Hjælp til bådskøb

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
malti
Trogen medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 05 okt 2009, 14:22
Ort: ...det skifter alt for tit...

Hjælp til bådskøb

Inlägg av malti » tis 13 okt 2009, 08:31

Hej,

jeg har lige tilmeldt mig dette forum, da jeg går med tanken om at købe mig en "lille" båd - måske efter vinteren.
Da det ville være min første båd, er det ikke så nemt at vælge. Prisen sætter selvfølgelig grænser, og ellers skal den
godt kunne sejles ensam, være en stabil, sikker og hurtig sejlbåd, også i lidt hårdere vind og bølger med også lidt comfort, dog
ikke for meget. Ståhøjde ville være fint, men det skal jeg først prøve, om det virkelig er vigtig.

For det første er jeg i tvivl om længden - om det er 26 fod eller >28 fod. Der er jo mange der siger at 26 fod er en helt
anden klasse, og jeg ved ikke hvordan det forholder sig med hård vejr og om det ikke er bedre at investere så meget mere
at man kommer i 28/30 fod-klassen.

Lidt mere specielt så har jeg allerede nogle favoriter på listen, størstendels udvalgt pga det jeg har læst om bådene her på
sailguide og i andre forer.

Så har jeg tænkt om
  • Trio 80 (som dog måske er lidt for kort?!)
    Maxi Fenix
    Omega 28
    NF 30 (sejler åbenbart meget godt, men ståhøjden...og kan måske ikke så godt ensamsejles?!)
    Albin Cumulus
    Bostroem 31 (jeg synes ikke rigtig om hecken)
Cumulussen eller Fenixen er desværre allerede lidt i den øverste prisregion jeg har råd til - det kan altså ikke være mere end
højest 200.000 SEK, og der skal jo flere investitioner til med det samme...
De mindre Albinbåde kunne ikke rigtigt begejstre mig - så kan jeg også tage en Trio, som synes at være stabilere efter sigende.
Men bortset fra sikkerheden eller sødygtigheden - en mindre båd som denne Trio80 - hvor længe vil man have den?
Jeg gider ikke skifte båd igen efter bare et par år men vil gerne fra starten købe noget jeg kan bruge i længere tid.

Kan i hjælpe mig med nogle kommentarer, som jeg måske endnu ikke har tænkt på?

Tak og venlig hilsen
Eva

Steen
Diamantmedlem
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 29 aug 2005, 09:50
Kontakt:

Re: Hjælp til bådskøb

Inlägg av Steen » tis 13 okt 2009, 08:39

For ensam segling är Fenix den båten av dom nominerade som skulle ha min präferens. Liten selftackerfok och et rigtigt storsegel.
Steen
Danmark

malti
Trogen medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 05 okt 2009, 14:22
Ort: ...det skifter alt for tit...

Re: Hjælp til bådskøb

Inlägg av malti » tis 13 okt 2009, 09:22

Steen skrev:For ensam segling är Fenix den båten av dom nominerade som skulle ha min präferens. Liten selftackerfok och et rigtigt storsegel.
Og hvorfor det? Der var kun en som sagde at NF er ikke så nemt at sejle ensam, eller at man i det mindste skal vænne sig til at trimme båden rigtigt.

Er der ellers nogen der kan sige mig, hvad jeg skal tænke på hvis jeg nu skulle købe en ca 30 år gammel båd ?

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Hjælp til bådskøb

Inlägg av stangen » tis 13 okt 2009, 13:05

Jag har seglat NF i stort sett ensam i nu 9 år. Helt utan problem. Tvärsom, är det väldigt enkelt. Det är bra om man har sett till att ha trimtampar på plats och lätt att reva, men det gäller ju alla båtar.
Det enda jag tycker är lite bökigt är segla spinnacker ensam - då skall det vara fint väder och gott om plats.

Om du jämför Fenix med NF: Fenix kostar ca SEK 50.000 mer och seglar sämre med större utrymmen.

Läs på om NF på http://www.nfseglare.com/. Där finns tester, prisstatistik och olika tips om svaga punkter.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Tylö sun
Platinamedlem
Inlägg: 141
Blev medlem: lör 30 jun 2007, 09:56
Ort: Halmstad

Re: Hjælp til bådskøb

Inlägg av Tylö sun » tis 13 okt 2009, 14:05

Titta också på Compis 28. Eller varför inte en Ballad? Det finns flera som varit till salu för under 200 000 i år.

malti
Trogen medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 05 okt 2009, 14:22
Ort: ...det skifter alt for tit...

