Hyra ut båt

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Janne23
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 13:38

Hyra ut båt

Inlägg av Janne23 » tis 22 sep 2009, 14:19

Är det någon vet hur skatteverket ser på att man tar över båten i sitt företag och hyr ut den. Ingen privat användning. Jag är momsregistrerad.

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Re: Hyra ut båt

Inlägg av Håkan » tis 22 sep 2009, 14:23

Jag har blivit avrådd detta.
Enl mina kontakter (de som gör mina deklarationer) så kommer de inte tro att du INTE kommer använda den privat utan sköntaxera dig.
Skillnad är väl om du har 4 båtar...

Men man vet aldrig...

Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Janne23
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 13:38

Re: Hyra ut båt

Inlägg av Janne23 » tis 22 sep 2009, 14:28

Tanken är att köpa en annan ( större ) båt för privat bruk men att behålla den gamla för uthyrning.

GaryGary
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 19:39
Ort: Tyresö

Re: Hyra ut båt

Inlägg av GaryGary » tis 22 sep 2009, 17:42

Ett dilemma är att det inte syns någonstans att du äger en till båt privat.
Funderar själv på att bilda ett litet rederi och även hyra ut båten, ärligt alltså, till mig sjäv de veckor jag använder den. Då rör det sig om en ännu icke momsad båt. Har dock inte ens gjort en budget.

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem
Inlägg: 274
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 10:32

Re: Hyra ut båt

Inlägg av mariatherese » tis 22 sep 2009, 18:00

Du får väl ringa skatteverket och fråga. Skulle dock rekomendera att göra ett antal samtal eller be att få svaret skriftligt. Alla handläggare på skatteverket har inte alltid full koll på regelverket men verkar svara oavsett...

Janne23
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 13:38

Re: Hyra ut båt

Inlägg av Janne23 » ons 23 sep 2009, 11:48

Jag frågade Skatteverket via mail och så här sa dom:

<klipp>

Skatteverket ger inga förhandsbesked i taxeringsfrågor. Vill du ha ett förhandsbesked i din fråga får du kontakta Skatterättsnämnden.

</klipp>

Annika
Silvermedlem
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 12 okt 2006, 07:59

Re: Hyra ut båt

Inlägg av Annika » ons 23 sep 2009, 13:22

Det beror lite på vad för slags verksamhet du bedriver. Har du tex en blomsteraffär så betraktas segelbåten som en "rörelsefrämmande egendom", dvs den har ingen naturlig koppling till rörelsen. Du lär hur som helst åka på förmånsbeskattning åtminstone till den del du inte kan visa att båten verkligen inte varit tillgänglig för ditt brukande, oavsett om du har brukat den eller inte.

Janne23
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 13:38

Re: Hyra ut båt

Inlägg av Janne23 » ons 23 sep 2009, 13:36

Tanken är ju givetvis att lägga till en ny verksamhet typ "Uthyrning och leasing av fartyg och båtar", SNI-kod 77340.

Nemertina
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 21:10

Re: Hyra ut båt

Inlägg av Nemertina » ons 23 sep 2009, 14:00

För flera år sedan hade jag en enskild firma som sysslade med charter/kursverksamhet "sjöfart, ej färjetrafik". När jag skulle köpa in båten som verksamheten byggde på blev jag avrådd av mäklaren att göra det i firmans namn. Mäklaren hade tidigare år sålt en större segelbåt som då kostade c:a 30 000:-/vecka att hyra och ägaren stred mot Skatteverket eftersom dom ville förmånsbeskatta honom för varje vecka båten inte var uthyrd ("då användes den privat") med samma summa per vecka. Uthyrningsperioden (enligt skatteverket) sträckte sig långt in i oktober - så det rörde sig om mycket pengar.

Jag vet inte hur det gick i det här fallet, men just i den här perioden jagades folk som köpte båtar i bolagsform för "uthyrning", och jag förstod också i min kontakt med skattemyndigheterna att det kunde bli problem om jag inte kunde visa på full verksamhetstäckning. Detta gjorde att jag köpte båten som privatperson och drog av kostnader för den mot inkomsten av verksamheten.

