alltså för fritidsbåtar då kostnader där kan bli i princip hur stora som helst utan att det gör något!
Sedan att de nya "miljövänliga" färgerna är mycket värre får man ta när man har indicier på detta!

En riktig miljövän använder antagligen http://www.coppercoat.com/ eller någon annan riktigt hård färg som håller många år. Trots att det är förbjudet!

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Bottenfärger - vad vet man egentligen?

Inlägg av Seawolf » tor 15 okt 2009, 05:41

MartinM skrev:Kemikalieinspektionens beslut är väl inte baserat på någon fakta vad jag vet utan utgår ifrån försiktighetsprincipen.
Det betyder att som i rapporten ovan så vet man att primitiva organismer mår dåligt av koppar alltså kan det vara farligt, därför förbjuder man det där det inte kostar stat eller företag några pengar. !
Det förklaras i rapporten att i en icke sluten havsvattenomgivning ombildas de fria kopparjonerna (som utgör beväxningsskyddet och som utgör faran även för vissa primitiva organismer) till harmlösa och delvis nödvändiga spårämnen. Förutsättningen är att "ligander" finns i havsvattnet i tillräcklig mängd, vilket det alltså gör i friare vatten. Men problem kan uppstå i nära slutna hamnbassänger med mycket båtar i. Vattenutflödet därifrån spädes ju sen ut och i närvaron av ligander ombildas detta.

Man kan delvis se detta på att det räcker med en några mm2 stor omålad fläck under båten, så växer där en havstulpan, obekymrad av att den är omgärdad av koppar.

Det finns ett enormt utflöde av sådan harmlösa kopparföreningar från de norrländska floder som passerar kopparhaltiga trakter ut i Bottenhavet fvb. Östersjön.

Ovanstående talar för att det är mindre skadligt för miljön att använda en bottenfärg med maximal kopparhalt (finns sådana med 55% koppar i) och som har en sammansättning som gör att de "självpolerar" så lite som möjligt. Och att man späder dem rejält så de målade skikten blir så tunna som möjligt. Därmed minskar ju den mängd som som så småningom skall tas bort, samtidigt som det är lättare att få en slät botten.

morg
Diamantmedlem
Inlägg: 592
Blev medlem: tor 26 okt 2006, 07:43
Ort: Hufvudstaden

Re: Bottenfärger - vad vet man egentligen?

Inlägg av morg » tor 15 okt 2009, 06:33

Tack alla!!

Tylö sun; Jeezuz, så all "hell cleaner" och "djävulskemi" som folk kommer dragande med i omärkta burkar går rätt ut i min plågade älskade östersjö! I min enfald trodde jag att det destruerades på något sätt... Herregud, här går man på om det rörliga friluftslivet och vi öser ut elaka kemikalier för att få båten vit och blank!

Angående var färgen hamnar har ni säkert rätt men jag konstaterar fortfarande att 2.5 l Mille light numera finns annorstädes än på vår RJ 85:a för på skrovet är det numera huvudsakligen tidigare års crusier eco som syns. Det låter ju helt rimligt att det är konstruerat på detta sätt men man undrar stilla hur alla dessa tillåtna saker som man skall vara försiktig med för sin egen skull saker påverkar våra vänner i havet. Vet man något om allt egentligen?

Seawolf: Det var precis det här jag var ute efter... graverande för myndigheterna. Det är ju inte bara en institut som kokat ihop detta utan det är ju refererad forskning från b la USA. Jag har haft funderingar på coppercoat och undrade om det var ogrundade beslut bakom kopparförbudet eller om det fanns någon vettig kunskap om detta! Vet du hur stor del av huvudkomponenterna (biociderna) i de tillåtna färgerna som är beforskade eller är det bara ej ännu befunna farliga!

Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Re: Bottenfärger - vad vet man egentligen?

Inlägg av Nautihamstern » tor 15 okt 2009, 13:04

MartinM skrev:Kemikalieinspektionens beslut är väl inte baserat på någon fakta vad jag vet utan utgår ifrån försiktighetsprincipen.
Det betyder att som i rapporten ovan så vet man att primitiva organismer mår dåligt av koppar alltså kan det vara farligt, därför förbjuder man det där det inte kostar stat eller företag några pengar. Alltså för fritidsbåtar då kostnader där kan bli i princip hur stora som helst utan att det gör något!
Sedan att de nya "miljövänliga" färgerna är mycket värre får man ta när man har indicier på detta!

En riktig miljövän använder antagligen http://www.coppercoat.com/ eller någon annan riktigt hård färg som håller många år. Trots att det är förbjudet!
ÄR Coppercoat förbjuden? Den är ju egentligen inte en bottenfärg(?) Det är väl inte förbjudet att laminera fast tunna kopparplattor på botten heller, vilket borde motsvara Coppercoat. Jag som hade tänkt kladda på Coppercoat om några år... :cry:

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Re: Bottenfärger - vad vet man egentligen?