Re: Hjælp til bådskøb

Inlägg av malti » tis 13 okt 2009, 16:06

Tylö sun skrev:Titta också på Compis 28. Eller varför inte en Ballad? Det finns flera som varit till salu för under 200 000 i år.
'
Tak for tipset. Denne Ballad synes jeg ikke om - de er også alle lidt ældre endnu, og jeg ville helst have en båd fra firserne.
Men jeg har kigget på Compis 28, som ser ret godt ud - dog er hecket lidt mærkeligt formet - det er godt nok
smuk, men jeg tvivler lidt om man godt kan sidde der og styre båden i hård vejr... men det skal vel prøves.
Compis 33 er meget pænere forresten, men det er nok en anden klasse....

En ting - jeg elsker jolle-sejlads og vil gerne kunne sidde på siden for at styre - sådan lige som i en jolle - og det kan åbenbart ikke lade sig gøre i
mange af disse små kølbåde, eller i hvert fald bliver det ikke særlig hyggelig efter nogle timer... sådan blev jeg også fortalt om NF:en.

Tylö sun
Platinamedlem
Inlägg: 141
Blev medlem: lör 30 jun 2007, 09:56
Ort: Halmstad

Re: Hjælp til bådskøb

Inlägg av Tylö sun » tis 13 okt 2009, 16:12

OK att du inte tycker om Ballad, men är du negativ på grund av åldern, ska du veta att det finns Ballader som tillverkades även en bit in på 80-talet. Faktiskt tillverkades de i Danmark! :)

Kan du inte få tag i en Bandholm 27:a (jag gissar att du bor i Danmark)? Det verkar också vara en fin båt.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Hjælp til bådskøb

Inlägg av stangen » ons 14 okt 2009, 08:24

Det är helt sant att det inte är helt lätt att sitta på kanten och styra sin NF. Jag gör det inte - mest beroende på att mitt mantåg sitter ivägen.
Många NF:ar har fixat detta och satt upp band plus gummichord från den aktersta mantågsstöttan. En ganska enkel åtgärd - tänkte att det skulle bli ett av mina projekt i vår.

Både Compis och Ballad är av äldre design, IOR. Goda utrymmen inuti, liten sittbrunn (mini om man jämför med NF), och stort försegel som skall baxas runt i varje stagvändning. Ballad seglar bra i hårdvind. Compis mer 'familjebetonad'.

Väljer du segling blir det en NF. Vill du bo bra blir det en Ballad eller Compis kanske.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

malti
Trogen medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 05 okt 2009, 14:22
Ort: ...det skifter alt for tit...

Re: Hjælp til bådskøb

Inlägg av malti » ons 14 okt 2009, 08:31

Tylö sun skrev:OK att du inte tycker om Ballad, men är du negativ på grund av åldern, ska du veta att det finns Ballader som tillverkades även en bit in på 80-talet. Faktiskt tillverkades de i Danmark! :)

Kan du inte få tag i en Bandholm 27:a (jag gissar att du bor i Danmark)? Det verkar också vara en fin båt.
Det ved jeg godt, men en Bandholm 27 koster meget mere - der er flere til salg i Tyskland (til omkring 20.000 - 23.000 EUR), men så kan jeg lige så godt
købe en Cumulus eller en Fenix...

Jeg har "forelsket mig" lidt i en båd som denne Trio 80 - den er ca en halv meter kortere, dog virker den være ret stabil og sødygtig (fx har den en gennemgående mast, som jeg godt kan lide) - og pga prisen ville jeg have råd til lidt ekstraudstyr til... så mon ikke denne størrelse er nok?!

Er der nogen der har erfaring med denne slags både - helst udenfor skærgården ?
Mine egne planer er at sejle størstendels østersøen, men også i den tyske/nederlandske del af nordsøen (for det første), og der har man jo "rigtige bølger".

malti
Trogen medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 05 okt 2009, 14:22
Ort: ...det skifter alt for tit...

Re: Hjælp til bådskøb

Inlägg av malti » ons 14 okt 2009, 08:48

... et spørgsmål jeg har: nogle af bådene på min favoritliste har roderet liggende udenpå. Jeg har aldrig selv sejlet med sådan en konstruktion, så
er der nogen der kan kommentere om det er en fordel eller snarere det modsatte?
Compis og Cumulus har det, også NF, men Trio ikke, Maxi ikke...

Hvad jeg selv tænker mig er, at det ser ikke virkelig godt ud, vilket dog ikke er så vigtig, men hvad så med stabiliteten og når man backer? Eller er det en fordel fordi man har mere plads i båden og kan nemmere komme til at reparere det hvis
det behøves... ?

