Båtkonstruktion i Sverige och Europa

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Tylö sun
Platinamedlem
Inlägg: 141
Blev medlem: lör 30 jun 2007, 09:56
Ort: Halmstad

Re: Båtkonstruktion i Sverige och Europa

Inlägg av Tylö sun » tor 15 okt 2009, 06:19

Eilean skrev:
Tylö sun skrev:.... I Europa finns ju bland annat..... Hans Christian ........
En parentes egentligen. Men jag har bestämt för mig att HC byggs i Taiwan, eller numera kanske t.o.m i China. Men jag kanske har fel, vet du bestämt hur det ligger till?
Oooops, du har helt rätt! :oops:
Tack för korrigeringen. Nu när jag tänkt efter så tror jag att min missuppfattning bottnar i en gammal sammanblandning med holländska (väl...? ) Hutting, vilket jag byggt på med HC-båtarnas i mina ögon lite holländska look. Lika kompetent som att blanda ihop Hanse och säg... tja... Hansviks fiskebåtar :) . Hutting gör ju sina båtar i aluminium och hamnar dessutom lite utanför mitt alltmer förvirrade resonemang.

malti
Trogen medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 05 okt 2009, 14:22
Ort: ...det skifter alt for tit...

Re: Båtkonstruktion i Sverige och Europa

Inlägg av malti » fre 23 okt 2009, 14:26

Meget interessant læsning i den her tråd.
Noget jeg tænker altid er, at det tager forfærdeligt lang tid inden man virkelig anvender teknologierne. Man har nu et hav av muligheder, frem for alt
nanoteknologien, til at forbedre byggekvalitet og opfinde nye løsninger indenfor bådbyggeri, men hvor kan man virkelig se det anvendt?
Man bruger mere eller mindre viden og teknologi fra for 30 år siden, bortset fra nogle nye ting man afprøver ved kapsejlads-både.
Men for den almindelige sejler bliver det ikke noget - jeg ved fx af en bekendt, som havde købt sig en Pogo for nogle år siden at der er mange tyske bådforsikringer der ikke vil forsikre både med karbonmast, og altså er det selvfølgelig ikke det, folk køber.
OK, der er de nye materialer til sejle og andre dele af båden. Det er dog altid kun småting, men ikke noget rigtigt nyt for skrogets konstruktion.
Man kan jo fremstille de mærkeligste materialer i dag med de mest forrygende egenskaber, men det er længe siden at der kom sådan en gennemgribende forandring i byggematerialet siden GFK.

Håber i forstår punkten i det... undskyld, ikke noget imod nogle traditioner i bådebyggeriet som jeg ikke selv har nogen erfaring med - men jeg arbejder til daglig med nanoteknologien, dog kun i "det fjerne akademiske" :) og når jeg så følger med i litteraturen, så er det lidt skræmmende at tænke på at jeg vil selv købe mig noget som er på et teknologisk nivå fra for ca 30-40 år siden... Jeg synes bare at det er synd at man ikke kan gå og købe en båd (eller for den sags skyld også en bil e.l.) som man kan sige af "det er det bedste jeg kan bygge for tiden, hvis jeg bruger min viden og mine færdigheder".

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Båtkonstruktion i Sverige och Europa

Inlägg av Anders S » fre 23 okt 2009, 20:28

malti skrev:når jeg så følger med i litteraturen, så er det lidt skræmmende at tænke på at jeg vil selv købe mig noget som er på et teknologisk nivå fra for ca 30-40 år siden... Jeg synes bare at det er synd at man ikke kan gå og købe en båd (eller for den sags skyld også en bil e.l.) som man kan sige af "det er det bedste jeg kan bygge for tiden, hvis jeg bruger min viden og mine færdigheder".
Jo, det är en rätt bra fråga. Kan förklaringen vara att segling och segelbåtar är såpass "gammaldags" att det inte spelar någon större roll om man bygger dem med 30 eller 50 år gammal teknologi?
Anders S

Skriv svar