Åsikter om och regler för toatömning

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Åsikter och fakta om regler för toatömning

Inlägg av Maxi33 » ons 07 okt 2009, 18:28

Möe vatten...skrev Anders S. Helt riktigt, jag brukar fylla min hålltank på nolltid med denna rutin, när dess utlopp någon gång är stängt av hänsyn till grannarna.

Just för att slippa bakfylla, men hur går det då med att kunna vara ute flera dagar i sträck i badvänliga naturhamnar med törstig besättning varma sommardagar?
Frågan riktas till Anders S, Eilean och alla andra präktiga människor som drar sitt strå till stacken och obrottsligt håller sig i segellivet tills de kommer till en toalett som töms av kommunen.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Toalett

Inlägg av Anders S » ons 07 okt 2009, 18:46

Que? Du måste förväxla mig med någon präktig besserwisser (vem, jag?) som likt en flygande holländare seglar från hamn till hamn, efterhörande en tömningsanordning.

Jag (vi) tömmer saklöst på rimligt fritt vatten. Om vi ligger i gästhamn (sex dygn denna sommar) går vi förstås på hamnens toa i största möjliga utsträckning. (Plats för fyra till sex dygn i tankarna, beroende på om vi är två eller fler ombord).
Anders S

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Toalett

Inlägg av Maxi33 » ons 07 okt 2009, 19:00

Så kan det gå när man tror man är på Klotterplankhalvan, Anders S, och därför inte tar så noga på källforskningen utan bara klottrar.
Jag hade för mig att du hörde till de som rakt av påstår att de inte har några problem med att helt och hållet använda landinstallationer i sina segelliv, så som de tror att alla finska seglare gör efter att det blivit olagligt där att någonsin slå en drill i havet.
Kanske också Eilean gör det när han behöver, där han behöver...?

Men jag är säker på att jag läst inlägg av många som tror på laglydigheten i Finland. Någon?

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Toalett

Inlägg av Anders S » ons 07 okt 2009, 20:43

Maxi33 skrev:Jag hade för mig att du hörde till de som rakt av påstår att de inte har några problem med att helt och hållet använda landinstallationer i sina segelliv, så som de tror att alla finska seglare gör efter att det blivit olagligt där att någonsin slå en drill i havet.
Nej, men jag har sagt att när den dagen kommer kommer jag inte att på pin kiv undvika att använda tömningsstation om och när de blir vanliga.
Anders S

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Toalett

Inlägg av Maxi33 » tor 08 okt 2009, 07:37

Intressanta formuleringar i ditt svar, Anders S.

Dels antydningen att många (?) båtmänniskor avsiktligt sabbar för andra genom att de "på pin kiv" skulle tömma i havet även om annan möjlighet finns.
Dels att du skulle följa lagen om den kommer, men naturligtvis bara om du inte blev nödig när bara havet finns att tillgå, vilket ju då inte skulle vara på pin kiv.
Men det vore lika olagligt.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Toalett

Inlägg av Anders S » tor 08 okt 2009, 11:19

Maxi33 skrev:Intressanta formuleringar i ditt svar, Anders S.

Dels antydningen att många (?) båtmänniskor avsiktligt sabbar för andra genom att de "på pin kiv" skulle tömma i havet även om annan möjlighet finns.
Dels att du skulle följa lagen om den kommer, men naturligtvis bara om du inte blev nödig när bara havet finns att tillgå, vilket ju då inte skulle vara på pin kiv.
Men det vore lika olagligt.

MVH
Håkan
Det är väl ungefär där saken ligger: Även med tömningsstationer kommer det att finnas de som inte använder dem av olika skäl, och de skälen kan vara från rent nödtvång till bekvämlighet, kanske till och med för att man vill göra ett sk statement.

Idag har oerhört få båtar i praktiken någon möjlighet att tömma annat än i havet, och om/när möjligheterna i framtiden kommer att erbjudas tycker jag att man skall utnyttja dem. Ingen kommer heller att ertappa mig med att bryta mot lagen, om den nu kommer i en sträng skepnad.
Anders S

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Toalett

Inlägg av S-B A-son » tor 08 okt 2009, 12:06

Om det numer, sedan några månader, är E-coliförekomsten och andra bakterier alternativt mikroorganismer och virus i vattnet förorsakade av toa-avfall från fritidsbåtar som är det stora problemet vad gäller utsläpp, hur livsfarligt kommer det då inte att bli vid sugtömningsanläggningen?

mvh Sven-Barry

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Toalett

Inlägg av Maxi33 » tor 08 okt 2009, 19:41

"Idag har oerhört få båtar i praktiken någon möjlighet att tömma annat än i havet, och om/när möjligheterna i framtiden kommer att erbjudas tycker jag att man skall utnyttja dem. Ingen kommer heller att ertappa mig med att bryta mot lagen, om den nu kommer i en sträng skepnad."
Skrev Anders S.