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Hjælp til bådskøb

Inlägg av stangen » ons 14 okt 2009, 10:00

malti skrev: er der nogen der kan kommentere om det er en fordel eller snarere det modsatte?
Compis og Cumulus har det, også NF, men Trio ikke, Maxi ikke...
Utanpåliggande roder blir oftare en vekare konstruktion. Det blir stora krafter på två punkter (upetill och nertill). Det är en svag punkt på NF och tex Express vet jag. Hur Cumulus och Compis konstruktion håller vet jag inte.
Men jag skulle inte vilja vara utan det. Det var Paul Elvström som var drivande för att NF skulle få utanpåliggande roder och det bidrar starkt till den bra manöverdugligheten och de roliga seglingsegenskaperna. Både i hamn, men också under segel.
Jag har ett roderlås som förhindrar att rodret knäcker till under backande för motor.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Hjælp til bådskøb

Inlägg av Mats Brage » ons 14 okt 2009, 19:33

Hej,

Både Cumulus och Cirrus har haft, i varierande grad, problem med "skummande roder. Många (troligen de flesta) har redan bytt sina roder till bättre konstruktioner.

Vill passa på att slå ett slag för en mindre välseglande båt - Accent, som jag tycker ofta glöms bort av välseglande mindre båtar, och som jag betraktar som sjövärdig - visst ståhöjd är ju inte något man får med i paketet, men prislappen är betydligt mindre så det finns gott med medlen kvar till renoveringar och segelbyte.

/Mats
Scanner 391 nr 142

Tylö sun
Platinamedlem
Inlägg: 141
Blev medlem: lör 30 jun 2007, 09:56
Ort: Halmstad

Re: Hjælp til bådskøb

Inlägg av Tylö sun » ons 14 okt 2009, 19:49

stangen skrev:Både Compis och Ballad är av äldre design, IOR. Goda utrymmen inuti, liten sittbrunn (mini om man jämför med NF), och stort försegel som skall baxas runt i varje stagvändning. Ballad seglar bra i hårdvind. Compis mer 'familjebetonad'.
Både Ballad och i synnerhet Compis anses ju ha stora sittbrunnar för båtstorleken. Jag har ännu inte varit ombord på en NF men har hört att sittbrunnen ansetts ha bra volym. Men att sittbrunnen verkligen är ännu större än på Ballad och Compis tycker jag låter mastigt.

Fördelen med stora försegel som man får på en mastheadriggad båt är att man ofta slipper en bom som sveper i axelhöjd över sittbrunnen, eftersom storseglets yta blir motsvarande mindre. Jag vet att många renläriga seglare häpnar inför en sådan uppfattning, men för familjesegling kan det vara relevant.

Ändå finns såväl Ballad som Compis och NF med på listan över tänkbara byt-upp-båtar för mig. Lite beroende på dagsformen rörande vad jag vill ha. :)

malti
Trogen medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 05 okt 2009, 14:22
Ort: ...det skifter alt for tit...

Re: Hjælp til bådskøb

Inlägg av malti » tor 15 okt 2009, 09:26

Mats Brage skrev: Vill passa på att slå ett slag för en mindre välseglande båt - Accent, som jag tycker ofta glöms bort av välseglande mindre båtar, och som jag betraktar som sjövärdig - visst ståhöjd är ju inte något man får med i paketet, men prislappen är betydligt mindre så det finns gott med medlen kvar till renoveringar och segelbyte.
Jeg har læst meget om de gode sejlegenskaber af Accent, og det var faktisk en af de første både jeg tænkte om. Hvis båden kunne fås ca en halv meter længre.... egentlig ville jeg helst blive i denne prisklasse for det første... så ryger desværre NF og Fenix fra listen, men jeg har endnu ikke besluttet mig helt.

Når man sammenligner Accent:en med Trio 80, så ligner de hinanden meget i størrelsen og sejlegenskaberne, dog er forskellen at Trio har en gennemgående mast, som sikkert er et argument for stabilitetet i hård sø. Tilmed har jeg hørt (af en Trio-egner...) at byggekvaliteten er meget bedre i Trio bådene. De er godt nok ca 50% dyrere og der findes ikke så mange at vælge imellem, men hvad så med argumentet med masten?

Hvad er der forresten at sige til byggekvaliteten af en Compis 28? Det er jo en alternative for mig, da det koster ikke så meget mere og er lidt større.

Med tanken på ensamsejlads er de vel alle tre ok?!

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Hjælp til bådskøb

Inlägg av peterh » tor 15 okt 2009, 12:40

Jag har haft en accent så den kan jag uttala mig om :-)

Accent är extremt manövrerbar, speciellt vid motormanöver, styr utmärkt även vid backning.
Den saknar babystag, så genuan hindras inte vid slag
Men autopilot är den lätt att sätta och fälla segel ensam. Utan autopilot blir det
trickigt då den svänger väldigt snabbt ..

När man seglar går den förbi det mesta. Bra fart i lätt bind, tål kraftig vind men
blir lovgirig.

Rigg finns i några olika utförande, jag hade "gullmar", en tillverkare som försvunnit :-(

En svaghet är lagerbocken för propelleraxeln, den kan släppa i laminatet och börja flexa. Är
relativt billigt att åtgärda.

Invändigt roder med bussningar i nylon ( finns att köpa via svenska accent-klubben)

Byggkvaliteten har jag inga invändningar emot.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Skriv svar