Inlägg av janne » tor 15 okt 2009, 13:54

Uppgifterna om hur bra en sådan bottenbehandling (typ coppercoat) är går isär. Jag har läst en del bra omdömen men också en del som är missnöjda. En bekant målade på detta men fick måla på bottenfärg efter 4år. Den båten ligger i året runt.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Bottenfärger - vad vet man egentligen?

Inlägg av Peter_K » tor 15 okt 2009, 14:56

janne skrev:Uppgifterna om hur bra en sådan bottenbehandling (typ coppercoat) är går isär. Jag har läst en del bra omdömen men också en del som är missnöjda. En bekant målade på detta men fick måla på bottenfärg efter 4år. Den båten ligger i året runt.
För att coppercoat ska fungera ska ju ytan våtslipas varje år om jag inte minns fel.
Inget kul jobb gissar jag, tror många skiter i det.
Hur din bekant gjorde vet jag ju inte - lyfte han båten och våtslipade varje år?
Eller låg han i fyra år i sträck utan att göra ett skit?
Alla borde ha skägg

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Re: Bottenfärger - vad vet man egentligen?

Inlägg av janne » tor 15 okt 2009, 18:30

Han slipade med båten i vattnet. Det kallar jag för våtslipning det.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Bottenfärger - vad vet man egentligen?

Inlägg av Mr Q » tor 15 okt 2009, 18:49

morg skrev:En potentiellt infekterad fråga men som gravt okunnig och hittills laglydig undrar man helt sonika om det verkligen är bra det som sker...

På mina polerande bottenfärger vill jag minnas att det nämnts att de innehåller biocider - typ giftiga mot biologiska saker alltså. Nu är det så att det var upptagning i klubben i helgen och då tvättar alla av sina skorvar med klubbens elaka monster till högtryckstvätt. Långa rännilar med blå, grå och så vidare färg rann kors och tvärs över planen och letade sig ner i dagvattenbrunnarna. De båtar som hade fulfärg, tysk marinfärg och vad de nu erkände hade inte en snäcka och nästan inget slem men vad som också skiljde var att de inte var en fläck på marken efter tvättningen. Under min skorv ser det ut som om en skola haft painbollkrig. Jag kan inte tänka mig att reningsverken har kapacitet för all denna gegga etc så det lär väl hamna i sjön mer eller mindre hanterat.

Jag vet att färg är tillåten och förbjuden men det skiter vi i här. Samt att det finns en moralisk aspekt att följa lagstiftning. Nu funderar jag på om inte fulfärg med koppar kan vara the shit så jag vill helt enkelt veta om det finns folk här som har kunskap om olika färgers toxicitet och vet vilken kunskap som finns och vilka luckor som finns i kunskapen om färger.

Får jag önska blir detta en tråd om vad man vet och inte känslor och moralargument...

Shoot ni som kan...
Instämmer i detta resonemang, jag har otroligt svårt att se att självpolerande färg kan vara bättre ur miljösynpunkt än hård kopparfärg, läs VC17. På min vinterupptagningsplats hade vi samma visa, nämligen att de som hade polerande färger spolade bort i princip all kvarvarande bottenfärg med högtryckstvätten, rakt ned på backen. Båten närmast mig uppåt i slänten blåste bort så mycket blåfärg att det rann under min båt, dvs den sipprade förbi genom min vagga och ut på andra sidan ned mot sjön. Samma för ett flertal båtar. Detta kan inte vara bra ur ett miljöperspektiv.

Möjligen litet OT, men jag kör även en etanolbil, och den kan jag garantera inte är optimal ur miljöaspekt. 1,5 liter etanol per mil, är det miljövänligt???

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Bottenfärger - vad vet man egentligen?

Inlägg av Seawolf » fre 16 okt 2009, 13:36

morg skrev: Vet du hur stor del av huvudkomponenterna (biociderna) i de tillåtna färgerna som är beforskade eller är det bara ej ännu befunna farliga!
Jag har inte info i allmänhet om alla de olika andra ämnen som finns i godkända och effektiva beväxningsskyddande färger. Men det fannas en fabrikant för några år sen som hade en "giftfri" färg med referensbåtar och allt. Den hade en komponent i sig som de hävdade bara fanns där för att hämma att färgen "möglade". Någon upptäckte denna komponent med följd att de fick byta den till något spakare. Jag förde en del korrespondens med dem och kritiserade dem för att de hävdade att det var samma färg efter bytet som före, och att deras gamla referenser därför inte var relevanta, vilket de påstod. (Enligt min erfarenhet är aldrig en produkt med nytt innehåll eller utförande samma som en tidigare, oavsett vad varumärkesreklamen försöker påstå.)
De försvann kvickt från marknaden, men det var nog inte jag orsak till.

Bottenfärgsmarknaden påminner om drogmarknaden. Fungerande kopparfria färger får hela tiden nya giftiga kemiska ämnen i sig och i takt med att de hinner bli klassade som just gifter så byts de till nån nära kemikaliesläkting som ännu inte hunnit deklareras som gift. Precis som det är med droger. Och det är mig veterligt bara Sverige som inte accepterar kopparbaserad färg....

Skriv svar