Oljekvalité på motorolja

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Oljekvalité på motorolja

Inlägg av Anders S » tor 24 sep 2009, 13:03

Mr Q skrev:Det vi tjafsat om är just det du nämner om "kunskaper och erfarenheter". Om ingen av dessa två egenskaper finns, men skribenter likväl benhårt rekomenderar ett visst alternativ till trådskaparen, så vill jag bara hissa en varningsflagg att vara litet kritisk till dessa typer av inlägg.
Om du läser inläggen igen tror jag du får en annan uppfattning. Det som sagts har varit i två riktningar; den ena en diskussion om smörjoljeklassificeringar, den andra om ifall en angiven olja är allmänt lämplig för båtdieslar.

Den enda skribenten som förenklat frågan till att etiketten "Volvo" på oljedunken är det som betyder något respektive påstått att "marinagubbar" begriper det här bäst är du, mr Q. Övriga har på olika, sakliga sätt beskrivit sina och andras erfarenheter och givit olika länkar till platser där man kan få fakta om oljesorterna. Vilken erfarenhet och kunskap som finns bakom signaturerna får du bedöma på egen hand. Det som påstås felaktigt brukar snabbt korrigeras, det vet jag bestämt.

Naturligtvis kan vi ersätta svaren på varje fråga med "Fråga Benns", Ring Volvo", "Ring Bavaria", "maila Yanmar", eller, paradargumentet "Googla, ditt pucko", men då blir väl Sailguide ganska meningslös ?
Anders S

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

-

Inlägg av Mr Q » tor 24 sep 2009, 13:05

-
Senast redigerad av 1 Mr Q, redigerad totalt 0 gånger.

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Oljekvalité på motorolja

Inlägg av fredrikk » tor 24 sep 2009, 14:38

Mr Q skrev:Re cruisaren:
Jag har inte hittat något sakfel i era efterforskningar ni surfat er fram till på internet. Mycket beroende på att jag har vett nog att inse att jag inte är särskilt sakkunnig på kvalitetsklassificeringen av oljor. En insikt som kanske fler allvetare här på forumet skulle testa?
Nja, Mr Q, oss allvetare emellan, så förstår jag faktiskt vad jag läser, och anser mig kapabel att dra slutsatser från det. Du kanske skall fundera på varför olja finns i olika kvalitetsklasser, och varfr det finns angivet vilka klasser som kan ersätta vilka? Är det för att man skall tvingas att köpa den sort som motortillverkaren tillhandahåller, tro?

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Oljekvalité på motorolja

Inlägg av stangen » tor 24 sep 2009, 15:22

Och personligen förstår jag inte denna upphetsning över något som ofta kallas OEM (original equipment manufacturer), dvs produkter som tilverkas av ett företag som sedan säljs under annat företags namn. Ohyggligt vanligt inom allt från bilar till datorer för att nämna något. Och oljor uppenbarligen.

Jag skulle gissa att trådskaparen har fått massa information om att givet att man inte träffar på ett simpelt butiksbiträde utan kunnig fackman kan det vara en källa till sanningen. Eller så kan standardiserade betäckningar ge en annan vägledning.

Alla blir salig i sin tro.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Oljekvalité på motorolja

Inlägg av peterh » tor 24 sep 2009, 17:51

Jag har just inhandlat olja på biltema ( API-CI för 139 spänn för 4 liter) Den skall hällas i min nanni på lördag.
Viktigast är nog att byta ut oljan och filtret ofta, i det här fallet efter 90 driftstimmar.

Nej, jag är inte ett dugg orolig.

Byt ni också. Förra året köpte jag en "sån där" sugbytare ( man pumpar upp vacuum och sticker ner en slang
i oljestickan). Det enda jag ångrar är att jag inte köpt den förr.

Men jag har inte hittat "oljekorvar", sådana där fiberkorvar man slänger i kölsvinet som suger upp olja men
inte vatten. Nån som vet var man köper dem ?
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Excel 319
Platinamedlem
Inlägg: 193
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 19:40

Re: Oljekvalité på motorolja

Inlägg av Excel 319 » tor 24 sep 2009, 19:16

Mr Q skrev:Re Excel319:

Gör alla lantbrukare verkligen det? Låter som att du skarvar litet där? Vad kostrar en sprillans traktor, 500 tuss? Tror du ett högindustriellt jordbruk av idag häller rapsolja i sina halvmiljonkronors traktorer? Skulle-inte-tro-det. :mrgreen:

Jag tror de servar sina maskiner utifrån tillverkarnas rekommendationer.

Har du firmabil eller i övrigt en nyare bil? Häller du biltemas olja i den och drar till med poststämpeln i boken sen?
Jag får hålla med dig MrQ. Det kan verka som om jag visste vad alla Sveriges lantbrukare gör och det gör jag naturligt vis inte. Jag kan bara skriva att de jag känner använder olja från Granngården(fd Lantmännen).

Ja, du har rätt. De servar sina maskiner utifrån tillverkarnas rekommendationer och klassningar av oljan. Inte efter vad för fabrikat som står tryckt på dunken. Jag kan garantera dig att det är inte rapsolja, var du nu fick det i från.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Oljekvalité på motorolja

Inlägg av Anders S » tor 24 sep 2009, 21:23

Mr Q skrev:För er som inte noterat det så har ett ansenligt antal inlägg raderats ur den här tråden. Kanske lika bra det iofs.