Annika
Silvermedlem
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 12 okt 2006, 07:59

Re: Hyra ut båt

Inlägg av Annika » ons 23 sep 2009, 14:23

Janne23 skrev:Tanken är ju givetvis att lägga till en ny verksamhet typ "Uthyrning och leasing av fartyg och båtar", SNI-kod 77340.
Det lär knappast förändra saken. I så fall skulle alla företagare med segelbåt kunna lägga till den SNI-koden och sen segla iväg gratis på företagets bekostnad. Ser SKV att du tillfört din egen segelbåt till din nya versamhet lär du inte slippa undan.

Janne23
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 13:38

Re: Hyra ut båt

Inlägg av Janne23 » ons 23 sep 2009, 14:44

Skillnaden mot "alla företagare med segelbåt" är att jag planerar att ha ( minst ) TVÅ båtar.

En båt ( = den som jag har just nu ) som jag skulle vilja ta in i företaget för att hyra ut.

En annan ( större och något dyrare ) som jag ska ha privat.

Annika
Silvermedlem
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 12 okt 2006, 07:59

Re: Hyra ut båt

Inlägg av Annika » ons 23 sep 2009, 15:03

Du inledde din fråga med att säga att du ska lägga över din gamal båt i företaget och hyra ut den, "ingen privat användning". Det har skatteverket säkert ingen åsikt om så länge du redovisar som du ska.

Sen säger du att du ska ha minst två båtar i företaget varav du ska använda den nya privat. Köper man något till sin näringsverksamhet som man har för avsikt att använda privat så blir man förmånsbeskattad för det. Anledningen är just att man inte ska kunna finansiera sitt privatliv förmånligt genom att företaget få ta kostnaden för tex segelbåten och dessutom sedan göra avdrag för den kostnaden och på så vis minska vinsten och därigenom skatten.
Det är väl inte så konstigt?

Janne23
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 21 aug 2006, 13:38

Re: Hyra ut båt

Inlägg av Janne23 » ons 23 sep 2009, 15:20

Förtydligande:

Jag har alltså tänkt att ta över min "gamla" båt i företaget och hyra ut den via företaget. Alla intäkter och kostnader för denna båt bokförs på företaget. Denna båt ska jag INTE använda privat.

Den "nya" båten har jag tänkt att köpa privat dvs INTE ha den i företaget. Alla kostnader för denna båt betalas privat.

Användarvisningsbild
mariatherese
Diamantmedlem
Inlägg: 274
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 10:32

Re: Hyra ut båt

Inlägg av mariatherese » ons 23 sep 2009, 16:16

Vinsten med att ha den i företaget är väl, gissar jag, att man får dra av underhåll och inköp av tillbehör etc? Men om du har köpt båten privat och inte säljer den till bolaget, så bör du väl inte kunna förmånsbeskattas alls? Vilken förmån skulle det vara om du använde något som du redan köpt för skattade pengar?

Riktigt dåligt av skatteverket att inte kunna svara på den frågan då beviskravet ligger på dig och inte på dem!!! Ring igen - olika handläggare har olika svar!

Hittade dock detta; här handlar det återigen av inköpt båt:
http://www.kronofogden.se/rattsinformat ... 09860.html

Och ett citat, "När det gäller anskaffningar av dyrare egendom, t.ex. båtar och fjällstugor bör det understrykas att det är dispositionsrätten som ligger till grund för förmånsvärdet och inte det faktiska utnyttjandet."

Och här är en länk till som jag tycker är lite mer positiv, och som behandlar ett faktiskt fall;
http://www.ekonomi-info.nu/foretagsleda ... e_5516.asp

Jag måste lägga till en till - en uppsats gällande dispositionsrätten och beskattning därav i fåmansföretag:
http://eprints.bibl.hkr.se/archive/0000 ... 6retag.pdf

Sjävl har jag fått svar från skattemyndigheten gällande beviskrav för momsad båt etc... så ibland får man svar även om inga garantier finns. Så fungerar inte våra svenska myndigheter - då hade inte haftnågot att göra.
Senast redigerad av 2 mariatherese, redigerad totalt 0 gång.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Hyra ut båt

Inlägg av bosseh » ons 23 sep 2009, 16:22

Det enda riktiga tipset är att kontakta en skattejurist. Det kostar en slant men det är det värt.
Skatteverket kan inte ge förhandsbesked men väl skattenämden. Men eftersom det är en nämd så kan de ändå besluta annorlunda. Man kan få ett besked hur de troligen skulle så på ärendet. Men inga garantier.

Skriv svar