Måla om plastbåt - tips på varv/företag - kanske i baltikum?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
davnil
Rookie

Måla om plastbåt - tips på varv/företag - kanske i baltikum?

Inlägg av davnil » tis 22 sep 2009, 22:42

Hej,

Skall just köpa en 45fot segelbåt i plast från 1986.

Gelcaot ser tråkig ut - och det finns en hel del småskador.

Hela båten - däck såväl som hela skrovet - skulle behöva målas om...

Någon som kan tipsa om/kommentera:
1. Varv/målare/händig person som kan måla om en båt till en rimlig penning. Bra pris (hålla budget) går definitivt före super/proffs-finish.
2. Vad kan man räkna med att det kan kosta?
3. Något speciellt man skall tänka på när man tar in priser - tex typ av färg?
4. Vad tror ni om att göra det i Baltikum?

Båten skall seglas från Franska kusten till Stockholm under hösten - så alla orter längst den rutten skulle passa bra. Är priset rätt så funkar även Sverige. Ett alternativ är att försöka få det gjort nära Göteborg - för att kunna gå Göta kanal när det väl blir klart...

Tacksam för all tips & kommentarer!

Mvh
David
Senast redigerad av 1 davnil, redigerad totalt 0 gånger.

Peter_K
Diamantmedlem

Re: Måla om plastbåt - tips på varv/företag - kanske i baltikum?

Inlägg av Peter_K » ons 23 sep 2009, 13:32

Billigast är att göra jobbet själv, näst billigast är att spackla, slipa och göra underarbetet själv och sedan anlita en lackare som blåser på båten ett par-tre svängar med lack. Jag gjorde så, blev bra tycker jag. Kostade några tusenlappar (tre-fyra?) allt som allt + en massa oavlönat arbete förståss Men, varför inte bara laga skadorna, polera upp båten och köra? Hur illa är det?
Alla borde ha skägg

Albinsail
Rookie

Inlägg av Albinsail » tor 01 jan 2015, 21:07

Hej!

Boatpro Mariestad är väldigt duktiga, är en ung väldigt duktig kille som håller på med plast reparationer och gelcoatar om båtar :) lämna in min båt dör blev väldigt nöjd, inte så dyr heller. De går ju alltid skicka en förfrågan :)

Med vänlig hälsning, albinsail

Mats Brage
Diamantmedlem

Inlägg av Mats Brage » fre 02 jan 2015, 12:59

Hej,

använde Emmels lackering i Norrköping för en lackering av ett däck och vare nöjd med deras jobb. Jag hade då gjort en del grundjobb som att demontera all lös utrustning samt att laga de stora skadorna - resten gjorde dom

//Mats
Scanner 391 nr 142

Finlir
Trogen medlem

Inlägg av Finlir » fre 02 jan 2015, 16:07

Det finns många varv och serviceföretag i England. Konkurrensen mellan varven är till fördel för köparen jämfört med Sverige där det bara finns några få. Tjänster i England är mycket billigare så du får mer och bättre underarbete för pengarna. De använder samma leverantörer av färg så det bör inte skilja på den punkten. Just nu är växelkursen inte så fördelaktig men det kan vara värt att fråga några olika varv.
Mot de sju haven med stormsteg

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem

Inlägg av thomask » fre 02 jan 2015, 16:59

Undrar just hur dom gör ! ?
Lacka med 2 k vet och kan jag, Men just att "gelcoatera" lägga på gelcoat på större ytor och få det att se okay ut.
Ex på ett helt däck, Spruta, rulla, hälla?
Många gamla båtar håller väl som bäst på att oxidera bort, och nu ska det väl finnas gelcoat som inte oxiderar lika mycket??

/Thomas

Skriv svar