Vakuumventil
Re: Vakuumventil
Mycket bra,
Jag har haft min i en säsong och är mkt nöjd. Inget dropp i kölsvinet och bra genomströmning av kylvatten.
Q
Jag har haft min i en säsong och är mkt nöjd. Inget dropp i kölsvinet och bra genomströmning av kylvatten.
Q
Re: Vakuumventil
En säsong och en båt är visserligen inget statistiskt säkert underlag, men för vad det är värt - min också.
MVH
Håkan
MVH
Håkan
En expert i mängden
Re: Vakuumventil
Att ventilen fungerar efter ett år måste väl anses vara långt under ett minimikrav.
Har någon tagit reda på vad det är som gör ventilen så mycket bättre? Skruvat isär och dissekerat?
mvh Sven-Barry
Har någon tagit reda på vad det är som gör ventilen så mycket bättre? Skruvat isär och dissekerat?
mvh Sven-Barry
Re: Vakuumventil
Det gör den säkert. Och förmodlingen utmärkt också.
Ända till den dagen den går sönder. Och då får man hoppas att du upptäcker det i tid, i bästa fall sprayar du bara ditt motorrum med saltvatten, i värsta fall fyller du motorn med sjövatten.
Som jag brukar säga i alla trådar kring vacuumventiler - ett T-stycke kostar en bråkdel av vacuumventilen, ger ständig kvittens på kylvattenflödet, sin egen funktion och går aldrig sönder. Plug and forget.
Ända till den dagen den går sönder. Och då får man hoppas att du upptäcker det i tid, i bästa fall sprayar du bara ditt motorrum med saltvatten, i värsta fall fyller du motorn med sjövatten.
Som jag brukar säga i alla trådar kring vacuumventiler - ett T-stycke kostar en bråkdel av vacuumventilen, ger ständig kvittens på kylvattenflödet, sin egen funktion och går aldrig sönder. Plug and forget.
Re: Vakuumventil
Idag sitter min ( droppande ) VP vakuumventil i stuvfacket och droppet samlas upp i en PET flaska som behöver tömmas titt som tätt. Lätt att glömma om man kör motor många timmar och då blir det blött i stuvfacket...
Vart drar man iväg det som kommer ifrån T-stycket, in i sittbrunnen? Ut genom akterspegeln?
Vart drar man iväg det som kommer ifrån T-stycket, in i sittbrunnen? Ut genom akterspegeln?
Re: Vakuumventil
Håller med Eilean om detta.
Orsaken att jag monterade en vacuumventil var att min orginalmonterade från VP fastnat i öppet läge och sakteliga fyllde den lilla uppsamlingsflaskan i motorrummet, och även om jag tömde den i tid skapade den kondens omkring sig och det var alltid blött under den.
Och när jag äntligen kom mig för att kasta ventilen var det strax innan sjösättning och jag gjorde det enkelt för mig.
Kanske redan till nästa säsong kommer jag nog att fixa slangar och en T-koppling á la Eilean.
En Martec vacuumventil finns då att överta, till ett pris något över butikens, då den ju har blivit testad och lagom inkörd och sånt kostar...
MVH
Håkan
Orsaken att jag monterade en vacuumventil var att min orginalmonterade från VP fastnat i öppet läge och sakteliga fyllde den lilla uppsamlingsflaskan i motorrummet, och även om jag tömde den i tid skapade den kondens omkring sig och det var alltid blött under den.
Och när jag äntligen kom mig för att kasta ventilen var det strax innan sjösättning och jag gjorde det enkelt för mig.
Kanske redan till nästa säsong kommer jag nog att fixa slangar och en T-koppling á la Eilean.
En Martec vacuumventil finns då att överta, till ett pris något över butikens, då den ju har blivit testad och lagom inkörd och sånt kostar...
MVH
Håkan
En expert i mängden
Re: Vakuumventil
Jag har aldrig fattat vad man ska ha den till? Suger in vatten i motorn brukar det talas om. Skulle det alltså bli en hävertverkan mellan vattenintaget och via impeller till avgaslimpan? Sedan rinner det in i cylindern om avgasventilen står olyckligt?
Funderingar då:
Detta uppstår inte om limpan ligger över vattenlinjen?
Detta kan undvikas genom att inte ha en hög böj på avgasröret utan låta det vara fall hela vägen från limpan (avgasrör fortfarande över vattnet)?
Funderingar då:
Detta uppstår inte om limpan ligger över vattenlinjen?
