Lombardini - överteknologisk?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
HR312
Diamantmedlem

Lombardini - överteknologisk?

Inlägg av HR312 » mån 12 okt 2009, 07:48

Sedan en tid går jag och funderar över vad som händer den dag då splines (överföringen drev/motor) är så slitna att ny axel monteras på min VP 2003. Enligt uppgift skulle detta kosta ca 30 000 kr (hört kostnader på VP verksatd som indikerar att det kunde uppgå till 40 000 kr!!!) då hela motorn måste rivas. Motorn fungerar utan anmärkning. Vid manchettbytet/gummibälgsbytet år 2008 tog jag isär drevet och motorn och dessvärre var axeln inte tillräckligt smörjd med påföljda att slitaget på splinesen var rätt stort tyckte jag.

Självklart kan man köra till den dag då propellern slutar driva båten. Men det känns som ett mindre lockande alternativ då man nog måste räkna med att detta sker när motorn behövs som mest.

Att lägga ut en kostnad på 30-40 000 kr på en 25 år gammal motor när en nyinstallerad motor kan gå på ca 80 000 kr känns inte påfallande attraktivt. Allt annat på motorn är ju fortfarande 25 år.

Så funderingarna på ett motorbyte har växt alltmer och det är framförallt Lombardini som väckt mitt intresse pga. modern konstruktion, vikt och gångkultur. Men nu har jag hört flera som beklagat sig över dessa motorer är "överelektrifierade" och att detta påverkar driftsäkerheten. En undran är om Lombardini skiljer ut sig från andra nya motorer i detta avseende (kina-dieslar är inte aktuella).? Finns det några nya motorer sin inte är "överelektrifierade"? Volvos problem med D1-serien är ju välkända. Erfarenheter eller synpunkter i största allmänhet?
Henric D

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Lombardini - överteknologisk?

Inlägg av Eilean » mån 12 okt 2009, 08:11

Stickspår...

Men om splinesarna (vad f-n heter 'splines' i plural på swengelska?) ännu är hela fanns det i alla fall förr någon slags konverterings/reparationssats som inte kostade särskilt mycket och som löste problemet. Men jag tror att det inte var VP som tillverkade den delen utan något annat företag, troligen i England när några stora brittiska charterflottor fick problem med splines på alla sina relativt nya VP-motorer.

Lombardini - vad vet jag som amatör egentligen?
Men tycker gör jag ju, så om jag skulle byta motor skulle det inte bli en sådan. jag är inte särskilt förtjust i kamremmar. Nu när bilindustrin numera börjar ha frånvaron av rem som säljargument - skall man ha en sådan i båtens sämre driftsmiljö istället? Nej, jag skulle satsa på någon av gänget som utnyttjar Kubota eller möjligen Mitsubishis industrimotorer. Och inte VP, de har klassat ut sig för länge sedan, inte minst med hanteringen av splinsen. Beta eller Nanni är mina favoriter, Solé tycks funka fint. Yanmar? Tja, jag har visserligen goda erfarenheter, även ryktet. Men är de lika mycket bättre som priset är högre?

Janne23
Guldmedlem

Inlägg av Janne23 » mån 12 okt 2009, 08:41

Jag bytte från MD5B till Vetus M2.C5 ( 11 bhp vid 3000 rpm ) med adapter för segelbåtsdrev för 3 år sedan. Denna motor är en Mitsubishi i grunden. Ingen kamrem, inget aluminium i block och/eller topp tror jag iaf. och ingen elektronik heller vad jag vet.

Länk till en filmsnutt som visar moton under drift

http://www.youtube.com/watch?v=rHfdkD8iLw4

Övriga argument för att det blev just denna motor är att momentetkurvan var ganska lika upp till maxvarv för den gamla motorn så jag har inte behövt byta propeller.

Motorn var också hyfsat billig och de flesta anslutningar ( utom +12V till startmotor ) satt på rätt ställe.

Jämfört med MD5:an är det dock svårt ( trångt ) att nå oljefilter och oljesticka.

HR312
Diamantmedlem

Inlägg av HR312 » mån 12 okt 2009, 14:25

Re Eilean: Kostnadsuppgifterna härrör från VP-verkstad. Om det finns några uppgifter var man kan få tag i en reparationssats tas dessa tacksamt emot. Enligt Vp-snubben var det enda att göra att riva ner motron och sätta dit en ny axel. Förvånade mig inte att de begärde 30-40 000 kr för detta; man har ju vant sig vid tänligen högt kostnadsläge. Köpte förra året luckan till vattenpumpen (som impellern sitter innanför) och den ville VP ha 1500 kr för. Alla med VP-motorer har nog sina egna favoriter och min är den lilla röda plastpluppen i centrum av gasreglaget. En synnerligen liten plastbit för 50 spänn.

