Lombardini - överteknologisk?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: Lombardini - överteknologisk?

Inlägg av HR312 » tis 13 okt 2009, 07:33

Bra tips genomgående! Tack!

Re Eilean: Tack! Jag ska undersöka detta. Vill såklart i första hand behålla VP2003:an eftersom den går utan anmärkning.

RE Mats Brage: Motorns modell? Vad blev totalkostnaden (inklusive installation)?
Henric D

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lombardini - överteknologisk?

Inlägg av Eilean » tis 13 okt 2009, 08:19

peterh skrev: Läste att volvo's 2003T hade en oljekylare i aluminium !!
Och det sitter såväl motorolje, backslagsolje och vattenkylare i aluminium, utan anoder, på min Perkins, från 1977, drygt 5000 timmar. 32 år torde vara bevis nog för att det fungerar bra.
Och på min förra båt, en Ford från 1980, drygt 4000 tim när jag sålde henne.
Aluminiumhuset är naturligtvis inte i kontakt med sjövattnet, det cirkulerar genom de invändiga rören. Aluminiuet kommer endast i kontakt med den glykolblandade färskvattendelen, respektive motor- och backslagsoljan. Och jag är rätt övertygad om att det är likadant på motorer av andra fabrikat med aluminiumdelar.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Lombardini - överteknologisk?

Inlägg av T » tis 13 okt 2009, 15:31

Jag bytte till en Lombardini 1003M med drev för kanske 5 år sen. Tidigare satt där en MD7A med 110-drev. Att det fanns en möjlighet att koppla ihop en sprillans ny motor (av annat fabrikat) med ett 25 år gammalt drev, var en tanke som aldrig slog mig. Att det blev en Lombardini var kanske lite av en slump men det faktum att den var ca 30000 kr billigare än Volvo och Yanmar, var nog mest avgörande.
Nu har den gått runt 500 timmar och jag har aldrig tänkt en tanke om vare sig aluminium eller kamremmar. Finns det nån som har några konkreta exempel på problem i sammanhanget? Alltså verkliga, inte förmodade...
Vad gäller service så finns numera rätt många ställen i landet som kan Lombardini och behöver man hjälp per telefon är Rodahl nästan generande trevliga och hjälpsamma.
Kompletta reservdelslager finns i Sverige, jag tror att det faktiskt finns på två ställen. Beställer man av Rodahl har man det på posten nästa dag, mot faktura.
Volvos närmsta kompletta lager finns i Nederländerna och Yanmars i Tyskland. Kan vara bra att veta.

Men vad som menas med överteknologisk i sammanhanget begriper jag inte. Är det det faktum att det är en motor som är konstruerad i nutid istället för i historisk tid? För en teknisk idiot som mej innebar i så fall överteknologin att det mest bara var att få den på plats och köra igång... Det var lite plastning av motorbädd förstås. Volvobädden hade iofs funkat men jag ville ha en ny när det ändå följde med. Reglage från MD7an och annat passade till Lombardinin med.

:o
/T

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Lombardini - överteknologisk?

Inlägg av peterh » tis 13 okt 2009, 16:27

Eilean skrev:
peterh skrev: Läste att volvo's 2003T hade en oljekylare i aluminium !!
Och det sitter såväl motorolje, backslagsolje och vattenkylare i aluminium, utan anoder, på min Perkins, från 1977, drygt 5000 timmar. 32 år torde vara bevis nog för att det fungerar bra.
Och på min förra båt, en Ford från 1980, drygt 4000 tim när jag sålde henne.
Aluminiumhuset är naturligtvis inte i kontakt med sjövattnet, det cirkulerar genom de invändiga rören. Aluminiuet kommer endast i kontakt med den glykolblandade färskvattendelen, respektive motor- och backslagsoljan. Och jag är rätt övertygad om att det är likadant på motorer av andra fabrikat med aluminiumdelar.
Aluminium finns av många slag, billigt och dyrt.
Men förekomsten av annat än brons/gjutjärn/plast i korrotionsutsatta detaljer är en varningssignal. Och att
de bara utsätts för glykolblandat färksvatten är ingen garanti( fler än en motor har fått kylvattnet utspätt
av saltvatten utan att ägaren märkt det )

T.ex. borde undevattensdelen av dreven vara gjorda i annat material, aluminium som används ( och det är inte den
sämsta sorten som används) riktigt försvinner. Och inte blir det bättre av att man blandar material
i anslutning till det ( bronspropeller, stålaxel + zinkanoder). Dessutom målar somliga med kopparhaltig färg.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Lombardini - överteknologisk?