Detta kan undvikas genom att inte ha en hög böj på avgasröret utan låta det vara fall hela vägen från limpan (avgasrör fortfarande över vattnet)?
Re: Vakuumventil
Vilket som passar. På Eilean är det via akterspegeln, på min förra båt på sidan uppe vd skarndäck. Men utloppet får aldrig hamna under vatten vid krängning.Janne23 skrev:...Vart drar man iväg det som kommer ifrån T-stycket, in i sittbrunnen? Ut genom akterspegeln?
Jag har sett varianter i sittbrunnen också. Men då finns ju risken för blöta fötter.
Re: Vakuumventil
Ja, det är hävertverkan som är risken. Och man räknar inte med den statiska vattenlinjen utan den vid krängning och grov sjö. Då finns det risk att avgasutsläpet hamnar under v.l och även den limpa som vanligvis annars är över.gvs skrev:Jag har aldrig fattat vad man ska ha den till? Suger in vatten i motorn brukar det talas om. Skulle det alltså bli en hävertverkan mellan vattenintaget och via impeller till avgaslimpan? Sedan rinner det in i cylindern om avgasventilen står olyckligt?
Funderingar då:
Detta uppstår inte om limpan ligger över vattenlinjen?
Detta kan undvikas genom att inte ha en hög böj på avgasröret utan låta det vara fall hela vägen från limpan (avgasrör fortfarande över vattnet)?
På en segelbåt är det ett krav på att avgasröret går i en ordentlig krök över v.l även vid krängning, har en uppsamlare stor nog att ta hand om vattnet från kröken och slangen upp till limpan och vid trögstartad motor samt har en avluftning mellan limpa och den punkt vattnet injeceras i avgaserna. Denna ventil skall sitta så högt som möjligt så att den alltid är över v.l även vid krängning och sjögång.
Re: Vakuumventil
Om man nu drar ut vattnet genom akterspegeln, hur undviker man då att det blir en ful "smutsrand" under utloppet?
Det vatten som kommer denna vägen kommer ju knappast att spruta ut...
Det vatten som kommer denna vägen kommer ju knappast att spruta ut...
Re: Vakuumventil
Att få vatten i cylindrarna är ett reellt problem. Jag har en god vän som ägde en L28 med defekt vacuumventil, vilket fick till följd att motorn vattenfylldes, och ena vevstaken havererade och böjdes. Motorn blev alltså skrot.
I en grå forntid fanns motorer med kran med vilken man kunde styra kylvattnet antingen genom avgasröret eller bordläggningen. Bra genom att dels kunna blåsa avgassystemet torrt och dels för en snudd på idiotsäker gardering mot hävertverkan.
mvh Sven-Barry
I en grå forntid fanns motorer med kran med vilken man kunde styra kylvattnet antingen genom avgasröret eller bordläggningen. Bra genom att dels kunna blåsa avgassystemet torrt och dels för en snudd på idiotsäker gardering mot hävertverkan.
mvh Sven-Barry
Re: Vakuumventil
I en något mer närliggande forntid byggde jag om mitt system på Balladen just så Sven-Barry, fungerade klockrent.
Kanske gör det på Maxin också, trevägsventil i stället för T-koppling, man måste bara kunna lita på minnet.
MVH
Håkan
Kanske gör det på Maxin också, trevägsventil i stället för T-koppling, man måste bara kunna lita på minnet.
MVH
Håkan
En expert i mängden
Re: Vakuumventil
På min båt sitter luft/skvallerhålet högst upp under relingen. Min båt är ganska stor, det finns alltså båtar som är mindre. Vid ett tillfälle visade sig en nackdel med detta (offret tog det IOFS med viss fattning) - vid start gick strålen gick rakt ner i grannbåtens sittbrunn. Det kan man ju i så fall tänka på.Eilean skrev: ... på min förra båt på sidan uppe vd skarndäck. Men utloppet får aldrig hamna under vatten vid krängning....
Anders S
Re: Vakuumventil
Spruta och spruta.... vid marschvarv blir strålen hos mig ungefär 20-30 cm. Och vid tomgång några cm. Jag har positiv akterspegel så det är inga problem. Men vid negativ kan man kanske sätta genomföringen på friborden, allra längst upp i hörnet vid akterspegeln. Där är ju risken minimal att den skall hamna under vatten vid krängning.Janne23 skrev:Om man nu drar ut vattnet genom akterspegeln, hur undviker man då att det blir en ful "smutsrand" under utloppet?
Det vatten som kommer denna vägen kommer ju knappast att spruta ut...