Jag tar mig för pannan, och börjar tro att Anders S skriver på pin kiv.

Så som lagförslaget för Sverige är utformat, och så som det såvitt jag vet är lag i Finland, så får man varken pinka eller bajsa över relingen om båten har en toalett ombord, allt skall via toaletten och till en hålltank och sedan iland.
Men har båten ingen toalett får man pinka och bajsa i havet, direkt eller via en potta.

Så gott som alla båtar har ingen toalett och alla de människor som är ute i dessa båtar, ofta från morgon till kväll har alltså fritt fram.

Men de båtar som har toalett ombord måste uppsöka sugtömningsstationer, beroende på antal människor ombord och hur stor hålltanken är kan detta betyda dagligen.

Och detta tycker Anders S är helt OK och detta ställer han upp på -men blir han nödig någon gång när hålltanken är full och det är långt till närmaste sugtömningsstation så pinkar han i havet, kanske till och med bajsar, och anser sig ändå inte vara en lagbrytare. han gör det ju inte på pin kiv, som så många andra som blir nödiga utan orsak.

Visst är det kul, och någon borde moderera detta till klottersidan, på en seriös båtsida hör inte sådant klottertänkande hemma.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Tylö sun
Platinamedlem
Inlägg: 141
Blev medlem: lör 30 jun 2007, 09:56
Ort: Halmstad

Re: Toalett

Inlägg av Tylö sun » tor 08 okt 2009, 20:15

S-B A-son skrev:Om det numer, sedan några månader, är E-coliförekomsten och andra bakterier alternativt mikroorganismer och virus i vattnet förorsakade av toa-avfall från fritidsbåtar som är det stora problemet vad gäller utsläpp, hur livsfarligt kommer det då inte att bli vid sugtömningsanläggningen?

mvh Sven-Barry
Det är naturligtvis livsfarligt att bada i sugtömningsanläggningen. Särskilt vid kallsupar... :D

Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Re: Toalett

Inlägg av Nautihamstern » tor 08 okt 2009, 20:56

Så har då även denna tråd cyklat iväg ut i svammelrymden från frågan om vad man ska plocka in i stället för sin söndriga toalett till att finnarna inte har toaletter ombord och inte får varken pissa eller skita när de är ute (gäller då uppenbarligen de få lyckliga som har en toalett, men inte har hunnit till sugtömningsanläggningen idag)...

Jag tänkte skriva in vad lagen *egentligen* säger i Finland, men gitter inte. Det är så många som redan vet att kustbevakningen i Finland tar fekalieprover ur genomföringarna för att kolla om vi ska bötfällas för att ha skitit i handfatet. Jaså inte? Den "sanningen" är väl lika väl underbyggd som det mesta andra som har ventilerats i den här tråden...?

För att återgå till ursprungsfrågan (någorlunda, allt är relativt):
Toaletten (nån gammal pumptoa) på vår båt läckte bakåt och luktade illa. Jag kastade ut den och den patetiskt lilla septiktanken (40 liter). Nu har vi kemtoa och kommer att kombinera med en extra undre del för längre tömningsintervall. Fast inte fan tömmer vi dagligen nu heller.
Problemen med den har varit att den luktade illa vid användning och tömning (fixade sig med klorin) och att den lossade från sina fästen vid två tillfällen (fixade sig med ett par spännremmar men det såg lite dråpligt ut när den rullade omkring inne i båten. Tack och lov läckte ingenting ut).
Toalettstolen är också lite för liten för skepparen, men som min far brukade säga: "den kroppsdel som används mest blir störst - snart är Finlands folk en enda stor röv" och jag har dock ett ganska stillasittande arbete... :cry:

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Toalett

Inlägg av Maxi33 » lör 10 okt 2009, 19:08

Beklagar att jag missat ditt inlägg ett par dagar Nautihamstern, men jag har ett par kommentarer som jag vill komma med.
Dels att du liksom så många andra också tog chansen att delta i svammelrymden, cirka halva ditt inlägg, och jag tyckte det du skrev var kul. Den där om finska kustbevakningen har jag aldrig hört förr.
Jag hade förstås gärna velat veta vad lagen egentligen säger, hoppas du återkommer. Själv har jag ju bestämt för mig att det är helt förbjudet för båtfolk att låta något komma på utsidan i finska vatten, men det kanske finns undantag? Som till exempel om man blir nödig...