Nu är det ny ordning på Sailguide! (undrar hur länge det här får stå kvar)
nilsnobbing skrev:
Mr Q skrev:För er som inte noterat det så har ett ansenligt antal inlägg raderats ur den här tråden.
Trist.... censur känns sisådär. Inte var väl denna tråd så urflippad? Snart blir det väl som Fendern var i början. Där censurerades svordomar...
Helt korrekt uppfattat. Ett antal inlägg har raderats, de var off-topic.
Vill ni diskutera moderering finns det en tråd för detta på klotterplanksdelen.
Ytterligare två inlägg har raderats.
/Moderator
Anders S

HR312
Diamantmedlem
Inlägg: 363
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 19:04

Re: Oljekvalité på motorolja

Inlägg av HR312 » fre 25 sep 2009, 19:17

Vill tacka för alla tips!

Det ska sägas att fackmannen (eller kvinnan som det var) på Hjertmans rekommenderade Gulfmar-oljan.

Den är ifylld och vi får se hur den fungerar...
Henric D

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem
Inlägg: 255
Blev medlem: fre 16 apr 2004, 15:09
Ort: Göteborg

Re: Oljekvalité på motorolja

Inlägg av styrman » sön 17 okt 2010, 20:03

Hur har det gått för er HR312 och peterh?

Hr312 köpte Gulfolja efter påtryckning av säljaren på Hjertmans och peterh körde på med Biltemaolja.

Uppföljning nu efter en säsong? Hur har det gått, skar motorerna eller märkte ni ingen skillnad?
Peter
S/Y Calypso

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Oljekvalité på motorolja

Inlägg av peterh » mån 18 okt 2010, 20:10

styrman skrev:Hur har det gått för er HR312 och peterh?

Hr312 köpte Gulfolja efter påtryckning av säljaren på Hjertmans och peterh körde på med Biltemaolja.

Uppföljning nu efter en säsong? Hur har det gått, skar motorerna eller märkte ni ingen skillnad?
Jag vet ju inte hur hr312's motor har gått, min har gått utmärkt.
Tömde ur den gamla biltemaoljan i lördags och fyllde på ny (biltemaolja)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

MiaMaria
Silvermedlem
Inlägg: 28
Blev medlem: fre 24 sep 2010, 21:19

Re: Oljekvalité på motorolja

Inlägg av MiaMaria » tis 19 okt 2010, 21:08

Varför köpa dyr olja??

Agrol Megatruck Mineralolja hos Lantmännen till båtdieseln är en utmärkt kvalitetsolja.
20 litersdunk.
Pris cirka 30 kronor/liter inkl. moms.
API Cl4. (Kvalitet) Är bokstaven mellan C och 4 lika med eller högre än Din motor behöver så är det rätt.
(Troligtvis hittar Du ingen kvalité på olja idag som är så låg som motorns instruktionsbok föreskriver)

SAE 15W-40. (Viskositet) Kräver motorn något häremellan så är det rätt. 15W-40 är en multigradeolja som täcker hela området och är att föredra.
Vissa motortillverkare kräver att det skall vara mineralolja till motorn. Kolla i instruktionsboken.
Köp inte syntetolja för att Du tror den är bättre (dyrare) om motortillverkaren anger mineralolja!

Andra kvalitetsbetckningar än API kan förekomma i instruktionsböcker. Översättningstabell finns alltid.
http://www.agrol.se/PageFiles/846/Produ ... k%20E7.pdf

Billiga syntetoljor till motorer som kräver detta finns också hos Agrol (Lantmännen)
Klippan

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Oljekvalité på motorolja

Inlägg av Seawolf » ons 20 okt 2010, 06:27

Olika uppgifter om motorolja cirkulerar ständigt. Här är en som sägs komma från Yanmar och som råder att syntetolja INTE skall användas till deras motorer.
http://www.sxk.se/kretsar/upp/Kretsnytt%203_2010.pdf
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

MiaMaria
Silvermedlem
Inlägg: 28
Blev medlem: fre 24 sep 2010, 21:19

Re: Oljekvalité på motorolja

Inlägg av MiaMaria » ons 20 okt 2010, 09:50

Debatten om oljor borde väl inte vara så svår.

Läs i bruksanvisningen till motorn vilken grundtyp av olja det skall vara
Mineralolja eller syntetolja.

Välj sedan kvalité och viskositet som anges i bruksanvisningen till motorn.
Om sedan oljan heter Biltema, Agrol, SHELL, Gulf eller Quicksilver (som är Mercurys varumärke) spelar ingen roll.

Beträffande Yanmar-motorer och bakslag samt glykolval
Ladda hem detta så har Du även volymerna angivna för olika Yanmarmotorer
http://www.blekingenaturfoto.se/bat/yan ... glykol.pdf
Klippan

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

-

Inlägg av Mr Q » ons 20 okt 2010, 15:16

-
Senast redigerad av 1 Mr Q, redigerad totalt 0 gånger.

MiaMaria
Silvermedlem
Inlägg: 28
Blev medlem: fre 24 sep 2010, 21:19

Re: Oljekvalité på motorolja

Inlägg av MiaMaria » ons 20 okt 2010, 16:18

Hej Mr Q
Innan Du river ner allt.

Jag tror att den glykol Du köpt är silikatfri - ring Biltema.
Det står att den är skonsam mot packningar. Silikatbaserad är ej detta.
Biltema Longlife är silikatfri enligt deras hemsida.
Skillnaden mellan produkterna std och longlife är förhållandet mellan ingående 1.2-etandiol och Bitrex.

Bengt
Klippan

Skriv svar