Om jag måste lägga 30-40 000 kr på min gamla diesel får det nog bli ett byte.

Kubota-baserade dieslar är jag också interesserade av. Kanske har jag tänkt fel...Även Mitsubishi-dieslarna är såklart intressanta: Hur är det med tillgången till reservdelar. Någon som vet?
Henric D

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » mån 12 okt 2009, 16:11

HR312 skrev:Sedan en tid går jag och funderar över vad som händer den dag då splines (överföringen drev/motor) är så slitna att ny axel monteras på min VP 2003. Enligt uppgift skulle detta kosta ca 30 000 kr (hört kostnader på VP verksatd som indikerar att det kunde uppgå till 40 000 kr!!!) då hela motorn måste rivas. Motorn fungerar utan anmärkning. Vid manchettbytet/gummibälgsbytet år 2008 tog jag isär drevet och motorn och dessvärre var axeln inte tillräckligt smörjd med påföljda att slitaget på splinesen var rätt stort tyckte jag.

Självklart kan man köra till den dag då propellern slutar driva båten. Men det känns som ett mindre lockande alternativ då man nog måste räkna med att detta sker när motorn behövs som mest.

Att lägga ut en kostnad på 30-40 000 kr på en 25 år gammal motor när en nyinstallerad motor kan gå på ca 80 000 kr känns inte påfallande attraktivt. Allt annat på motorn är ju fortfarande 25 år.

Så funderingarna på ett motorbyte har växt alltmer och det är framförallt Lombardini som väckt mitt intresse pga. modern konstruktion, vikt och gångkultur. Men nu har jag hört flera som beklagat sig över dessa motorer är "överelektrifierade" och att detta påverkar driftsäkerheten. En undran är om Lombardini skiljer ut sig från andra nya motorer i detta avseende (kina-dieslar är inte aktuella).? Finns det några nya motorer sin inte är "överelektrifierade"? Volvos problem med D1-serien är ju välkända. Erfarenheter eller synpunkter i största allmänhet?
Man kan ju börja med att sätta upp en lista på önskvärda och icke önskvärda egenskaper och sedan
ge motorrepresentanten listan

Som punkter att ta upp ( fyll gärna på) :
en motor skall :
- kunna startas och köras oberoende av elektriska komponenter ( efter t.ex. åska eller dränkning)
- kunna köras även om någonting larmar ( dvs inga tvingande stopp).
- kunna luftas enkelt, gärna enbart genom att köra startmotorn
- om den har "elektriskt stopp" möjlighet att plocka bort så motorn kan startas öven vid elbortfall.
- ska ha gnistfri generator av viss capacitet
- den ska få plats på alla ledder i befindligt motorrum
( man kan ha önskemål om att det skall ha adapter till befintligt drev om man vill behålla det. Alt
kan man få ett attratktivt prois på nytt drev. Jmf även om befintlig propeller kan behållas)
- ( för den som så önskar ) om den skall sända motorinformation via nmea
- ha en lokal servicerepresentant

och den skall ej :
- ha kamrem av plast och
- ännu värre, sagda kamrem dessutom driver hjälpaggregat t.ex. vattenpump
- ha överdådigt komplicerade och långa kilremmar
- vara beroende av startspärr tjuvlarm eller instrumentpanel för att kunna köras åtminstånde i "limp-home läge"
- ha yttre oljeledningar i gummi eller plastslangar
- vara tyngre än xx kg
-

Din lista är naturligtvis annorlunda men det skadar inte att tänka igenom vad du egentligen vill ha.

man kan dessutom ha extra önskemål som :
- möjlighet att veva igång, detta kräver då möjlighet att starta utan el
-
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » mån 12 okt 2009, 16:40

Det var alltså ett stort rabalder i brittisk båtpress (slutet av 90-talet?) om VP och splines. Det var alltså ganska nya motorer som satt i charterbåtar där splinsen la av efter kort tid men utanför garantitid. Någon charterbolag stämde t.o.m VP tror jag. VP-s lösning då var samma som du fått.

Men något annat företag i England tog fram en lösning (hur den såg ut vet jag inte) som var billig, enkel att montera (motor och backslag behövde naturligtvis delas) och som botade problemen under förutsättning att splines på utgående axel ännu var ok. Och jag vet att den fungerade, många köpte och var nöjda.
Tidningarna detta stod i är slängda för länge sedan så mitt enda tips är frenetiskt googlande med engelska termer, det borde ge något. Eller kanske ännu hellre, ställ en fråga på PBO eller YM-s forum på www.ybw.com. Du får säkert svar.

