Comfort 30 skrov
Comfort 30 skrov
Är skrovet till Comfort 30 byggt i ett stycke eller i två halvor som satts ihop ( remsats och spacklats ) eller kan båda metoderna förekomma?
( Om jag har förstått rätt så är långkölade båtar t.ex. Vega normalt byggda i två halvor medan båtar som har utvändig fenöl kan vara byggda på det ena eller andra sättet. Albin 78 är tydligen byggd på båda sätten men uppgifter om vilka båtar som är byggda på det ena eller andra sättet, sena eller tidiga, är motstridiga... )
( Om jag har förstått rätt så är långkölade båtar t.ex. Vega normalt byggda i två halvor medan båtar som har utvändig fenöl kan vara byggda på det ena eller andra sättet. Albin 78 är tydligen byggd på båda sätten men uppgifter om vilka båtar som är byggda på det ena eller andra sättet, sena eller tidiga, är motstridiga... )
Re: Comfort 30 skrov
Undrars om det spelar så stor roll?
Finns det inte andra faktorer som är viktigare att kolla, typ mjukt däck, rostbildning på avgaskrök, bottenstockar ej släppt, knacka på inredning, mantågsstöttor sitter, fukttesta hela skrovet och däck, kolla roderlager/hjärtstock, fukt i roder osv osv.
mvh Q
Finns det inte andra faktorer som är viktigare att kolla, typ mjukt däck, rostbildning på avgaskrök, bottenstockar ej släppt, knacka på inredning, mantågsstöttor sitter, fukttesta hela skrovet och däck, kolla roderlager/hjärtstock, fukt i roder osv osv.
mvh Q
Jag tycker att det skulle kännas bra att veta att skrovet är gjort i ett stycke. Är också intresserad hur andra båtar är gjorda:
Mamba 29
Mamba 31
Scampi
Mamba 29
Mamba 31
Scampi
Jag tror inte att det spelar någon roll. Har vi hört om någon båt som gått mitt itu? Även om skrovet skulle vara gjort i 2 halvor så blir det superstarkt om det plastas ihop.
Hälsningar
Tommy
Hälsningar
Tommy
-
- Diamantmedlem
Hej,
Många av Albin-båtarna gjordes i två halvor, och mig veterligt har det inte varit några problem med dessa båtar. Hade själv tidigare en Albin 78 som var byggd på det sättet, och den båten tillverkades in c:a 800 ex, och inom Albin78-klubben förekom inte några kommentarer om att det skulle vara en specifik punkt för inspektion eller svag punkt.
Mats
Många av Albin-båtarna gjordes i två halvor, och mig veterligt har det inte varit några problem med dessa båtar. Hade själv tidigare en Albin 78 som var byggd på det sättet, och den båten tillverkades in c:a 800 ex, och inom Albin78-klubben förekom inte några kommentarer om att det skulle vara en specifik punkt för inspektion eller svag punkt.
Mats
Scanner 391 nr 142
Jo, jag har hört om en båt som delade sig. Den var byggd på ett västkustvarv som sade sig vara ett kvalitetsvarv. Båten ersattes prompt med en ny.Tommy skrev:Jag tror inte att det spelar någon roll. Har vi hört om någon båt som gått mitt itu? Även om skrovet skulle vara gjort i 2 halvor så blir det superstarkt om det plastas ihop.
Hälsningar
Tommy
Och hur var det nu med en tidigare engelsk premiärministers båt? Delade inte den sig i två delar?
Och den där Player 31 / 311 som spökat lite i dessa spalter?
Det hela är en kompromiss hur man än gör: görs skrovet i ett stycke (hur nu det skall gå till med tumble-home, negativ akter och allt vad det är) blir det svårt att komma åt och göra starkt i alla skrymslen och vrår.
Är det två skrovhalvor som skall plastas samman gäller det att den plastningen görs noggrant, så att det verkligen blir ordentlig vidhäftning och hållfasthet.
