Vakuumventil

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Janne23
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 13:38

Vakuumventil

Inlägg av Janne23 » tis 29 sep 2009, 08:51


Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Vakuumventil

Inlägg av Mr Q » tis 29 sep 2009, 08:52

Mycket bra,

Jag har haft min i en säsong och är mkt nöjd. Inget dropp i kölsvinet och bra genomströmning av kylvatten.

Q

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Vakuumventil

Inlägg av Maxi33 » tis 29 sep 2009, 08:54

En säsong och en båt är visserligen inget statistiskt säkert underlag, men för vad det är värt - min också.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Vakuumventil

Inlägg av S-B A-son » tis 29 sep 2009, 09:07

Att ventilen fungerar efter ett år måste väl anses vara långt under ett minimikrav.

Har någon tagit reda på vad det är som gör ventilen så mycket bättre? Skruvat isär och dissekerat?

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vakuumventil

Inlägg av Eilean » tis 29 sep 2009, 09:09

Det gör den säkert. Och förmodlingen utmärkt också.
Ända till den dagen den går sönder. Och då får man hoppas att du upptäcker det i tid, i bästa fall sprayar du bara ditt motorrum med saltvatten, i värsta fall fyller du motorn med sjövatten.

Som jag brukar säga i alla trådar kring vacuumventiler - ett T-stycke kostar en bråkdel av vacuumventilen, ger ständig kvittens på kylvattenflödet, sin egen funktion och går aldrig sönder. Plug and forget.

Janne23
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 13:38

Re: Vakuumventil

Inlägg av Janne23 » tis 29 sep 2009, 09:22

Idag sitter min ( droppande ) VP vakuumventil i stuvfacket och droppet samlas upp i en PET flaska som behöver tömmas titt som tätt. Lätt att glömma om man kör motor många timmar och då blir det blött i stuvfacket...

Vart drar man iväg det som kommer ifrån T-stycket, in i sittbrunnen? Ut genom akterspegeln?

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Vakuumventil

Inlägg av Maxi33 » tis 29 sep 2009, 09:24

Håller med Eilean om detta.
Orsaken att jag monterade en vacuumventil var att min orginalmonterade från VP fastnat i öppet läge och sakteliga fyllde den lilla uppsamlingsflaskan i motorrummet, och även om jag tömde den i tid skapade den kondens omkring sig och det var alltid blött under den.
Och när jag äntligen kom mig för att kasta ventilen var det strax innan sjösättning och jag gjorde det enkelt för mig.

Kanske redan till nästa säsong kommer jag nog att fixa slangar och en T-koppling á la Eilean.

En Martec vacuumventil finns då att överta, till ett pris något över butikens, då den ju har blivit testad och lagom inkörd och sånt kostar...

MVH
Håkan
En expert i mängden

gvs
Diamantmedlem
Inlägg: 296
Blev medlem: ons 07 maj 2008, 11:43
Ort: Göteborg

Re: Vakuumventil

Inlägg av gvs » tis 29 sep 2009, 09:28

Jag har aldrig fattat vad man ska ha den till? Suger in vatten i motorn brukar det talas om. Skulle det alltså bli en hävertverkan mellan vattenintaget och via impeller till avgaslimpan? Sedan rinner det in i cylindern om avgasventilen står olyckligt?

Funderingar då:
Detta uppstår inte om limpan ligger över vattenlinjen?
Detta kan undvikas genom att inte ha en hög böj på avgasröret utan låta det vara fall hela vägen från limpan (avgasrör fortfarande över vattnet)?

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vakuumventil

Inlägg av Eilean » tis 29 sep 2009, 09:32

Janne23 skrev:...Vart drar man iväg det som kommer ifrån T-stycket, in i sittbrunnen? Ut genom akterspegeln?
Vilket som passar. På Eilean är det via akterspegeln, på min förra båt på sidan uppe vd skarndäck. Men utloppet får aldrig hamna under vatten vid krängning.
Jag har sett varianter i sittbrunnen också. Men då finns ju risken för blöta fötter.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vakuumventil

Inlägg av Eilean » tis 29 sep 2009, 09:46

gvs skrev:Jag har aldrig fattat vad man ska ha den till? Suger in vatten i motorn brukar det talas om. Skulle det alltså bli en hävertverkan mellan vattenintaget och via impeller till avgaslimpan? Sedan rinner det in i cylindern om avgasventilen står olyckligt?