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » mån 12 okt 2009, 17:17

Jag hittade en länk:

http://www.ybw.com/forums/showthread.php?t=139828

och det verkar ju inte vara axeln i motorn utan en mindre del fastsatt på svänghjulet..
( samma site har nog referenser till 3-partarens fix im man söker lite mera)

120cara
Silvermedlem

Inlägg av 120cara » mån 12 okt 2009, 18:51

Jag köpte till min 2002:a en övergång mellan drev och svänghjul av Drevia. Dom har en stötdämpand övergång som monteras på svänghjulet som sedan drevets axel går in i.
Det är också mycket viktigt att tomgången är låg för att skydda drevet. Har man otur och kör sönder axeln, finns tydligen ett företag i England som tillverkar en modifierad axel till drevet och motsvarade honkoppling till svänghjulet.
I min förra båt monterade jag en Vetus 16 hk på vp110 drev som jag var väldigt nöjd med. Gick tyst och vibrationsfritt, och under min tid aldrig ett krångel. Den är helt byggd i järn, och en enkel konstruktion. Negativ var att det kunde ta ett bra tag att få hem filter och servicedetaljer, men det kanske har blivit bättre.

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem

Inlägg av Besqua » mån 12 okt 2009, 20:04

Kollade på Lombardinis hemsida, som jag förstod det så är deras 13 hästars maskin helt i aluminium,
bra för vikten, men personligen vill jag ha rejäla grejor i båten, inte nu sagt att aluminium inte är rejält
men på sin rätta plats, masten tex, sen att slippa kamrem är ett stort plus, jag skulle nog satsa på Vetus eller Sole
kanske finns det fler rejäla små dieslar.
Sen kan man undra hur det kan komma sej att dessa maskiner är så dyra, stora serier men ändå?
Vad ändras på för marint användande mer än sötvattenkylningen genom växlare och kanske lite mer skvalpplåtar
i tråget? Generatorn nat, men sen? :?:
Har jag bråttom tar jag bilen

cruisaren
Diamantmedlem

Inlägg av cruisaren » mån 12 okt 2009, 20:39

Överteknoligisk? Tja det beror väl på vad man har för preferenser...
Om vi börjar med gångkultur och prestanda kontra vikt så är den nog det bästa man kan välja idag. Vi satte, som jag nämnt i ett tidigare trådar, in en LDW1404 (40 hkr, 4cyl) med segelbåtsdrev i vår 6,5 tons OE36:a 2005. Skillnaden mot den ursprungliga MD11:an med 23 hkr blev förstås gigantisk. Tyst, rökfri, och med ett våldsamt vrid vid hamnmanövrar och oceaner av kapacitet mot vinden, 167 kilo mot tidigare 243. 15-17m/s i snoken och 6 knop inga problem. Enda negativa jag har att säga är att den är lite "rå" på tomgång, men när man väl fått i växlen går den som en symaskin.
En bekant satte samtidigt in en likadan i sin omega42 (men med rak axel) och är också lika nöjd.

Återförsäljare och därmed reservdelar finns att få tag på lite varstans, kontakta generalagenten http://www.rodahl.se

När det gäller högteknologi kan man naturligtvis har synpunkter på kamrem etc. Min tro och filosofi är dock att man om man köper en ny 100-tusenkronorspryl får behandla den efter sitt värde. Olje- och filter- och kamremsbyten tec. efter boken är naturligtvis en självklarhet, eller?

Det finns fiskare som kört sina lombardinis i 7000 timmar utan problem så (som vanligt) är det inte drifttiden som knäcker dieslarna, utan skötseln.
//Niklas S (nu med en MD2040 som gärna hade bytts ut mot en Lombis :o )

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 12 okt 2009, 20:47

Ovanpå en "vanlig" industrimotor sitter det vanligen ett backslag, en kombinerad värmeväxlare/avgassamlare ("avgaslimpa"), en råvattenpump, en avgaskrök med vatteninkastare, en uppsättning marininstrument, startlås med mera, en kabelstam, fyra monteringsfötter och litet övrigt byngel.

Har du frågat vad en lös motor kostar till din bil ?

Re Cruisaren och kamrem: Om man byter motor kan man ju lämpligen förvissa sig om att service är enkel att göra. Skulle kamrem och servicepunkter sitta "illa till" kan det ju vara något man tar med i beräkningen.

PeterH; den startapparat du skall ha på din åsksäkra, elbefriade motor är en livbåtsstart. De består av en fjädermotor och startar även litet större motorerer. När en vev inte går lämgre kan en sådan vara ett alternativ.
Anders S

Mats Brage
Diamantmedlem

Inlägg av Mats Brage » mån 12 okt 2009, 20:53

Hej,

Jag gick i samma tankar (och satte dem i verket) för något år sedan.

Mitt val stod mellan Lombardnin, Vetus, Yanmar, Solé och Volvo.

I mitt fall kunde jag ha drevet kvar, varför min investering blev lite lägre, och samtidigt föll Yanmar bort eftersom jag inte kunde återanvända S-drevet.