Normalt skall detta inte vara ett problem, men det kan bli fel i all tillverkning.
Ser man generellt till båtar från 70- och 80-talen (för att nu ta en stor grupp) så är just dessa problem mindre än många andra strukturella problem, som svajkölar, dåliga bottenstockar, ojämnt laminat, osv.
Comfort 30 är byggd i två halvor. Jag har förhört mig med gamle ordföranden i förbundet och vi var oberoende varandra med till visshet gränsande sannolikhet säkra på vår sak. Ring annars till Arvika, så får du snabbt besked. Ingemar Boding på Boding-segel vet också.
Båten är delvis handupplagd, delvis sprutad. Däck/överbyggnad är en enhet liksom akterspegel, innermodul och blyköl och håller ihop halvorna, som dessutom är kraftigt hoplaminerade.
En bild på en av C30 som gått över Atlanten.
Båten är delvis handupplagd, delvis sprutad. Däck/överbyggnad är en enhet liksom akterspegel, innermodul och blyköl och håller ihop halvorna, som dessutom är kraftigt hoplaminerade.
En bild på en av C30 som gått över Atlanten.
Morning Cloud III var väl ett on-offbygge. Skall man blanda in sådana i diskussioner om våra båtars hållfasthet blir det nog jobbigt.Jaramaz skrev: ....Och hur var det nu med en tidigare engelsk premiärministers båt? Delade inte den sig i två delar? ....
Man får tacka Brendan för bra info om hur Comfort 30 är byggd.
Jag kanske inte är direkt orolig för att en en båt plötsligt ska dela sig i två halvor men på http://www.dromresan.com/bat/vega27.shtml så kan man läsa om att skarven mellan skrovhalvorna är en svag punkt. På andra ställen kan man läsa om sprickor i stäven på IF...
Nu förstår jag också varför man ibland kan se tunna "streck" i gelcoaten i aktern på vissa båtar, det är ju skarven som syns. ( Minns dock ej båttyp på rak arm... )
Naiv som jag är har jag tidigare trott att skrovet till alla båtar byggdes i ett enda stycke, och att formen delades för att få loss skrovet.
Jag kanske inte är direkt orolig för att en en båt plötsligt ska dela sig i två halvor men på http://www.dromresan.com/bat/vega27.shtml så kan man läsa om att skarven mellan skrovhalvorna är en svag punkt. På andra ställen kan man läsa om sprickor i stäven på IF...
Nu förstår jag också varför man ibland kan se tunna "streck" i gelcoaten i aktern på vissa båtar, det är ju skarven som syns. ( Minns dock ej båttyp på rak arm... )
Naiv som jag är har jag tidigare trott att skrovet till alla båtar byggdes i ett enda stycke, och att formen delades för att få loss skrovet.
Tommys fråga gällde om det överhuvudtaget var känt att båtar delade på sig. På rak arm nämner jag tre fall, för att visa att det det inte är helt okänt. Två av dessa är svenska serietillverkade båtar (jag angav inte att den förste båten var en Comfort 34, fallet tystades ner så gott det gick).Eilean skrev:Morning Cloud III var väl ett on-offbygge. Skall man blanda in sådana i diskussioner om våra båtars hållfasthet blir det nog jobbigt.Jaramaz skrev: ....Och hur var det nu med en tidigare engelsk premiärministers båt? Delade inte den sig i två delar? ....
Det går nog att hitta fler båtar som gått sönder på detta sätt, det spelar ingen större roll om de är serietillverkade eller one-off - det kan bli fel i tillverkningen hur som helst.
För att minimera missförstånden här så upprepar jag att två-halvemetoden nog är det bästa sättet att bygga GRP-båtar.
Sprickor och "fina streck" i gelcoaten beror ofta på tjock gelcoat som spricker upp vid små rörelser då gelcoaten inte har någon större hållfasthet. Det behöver inte vara tecken på bristande hållfasthet i området, utan kan alltså bara vara resultaten av för tjockt lager gelcoat.