Inlägg av Anders S » tis 13 okt 2009, 18:12

T skrev:Nu har den gått runt 500 timmar och jag har aldrig tänkt en tanke om vare sig aluminium eller kamremmar. Finns det nån som har några konkreta exempel på problem i sammanhanget? Alltså verkliga, inte förmodade...
Ja, när det gäller kamrem och vad som händer om den går av finns det gott om exempel, från bilvärlden. Problemet där har varit att livslängden på remmen är så svårbedömd. Jag anser inte att det är ett problem, men väl en servicepunkt som är lätt att glömma bort om man är van vid "vanliga" båtmotorer. Att man sedan i en segelbåt kanske samlar ett par hundra timmar i drift på remmen innan den skall bytas av ålder är en annan sak.
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Lombardini - överteknologisk?

Inlägg av Anders S » tis 13 okt 2009, 18:20

peterh skrev:... att de bara utsätts för glykolblandat färksvatten är ingen garanti( fler än en motor har fått kylvattnet utspätt
av saltvatten utan att ägaren märkt det )...
En korrekt placerad oljekylare i aluminium skall alltså kylas av motorns eget kylvatten, inte av råvattenkretsen. Annars är det att verkligen att tigga om bekymmer. Att oljekylaren växlar värme med kylvattnet är bra, då håller oljan en lagom temperatur. I sådana applikationer brukar man vid läckage få olja i kylvattnet, däremot. (Jag tror inte det är så i Lombardinimotorn, f. ö.)

Om hela motorn är i aluminium skall man heller absolut inte ha brons- eller mässing inblandat, fy bubblan. En tubvärmeväxlare i koppar eller brons är annars en utmärkt lösning, men då får man räkna med att det finns yttre oljeledningar, och det ville vi inte ha, ju. (Jag tycker IOFS inte att yttre oljeledningar är så farligt, om de är lätta att inspektera och byta).
Anders S

Sneseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 355
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 18:42
Ort: Skåne

Re: Lombardini - överteknologisk?

Inlägg av Sneseglarn » tis 13 okt 2009, 18:22

Anders S skrev:Ja, när det gäller kamrem och vad som händer om den går av finns det gott om exempel, från bilvärlden.
Det har du rätt i. Vissa kan bli väldigt trasiga (om ventil och kolv krockar) - andra stannar bara (om ventilen och kolven inte kan nå varandra).

Nån som vet hur det förhåller sig med Lombardini?

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Lombardini - överteknologisk?

Inlägg av peterh » tis 13 okt 2009, 18:33

Sneseglarn skrev:
Anders S skrev:Ja, när det gäller kamrem och vad som händer om den går av finns det gott om exempel, från bilvärlden.
Det har du rätt i. Vissa kan bli väldigt trasiga (om ventil och kolv krockar) - andra stannar bara (om ventilen och kolven inte kan nå varandra).

Nån som vet hur det förhåller sig med Lombardini?
För dieselmotorer i allmänhet så slår kolven i ventilerna.
Jag är faktiskt inte medveten om någon 4-taktsdiesel där detta inte händer vid brott på kamdriften.
( jo, faktiskt, RICARDO gjorde slidstyrda dieslar på 30-40 talet. En flygmotor jag tror det var wright whirlpool
byggdes även på detta concept med stor framgång. Men slidstyrning är för dyrt och klibbigt :-)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Tage
Trogen medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 19 aug 2006, 10:28

Re: Lombardini - överteknologisk?