Det var också intressant att du anser en tank på 40 liter vara patetiskt liten - min nuvarande är ungefär så stor och jag håller helt med dig. Vi två och våra besättningar har tydligen en metabolism som gråtrutar jämfört med många andra som påstår att deras tankar räcker för flera dagars segling.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Nautihamstern
Diamantmedlem
Inlägg: 452
Blev medlem: ons 15 nov 2006, 12:17

Åsikter om och regler för toatömning

Inlägg av Nautihamstern » sön 11 okt 2009, 07:48

Maxi33 skrev:Beklagar att jag missat ditt inlägg ett par dagar Nautihamstern, men jag har ett par kommentarer som jag vill komma med.
Dels att du liksom så många andra också tog chansen att delta i svammelrymden, cirka halva ditt inlägg, och jag tyckte det du skrev var kul. Den där om finska kustbevakningen har jag aldrig hört förr.
Jag hade förstås gärna velat veta vad lagen egentligen säger, hoppas du återkommer. Själv har jag ju bestämt för mig att det är helt förbjudet för båtfolk att låta något komma på utsidan i finska vatten, men det kanske finns undantag? Som till exempel om man blir nödig...

Det var också intressant att du anser en tank på 40 liter vara patetiskt liten - min nuvarande är ungefär så stor och jag håller helt med dig. Vi två och våra besättningar har tydligen en metabolism som gråtrutar jämfört med många andra som påstår att deras tankar räcker för flera dagars segling.

MVH
Håkan
I Finland måste båtar som har toa också ha en hålltank med möjlighet för sugtömning ELLER en kemtoa. Hink duger också, och den får tömmas om man är mer än 12 sjömil utanför närmaste land. Så mycket och inget mer säger lagen om den saken. Komposterande torrtoalett nämns inte ens i lagen, men det finns väl bara en i Norden som har en sån (Milo). Tanken får tömmas i sjön om man är mer än 12 sjömil utanför närmaste land (här i Skärgårdshavet är man ju då nästan halvvägs till Sverige).

När vi började använda kemtoa märkte vi att en tank på bara 19 liter räcker förvånansvärt långt, antagligen därför att en kemtoa använder så lite spolvatten och därför att vi alltid, när vi kan, använder landbaserade toaletter. Jag tror man kan räkna med att en 19 liters kemtoatank motsvarar mer än en 40 liters vanlig hålltank. Så med dubbla kemtoatankar klarar man sej ganska länge och med en dos klorin luktar det inget alls.

Mitt deltagande i svammelrymden var mest ett uttryck för frustration över att vissa ämnen alltid ska urarta till en diskussion om nåntings varande eller icke varande. "Vilken toalett ska jag ha i min båt när lagen nu föreskriver en sådan?" får ofelbart svar av typen "spelar det faktiskt nån roll om n besättningsmedlemmar på n-1 fritidsbåtar skiter av hjärtans lust?" och sedan "joho, nähä, joho, nähä" ad nauseam...

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Toalett

Inlägg av Maxi33 » sön 11 okt 2009, 08:11

Tack för svar Nautihamstern, och jag spinner vidare på det här sidospåret och räknar med moderatorerna om de tycker sidospåret borde flyttas till klotterspåret, eller kanske få ett eget spår här.

Om jag tolkar ditt svar rätt så är det alltså totalt förbjudet att från någon båt, med eller utan toalett, låta något komma i vattnet om man är närmare finskt land än 12 sjömil.
Det svenska lagförslaget förbjuder det bara om båten har toalett, vilket i mitt tycke tar lagen ett steg längre, från det meningslösa och oföljbara i Finland, till det absurda i Sverige.

Finns det någon tillförlitlig uppföljning av myndigheterna eller miljöorganisationer i Finland av hur många som verkligen följer lagen och hur många som inte gör det?
Jag syftar då inte på de där kustbevakarna och deras metoder, Nautihamstern...

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Toalettregler

Inlägg av Anders S » sön 11 okt 2009, 09:01

Bra förslag, Håkan.

I Sverige gäller (för fartyg) två reglerade gränser: 12M för obehandlat toaavfall, 3M för behandlat avfall. "Behandlat" innebär finfördelat ochbakteriebehandlat, dvs en kvarnförsedd toa med lämplig bakteriedödande tillsats i spoltanken. Indirekt visar sjöfartsverkets handhavandeanvisningar att det kan handla om stora mängder (stora tankar), man kräver t ex att man håller fyra knop och tömmer i långsam takt.
Anders S

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Byta toalett från "Brydon" till ???

Inlägg av Maxi33 » sön 11 okt 2009, 09:29

Det Anders S nämner är just vad som gäller för fartyg, dvs det berör inte fritidsbåtar, och detta är såvitt jag förstår det där Helsingforsavtalet som också Sverige skrivit på och som någon hänvisade till för en tid sedan.

Fritidsbåtar och deras utsläpp regleras ännu inte av någon lag i Sverige, och jag hör till dem som hoppas våra kära myndigheter skall komma till sans innan det blir som i Finland, att man först spanar efter kustbevakningen innan man slår sin nödvändiga drill.

MVH
Håkan

Detta inlägg skrev jag först i originaltråden och upptäckte först därefter vad Anders S tydligen menade med bra förslag - nu försöker jag själv flytta till den nya tråden, få se hur det löser sig sa han som tömde hålltanken...
En expert i mängden

Skriv svar