Kostnadsmässigt låg Yanmar och Volvo högst i pris, och när jag gjorde min rundringning och kontroll, fick jag inte känsaln av att det var vär mellanskillnaden (möjligen med något undantag för Yanmar)

Jag valde bort Lombardini dels pg a kamremen och dels på grund av att det var betydligt mer elektronik i den motorn än vad Vetus och Solé hade i sina. Dessutom var jag tveksam (utan något annat än känslomässiga skäl) till alu-motor.

Kvar blev Vetus och Sole, där jag valde med hjärtat (och lite med plånboken). Svaret jag fick från den lokala Solé installatören var betydligt bättre än för Vetus agent - (ytterliget personlig uppfattning - men för mig ack så viktig). Solén var lite billigare, men inte med större skillnad än om förhållandet varit det motsatta, hade jag gått på Vetus.

Båda dessa hade en fullständigt integrerad lösning för rak axel alt S-drev.

Jag är mycket nöjd med mitt val

Mats
Scanner 391 nr 142

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » mån 12 okt 2009, 22:13

Anders S skrev:Ovanpå en "vanlig" industrimotor sitter det vanligen ett backslag, en kombinerad
<snip>

PeterH; den startapparat du skall ha på din åsksäkra, elbefriade motor är en livbåtsstart. De består av en fjädermotor och startar även litet större motorerer. När en vev inte går lämgre kan en sådan vara ett alternativ.
för de mindre motorerna är startvev + dekompressions-manick fullt tillräcklig. OM det finns alltså.
För alla är möjligheten att "fulkoppla startmotorn" samtidigt som man kan manövrera bort eventuella
elektriska stop-solenoider värdefullt - då kan man starta med bara ett batteri + startkablar.
Själv har jag en nanni/kubota med elektrisk stop och har skamligt nog inte tagitreda på hur jag
kpplar bort elektriska stoppet. Men det kommer, lita på det.
( kan göra någon liten artikel om det är av allmänt intresse)

En annan sak att ta upp på kravlistan, vilket material är det i delar som kommer i kontakt med saltvatten ?
Läste att volvo's 2003T hade en oljekylare i aluminium !!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 13 okt 2009, 06:27

Om en marinmotor har en oljekylare i aluminium är det helt osannolikt att denna är i kontakt med saltvatten - den bör (av flera skäl) vara i kontakt med den inre kylkretsen - där finns det korrosionshämmare i kylvätskan.

Ett elstopp skall helst inte vara kopplat så att det krävs ström för att köra motorn, utan kopplat så att motorn stoppas med elektricitet (NO, "normally open", kan man säga). Då kan man vanligen också stoppa motorn genom att dra i stoppreglaget med handen. De flesta med mekaniskt stoppreglage lär sig ju tämligen snabbt att ställa tillbaka detta i "startläge" efter man stannat - i alla fall efter man försökt starta med stoppet ute. När (om) man går från mekanisk insprutning till elektrisk gäller inte de här frågorna, naturligtvis, då handlar det om hur motortillverkaren valt att göra.

Dekompressionsmanick är en "bra grej" även utan vev. I gränsfallslägen kan man "veva" med startmotorn om man lyfter dekompressionsspaken. Då varvar motorn som regel upp även om batteriet är mycket svagt, och så släpper man handtaget och hoppas på det bästa. Att veva igång tre- och fyrcylindriga dieslar är inte det lättaste, ens om det finns vev och denna är möjlig att arbeta med nere i ruffen. Tyvärr är dekompressionsanordning ganska ovanlig numera.

Problemet med startmotorer brukar inte så ofta handla om att elkablarna dit inte fungerar utan om att strömmen är slut, men då är ju startkablar och ett laddat batteri sannolikt lösningen. Det klassiska knepet brukar annars vara att sätta en mejsel mellan solenoidens manöverkontakter men det är inte så många startmotorer som har Bendixdrev numera. (Bendixdrev skruvar ut sig själva så att pinjongen kopplar mot drevet, solenoiden (manövermagnet) trycker ut pinjongen och kopplar in startmotorn). Om man har problem med solenoiden, startmotorkolen eller den mekaniska rörelsen i solenoid/motor (det kan man ha rätt plötsligt och utan förvarning om man haft saltvatten i startmotorn) är det inte så mycket att göra med den saken.

Kännetecken på båtmotorer (förr) brukade vara att de kunde ha två startmotorflänsar (den ena för en nödstartapparat) och att startmotorn var högt placerad, liksom generator/dynamo). Dagens utformning, det handlar om standard motorblock, är inte lika avpassad för båtbruk. Det det är inte mycket att göra åt den saken. Personligen skulle jag inte tveka att sätta i någon av de diskuterade motorerna - Lombardini är en utmärkt motor. Däremot bör man ju tänka igenom installationen och dra el och vatten på rätt sätt i motorrummet.
Anders S

Skriv svar