Inlägg av Tage » tis 13 okt 2009, 21:49

Det var mycket prat från vissa om "överteknologiskt" när det gäller Lombardinimotorn! Resonerar ni likadant om motorerna i era bilar. I så fall kan man förmoda att kamremsbelackararna alla fortfarande åker Volvo PV eller Volvo Amazon, är det så? Om inte så kan jag förmoda att ni med föreskrivna intervall byter ut kamremmarna på era bilar, jag gör idet i alla fall på min bil och det är inga som helst konstigheter med denna procedur, billigt och enkelt.
Var är det för påstående om elektroniska styrningar till denna motor? Jag har själv en trecylindrig Lombardini i min båt sedan 5 år och kan bara konstatera att den har 3 mekaniska insprutningspumpar som drivs direkt via kamaxeln, samt en mekanisk sugpump som för fram bränslet till dessa pumpar, vad är problemet?
Jag kan varmt rekommendera denna motor som inte har krånglat vid ett enda tillfälle under 5 års regelbundet användande. Jämn och fin gång utan vibrationer, ju mer varv desto tystare och jämnare går den. Denna motor är dessutom till skillnad från de flesta andra fabrikat inte som grund tillverkad för att sitta i mindre trädgårdstraktorer eller liknande och i efterhand marinkonverterad (och målad). Lombardinin är från början konstruerad för marina miljöer med de rätta kombinationerna av metaller. Den som orkar att läsa på om detta innan "tyckandet" sätts igång kan konstatera att detta är ett faktum.

Tack för inlägget!
/Tage
Najad 360
Nr. 129

ALm
Platinamedlem
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 20 apr 2008, 09:42

Re: Lombardini - överteknologisk?

Inlägg av ALm » tis 13 okt 2009, 22:18

Det låter ju bra. Hur byter man kamremmen i Lombardinin? Måste man lyfta ut motorn först? I de flesta segelbåtar är ju motorrummet trångt.
/ALm

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Lombardini - överteknologisk?

Inlägg av Anders S » ons 14 okt 2009, 07:07

Som sagt, att byta kamrem är numera ytterst vanligt på bilar, och en av de viktiga sakerna att kolla när man äger (servar) eller köper (är remmen bytt?) bil. På båtmotorer är det inte lika vanligt eller etablerat. Den som byter till en sådan motor i sin båt skall naturligtvis göra en bedömning ifall det går att byta kamrem med motorn kvar i båten och vilka specialverktyg (om några) som i så fall behövs. Lombardini lovar 2500 timmar mellan bytena, men det betyder garanterat inte att man kan vänta 20 år om man kör 125 timmar/år. Extra krydda: Om man byter rem byter man till en statistiskt säkrare (osliten!) komponent, men till ett oprövat exemplar som kan ha en defekt. Kamremmen är en "vinn-eller-försvinn"-komponent, den får inte gå av... Det är ett argument för att låta en auktoriserad firma göra just det jobbet, om man kan få garanti som täcker motorskador OM den nya remmen brister.

Historiskt har små marinmotorer varit byggda för att kylas med råvatten (sjövatten), och detta är helt olämpligt att göra med en modern aluminiummotor. Nu är detta inte något problem eftersom moderna motorer också har värmeväxlare och färskvattenkylning. I en alumotor, precis som i en järnmotor skall man byta kylvätska med 24-36 månaders mellanrum, därför att kylvätskan skyddar mot korrosion och buffrar kylvätskan så den inte kan bli en elektrolyt. Har man ett gjutjärnsblock och ett aluminiumtopplock, ventilstyrningar i brons, ventiler i stål, tuberna i värmeväxlaren är i mässing etc, så har man också metallblandningar som kan ställa till det. Här har Lombardini naturligtvis samma problem som alla andra.
Anders S

Sneseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 355
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 18:42
Ort: Skåne

Re: Lombardini - överteknologisk?

Inlägg av Sneseglarn » ons 14 okt 2009, 08:04

Tage skrev:Det var mycket prat från vissa om "överteknologiskt" när det gäller Lombardinimotorn! Resonerar ni likadant om motorerna i era bilar. I så fall kan man förmoda att kamremsbelackararna alla fortfarande åker Volvo PV eller Volvo Amazon, är det så?
Det här inlägget förstår jag inte. Jag kan mycket väl tänka mig en Lombardini pga låg vikt och påstådd jämn tyst gång. Men det medföljer några upplevda nackdelar som diskuteras i den här tråden. Remmen (med dess nödvändiga byten) är en sådan nackdel. Känslan av osäkerhet oavsett om den byts aldrig så rigoröst gillar jag inte.
Tage skrev:Om inte så kan jag förmoda att ni med föreskrivna intervall byter ut kamremmarna på era bilar, jag gör idet i alla fall på min bil och det är inga som helst konstigheter med denna procedur, billigt och enkelt.
Billigt och enkelt har det inte varit på mina bilar i allafall. Dyrt och enkelt om verkstan gör det. Billigt och krångligt om jag gör det själv. Lik förbannat gör jag det enligt plan.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lombardini - överteknologisk?