Funderingar då:
Detta uppstår inte om limpan ligger över vattenlinjen?
Detta kan undvikas genom att inte ha en hög böj på avgasröret utan låta det vara fall hela vägen från limpan (avgasrör fortfarande över vattnet)?
Ja, det är hävertverkan som är risken. Och man räknar inte med den statiska vattenlinjen utan den vid krängning och grov sjö. Då finns det risk att avgasutsläpet hamnar under v.l och även den limpa som vanligvis annars är över.
På en segelbåt är det ett krav på att avgasröret går i en ordentlig krök över v.l även vid krängning, har en uppsamlare stor nog att ta hand om vattnet från kröken och slangen upp till limpan och vid trögstartad motor samt har en avluftning mellan limpa och den punkt vattnet injeceras i avgaserna. Denna ventil skall sitta så högt som möjligt så att den alltid är över v.l även vid krängning och sjögång.

Janne23
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 13:38

Re: Vakuumventil

Inlägg av Janne23 » tis 29 sep 2009, 10:01

Om man nu drar ut vattnet genom akterspegeln, hur undviker man då att det blir en ful "smutsrand" under utloppet?

Det vatten som kommer denna vägen kommer ju knappast att spruta ut...

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Vakuumventil

Inlägg av S-B A-son » tis 29 sep 2009, 10:03

Att få vatten i cylindrarna är ett reellt problem. Jag har en god vän som ägde en L28 med defekt vacuumventil, vilket fick till följd att motorn vattenfylldes, och ena vevstaken havererade och böjdes. Motorn blev alltså skrot.

I en grå forntid fanns motorer med kran med vilken man kunde styra kylvattnet antingen genom avgasröret eller bordläggningen. Bra genom att dels kunna blåsa avgassystemet torrt och dels för en snudd på idiotsäker gardering mot hävertverkan.

mvh Sven-Barry

Maxi33
Diamantmedlem
Inlägg: 1127
Blev medlem: sön 27 jan 2008, 15:53
Ort: Göteborg

Re: Vakuumventil

Inlägg av Maxi33 » tis 29 sep 2009, 10:10

I en något mer närliggande forntid byggde jag om mitt system på Balladen just så Sven-Barry, fungerade klockrent.
Kanske gör det på Maxin också, trevägsventil i stället för T-koppling, man måste bara kunna lita på minnet.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vakuumventil

Inlägg av Anders S » tis 29 sep 2009, 10:12

Eilean skrev: ... på min förra båt på sidan uppe vd skarndäck. Men utloppet får aldrig hamna under vatten vid krängning....
På min båt sitter luft/skvallerhålet högst upp under relingen. Min båt är ganska stor, det finns alltså båtar som är mindre. Vid ett tillfälle visade sig en nackdel med detta (offret tog det IOFS med viss fattning) - vid start gick strålen gick rakt ner i grannbåtens sittbrunn. Det kan man ju i så fall tänka på.
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vakuumventil

Inlägg av Eilean » tis 29 sep 2009, 10:12

Janne23 skrev:Om man nu drar ut vattnet genom akterspegeln, hur undviker man då att det blir en ful "smutsrand" under utloppet?

Det vatten som kommer denna vägen kommer ju knappast att spruta ut...
Spruta och spruta.... vid marschvarv blir strålen hos mig ungefär 20-30 cm. Och vid tomgång några cm. Jag har positiv akterspegel så det är inga problem. Men vid negativ kan man kanske sätta genomföringen på friborden, allra längst upp i hörnet vid akterspegeln. Där är ju risken minimal att den skall hamna under vatten vid krängning.

Skriv svar