Inlägg av Eilean » ons 14 okt 2009, 08:30

Apropå jämförelsen med bilar - nu börjar en del biltillverkare göra nummer av att man inte har kamrem i vissa av sina modeller, bl.a BMW och Kia.
Vilket är glädjande för det är en ganska dyr historia att byta och fördelarna med rem är nog inga för konsumenten.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Lombardini - överteknologisk?

Inlägg av peterh » ons 14 okt 2009, 14:53

Tage skrev:Det var mycket prat från vissa om "överteknologiskt" när det gäller Lombardinimotorn! Resonerar ni likadant om motorerna i era bilar. I så fall kan man förmoda att kamremsbelackararna alla fortfarande åker Volvo PV eller Volvo Amazon, är det så? Om inte så kan jag förmoda att ni med föreskrivna intervall byter ut kamremmarna på era bilar, jag gör idet i alla fall på min bil och det är inga som helst konstigheter med denna procedur, billigt och enkelt.
Var är det för påstående om elektroniska styrningar till denna motor? Jag har själv en trecylindrig Lombardini i min båt sedan 5 år och kan bara konstatera att den har 3 mekaniska insprutningspumpar som drivs direkt via kamaxeln, samt en mekanisk sugpump som för fram bränslet till dessa pumpar, vad är problemet?
Jag kan varmt rekommendera denna motor som inte har krånglat vid ett enda tillfälle under 5 års regelbundet användande. Jämn och fin gång utan vibrationer, ju mer varv desto tystare och jämnare går den. Denna motor är dessutom till skillnad från de flesta andra fabrikat inte som grund tillverkad för att sitta i mindre trädgårdstraktorer eller liknande och i efterhand marinkonverterad (och målad). Lombardinin är från början konstruerad för marina miljöer med de rätta kombinationerna av metaller. Den som orkar att läsa på om detta innan "tyckandet" sätts igång kan konstatera att detta är ett faktum.

Tack för inlägget!
/Tage
Varken mina saab-ar ellen min nuvarande prius har rem. Jag har haft volvo/VW med rem och den höll(fast den
byttes till stora kostnader). Och vid framtida byte kommer avsaknaden av rem att vara en viktig punkt.
( fast det finns andra viktigare punkter t.ex. stötfångare värda namnet, rena strålkastare, takhöjd och andra parametrar)

Kamrem är en återvändsgränd i motorkonstruktion, ett sätt att flytta över kostader från tillverkaren till brukare. Men
det blir ingen billigare totalkostnad för brukaren. Jag skulle vilja säga: Gör om, gör Rätt!
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Lars L
Platinamedlem
Inlägg: 145
Blev medlem: tis 28 apr 2009, 15:03

Re: Lombardini - överteknologisk?

Inlägg av Lars L » ons 14 okt 2009, 15:46

Tage skrev:Denna motor är dessutom till skillnad från de flesta andra fabrikat inte som grund tillverkad för att sitta i mindre trädgårdstraktorer eller liknande och i efterhand marinkonverterad (och målad). Lombardinin är från början konstruerad för marina miljöer med de rätta kombinationerna av metaller. Den som orkar att läsa på om detta innan "tyckandet" sätts igång kan konstatera att detta är ett faktum.

Tack för inlägget!
/Tage
Lombardini är en industrimotor som konverteras av Marin Lombardini. Eller IVECO.
Källa: http://www.marieholm20.com/ideas/motor/ ... rdini.html
När jag köpte min IVECO/Lombardin motor, krävde jag en verkstadshandbok, den fanns bara till "stationär" varianten = industrimotor.
8) Jag är efter 9 år mycket nöjd med min marin konverterademotorn (utan kamrem).

Kamremmen sitter bakom den svarta plastkåpan på motorns framsida.
Kamremmen ska bytas efter 2500 timmars drift.
Enligt Rodahls marin som säljer motorerna i Sverige är det enkelt att byta kamremmen själv.
Senast redigerad av 1 Lars L, redigerad totalt 0 gånger.

Skriv svar